Endometriooma ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

endotar

Vieras
Hei!

Gynekologi totesi toisessa munasarjassa pienehkön endometriooman. On kuulemma niin pieni, ettei sitä lähdetä operoimaan, koska muutoin endo-oireet eivät ole vielä sitä laatua kuin ne olivat kaksi vuotta silloin jolloin jouduin laparoskopiaan.

Kysymykseni kuuluukin, että onko mahdollisuuksia raskautua luomusti ko. endometriooman vuoksi? Gyne ei oikeastaan sanonut juuta ei jaata. Onko muilla kokemuksia? Toki tiedän että raskaaksi tulemiseen vaikuttaa moni muukin asia, mutta jos käytännössä tuo endometriooma joka tapauksessa estää sen, niin mitä mieltä on odotella kovin kauaa ilman hoitoja...?

Samalla voisin kysäistä, että missä vaiheessa kiertoa rinnat yleensä tulevat muilla aroiksi? Heti ovulaation jälkeenkö, vai vasta lähellä kuukautisia? Eli onko rintojen arkuus jonkinlainen merkki ovulaatiosta?

Kiitos jos voitte auttaa!

Mä nyt yritän vastailla kysymyksiisi vaikka nämä jutut on niin yksilöllisiä että välillä voi vain arvailla.

Eli endometrioomasta huolimatta voi raskautua, olet varmaan käynyt endometrioosiyhdistyksen sivuilla seuraamassa keskustelua tästä ja muista endon ihanuuksista.

Mulla oli 3cm endometriooma munasarjassa, puhkesi itsekseen kovan kivun kanssa, vauvan yritystä täynnä nyt puolitoista vuotta. Ikääkin jo 35. Kolmen viikon päästä on ensimmäinen hormonipoliaika Naistenklinikalla. Mä en ainakaan aio odottaa enää, lähes kaikki tutkimukset on tehty jo yksityisellä puolella, vain miehen siemennäyte puuttuu.

Onkos teillä mies tutkittu? Kun ei se aina ole meistä naisista kiinni vaikka endoa olisikin.

Rinnat mulla kipeytyy yleensä ovulaation jälkeen, about viikkoa ennen menkkoja. Ovulaation voi varmasti paikallistaa vain s-prog verikokeesta, toki ovulaatiotikut ovat hyvä apuväline. Rinnoista en lähtisi päättelemään mitään.

Tsemppiä!!

Kirjotin jo tohon toiseen ketjuun ""endo ja luomuraskaus"" ja nyt tänne, aihehan on melko sama.

Kyllä endometriooman kanssa varmasti voi tulla raskaaksi, mutta hankalaa se voi olla. Ja melko pian kannattaisi varmaan hakeutua hoitoon. Kannattaa myös käydä tarkastuksessa säännöllisesti, oma endometrioomani kasvoi huimia määriä ihan parissa kuukaudessa. Ikävä pelotella, mutta ensin oli 2-3cm (jolloin kyllä selkeästi suositeltiin laparoskopiaa ja laitettiin jonoon), laparoskopiaa tehtäessä oli jo 10cm. Tai varmaan sulla on jo kokemusta kerta laparoskopia on tehty.

Itse tulin raskaaksi laparoskopian jälkeen. Toisaalta minunkin elimistössäni oli endometrioosikasvustoa, koska kaikkea ei saatu pois. Kuitenkin voi olla, että munasarjassa oleva endometriooma jotenkin haittaa munasarjan toimintaa?

Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä, vaikkei kukaan suoria vastauksia osaakaan antaa :)

Kiitos Sandeman ja Nipsu vastauksista!

Asia on siis niin kuin vähän aavistelinkin, että periaatteessa raskautuminen endometriooman kanssa on mahdollista mutta ei lopulta kuitenkaan varmaan kovinkaan todennäköistä.

Pari vuotta sitten laparoskopiassa poistettiin toisesta munasarjasta useampi endometriooma jotka kyllä olivat kasvaneet nopeasti aika isoiksi. Tämä nykyinen todettiin muistaakseni joskus 8 kk sitten ainakin viime syyskuussa se oli pysynyt vielä siinä samassa kahdessa sentissä. Tokihan sitä ei tiedä miten se sittemmin on kasvanut, ja miten paljon muualla on endoa. Sen tiedän, että edell. operaatiossa ei ihan kaikkea vaikeimmista paikoista edes saatu pois.

Hyvä Sandeman kun muistutit endometrioosiyhdistyksen sivuista, olen niillä toki useamminkin käväissyt, mutta koskaan en ole saanut aikaiseksi rekisteröityä. Nyt sen kuitenkin tein. Ja siellähän on keskustelupalstalla tosi paljon tietoa! Mutta valitettavasti tieto myös lisää tuskaa...

Meillä on vauvaa yritetty aktiivisesti loppukesästä lähtien. Mutta ilman ehkäisyä ja tyylillä ""saa tulla jos on tullakseen"" ollaan oltu kuitenkin jo paljon kauemmin. Valitettavasti ei vain vielä tuolloin laparoskopian jälkeen. Nyt se harmittaa ettei silloin tajunnut tilannetta.

Vielä ei olla miestä tutkittu. Ylipäätään tutkimukset ovat mahdollisia vasta ens syksynä, sillä emme asu tällä hetkellä Suomessa. Ja tämä ahdistaakin - piti lähteä pois Suomesta tajutakseen, että todella haluaisi niitä lapsia. Harmittaa, mutta tilanteen kanssa on kuitenkin kai vain elettävä.

Kiitos vielä kommenteistanne ja tsempin toivotuksista! Sitä tsemppiä tässä taidetaan tarvita. Ja samaa toivotan myös teille kaikkeen mahdolliseen!

Yhteistyössä