Hae Anna.fi-sivustolta

Endometrioosi ja laparoskopia

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä SusannaMS, 23.08.2007.

1. SusannaMS Vierailija

Hei!
    Sain tänään ultrassa tietää, että toisessa munasarjassani on epäilys endometrioosi-kystasta (läpimitta noin 2.5cm). Kysta huomattiin jo kesäkuussa, mutta seuranta oli nyt, sillä gyne epäili, että kyseessä on itsestäänsulava verellä täyttynyt keltarauhashormoni. No, näin ei siis ollut. Olen kauhusta kankeana, kun pelottaa, että mitä tästä seuraa. Laparoskopia mulle tehdään 2-3kk:n päästä. Verikoe otettiin tänään, josta katsotaan jokin kasvain-arvo. Se vissiin kuvastaa sitä, onko kysta syöpää. Gyne tosin sanoi, että se arvo on yleensä koholla endometrioosinkin kohdalla. Meillä on vauvanyritysprosessi menossa ja gyne antoi edelleen luvan jatkaa yritystä (ovis on ens viikolla). Jos tärppää, niin laparoskopia siirretään synnytyksen jälkeen.

Kaipaisin NIIN kovasti vertaistukea saman kokeneista. Erityisesti kiinnostaa kystien koko, veriarvot (ovatko olleet teillä koholla) ja se, että oletteko tulleet raskaaksi, vaikka endo-kysta on todettu.

Kiitos vastanneille!

2. tsemppiä! Vierailija

Hei SusannaMS!

Mulla havaittiin vuosi sitten SSG:n yhteydessä n. 7-8 senttiä halkaisijaltaan oleva kysta munasarjassa ja sain samantien ajan laparoskopiaan kahden viikon päähän. Mitään veroarvoja ei kyllä mittailtu. Kun juuri ennen laparoskopiaa ultrattiin, kysta oli mystisesti hävinnyt (keltarauhaskystan ei pitäisi kasvaa noin isoksi), mutta laparoskopia tehtiin joka tapauksessa. Eipä siellä mitään endometrioosiin viittaavaa ollut, vaikka itse olen taudista varma (verkkomaista nuppineulanoään kokoista kudoksen sisällä olevaa endoa on lähes mahdoton havaita).

Ihmettelen, että noin pientä kystaa kuin sinulla on aletaan (vielä) poistamaan, koska itselläni on nyt hoitojen seurauksena taas endometriooma (halk. 5cm) ja sitä tarkkaillaan. Useampi gyne sitä on katsonut ja ilmeisesti 6 senttiä pidetään jonain rajana, että sen jälkeen endometriooman poistosta saatavat hyödyt ovat suuremmat kuin laparoskopian munasarjalle aiheuttamat vauriot. Ehkä gynesi laskee sen varaan että kahden, kolmen kuukauden kuluttua kystasi on poistettavan kokoinen?

Raskaaksi voi tulla endo-kystan kanssakin ja siihen mekin pyrimme. Ensi viikolla on punktio ja toivottavasti alkion siirtokin ja kovasti toivotaan tärppiä, ettei tarvitsisi mennä toistamiseen laparoskopiaan. Raskaus "hoitelee" endon ainakin väliaikaisesti. Jälleen ihmettelen gynesi tuota että "laparoskopia olisi sitten synnytyksen jälkeen", koska useimmiten endokystat "kuivuu kasaan" raskauden aikana, kun kuukautiskiertoa ei ole. Luonnollisesti myös imetys pitää endon lepotilassa.

Endohan voi estää raskautumista sekä mekaanisesti (tukkii esim. putket) että kemiallisesti (toksiset lihasnesteet estävät hedelmöittymisen/kiinnittymisen). Ivf:ssä endolaisille tehdään ns. pitkä kaava eli lamautetaan kehon oma hormonitoiminta, mikä samalla siis saattaa myös endon lepotilaan.

3. Maggie Vierailija

Minulta löytyi joulukuussa -04 vasemman puoleisesta munasarjasta n. tennispallon kokoinen kysta. Kärsin kovista alamasu kivuista aina pari viikkoa ennen menkkoja. Myös tärinä aiheutti kipuja. Tammikuussa oli kontrolliaika gynelle ja siellähän se pallukka vain olla möllötti.
    Laparoskopia tehtiin maaliskuussa -05 ja diagnoosina oli endo. Kystaa ei saatu poistettua, se imettiin tyhjäksi. Raskaus sai alkunsa operaation jälkeen ja sain terveen pojan helmikuussa -06. Imetyksen loputtua alkoi menkat ja kivut palasi. Ensi viikolla on aika gynelle ja saas nähä kutsuuko taas leikkaussali :-/

4. uusi endoelli Vierailija

mulla todettiin just äsken molemmilla (!) puolilla kysta ja endometrioosi.
    kontrolliaika on kahden kk päästä, loman takia pari kk, muuten olisi kk päästä.

kertokaapa edelliset, miten asianne on edennyt!

5. Katriina _ Vierailija

Hei,

Mulla löytyi kesällä 2006 ultrassa parin vuoden kipuilun, tuhruvuotojen ja tutkimusten jälkeen suklaakysta = endometriooma. Valitettavasti en muista sen kokoa, mutta n. kuukauden päästä löydöstä oli seurantaultra ja silloin kysta oli suurentunutkin. Sain lähetteen tuolloin laparoskopiaan syksylle 2006. Tuo veriarvo, joka kertoo mahdollisesta syövästä, mutta myös mahdollisest endometrioosista oli minulla hieman koholla.

Myös meillä oli tuolloin vauvaprojekti käynnissä, en tosin ollut tästä lääkärille kertonut. Olin vain maininnut, että ei raskauden ajatus olisi mahdoton, kun sitä minulta kysyttiin endometrioosi-diagnoosin vuoksi.

Juuri viikkoa ennen laparoskopia-aikaa tein yllätyksekseni positiivisen raskaustestin. Olin todella yllättynyt, koska olin endo-diagnoosin myötä aivan varma siitä, että en voi tulla raskaaksi, mutta niin vain kävi. Laparoskopiaa ei sitten tehty, mutta raskauden aikana endometriooman kehitystä seurattiin sen mitä voitiin useammassa ultrassa ja sisätutkimuksessa. Jossain puolivälin jälkeen sitä ei voitu enää ultralla nähdä, koska kohtu oli munasarjojen edessä, joten en enää siinä vaiheessa tiennyt mikä sen tilanne oli. Lääkärit totesivat, että jos on kovasti kipuja tms, niin voi olla että tuo endometriooma vaikuttaa synnytystapaan, jotta ei olisi puhkeamisvaaraa.

Onnekseni mitään kipuja ei koko raskauden aikana ollut ja synnytin keväällä 2007 terveen täysiaikaisen poikavauvan. Raskauden jälkeinen aika oli minulla tiedossa, ja odotinkin uutta laparoskopia-lähetettä, kun 6 kuukauden jälkeen synnytyksestä kävin seurantaultrassa. Endometrioomasta ei kuitenkaan enää ollut tietoakaan, eli kaiketi tapauksessani raskaus toimi hoitona endometrioosille.

Tsemppiä sinulle yritykseen ja toivon, että saisit samanlaisen yllärin kuin minäkin!

6. uusi endoelli Vierailija

kiitos katriina_ kirjoituksestasi, antaa paljon tsemppiä moisen kokemuksen lukeminen!

7. lullaby* Vierailija

Mulla jo keväällä näkyi toisessa n.3cm, pelkkää seurantaa ja nyt tilanne pahentunu 2kk sisällä niin että jo toinenkin ton edellisen kasvaneen vieressä (3,5cm+2cm) ja levinny toisellekin puolen, jossa 1,4cm. Lähete laparoskopiaan, jonotusaika 4kk (joskus maaliskuussa?), jonka ajalle estolääkitys eli kaikki toiminta pysäytetään :( Luomuihmeisiin usko tosin muutenki menny jo aikaa sitten.. Inssejä ei enää suostuta tälläsillä tekeen ennen leikkausta, ja ne on aina siirtyny tai menny jostain syystä muuten vituiks, viimeks esim. siks että infektiotestit puuttu kun kukaan ei ollu muistanu sellasista mainita :mad:

Nuorena kun endoa/oireita ei ollu (?) niin tulin (ainakin kerran ja eri miehen kans) raskaaksi todella helposti.

8. Endoilija Vierailija

Hei,
    mulla on myös toisessa munasarjassa havaittu endometriooma. Kystan tarkkaa kokoa en tiedä, mutta se on hieman isompi kuin follikkelit, eli parisenttinen lienee. Olen tullut kahdesti raskaaksi ivf-hoidosta, eli vauvansaanti ei ole mikään mahdottomuus endopotilaalle. Mulle ei ole koskaan ehdotettu laparoskopiaa, gyne totesi haittojen olevan suuremmat kuin mahdollinen hyöty, koska munasarjakudosta tuhoutuu. Voit ehkä omalta osaltasi harkita myös lääkkeellistä hoitoa. Kystan voi myös imeä tyhjäksi, minulla kävi niin vahingossa eka munasolupunktiossa. Se tosin ilmestyi uudestaan muutaman kk:n kuluttua. Jos on paljon kipuja ja epäilyä, että endo on levinnyt muuallekin niin laparoskopia on ehdottomasti perusteltu. Minulla ei tuo CA-125 arvo ollut lainkaan koholla, kuten useilla endopotilailla (ei siis tarkoita automaattisesti syöpää!). Seuraavassa linkissä on siitä tietoa: http://en.wikipedia.org/wiki/CA-125

Endometrioosiyhdistyksen nettisivuilla on muuten aktiivinen keskustelupalsta, jonne kannattaa käydä tutustumassa.

9. ~uv~ Vierailija

Kuinka nopeesti muilla on uusinu munasarjan pesäkkeet laparoskopian jälkeen, jos niihin on taipumusta? Entä onko hoitojen ovulaation induktiot nopeuttanut uudelleen kasvua?
    Mietin myös että kannattaakohan edes olla ilman lääkkeitä ja yrittää luomusti hoitojen välillä, skopian jälkeen, kun/jos miehellä edelleen vain hitaita siittiöitä.. :/ Toivottavasti ei enää TARVI yrittää (ainakaan aikoihin) ekan ivf.n jälkeen, mutta muuten varmaan kannattaa ennemmin pitää paikkoja lääkityksellä "puhtaampana" seuraavaa hoitoo varten..?

10. Endoko? Vierailija

Jätin pillerit pois muutamia kuukausia sitten lapsi mielessä. Sen jälkeen kuukautiset ovat muuttuneet kipuhelvetiksi. Vatsaa kouristelee niin, että pyörryttää ja oksettaa. Ulostaminen sattuu ja koko ajan on pissahätä. Oireet alkavat hieman reilun viikon päästä oviksesta, ja samaan aikaan alkaa tiputteluvuoto. Kuukautiset on runsaat, mutta vuoto onneksi kestää vain muutaman päivän. Kierto on epäsäännöllinen.

Näiden oireiden perusteella olenkin alkanut epäilemään, että minulla olisi endo. Olen menossa lääkäriin pian, mutta mielessä on alkanut elää pelko lasten saannin mahdollisuudesta jos endo todetaan. Mitä teille on lääkärit sanoneet? Kuinka kauan kannattaa yrittää luomusti ja missä vaiheessa aletaan hoitoihin? Tästä ketjusta sain onneksi hieman tietoa tuosta leikkaushoidosta ja siitä, koska siihen ruvetaan.

Mieltä piinaa kun ei tiedä, juuri takan taas yhdet kamalat kuukautiset ja parin viikon kipuilu.

11. uv¤ Vierailija

Alle vuoden yrityksellä kannattaa mennä suoraan yksityiselle. Julkisella ne ei helposti usko eikä ala tehdä mitään ellei ole vuotta yritystä takana. Mut tk-lääkäri passitti tylysti takas kotio yrittään se vuosi täyteen kun menin sinne epäilyjeni kanssa 7kk turhan yrityksen jälkeen. Nyt 2 vuoden tähystysvaatimusten jälkeen oon vihdoin saanu lähetteen laparoskopiaan! Vasta kun endo on varmuudella todettu, riittää puolen vuoden yritys.

12. Endoko? Vierailija

Itse asiassa enemmän tässä piinaa nämä valtavat kivut. Lapsen yrittämistähän meillä ei ole vielä juuri nimeksikään takana. Olen varautunut siihen, että saamme ehkä yrittää pitkäänkin, koska minulla on historiassa takana sellaisia vaivoja joilla voi olla tuohon tärppäämiseen vaikutuksia.

Olenkin menossa yksityiselle gynelle. Onneksi, jos kerran julkisella puolella asioita ei oteteta vakavasti. On kurjaa kun julkiseen terveydenhuoltoon on usko mennyt. Siellä kun on hyviäkin lääkäreitäkin ja osaavaa henkilökuntaa. Mutta koska on mahdollista, niin mieluummin käytän yksityistä.

13. yksityisestä Vierailija

Itse ainakin sain yksityiseltä lähetteen julkiselle endon takia, kuvittelisin että kaikki leikkaukset tehdään julkisen puolella. Ainakin pari vuotta sitten Helsingissä lähetteestä meni muutama kuukausi siihen että leikkaukseen.

14. wewxqw Vierailija

Olin laparoskopiassa, jossa poistettiin endoa, mutta kystia tuli koko ajan uudelleen. Joka kk, kun olin hoidoissa ja käytin hormoneja, tuli uusia kystia, joten ei niiden imeminen tyhjiksi ainakaan paljon hyödyttänyt.

Kannattaa ehdottomasti ottaa myös FSH-arvo verikokeesta. Laparoskopiasta näkee, miltä munasarjat _Näyttävät_. FSH kertoo paljon oleellisemmin, miten ne_Toimivat_. Jos munasarja on vaikka älyttömän siisti, se voi olla sellainen siksi, ettei se enää toimi ollenkaan.

Kakksi kaveriani tuli raskaaksi endon laparoskopian jälkeen, toinen itsestään nopeasti sen jälkeen, toinen IVF:n jälkeen. Itselläni IVF ei onnisunut omilla soluilla, mutta lopulta onnistui luovutetuilla munasoluilla.

15. Siriina-75 Vierailija

on endometrioosi . Mulla on ollut aina helpot menkat. Noin puolivuotta sitten alkoivat jomottavat kivut lantiossa menkkojen aikana. Pari kuukautta sitten kivut olivat niin kovat että piti mennä lääkäriin kesken työpäivän taksilla kun käveleminen oli vaikeaa, satttui niin älyttömästi ja meinasin oksentaa useita kertoja.
    Lääkärissä olen käynyt ja olen ultra jonossa. Pelotaa jos vastaava kipukohtaus tulee uudelleen. Olen ruvennut pelkäämään ennen niin vaivattomia menkkoja....

16. tutkimus Vierailija

Tietääkö joku kuinka kalliiksi tulisi yksityisellä laparoskopia? Julkisella ei innostua selittämättömän lapsettomuuden eikä muiden endoepäily oireiden vuoksi kuitenkaan tekemään tätä tutkimusta ja nyt mietin kuinka kalliiksi se tulisi itse maksaa. Onko jollakin kokemusta?

17. hinta Vierailija

Hei!
    Minulle tehtiin laparoskopia maanantaina yksityisellä.Postettiin endoa pesäkkeinä+yksi(ei endo)kysta .Leikkaus tehtiin lauttasaaren Terveystalossa.Hintahaitari on n.2500e -4500e leikkauksen vaikeudesta ja kestosta riippuen.Omani maksoi n.4000e.
    Kallista on,mutta voin silti lämpimästi suositella!

18. hallam Vierailija

Mulla alettiin epäillä endoa jo kaksi vuotta sitten. Kipuja oli ja aina pissatti. Mut kuitenkin ultrattiin perusteellisesti useaan kertaan sisäkautta (antaa paremman näkymän) ja koska mitään ei näkynyt sovimme lääkärin kanssa vain, että annamme asian olla. Ei ollut silloin vauvatoivetta eivätkä kivut olleet mahdottoman pahoja (selvisin ilman kipulääkkeitä). Kivut alkoivat pahenemaan viime talvena ja silloin sovittiin, että on aika tehdä laparoskopia. Vauvaa aloimme yrittämään samoihin aikoihin. Toisen kuukauden jälkeen, viikkoa ennen laparoskopiaa, sain selville olevani raskaana! Yllätys oli suuri, sillä olin henkisesti valmistautunut pitkään yritykseen. Kipuja on, erityisesti vasemmalla puolella, ja nyt jännitän löytyykö sieltä kysta ja miten se tulee käyttäytymään raskauden aikana. Tsemppiä kaikille!

19. hinta Vierailija

Onnea raskaudesta hallam,mutta ei tarinasi siltikään poista toisilta leikkauksen tarvetta.Rikkonainen endo ei koskaan näy ultrassa,ei minullakaan,ja silti poistettavaa riittää.Takana on jo kolme tuloksetonta ivf-hoitoa,joten ei tässä voi jäädä kädet ristissä odottelemaan ihmettä.
    Onnea odotukseen ja toivottavasti sinä "tutkimus" saat avun!

20. haavelapsesta Vierailija

Meillä lapsettomuutta takana pian 2 vuotta. Kokeissa kaikki todettiin priimaksi, kiertoni käy kuin kello jne. jne. Hoitoina kokeiltu inssejä ja clomeja. Yksi inssi tärppäsi, mutta meni RV 9 kesken. Olimme jo menossa IVF:ään kun tärppäsikin luomusti. Tämä raskaus todettiin RV 8 kohdunulkoiseksi. Laparoskopialla poistettiin raskaus ja koko toinen munajohdin. Myös toinen munajohdin laitettiin lopullisesti kiinni, koska sieltä löytyi endoa. Ikinä en ollut edes kuvitellut kärsiväni endosta.

Summasummaarum lääkäri oli sitä mieltä, että lapsettomuutemme voisi hyvinkin johtua viallisista (endoa) munajohtimistani. Eli ne ovat päästäneet mahdollisesti ennekin hedelmöittyneen munasolun kuljeskelemaan edestakaisin johtimissa ja siten "hukannee" raskauden.

Tämmöinen endotarina täällä. Tällä viikolla alkoi ensimmäinen IVF ja toiveet tietysti korkealla.

21. Tutkimus Vierailija

Valitettavasti ei taida olla rahaa teettää laparoskopiaa yksityisellä. Tämä on todella turhauttavaa. Aina tulee seinä vastaan. Ihmeisiin en enää jaksa uskoa.

22. Sandeman ejk Vierailija

Omaa endohistoriaani: lapsettomuustutkimusten (SSG) tuloksena löytyi endometriooma munasarjoista, sitä seurattiin ja sain yksityiseltä lähetteen julkisen puolen hoitoon. Laparoskopia tehtiin 2/06 ja annettiin 6 kk aikaa yrittää "kevyillä" keinoilla raskautta, teimme yhden inssin, ja kaksi kiertoa clomeilla. Clomit lisäsivät kipuja ja tekivät musta monsterin. Päätettiin yrittää vielä yksi kierto clomeilla ja yllätyksekseni tulin raskaaksi. Terve tyttö syntyi vappuna -07. Yhteensä vauvanyritystä oli takana 2 vuotta ja 2 kk ennen raskautta.
    Ja nyt kun tyttö täytti juuri 2, olen uudelleen raskaana, endosta huolimatta! Pillerit jätin pois ja heti onnistui. Yritän kovasti pitää pään kylmänä, mutta on se vaikeaa.
    En halua mitenkään leveillä vaan kertoa että endonkin kanssa on aina toivoa!!

23. hinta Vierailija

Totta kai on toivoa!Lääkärini juuri sanoi,että saisi varmasti Nobelin,jos voisi ratkaista endon mysteerin!Joillakin on paljon ja silti tulevat raskaaksi kotikonsteilla,joillain vähän,eikä edes ivf onnistu...Eli kirjavaa joukkoa olemme!

24. Katriina _ Vierailija

Onnea sinulle Sandeman! Seurailin tarinaasi silloin ekan raskauden kanssa, kun omat endojutut ja vauvahaaveet olivat samaan aikaan ajankohtaisia. Mulla raskaus ei ole nyt lähtenyt luomusti käyntiin, toisin kuin eka. Meillä on nyt clomit apuna, kun lisädiagnoosina todettiin PCOS.

On tämä naisen elämä vaan niin syvältä välillä.

25. vierailija..... Vierailija

Kun on munasarjassa kysta ei munarakkulat kypsy ja kulje niinkuin kuuluisi jotta tulisi raskaaksi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri