Hae Anna.fi-sivustolta

Endometrioosi ja laparoskopia

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä SusannaMS, 23.08.2007.

1. zubbidubbi Vierailija

helpottavaa kuulla kuinka monet on endosta huolimatta tulleet raskaaksi.
    meillä yritetty 1,5 vuotta eikä mitään kerta kaikkiaan tapahdu, meinannut jo toivo alkaa hiipumaan...

voisin kertoa oman tarinani vaikka tuskin siitä mitään hyötyä kellekkään on.
    aloitin e-pillerit 2006, ensimmäisen kerran pillereitä syödessäni menkkani kestivät 2kk, se jos joku oli yhtä helvettiä. menkka kivut lieveni ehkä hitusen mutta mitä kauemmin söin pillereitä sitä huonompaan suuntaan kaikki meni. 2008 kivut alko olemaan sietämättömiä, päivystyksessä sain juosta kerta toisensa jälkeen, antoivat panacodia ja lähettivät kotiin. vatsaa kramppasi, selkä oli tulessa, meinasi oksennus lentää, hyvä että pystyi kävelemään kun jalat meinasivat alta lähteä, aivan kerta kaikkiaan löysä vatsa ja pöntöllä itkin kivusta.
    lopetin koulun kesken koska jouduin olemaan niin paljon poissa koulusta, taisin ehkä hieman masentuakkin koska en pystynyt elämään normaalia elämää. kivut ilmaantuivat aina viikkoa ennen menkkoja ja kesti vielä menkkojen jälkeenkin.
    hakeuduin yksityielle lääkärille, siellä otettiin kakka näytteet ja veri,eikä mitään löytynyt. minulla todettiin "ärtyneen paksusuolen syndrooma." eikä siihen ollut lääkettä, vaan sen kanssa piti vain opetella elämään.
    noh, muutin ruokavalion gluteenittomaksi ja laktoosittomaksi enkä voinut syödä kananmunaa, hedelmiä, tomaattia,kalaa,muuten rasvasta ruokaa, kaikista näistä vatsani oireili.
    2009 uutena vuotena lähdin sitten lääkäriä kohti koska en pystynyt kävelemään vas.puolta alavatsasta viilsi niin paljon ja tärinä autossa tuntui kuin olisi elimet revitty ulos..no siellä oli 3 cm kysta, mutta lääkäri oli lähettämässä minua paksusuolen tähystykseen, koska minulla oli aikasemmin todettu se pak.suolen syndrooma.
    en suostunut menemään tähystykseen, yksinkertaisesti vain ällötti ajatuskaan siitä että persiiseen tungetaan joku kamera.
    2010 tammikuussa jätin pillerit pois, koska olin kyllästynyt 2 viikkoa kestäviin menkkoihin (norm.5päivää) ja haavena oli muutenkin lapsi.
    menkat alkoi normaalisti ja kesti sen 5 päivää niinkuin pitikin! mutta lapsesta ei tietoakaan.
    heinäkuussä 2010 olin soittaa ambulanssin itselleni koska kerta kaikkiaa kivut oli sietämättömän rajalla, kaduttaa etten soittanut.
    sitten elokuussa menkkoja ei enään kuulunut, menin lääkäriin ja lääkäri sanoi pillereiden aiheuttaneen häiriötä kierrossa.
    olin kyllästynyt tähän kaikkeen kipuiluun ja epäsäännöllisiin menkkoihin ja siihen etten tullut raskaaksi, menin yksityiselle gynelle, hän antoi lähetteen sairaalalle ja siellä todettiin että mahdollisesti kyseessä onkin endometrioosi, nyt odotan tähystys leikkausta, joka pitäisi tapahtua tänä syksynä, lasta ollaan yritetty kaikesta huolimatta 1,5 vuotta mutta mutta...toivotaan parasta!
    kaiken lisäksi lääkäri sairaalassa totesi että minulla ei ole ärtyneen paksusuolen sundroomaa vaan endo on vaikuttanut vatsan toimintaa, mutta menen nyt vielä keliakia testiin, se minulla tod.näköisesti on. mutta vihdoin ja viimein sain diagnoosini mikä selittää kaiken!
    tsemppiä kaikille kohtalo tovereille!

2. della79 Vierailija

mulle on tehty kaksi laparoskopiaa 11/2008 ja 6/2010 (ja umpilisäkkeen poisto 5/2008) endometrioosin vuoksi. yritettiin mieheni kanssa lasta yht. 3,5 vuotta ja huhtikuussa tänä vuonna tärppäsi. tai täytyy kyllä myöntää, ettei loppuaikana ollut enää yrityksestä kyse, vaan oltiin jo luovuttu toivosta ja suunniteltu tutkimuksiin ja hedelmöityshoitoihin menoa. tää raskaus oli todellinen yllätys enkä vieläkään meinaa uskoa mahdolliseksi, että voin edelleen olla raskaana ja odottaa elävää lasta. hyvin on mennyt tähän asti ja toivon tietenkin, että raskaus etenee loppuun saakka hyvin ja me saataisiin se lapsi.

haluaisin myös valaa toivoa endon kanssa painiviin, sillä en ole todellakaan unohtanut, millaisia endon oireet pahimmillaan ovat.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri