endometrioosi-raskaus

  • Viestiketjun aloittaja endo
  • Ensimmäinen viesti
endo
Elikkäs, onko teitä jotka olette onnistuneet tulemaan endometrioosista huolimatta raskaaksi, luomuna tai sitten hoidoilla?

Itselläni tämä vaivaa epäillään, ja nyt kovasti mieltä askarrutta, että saankohan lapsia koskaan. Kovasti vauvan haluaisin.

Kiitos teille vastanneille jo etukäteen.
 
Marsu
Itselläni ei endometrioosia ole ollut. Kahdella tutullani on ja toisella heistä kaksi lasta ja toisella yksi. Tietääkseni jonkinlaisia hoitoja ovat saaneet. Sitä en tiedä, onko heillä endometrioosin lisäksi ollut muitakin syitä raskaaksi tulon vaikeuteen, mutta tosiaan endometrioosista huolimatta ovat lapsia saaneet.

Tsemppiä sinulle ja positiivista mieltä.
 
Kukkis
Minulla on endometrioosi ollut useita vuosia. Nyt olen 27v. ihanan pienen pojan äiti. Pillerit lopetettuani, tulin heti ensimmäisestä todellisesta yrityksestä raskaaksi, vaikka olin asiaa pelännyt mielessäni, että mitä jos en tulekaan raskaaksi. Eli ei kannata vielä murehtia, vaikka tiedän sen olevan vaikeaa. Endometrioosiahan voi olla todella eri ""laajuisia"" ja eri paikoissa, mikä vaikuttaa raskautumiseen.
Onnea teille yritykseen, sittenkun sen aika tulee!
 
Kukkis
Minulla oli, (huom! todellakin oli!)todella kovaa kipua kuukautisten aikoihin ja ulostaminen kuukautisten aikoihin teki kipeää. Keisarin leikkauksen yhteydessä lääkäri totesi, että minulla endometrioosi kiinnikkeet olivat olleet kiinni paksusuolessa, mikä selittääkin nämä kivut ulostaessa. Muita oireita ei ollut, mutta kipeää teki. Kuukautiset ovat jo taas alkaneet, mutta ei ole vielä ollut niitä kipuja, ja toivottavasti olisin niin onnellinen, että niitä ei tulisikaan. Raskaushan on hyvä hoitokeino endometrioosiin.
 
Chloe
Hei!

Itselläni on ollut nuorena todella kivuliaat kuukautiset, jotka tosin helittivät, kun söin liki kymmenen vuotta e-pillereitä. Joskus kävi mielessä, että olsikohan kivut endoa, mutta asiaa ei sen kummemmin ole tutkittu.

Synnyntin maaliskuussa sektiolla pojan. Kun minut oli ommeltu tuli lääkäri kysymään tiesinkö, että minulla on endometrioosia, kylläkin tidella lievää, eikä kiinnikkeitä ole. Varmaan lievä endo on loppujen lopuksi todella yleistä, sitä ei tiedetä, sillä harvahan leikkaukseen joutuu.

Mitään tälle endolleni ei tarvi tehdä. Mikäli kipuja tulee e-pillerit kuulemma auttaa. Mulla on ollut pelastuksena se, että söin niitä nuorena kauan. Lääkärin mukaan endosta ei ns. leviä näin vanhana, 35v, kun ei ole ollessani nuorempikaan enempää levinnyt :) Endo on kuulemma vaikeampi nuorena. Lääkäri suositteli, että jos enemmän lapsia haluamme ei kannata pitää enää väliä useita vuosia. No, se ei ole enää edes mahdollista, kun neljäkymppiä painaa päälle :) Raskaus kuulemma parantaa endoa.

Ennen raskaaksi tuloani olimme ilman ehkäisyä noin vuoden, tosin varsinaisesti raskautta yritimme parisen kuukautta eli yritin laskea ovulaatiota. Eli lapsettomuudesta emme ehtineet kärsiä. Ja ihan luomuna tulin raskaaksi, ja toivottavasti vielä uudelleenkin :)

Endoa on niin monentasoista, ei se aina ole lapsettomuuden syy.

Onnea yritykseen :)
 
sannamanna
Itselläni on ollut pitkään endometrioosi. Minulla on neljä lasta. Ja joutunut jopa keskeytyksen joskus tehdä nuorempana. Olen nyt 41. Tulen helposti raskaaksi luonnollisella tavalla ilman apuja. Vanha artikkeli on mutta päätin vastata mikäli tästä on kelleen apuja.
 

Yhteistyössä