endometrioosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piippi

Uusi jäsen
04.09.2008
27
0
1
HEI!
Takana lapsettomuutta n 8 vuotta. Yksi lapsi on, joka syntynyt -04, ja saanut alkunsa ensimmäisestä ivf-hoidosta, sen jälkeen tehty toinen ivf-hoito, josta ei tulosta ja nyt oon kolmanteen hoitoon jonosa. Jonotusaika 8 kk.
Itse olen epäillyt, että minulla on endometrioosi, tätä ei ole koskaan tutkittu, kaikki muut tutkimukset tehty ja mitään selittävää syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt. Nyt sitten vihdoin kolmatta ivf-hoitoa odotellessa, ensi kuussa tehdään laparoskopia ja katsotaan tuon endometrioosin tilanne.
Onko muilla kokemuksia endometrioosin poistosta ja sen jälkeen raskaaksi tulemisesta ? Vai onko toiveajattelua ? Itse en tahtoisi taas jaksaa tuota 8 kuukautta jonottaa noihin hoitoihin.. (julkisella puolella ollaan)

:hug:

Jos sinulta löytyy endo ja sitä poistellaan, poltellaan pois laparoskopiassa, saattaa olla, että voi tulla helpommin raskaaksi. Siinä samalla varmaan voidaan tutkia munatiehyet, että onko ne auki.
Mulla on 12 skopiaa takana. Sain lapsettomuustuomion 90-luvulla, silti tulin ensimmäisen kerran spontaanisti raskaaksi ns. kertalaakista. Toisen raskauden suhteen yritettiin vuosi.

Hei,
joskus aiemmmin mietin samanlaisia, tuossa linkitys sinne.. ja siis endometrioomani on kasvanu vaan mutta laparoskopiaan pääsyä ei ole edelleenkään lupailtu :( ilmeisesti ensin halutaan kokeilla inseminaatioita.. Ja mullakaan ketkään lääkärit ei kuunnellu oireitani ja endoepäilyksiäni (selittämätön) ennekun omin silmin on nähny ton pesäkkeen munasarjassa!

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1113950

Moi,
Itse kävin laparoskopiassa ja toivoin sen auttavan raskaaksi tuloon. Tiedän yhden tytön jolla oli useita vuosia lapsettomuutta ja skopian jälkeen tuli heti raskaaksi, kun vähän puhdistelivat paikkoja. Itselläni ei yhtä hyvin käynyt, sillä totesivat, että molemmat munatorvet tukossa ja ivf ainut apu. Mutta varmasti skopian jälkeen paremmat mahkut, jos vaan ne torvet auki. Kovasti sinulle voimia tulevaan !

Kiitokset vastauksistanne =)
Eli toivotaan parasta että tähystyksessä saataisiin endoa poistettua. jos se siis todetaan, vaikka itse oon varma, että endo tämän kaiken takaa löytyy. Ja kiva kuulla ,että on onnistuneita luomuraskauskia endon poistamisen jälkeen. Aina se antaa lisätoiveita onnistumiseen myös itsellekkin. Itse tähystys ei pelota, vaan se, että jos se endo on ehtinyt aiheuttaa kovinkin paljon tuhoja, koska endon oireet, mulla on olleet jo sen 10 vuotta.
Sitä myös mietin, että ilmeisesti lääkärit eivät mitenkään hanakasti tuohon tähystykseen ala, kun olen useamman vuoden jo hokenut tuosta endometrioosiepäilystäni, mutta se on vain sivutettu. :/

Yhteistyössä