Hae Anna.fi-sivustolta

endometrioosi

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä onko tietoa, 06.06.2005.

1. onko tietoa Vierailija

Millaisia oireita endometrioosi on teille aiheuttanut ja miten se on todettu?
    Itse olen kärsinyt epämääräisistä vatsa- ja suolistovaivoista jo pari vuotta mutta ei ole löytynyt mitään vikaa. Paksusuoli tähystetty ja verikokeista katsottu kaikki mahdolliset, myös keliakia-arvot ja tehty laktoosirasitustesti.
    Sunnuntaina heräsin aamulla ihan helvetillisiin alavatsakipuihin. Tärisin ihan kippuralla peiton alla kun koko alamahaa, mutta varsinkin oikeaa puolta kouristeli ja supisteli. Nukahdin onneksi uudelleen ja sinä aikana kivut olivat helpottaneet ilman särkylääkettä. Kuukautiset alkamassa huomenna. Olen 30 vee lapseton ja syönyt e-pillereitä muutaman vuoden. Ennen pillereiden syömistä kärsin jonkun verran kuukautiskivuista mutta tällaista kohtausta ei ole koskaan ollut. Liittyiskö alkaviin kuukautisiin ja voisiko olla endometrioosia?
    Voiko vatsavaivat selittyä sillä? Olen huomannut että varsinkin kuukautisten aikaan suoli toimii vilkkaammin.
    Nytkin tuntuu ilkeätä kipua kyljessä ja alaselässä mutta vatsakipua ei ole juuri tällä hetkellä.
    Tulehdusarvot on aina ihan normaalit verikokeissa mutta silti on useimmiten pientä lämpöilyä. Ihan kuin olisi elimistössä joku tulehdustila jossain mutta ei löydy millään.
    Ensi viikolla mulla on aika sisätautien polille lähinnä noiden suolistovaivojen selvittämiseksi mutta otan ilman muuta nämä kivut siellä puheeksi. Tekisi silti mieli käydä vielä gynelläkin vaikka viime tarkastuksessa talvella kaikki oli kunnossa.
    Olisiko ehdottaa hyvin endometrioosin tuntevaa gyneä Treen seudulla?

2. Oma kokemus Vierailija

Toisillahan voi menkkakivut olla ihan järkyt, kuten yhdellä ystävälläni joka toisinaan pyörii kippurassa lattialla kun kivut on niin kovat. Yleensä sitä kuitenkin tuntee itsensä jo niin hyvin että tietää onko kyse menkkakivuista vai jostakin muusta.

Mutta tuosta endosta, itselläni sitä epäiltiin vatsakipujen syyksi pari vuotta sitten. Mulla oli pari vuotta sitten sellainen jakso että heräsin usein aamuyöllä vatsakipuun, se oli sellaista todella inhottavaa kipua että mitenkään päin ei ollut hyvä, kun yleensä vatsakivuissa asennonvaihdos on helpottanut. Kipu hellitti aina jonkin ajan kuluttua kunnes sitten kerran ei hellittänytkään. Kestin kipua iltaan asti kunnes oli pakko lähteä sairaalaan, tällöin mulla oli jo lämpöäkin. Kaikki veriarvot oli täysin normaalit, ultrattiin myös mutta mitään ei löytynyt. Gyne sanoi että vaikka ultrassa ei näkynyt endoa, niin silti sitä voi olla. Kehotti tulemaan tähystykseen jos vain haluan ja etenkin jos vaivat uusii yhtä rajuna, samallahan poistavat endoa jos sitä löytyy. Sillä vaan on valitettavasti tapana tulla takaisin.

Jännä juttu mutta tämän pahimman kohtauksen jälkeen ne aamyölliset vatsakivut hävisivät, ihan kuin se olisi ollut piste iin päälle! Se kipu oli tosiaan sellaista kun joku olisi revennyt sisällä. Endohan tekee niitä rihmastojaan, saattaa kiinnittyä elimiin. Toisinaan on edelleen alavatsakipuja mutta kestän ne kyllä enkä edelleenkään tiedä täydellä varmuudella onko mulla endoa vai ei.

3. ap Vierailija

Kiitos vastauksestasi!
    Sitä mä pelästyinkin hirveästi kun pillereítä käyttäessä menkkakivut on pysyneet loitolla. Kipukohtaus oli niin raju että olisin mennyt terveyskeskukseen mutta kun säästetään säästetään niin ilta- ja viikonloppupäivystys on toisella paikkakunnalla. Ja eipä ne terkkarissa varmaan mitään olisi osanneet tehdäkään.
    Onko mahdollista että sulla olisi ollut sellainen vaaraton kasvain, esim endometrioosin aiheuttama ja se olisi puhjennut pois ja siitä kipu?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri