Endometrioosiako?

Kyllä Korpee

Uusi jäsen
03.11.2008
20
0
1
Olen lopen kyllästynyt ainaisiin alamaha kipuihin. Lääkärissä en asian kanssa ole pitkään aikaan käynyt ja itseäni olen yrittänyt vain huijata unohtamaan oma kroppa, mutta eihän se niin vain käy, kun alamaha kipuilee usein ja lujaa.
(lääkärit ovat vaivojen olevan toiminnallista, eli normaalia) Buranaa tulee syötyä kiitettävästi.

Mutta mun oireita on. Ovulaation jälkeen alkavat alamaha kivut/jomotus, vaiva on aina oikealla alamahalla, kipu säteilee jalkoihin + selkään. Tärinä pahentaa, mutta ei kuitenkaan yhdynnässä (enkä puksuttelemme niin rauhallisesti) Eli kuukautiskipumaisia oireita jotka jatkuu kuukautisten alkuun asti + pari päivää. Sitten olo on jotakuinkin normaali aina ovulaatioon asti.

Kierto on ollut säännöllinen 25-30 ja ovulaation tunnen, en ole sitä pitkiin aikoihin tikutellut. Tai luulen, että se on ovulaatio, sillä sekään ei ihan mikään kivuton juttu ole.

Lapsettomuus on mukana kuvassa, tähän ei koskaan mitään selitystä ole löytynyt.

Mutta kertokaahan te joilla endometrioosi on todettu minkälaisi oireita teillä on?

Kuulostaa kyllä valitettavan tutuilta noi oireet :/ mullakaan endoepäilyjä ei otettu kuuleviin korviin tai korkeintaan vähäteltiin että eihän se lievä mitään haittaa ym. ennenkun se sitten näkyi ultrassa munasarjapesäkkeenä. Tämä tapahtui 2,5 vuotta pillerien jättämisen jälkeen. Sillonkaan en heti saanu lähetettä leikkaukseen, vaan sitten vasta kun kystia alkoi näkyä enemmänkin ja oli selvää että on parempi mennä suoraan ivf-hoitoon.

Löysin tämmöisen aikaisemman keskustelun http://kaksplus.fi/keskustelu/t1646280.

Minua pohdituttaa myös endo, mutta oireeton sellainen.

Ollaan yritetty lisääntyä kolme vuotta, diagnoosina selittämätön lapsettomuus. Ensimmäinen IVF tehtiin viime kesän jälkeen, siitä biokemiallinen raskaus eli kiinnitymisyritystä oli, mutta ei tarpeeksi. Ensimmäinen PAS oli lääkeellinen ja siitä puhdas nega. Toinen PAS on juuri takana päin ja siitä jälleen biokemiallinen, hcg oli surkea 27 kaksi viikkoa siirrosta.

IVFn jälkimainingeissa lääkäri havaitsi kystan tai arpeutuneen munarakkulan. Jokaisella ultrauskerralla se mollukka siellä on, lääkäri epäilee sitä nyt keltarauhaskystaksi ja saattaa kuulemma olla myös alkava endometrioosi... Minua ihmetyttää suuresti kalliin klinikkamme ultralaitteiden surkea taso (sellaisia ne kai jokapuolella ovat), maallikko ei kuvista paljoakaan erota, mutta vaikuttaa tuo lääkärinkin diagnosointi arvausperusteiselta. Minulla ei ole ollut mitään endolle tyypillisiä kipuja koskaan eikä ultrauksissa ole tuota yhtä mollukkaa lukuun ottamatta näkynyt mitään endoon viittaavaa. Onko kohtalotovereita?

Vielä olisi pakkasessa yksi kaksikko, joka ilmeisesti siirretään mahdollisimman pian, jos selviävät sulatuksesta. Jos ei taaskaan tärpää, pitää yrittää saada lääkäristä irti, voisiko tässä tehdä jotakin lisätutkimuksia...

Kyllähän tuo endolta kuulostaa.
Mulla myös endometrioosia. Se löydettiin sattumalta muun leikkauksen yhteydessä. Se on ollut aina vähäoireinen, eli tavallisilla särkylääkkeillä olen aina selvinnyt, joten endoa ehkä tultiin vähätelleeksi, kun lapsettomuus epäilyt heräsivät. Itse olisin halunnut lapsettomuusselvityksiin jo ennen vuoden odottelua, kun lasta ei kuulunut ja tiesin tuosta endosta. Lääkäri arveli kuitenkin, ettei meillä ole mitään estettä lapsen saamiselle, kun endo on ollut niin "rauhallinen". No niinhän siinä sitten kuitenkin kävi että kun lopulta selvityksiin päästiin niin endo oli tukkiuttanut johtimet ja luomuraskautuminen näin ollen mahdotonta. Nyt ollaan aloittamssa ivf-hoitoa.
Kantsii olla tiukkana, jos itsellä on syytä epäillä asiaa. Ikävintä tuossa endossa on, että monesti ainoa tapa tietää varmasti, on tähystys.
Mulla muuten on aina myös ovulaatio ollu tosi kivulias. Monesti jopa kivuliaampi kuin kuukautiskivut. Vasta viimeaikoina olen ajatellut, että sekin saattaisi liittyä endoon. Siitä oireesta puhutaan vähemmän "endopiireissä", eivätkä lääkäritkään oikein osaa sanoa, onko se endon oire. Tai eivät minulle ainakaan ole osanneet sanoa.

Just kuule samanlaisia reiteen, lantioon ja selkään säteleviä kipuja täällä. Ja endoa on siis - ihan todistetusti. Kirurgisesti operoitu kerran rakosta. Nin ja meilläkin hoitona IVF, nyt tulossa 2.PAS...Ihan selviltä endon oireilta nuo sun jutut kuulostaa :(

Heikosti positiivinen, tuo linkki ei ainakaan minulle aukea.

Etsin kyllä vanhoja ketjuja, mutta löytämissäni ketjuissa oireista ei hirmusesti puhuttu, enemmänkin puhuttiin hoidoista/mahdollisuuksista.

Unohdin alotuksesta, että kivut oli tauolla noin vuoden raskauden (inssi alkuinen) jälkeen. Tämän jälkeen palasivat pikkuhiljaa, ja nyt koen kivun olevan aikas voimakasta.
Mutta tää emäntä taitaa heti huomenissa varailla aikaa jollekin gynekologille, toivottavasti hyvälle!

Itselläni oli aivan hirveää turvotusta ja kipua kuukautisten aikaan, ja loppuvaiheessa hengitysvaikeuksia. Siihen eivät tehonneet Burana, Panadol, Panacod eikä Tramal. Ei vaikka vahvuuksia riitti. Endometrioosi todettiin muutama vuosi sitten kun vatsaontelosta löytyi nestettä.

Mulla endoa on virtsarakossa ja ilmoitti olemassaolostaan sellaisin oirein, jotka viittaavat pahaan munuaistulehdukseen ja sellaisena sitä hoidettiinkin sitten. Endo siis tunki rakon läpi ja aiheutti kunnon infektion kaikkine oireineen ja sain pitkät antibioottikuurit. Kaikki muut oireet lähti, vain verivirtsaisuus jäi eli pissa oli n.6kk miltei aina verestä punaista. Kesäkuussa rakosta otettiin pahimmat pois, mutta edelleen oireilee virtsaamisvaikeuksina alkukierrosta ja rakossa n.2,5cm halkaisijaltaan oleva endopesäke. Pitäisi leikellä lisää, mutta nyt ensisijaista kuulemma yrittää raskautta IVF:n avulla...Pieni tiikeri: Kuulostaa rankalta! Mitä tuolle vaivalle tehtiin sitten, kun oli jo hengitysvaikeuksia?

Sain ajan ensi viikolla, huh. Nyt täytyy vaan toivoa, että lääkäri kuuntelee mua!

vadelmaunelma: luulen, että hengitysvaikeus tuli siitä, kun vatsaontelossa oli nestettä. Ainakin näin käy esim kohdunulkoisessa, kun vatsaanvuotaa verta, niin tulee hengitysvaikeutta.

Hengitysvaikeudet johtuivat vatsaonteloon kertyneestä nesteestä, joka sit vaikutti myös keuhkojen toimintaan. Olen käynyt 3 kertaa laparoskopiassa, viimeisimmässä askitesta poistettiin noin 2 litraa. Kiinnikkeitä on kohdun, munasarjojen ja virtsarakon ympärillä. Onneksi tämänhetkinen lääkitys toimii lähes täydellisesti.

Pieni tiikeri: Kuulostaa hurjalta!! Mikä lääkitys sulla on? Mulla on myös vatsanturvotusta, tosin oon ajatellut, sen olevan "tavallista" kierron aiheuttamaa turvottelua. Saankin hyvin usein onnitteluja vatsastani, joka kieltämättä on raskausmahan näköinen toisinaan.

Mulla on Procren-piikki kerran kuussa ja päivittäin Kliogest-tabletit. Kuullostaa ehkä hurjalle, mutta toisaalta ei tarvitse enää sen kummemmin asiaa ajatella. Oireita ei ole (koska ei ole kuukautiskiertoa) pientä hartiapistelyä lukuunottamatta. Tietty hormonit on aina hormoneja, onhan niitä normaaleja mielialanvaihteluita jne. Ja kiva oli kuulla, että Procrenia käytetään myös lapsettomuushoidoissa, johon suuntaamme mieheni kanssa kesällä. Eli edessä IVF.

Täällä myös yksi "potilas", jolla todettiin pari viikkoa sitten lievä endometrioosi vasemmalla puolella. Tuo sun vatsakipu kuulostaa just eikä melkein samalta kuin mullakin!! Eli oletetun ovulaation jälkeen vatsassa vihloo ja supistelee ja kun menkat alkavat, niin kivut loppuvat. Mulla on ollut suurimpana ja ikävimpänä oireena kuitenkin yhdyntäkipu, joka ei onneksi kylläkään tunnu aina, mutta tietyissä asennoissa, joissa penis menee syvälle, niin tuntuu ikävältä. Menin heti yksityiselle puolelle, koska halusin, että se selvitetään varmasti kunnolla. Mulle tehtiinkin heti sisäultraus munasarjoihin, jolloin sieltä löytyi pieni, nuppineulan nupin kokoinen endometrioosi munasarjoista. Samalla multa löytyi follikkelikystaiset munasarjat, eli molemmissa munasarjoissa oli paljon pieniä kystiä, joiden lääkäri uskoi häviävän itsestään.
Kummastakaan näistä ei pitäisi kuulemma olla estettä raskautumiselle, koska endoa oli niin vähän, eikä se tuki mitään. Näytti mulle vielä kuvatkin, että munajohtimet on ihan auki, samaten kohtu on kunnossa. Nuo kystat vaan ovat tehneet sen, että viimeinen kierto oli 39 päivää, tämän vuoksi lääkäri kehotti ostamaan ovulaatiotestejä, jotta meidän on helpompi löytää epäsäännöllisestä kierrosta se ovis.
Lääkärini kertoi myös, että hyvin usein endometrioosi häviää raskauden aikana, kun ei tule kuukautisia.
Suosittelen, että käyt yksityisellä puolella, saat varmasti hyvää hoitoa, eikä käy kuten kaverilleni jolla oli appelsiinin kokoisia kystia mahassa, ja terveyskeskuksessa väitettiin kivun johtuvan ilmavaivoista..
Tsemppiä :hug:

Kävin gynellä. Reissu meni hyvin, lääkäri oli asiantuntija. Ultrassa follikkeli näkyi oikealla (2 cm), ei muuta ultrassa näkyvää. Lähetteen laittaa laparoskopiaan. Lapsettomuutta pitäisi hoitoo yksityisellä, jos sitten siihen päädymme. Julkiselle emme enään pääse, kun on kaksi yhteistä lasta (kaksoset). Pitänee asiaa sitten paremmin pohtia, kun laparoskopiassa olen käynyt...

Nopeeta toimintaa. Tänään tuli kirje laparoskopian arvioajasta! Ihanaa, saan pian selvyyden asiaan!

Viikonlopusta taas on menkat tehneet tuloaan eli kipua on ollut taas enemmän, tänään alkoi sitten menkat. Nyt kun olen itseäni "paremmin" tunnustellut, niin huomaan, että yksi vaiva (kaikkien muiden kipujen lisäksi) näyttää liittyvän myös selvästi kuukautiskiertoon. Menkkojen aikaan vatsanseutua "puristaa", niin etten voi istua lysyssä, vain selkäsuorassa. Puristus tuntuu ihan ylävatsaan/palleaan asti. Samalla myös tuntuu paineentunnetta suolessa...
Mutta oli tämä sitten endoa tai ei, niin nyt nämä vaivat tutkitaan!

Yhteistyössä