Hae Anna.fi-sivustolta

Endosta

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä pallo, 24.10.2005.

1. pallo Vierailija

Kuinka monella teistä endolaiset tulee verta menkkojen aikaan sieltä toisesta reijästä myös? Entä tuleeko sitä muulloin kun menkkojen aikaan? Mulla on tullut ennen vain menkkojen aikaan (käsrin vaikeasta endosta) ja nyttemmin on tullut muulloinkin. Pelottaa vähän, tutkimuksiin jonotetaan.

2. yks endon piinaava Vierailija

3. Sissi Vierailija

Minulla tuli myös... kunnes suolesta leikattiin pala pois. Se oli endoa täynnänsä ja oli alkanut jo kuromaan suolta umpeen. Ulostaminen sattui.
    Veren vuodon huomasin parhaiten menkkojen aikaan, mutta en ole varma tuliko sitä muulloinkin.
    Täällä on kans' vaikea endo tapaus.

Leikkaus auttoi ja endo ei ole sen koommin suoleen palannut, leikkauksesta on aikaa n. 5 vuotta.
    Saat varmaan lähetteen colonoskopiaan (suolen tähystykseen), jos olet kovasti kipeä muutenkin - pyydä esilääkitys - ja pyydä se ajoissa, että voivat varata sinulle siihen tarpeeksi aikaa. Esilääkityksen kanssa tarvitset aikuisen saattajan. Tuon lääkituksen avulla minulle on tehty kaksi tähystystä ja pääsin niistä ""helpolla"", ne toimii.
    Tsemppiä. T:Sissi

4. pallo Vierailija

Pääsen tuohon colonoskopiaan parin viikon päästä. Pelottaa vaan että jos johtuukin muusta kun endosta. Varmasti sitä on suolistossa, laparotomiassa (n6kk sitten) ei saatu kaikkea poistettua. Endoa on lantionpohjat täynnä ja se aikanaan löydettiin umpparin poiston yhteydessä. Umpilisäkekin oli sitä täynnä. Oli kuronut myös virtsarakkoa ja mun piti aina rampata pissalla.

5. viivi Vierailija

Mulle tehtiin v. 2003 colonoskopia ennen endon lapraskopiaa (HYKS), jotta nähtiin onko endoa suolistossa. Oireina kun oli selkeät ulostuskivut menkkojen yhteydessä ja sisätutkimuksissa ilmitullut hyvin aristava endoilu kohdun takana. Itsekin hieman pelkäsin tuota colonoskopiaa, mutta onneksi se meni suht iisisti, ja suoliston sisällä oli kaikki kunnossa. Silti ennen lapraskopiaa vihjastiin, että mahdollisesti suolta joudutaan poistamaan, jos endoa kasvanut sen pintaan. Ja näin olikin, mutta onnistuivat kaapimaan sen pois ja säilyttämään itse suolen. Toimenpiteen jälkeen oli ihanaa, kun usean vuoden ajan jatkuneet ulostusongelmat hävisivät kuin tuhka tuuleen.

No, lasta ollaan kuitenkin yritetty nyt vuoden verran tuloksetta; lapsettomuusklinikan tutkimusten jälkeen epäillään endohistorian vaikutusta, koska muuta näkyvää syytä ei ole. Inssiä aiotaan kokeilla alkuvuodesta.

Että nää itsestä riippumattomat tilat raivostuttavat!!!

6. Sissi Vierailija

Hyvä Pallo!

Minun mielestäni voit toivoa että verenvuodon syy on jokin muu kuin endo. Minulla oli onni mukana kun saivat kaiken endon pois suolistosta kerta leikkauksella.
    Peräpukamat voivat vuotaa verta ja aiheuttaa ulostamiskipuja ja ne on suhtellisen helpot hoitaa. Syitä voi olla paljon muitakin, jotka voivat parantua lääkehoidolla ja ruokavaliolla. Endo on sitkeä pirulainen - ja vaikea voitettava. Mutta EI mahdoton, muista sekin.
    Minulla oli myös umpilisäke täynnä endoa, se poistettiin samalla kuin tuo paksunsuolen osa. Pissalla juostaan myös täällä, mutta kukaan lääkäri ei ole sanonut, että endo kiusaisi rakkoa.

Pyydä se esilääkitys tähystykseen jos olet kipeä, siitä on oikeasti apua. Sillä kerralla kun endo nähtiin suolessa, minä olin todella kipeä seuraavat 3 päivää, endoni kiukustui todella ronklaamisesta. Mutta lääkäri oli aivan ihana, kun soitin sille tuskissani ja soitti minulle Panacod reseptin lähimpään apteekkiin - tuosta kirurgista tuli minun ""hovilääkärini"" ja hän on ollut kaikissa leikkauksissani mukana sen jälkeen.
    Endolaiset kestävät kipua ja tutkimus rääkkiä paremmin kuin moni muu - sanoi naistentautien osaston sairaanhoitaja minulle kerran. Kun kipu on päivittäinen, siihen tottuu.
    Mä pidän sulle peukkuja ja toivon kiusaajasi syyn selviävän, se auttaa kestämään kipua.

7. pallo Vierailija

Pukamista ei ole kyse sen on lääkäri sanonut. Tänään taas kun menkat alkoi istuin puoli tuntia paskomassa veristä limaa ja kauheat kivut. Lähinnä pelkään jotain vakavampaa ja melkein toivon että johtuu endosta. Mulla laparotomian jälkeen endo vaan villiintyi ja he eivät saaneet kaikkea putsattua. Mulla oli endo kuronut pahasti rakkoa ja jouduin ennen leikkausta käymään ihan kokoajan pissalla.

8. pallo Vierailija

No tähystys on käyty, tai no käyty ja käyty ei saatu tuota putkea menemään kuin 35 senttiä sisään. liekö sitten kiinnikkeitä. Jotain koepaloja otettiin ja sitten mietitään että mennäänkö varjoainekuvaukseen.

9. pallo Vierailija

Miksei tämä viestiketju näy? Haulla se kyllä löytyy.

10. Sissi Vierailija

Endohan kasvattaa kiinnikkeitä, ne voivat sitoa suoltasi... niin minulla teki.
    Minun colonoskopia tyssäsi samoille paikkeille kuin sinullakin, mutta koska tähystys tehtiin menkkojen aikaan, näkyi endo vertavuotavana suolen pinnalla.
    Leikkaus auttoi, suolen sisäisen endon poistamiseen. Muualla sitä taitaa olla vielä kotitarpeiksi, kivuista päätellen.

11. pallo Vierailija

Minullakin oli menkat tähystyksen aikana. Lääkäri oli taas tällainen että ei sitä endoa voi kasvaa suolessa. Tuo on hirveän monen yleislääkärin kommentti vaikka tuo suoleen kasvaminen mainitaan monissa oppaissa joissa kerrotaan endon oireista. Muuten Sissi onko sulta tullut sitä verta muulloinkin kun menkkojen aikaan?

12. pelko Vierailija

Hei; Kuinka paljon sulta suolta leikattiin ja laitettiinko väliaikainen avanne? Itse oon nyt käynyt kaikki tarvittavat tutkimukset ja mitä todennäköisemmin endoa paksusuolessa pinehkö sokeripalan kokoinen. Lääkehoitoon en oikein ole innokas ja leikkauskin pelottaa.

Mutta jos kuitenkin näistä kahdesta hoitovaihtoehdosta joku, niin ehkä leikkaus. Välillä meinaan töissä tukala olla, kun semmonen jomotus oik. puolen pakarassa ja ajoittain ulostamis vaikeuksia. Mistäköhän tietää jos kaavinta riittää? paljon kysymyksiä mielessä, mutta kuva vastaisi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri