Hae Anna.fi-sivustolta

enkkubulldogeista!!!!!

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä ankku81, 11.11.2005.

1. ankku81 Vierailija

Olen vakavasti harkinnut ko. koiran hankkimista. Olisikohan täällä ketään, jolla infoa asiasta? Kommentitkin käyvät:)
    Millaisia kokemuksia teillä on? Millaiset tilat pitää tuollaisen koiran pitämiseen olla? Onko kerrostalossa mahdotonta? Minkähän verran maksaa itse koira?
    Ja etenkin se, mistä kummasta löydän koiran? Tuntuu, että enkkubulldogit ovat varsin harvinaisia täällä suomenmaassa...Kasvattajien sivustoilla olen käynyt katsastelemassa ja seuraava vaihe varmaankin on sitten soitella sinne suoraan. Olisiko muita ideoita? Kiitos jos vaivaudutte vastailemaan:)!

2. Ranskis Vierailija

Olen myös niiden ihailija, mutta en kyllä sellaista hanki. Päädyin ranskanbulldoggiin, mutta se on toinen juttu.

Suunnitellessani enkun hankintaa tutustuin engl.bulldoggiyhdistyksen puuhaihmiseen sekä pariin enkun omistajaan. Toisella näistä oli silloin (v. 2002) Suomen vanhin englanninbulldoggi, se oli 6 vuotias! Tästä voit päätellä jotain rodun terveydestä.

Rehellisesti minulle kerrottiin kaikki ongelmat joita rodulla on ja niitä on paljon. Hengityselin ja sydänongelmat kai niitä pahimpia ja elinikää eniten lyhentäviä. Lisäksi ne liikkuvat huonosti. Kuorsaavat tosi äänekkäästi; tuttuni enkku nukkuu saunassa, kun muuten muut ei nukkuisi lainkaan!

Voi pitää kerrostalossa, jos on hissi, ei hauku. Pentueet on pieniä, pentukuolleisuus suuri, syntyvät yleensä keisarileikkauksella.

Ihana luonteisiahan ne on, yleensä rauhallisia ja ystävällisiä, mutta tuo lyhyt elinikä höystettynä mahtavilla eläinlääkärikuluilla sai minut vaihtamaan rotua!

3. Anneli Vierailija

Ovathan ne ihania. Suloisen rumia koiria. Olen tykännyt kaikista englanninbulldogeista, jotka olen tavannut. Iloisia ja valppaita eläimiä. Vanhin tietämäni yksilö, hieno uros, muuten eli kymmenenvuotiaaksi, joka on TODELLA paljon tälle rodulle.

Mutta... Niiden elämä on niin vaikeaa - jalkaongelmia, hengitystieongelmia, iho-ongelmia, synnytysongelmia... Minusta tämä on rotu, jota ei pitäisi olla olemassa ja siksi en sitä voisi ikinä hankkia. Juuri siksi, että näillä koirilla on ihana luonne, toivoisin, ettei niitä olisi vangittuna jalostuksen runtelemaan kroppaan. Jos niitä ei osteta, niitä ei enää lisäännytetä tai rotua aletaan jalostaa terveempään suuntaan. Jalkaongelmien korjaaminen on pitkä prosessi, mutta jotain voi korjata jo muutamassa sukupolvessa: kuonon pituuden lisääminen (vaikka risteyttämällä siihen ranskanbulldogiin tms. ) parantaa sekä hengitystä että vähentää ihon poimuisuutta, josta seuraa tulehduksia. Jo se auttaisi koiria paljon. Sanovat, ettei se sitten olisi rotumääritelmän mukainen, mutta minusta rotumääritelmä, joka aiheuttaa eläimelle kärsimystä, pitäisi muuttaa.

4. Daphnia Vierailija

No ovathan ne tosi sympaattisia. Jos oikeasti haluat sellaisen niin ota yhteyttä kasvattajaan.

Mutta mutta... en kyllä ymmärrä miksi pitää kasvattaa koiria, jotka eivät pysty synnyttämään itse eivätkä hengittämään kunnolla. Lisäksi kaikki lyttynaamaiset koirat pitävät ihan mieletöntä rohinaa mitä en itse jaksaisi kuunnella vaikkei se olisikaan merkki lyttyyn jalostetuista hengitysteistä. Eikö joku terveempi rotu olisi kiva?

5. sus siunaa Vierailija

Itsellä 4eb kotona.Ihmettelen kyllä todella mistä ihmeestä edelliset ovat faktansa saaneet selville ja vielä nielleet ne.Keski-ikä eb on n.10v.Oma vanhin nyt 8,5v (sen isä ollut 2002 saman ikäinen..) Terveysongelmia ei ole sen enempää kuin muillakaan roduilla.Hengitysongelmat ovat liioiteltuja,synnytysongelmat todellisia.Ranskiksella eb lyhyempi kuono btw.Bulldogin ei kuulu liikkua kuin afgaanin vinttikoira mutta hyvin pärjää tunnin metsälenkillä isojen pk-rotuisten koirien kanssa.Pennun hankinta saattaa olla ilman suhteita hankalaa ja kannattaa olla hyvin tarkkana.Bisnes kukoistaa tässäkin rodussa.Paljon pentuja,jotka hämärästi muistuttavat Bulldoggia.Alkaa näyttää siltä,että on syntymässä kaksi eri linjaa ja yhdelle kommentoijalle terveiset tutuillesi,että sauna onkin just oikea paikka koiralle.Omistajat vielä kun saisi sinne taakse..jokaisessa suomessa löytyvästä rodusta löytää omat hyvät ja huonot puolet,Bulldoggi kaiketi kerää negaatiot puolelleen luulojen ja erikoisen ilmiasunsa perusteella.

6. sus siunaa Vierailija

Itsellä 4eb kotona.Ihmettelen kyllä todella mistä ihmeestä edelliset ovat faktansa saaneet selville ja vielä nielleet ne.Keski-ikä eb on n.10v.Oma vanhin nyt 8,5v (sen isä ollut 2002 saman ikäinen..) Terveysongelmia ei ole sen enempää kuin muillakaan roduilla.Hengitysongelmat ovat liioiteltuja,synnytysongelmat todellisia.Ranskiksella eb lyhyempi kuono btw.Bulldogin ei kuulu liikkua kuin afgaanin vinttikoira mutta hyvin pärjää tunnin metsälenkillä isojen pk-rotuisten koirien kanssa.Pennun hankinta saattaa olla ilman suhteita hankalaa ja kannattaa olla hyvin tarkkana.Bisnes kukoistaa tässäkin rodussa.Paljon pentuja,jotka hämärästi muistuttavat Bulldoggia.Alkaa näyttää siltä,että on syntymässä kaksi eri linjaa ja yhdelle kommentoijalle terveiset tutuillesi,että sauna onkin just oikea paikka koiralle.Omistajat vielä kun saisi sinne taakse..jokaisessa suomessa löytyvästä rodusta löytää omat hyvät ja huonot puolet,Bulldoggi kaiketi kerää negaatiot puolelleen luulojen ja erikoisen ilmiasunsa perusteella.

7. Ranskis Vierailija

No joo, mitenkähän lienee. Keski-ikä on todellakin ihan jotain muuta kuin 10 v. Minä keskustelin rodusta ko. rotuyhdistyksen ihmisten kanssa ja olen kiitollinen heitä saamistani rehellisistä vastauksista. Kumma, etteivät tienneet näin vanhoista enkuista mitään. Kannattaisi varmaan kirjoittaa niiden lehteen juttu.

Ei ne ongelmat peittelemällä parane, vaikka se koirapiireissä tapana onkin.

8. Wada Vierailija

Sus siunaa puhuu asiaa! Ja tämän ranskisihmisen kannattaisi varmaan tutustua lähemmän eb:n lehteen nimeltä ruttunaama uutiset. Ja toki voit kirjoittaa jutun lehteen,se varmasti herättäisi keskustelua ja hilpeyttä rodun harrastajien keskuudessa,kun joku rodun todellinen asiantuntija voisi näkemyksensä paljastaa! Jokaisen ihmisen kannattaisi ehkä luottaa omaan arvostelukykyyn ennen kuin lähtee puhumaan asioista,joista ei varsinkaan näy olevan edes pientä vainua...""sus siunaa""-nimimerkillä,joka ilmoittaa omistavansa neljä enkkubullia,on sentään henkilökohtaista näkemystä asiaan,kun taas muilla höpöhöpö tietoa,varsinkin tällä ranskisihmisellä. Tunnen useita bulleja ja kyllä ne kropastaan huolimatta tuntuvat ihan yhtä onnellisilta kuin naapureiden läskit labradorit. Eikä kaikki bulldogit myöskään kuorsaa. Ne hengittää ;)

9. Ranskis Vierailija

Satun tuntemaan useammankin englanninbulldogin ja lehteä olen lukenut. Englanninbulldoggi on minusta ihana koira luonteeltaan, mutta ihan turha väittää, että se olisi terve rotu. Ja kuorsaamisesta; lyhytkalloiset koirat yleensä kuorsaa, ainakin minun ranskikseni ja tuntemani engl.bulldogit, omistajansa ovat itse kertoneet.

Ostajat varmasti ottavat asiasta selvää ennen koiran ostoa ja tekevät päätöksensä sitten itse. Vastasin alkuperäiselle, joka kyseli niistä tällä foorumilla. Asioiden salaaminen ja piilottelu ei kauas kanna.

10. Niinpä Vierailija

Sinä nyt olet väittänyt mitä sattuu hyvä ranskis. Terve rotu? Nimeä yksikin täysin terve rotu! Terveitä yksilöitä on rodussa kuin rodussa,mutta jokaisella rodulla on omat ongelmansa. Mut kun sä puhuit itses ihan metsikköön keski-ikä höpinällä esim. Ja onko se salailua jos kertoo faktaa korkeammasta keski-iästä,terveistä hyvin hengittävistä ja aktiivisista bulldogeista? Mutta luonnehan sinun mielestäsi niillä on aivan ihana? Totta. Mutta esiintyy myös aggressiivisuutta,arkuutta ja muita ""luonnevikoja"" eräillä yksilöillä. Ei koko rodulla. Eikä jokainen yksilö rohise. Siihen auttaa avarat mm avarat sieraimet. Mutta on hienoa että englanninbulldogeilla on tuollainen puolesta puhuja,joka ei pyri salaamaan faktoja. Odottelemme kaikki eb harrastajat kirjoitustasi rotulehteen,jotta salamyhkäisyydet tulisivat päivänvaloon! =)

11. Tilastoa Vierailija

Vuonna 2002 on vanhin ruttunaama uutisten senioriklubiin ilmoitettu bulldoggi ollut 13v ja yli kymmenvuotiaita palstalle ilmoitettuja 4kpl. tämä 6 V bulldoggi ollut pikkutekijä niissä kuvioissa.

12. Ranskis Vierailija

Lukeehan eb:b rotujärjestön nettisivuillakin noista ongelmista ja siellä on lueteltu liuta koiraa uhkaavia sairauksia ja perinnöllisiä vikoja, joista en ollut kuullutkaan ennenkuin äsken siellä kävin (ajattelin, että jos sittenkin olen kuullut/ymmärtänyt asiat väärin...).

Minä olen törmännyt ilmeisesti aivan erilaisiin englanninbulldoggin omistajiin kuin mitä sinä olet, rehellisiin. Mikä tosin koirankasvatuspiireissä on katoava luonnonvara. Vai olisiko nuoret tulevat kasvattajat erilaisia?

13. Värttinä Vierailija

Juu, ei täysin tervettä rotua kai olekaan, mutta...

Näkeehän bulldogista jo päällepäin, että se on sairas rotu. Kamala vääräsäärinen vänkyrä ja pää isompi kuin muu koira. Löntystelevätkin huonosti ja läähättävät.Minua säälittää, että tuollaisia koiria jalostetaan.

Kyllä ihminen on julma.

14. Haloo Vierailija

Voi sentään. Eläkää edes yksi päivä aidon eb:n kanssa,niin tiedätte kuinka metsään olette menneet. Ihanaa aikaa.

15. nulldog Vierailija

Puhut vähän, mutta asiaa! Kyllä rodun jalostus on mennyt helvetin syvälle metsään, jos ""peruselintoiminnot"" kuten synnytys ei onnistu luonnollisella tavalla. Ihmisen turhamaisuus ja erikoisuudentavoittelu voi tosiaan saada julmia piirteitä.

16. JÄRKYTTYNYT Vierailija

"kuonon pituuden lisääminen (vaikka risteyttämällä siihen ranskanbulldogiin tms. )"

RANSKANBULLDOGGILLA ON VIELÄ LÄTTÄMNÄMPI KUONO KUIN ENKULLA PÖLVÄSTI!! -.-

ja henkilökohtaisesti minä EN USKO, että tuolloin v. 2002 vanhin enkkubulli oli 6v.!!
    tunnen monta enkkua jotka ovat eläneet yli 10v.!! omani on nyt 9v. ja perusterve on!!
    ENGLANNINBULLDOGGILLA ON MUUTAMIA SAIRAUKSIA, MUTTA SE ON IHAN YHTÄ TERVE KUIN ESIM. JOKU VINTTIKOIRA TAI MUU!!! HANKKIKAA ELÄMÄ IHMISET!!!

"Kamala vääräsäärinen vänkyrä ja pää isompi kuin muu koira. Löntystelevätkin huonosti ja läähättävät."
    KUKAKOHAN TÄSSÄ ON TUOLLAINEN...??!!! -.-

TÄMÄ ON MAAILMAN IHANIN ROTU JA USKOLLISIN IKINÄ!! <3
    KAIKKI YSTÄVÄNI EB:T OVAT ELÄNEET AINAKIN 10V. JA OVAT KUOLLEET VANHUUTEEN, EI SIIS MITÄÄN SAIRAUKSIA!!!!!!
    KOTIMAISET BULLDOGGIT OVAT USEIN SAIRAAMPIA JA NIILLÄ ON VAIKEUKSIA SYNNYTTÄÄ.
    OMAT BULLDOGGINI OVAT KAIKKI ULKOMAILTA (VIROSTA, UNKARISTA, ENGLANNISTA)... OLEN TEETTÄNYT MUUTAMAN PENTUEEN JA KAIKKI NARTUT SYNNYTTIVÄT LUONNOLLISESTI YLI 6 PENTUA KAIKKI!!!!!!!

ELI EB:T JOISTA PUHUTTE TÄÄLLÄ, OVAT SUOMALAISIA KÖRMYJÄ, JOTKA OVAT SAIRAAMPIA!!

MINULLA ON NYT 2V. NARTTU BULLDOGGI RASKAANA, JOKA ITSESYNNYTTYVÄSTÄ LINJASTA ON SEKIN!!

........

LOPETTAKAA TOI PASKAN PUHUMINEN RODUSTA, SE ON OKSETTAVAA!!

17. tyttö-bullis Vierailija

TÄMÄ ON MAAILMAN IHANIN ROTU JA USKOLLISIN IKINÄ!! <3
    KAIKKI YSTÄVÄNI EB:T OVAT ELÄNEET AINAKIN 10V. JA OVAT KUOLLEET VANHUUTEEN, EI SIIS MITÄÄN SAIRAUKSIA!!!!!!
    KOTIMAISET BULLDOGGIT OVAT USEIN SAIRAAMPIA JA NIILLÄ ON VAIKEUKSIA SYNNYTTÄÄ.
    OMAT BULLDOGGINI OVAT KAIKKI ULKOMAILTA (VIROSTA, UNKARISTA, ENGLANNISTA)... OLEN TEETTÄNYT MUUTAMAN PENTUEEN JA KAIKKI NARTUT SYNNYTTIVÄT LUONNOLLISESTI YLI 6 PENTUA KAIKKI!!!!!!!

ELI EB:T JOISTA PUHUTTE TÄÄLLÄ, OVAT SUOMALAISIA KÖRMYJÄ, JOTKA OVAT SAIRAAMPIA!!

MINULLA ON NYT 2V. NARTTU BULLDOGGI RASKAANA, JOKA ITSESYNNYTTYVÄSTÄ LINJASTA ON SEKIN!!

........

LOPETTAKAA TOI PASKAN PUHUMINEN RODUSTA, SE ON OKSETTAVAA!![/QUOTE]

Heips, meillä kanssa eb tyttö:) Hmm luonne ei turhia liikkeitä asunnossa, siis ei häiriköi kerrostalossa. (Ranskis on jalostettu enkusta, pienempi ja huonoselkäisempi rotu, joskin lonkat ovat paremmassa hapessa. )

Halusimme lapsirakkaan ja lempeän koiran, sen saimme. En kestäisi yliaktiivista lemmikkiä, joka jahtaa jokapaikkaan. Enkku on kuolutettavissa, leikkii kun leikkiin pyydetään, pelaa palloa:) Meidän enkulla ei ole hengitysvaikeuksia eikä lyttynaamojen muitakaan vaivoja. Toki kuorsaa mutta ei suinkaan aina:) Joskus kun nukkuu niin hiljaa pitää käydä tarkastamassa, että koiralla kaikki ok... Eli kaikkeen tottuu. Enkku ei ole hihna räyhääjä toisille koirille, en ole tavannut yhtään äkäistä enkkua:)

Huolenpitoa vaatii poimujen tarkastusta, puhtautta ja pepun pesua välillä, koska rotu on aika jäykkää porukkaa:))) Bulli on älykäs koira tarvitsee johdonmukaista kasvatusta ja ehkäpä myös jääräpäisyyttä omistajaltaankin jotta arki sujuisi:D Minulla ollut monenlaisia koiria, tää eb on ekamme... Täytyy sanoa että oikea rakkauspakkaus:) Lenkkeilyn suhteenkaan ei ole ehdoton, kun mennään menee useamman tunnin siinä kuin muutkin. Paitsi välillä saattaa tarkastaa jos me mentäisiin jo kotiin... Jos kyseessä on tylsää kävelyä ilman määränpäätä:)

Nykypäivänä on koirat jalosteltu siihen pisteeseen ettei kaikkea voi vaatia: Tuskin on yhtään rotua jota ei oltais jalostettu liikaa.. Kahden koiran sekoituksestakaan ei voi taata tervettä koiraa, voihan olla että sekoitus perisi juuri kahden tyypin pahimmat viat allergioineen kaikkineen... Tuurilla ne laivatkin seilaa... Eli onnea vaan oman koiran hakintaan, kaikille!!

18. amanda Vierailija

Kömpelö rotu? Ei todellakaan. Minulla on 4 kuukauden ikäinen Welsh corgi cardigan jonka paras leikkikaveri on vuoden vanha englannin bulldoggi. Ja arvatkaapa mitä? Tämä bulldoggi on se joka jaksaa kauemmin kun minun corgin pentuni! Pentuni väsyy nopeampaa ja bulldogin liikkeet ovat nopeita ja ketteriä ja se todella jaksaa!

Kannattaa kyllä kysellä kasvattajalta ennemmin kun tällaiselta keskustelupalstalta..

19. Sarppana Vierailija

Hei. En kiistä etteikö enkkubulli olisi normaalia sairaampi rotu. Ja kasvattajan valinta on todella tärkeä asia. Kasvattaako näyttelyjä varten vai terveyttä ja parempaa tulevaisuutta varten. Soita, käy, kysele ja tutustu niin kasvattajaan kun kasvattajan koiriin ja ympäristöön. Itse haimme ensimmäisen koiramme viisi päivää sitten. Tutustua elämäämme enkkubullin kanssa voit täältä http://enkkubulliremu.blogspot.fi

20. Sam Vierailija

Minulla on tällä hetkellä englanninbulldoggi narttu iältään 10v ja 4kk. Nartun isä eli vielä 11 vuotiaana ja nartun sisko jouduttiin lopettamaan 10 vuotiaana.

21. hååpå Vierailija

Meitin englanninbulldoggi tyttönen täytti juuri 12 vuotta, onhan vauhti hidastunut vuosien saatossa,
    mutta vielä riittää virtaa!!!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri