Ennakkoluuloisuus harrastuksen perusteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras..

Vieras
Meillä on kolme lasta, joista nuorimmainen on vauva ja toiset kaksi eka- ja tokaluokkaisia. Näillä kahdella vanhemmalla on parin vuoden ajan ollut harrastuksia, joiden parissa jatkavat tänäkin syksynä.

Tyttären luokkatoverin äidin kanssa osuttiin kauppareissulla vastakkain ja juteltiin niitä näitä koulun alkamisesta ja sen sellaisesta syksyyn kuuluvasta. Samalla tuli puheeksi harrastusten alkaminenkin, ko. äiti siis mainitsi, että alkaa taas harrastuksetkin. Minä vastasin, että näinhän se on ja että ihan mukava niin, koska varsinkin tyttö odottaa innoissaan että tanssitunnit taas jatkuvat. Tämä toinen äiti kysyi sitten, että mitä tanssilajia tytär harrastaa. Vastasin, että balettia harrastaa. Ja siihen tämä toinen äiti puuskahtaa "Ei meillä tuollaisiin herrojen harrastuksiin olisi kyllä varaa!" ja tuntui hyhmettyvän ihan silmissä. Sitten keskustelu tyrehtyikin, sanottiin heipat ja lähdettiin kumpikin jatkamaan ostoksiamme.

Tänään koulussa tytön kaveri oli sitten kysellyt tytön harrastuksesta ja paljonko se maksaa ja että ollaanko me rikkaita. (?!!) Tyttö ei ollut osannut vastata kysymyksiin, mutta ohjeistin tyttöä sanomaan kaverilleen, että jos häntä kiinnostaa kyseinen harrastus tai siihen liittyvät asiat, niin ottaa minuun yhteyttä tai etsii ko. balettiopiston yhteystiedot. Sanoin myös tytölle, ettei hänen tarvitse ottaa kantaa meidän varallisuuteen, sillä ne eivät ole lasten asioita. Tyttö sitten itse pohti ko. aihetta koskevaa kysymystä, sanoin sitten, että ihan tavallisia ihmisiä ollaan (kuten ollaankin), ei rikkaita eikä vähävaraisia.

Mutta tästä nyt tuli vähän sellainen tunne, että aiheesta on keskusteltu tuon tytön kaverin kotona. Voihan sitä aikuiset keskenään arpoa toisten varallisuutta, mutta onko nämä keskustelut pakko käydä siten, että perheen lapsetkin ovat siinä paikalla...

No onhan ne tanssitunnit kalliita jos on ammattitaitoinen opettaja. Mun tytöllä maksaa tanssi 395e/lukukausi. Edes musiikkiopiston maksu ei ole niin kallis. Mutta kyllähän keskivertoperheellä on sellaiseen varaa, mikäli osaa suunnitella rahankäytön järkevästi.

Eiköhän se ole, että kukin laittaa rahansa siihen, minkä kokee itselleen tärkeäksi? Toinen käyttää lasten harrastuksiin, toinen ostaa vaikkapa muotivaateita ja kolmas laittaa johonkin muuhun. Tietyt harrastukset ovat kalliita ja baletti on - no - ainakin kalliin harrastuksen maineessa.

No mä voin uskoa kun olenitse törmänny samaan.meillä kaks lasta musiikkiopistossa ja yks ratsastaa ja ollaan saatu kauhisteluja siitä miten ne on niinkalliita harrastuksia ja että miten kauhistelijalla eiolis varaa moiseen. Kuitenki kauhistelijalla on varaa röökiin,viinaan ja kuukausittaiseen kynsien tekoon (80€/kk) ja kampaajaan (100€/kk). Mä oon jättäny röökit javiinat kauppaansekä manikyyrit välistä,niillä saajo pitkästi maksettua harrastuksia

Mä en ole tiennyt että baletti on kalliin harrastuksen maineessa. Oman tanssiharrastukseni ns. lukukausimaksut on vähän päälle 1000€/ vuosi. Lapsilla 540€/vuosi. Noi ei sillä välineitä yms kuluja joita harrastamisesta syntyy. Enkä mä pidä tuollaisia kustannuksia vielä suurina. Yh olen. Mitä ihmettä ne lapset sitten harrastaa jos tuollaisia pidetään niin kalliina että täytyy kieroon katsoa?! Metsässä kävelyä?

No mä voin uskoa kun olenitse törmänny samaan.meillä kaks lasta musiikkiopistossa ja yks ratsastaa ja ollaan saatu kauhisteluja siitä miten ne on niinkalliita harrastuksia ja että miten kauhistelijalla eiolis varaa moiseen. Kuitenki kauhistelijalla on varaa röökiin,viinaan ja kuukausittaiseen kynsien tekoon (80€/kk) ja kampaajaan (100€/kk). Mä oon jättäny röökit javiinat kauppaansekä manikyyrit välistä,niillä saajo pitkästi maksettua harrastuksia

Aina nämä "röökit, viinat ja manikyyrit", hohhoijaa...

Itselleni tuli aloitustekstistä lähinnä mieleen että inhoan just tuollaista yhdentekevää jutustelua lasten päiväkoti- tai koulukavereiden vanhempien kanssa. Huh, toivottavasti onnistun aina maastoutumaan tai piiloutumaan, ettei kukaan tule koskaan toteamaan minulle itsestäänselvyyksiä säästä tai koulujen ja harrastusten alkamisesta.

Ei ollut perjantaiprovo, valitettavasti...

Kiitos kuitenkin muille asiallisista vastauksista. Uskon itsekin, että kukin laittaa rahansa sellaiseen kohteeseen, minkä kokee tärkeäksi. Tosin ymmärrän senkin, että on perheitä, joissa lasten harrastaminen on rajoitettu esimerkiksi tiettyyn rahasummaan lukukaudessa tai miten nyt kukin laskeekin. Onhan tuo tytön tanssiharrastus kohtuu hinnakas, mutta toisaalta palljon kalliimpiakin löytyy, esim. taitoluistelu maksaa vielä huomattavasti enemmän.

Tässä nyt vain lähinnä ihmetyttää tuon toisen äidin asenne ja aiheesta keskusteleminen lapsen kuullen. Meillä ei lasten aikana puhella siitä, paljonko joku tienaa tai onko joku perhe rikas tai köyhä, joten hämmästelen, miksi joku tekee noin.

Niin samaan olen törmännyt, meillä lajina taitoluistelu jota moni pitää erittäin varakkaiden lajina :(
Kiva sitten kun naapurin lapsi pohtii minun kuulteni että teillä on varmaan paljon rahaa kun xxx luistelee.

Mutta taitaa palstamammat olla juuri niitä jotka pohtii toisten raha-asioita lastensa kuullen ja laittavat lapsensa sitten kyselemään jälkikäteen kun ei itse kehtaa kysyä suoraan.

No meidän tanssiopistossa on kyllä näköjään vitun halvat hinnat sitten. Joka toinen muksu tanssii, enkä kyllä ikinä oo kuullut että kukaan olisi kalliina pitänyt.

Tuskimpa ajat ovat muuttuneet sen suhteen, kuinka jotkut pitävät yhä mm.ratsastusta ja balettia kalliina harrastuksina. Mitkä lopulta ovat vain valintakysymyksiä.. mihinkä rahansa pistää.
Olen kyllä kuullut sossunkin joillekin juuri tanssitunteja yms makselevan ennaltaehkäisevänä tukena eli en näe varallisuudesta kiinni olevan sellaisten edes. Vanhempien kehtaamisesta monesti kiinni, ilkeääkö mennä anomaan moisia.

Mun olis esim. halvempaa vaikka mennä vanhalla iällä balettiin (olis se näky).. Eikä laitella pihaa. Äkkiä hupsahtaa tonni pelkkiin "syysistutuksiin". Ja silloin mulla ei ole varaa arvostella tyttäreni harrastuksia, jotka maksaa yhden kärpäsen kakan verran tai poikien ns.motohommia :D Vanhemmiten toki on helppoa yllyttää mukulat itse säästämään osan jos haluavat jotain spessumpaa touhuilla..
Muuten se metsässä "kävely" se vasta maksaakin! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30164845:
Aina nämä "röökit, viinat ja manikyyrit", hohhoijaa...

no musta on ihmeellistä että on varaa johonki sellasee turhuuteen kuin kynsien laitto muttei oo varaa lapsen harrastemaksuun. Taidat ite olla justiin tuollanen rööki-kynsimamma

no musta on ihmeellistä että on varaa johonki sellasee turhuuteen kuin kynsien laitto muttei oo varaa lapsen harrastemaksuun. Taidat ite olla justiin tuollanen rööki-kynsimamma

Ja musta on kyllästyttävää että kaikkiin ketjuihin, missä sivutaankin rahaa, tulee joku aina viisastelemaan noilla mainituilla asioilla. Keksikää tuoreempia paheita, joita kauhistella! Röökit, viinat ja manikyyrit ei taida kauhean paljon maksaa, muutenhan niitä pidettäisiin luksuksena ja nyt niitä pidetään jonain ihan muuna.

Ja mikä on rööki-kynsimamma? Mulla on takuulla hienommat kynnet kuin suurella osalla, mutta ei niissä mitään rakennekynsiä ole (jos sellaisia tarkoitit - en viitsisi sellaisia laittaakaan, kun haittaavat masturbointia ja seksin harrastamista, ja pidänkin niitä oikeastaan nykyajan siveysvyönä). Mustaa kynsilakkaa käytän, salettiin hienommat ja asenteellisemmat kuin sun huolitellut helmiäiskynnet :kieh:

Yhteistyössä