ennakonpidätys äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sr

Vieras
Osaiskos joku nyt neuvoa mua tyhmää... Sain päätöksen Kelalta äitiyspäivärahasta ja siinä sanotaan

"Etuudesta toimitetaan teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20%"

Mut jos mun veroprosentti oiskin vaan 10... niin meneekö multa äippärahoista tuo 20 prossaa kuitenkin???

Kyllä menee, ellet hae muutosverokorttia sosiaalietuutta varten. Muuten Kela pidättää vähintään 20 %. Eli otat yhteyttä verotoimistoon ja tilaat muutoskortin Kelaa varten. Sen jälkeen Kela pidättää todennäköisesti vähemmän kuin 20. Muutosta varten tarvitset tiedot tämän vuoden tuloista ja maksetuista veroista tähän mennessä. Eli viimeisin tilinauha mukaan, jos olet palkkaa saanut. Jos on asuntolainan korkoja, selvitä koron määrä myös. Samoin ammattiliiton jäsenmaksu ja työmatkakulut.

menee, kelan rahoista menee AINA 20? ellei sulla ole erikseen muutosverokorttia.
Se on kyllä ihan peestä toi kela, et miten voi mennä muutenkin pienistä rahoista isompi vero mitä palkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä :
menee, kelan rahoista menee AINA 20? ellei sulla ole erikseen muutosverokorttia.
Se on kyllä ihan peestä toi kela, et miten voi mennä muutenkin pienistä rahoista isompi vero mitä palkasta.

Sosiaalietuudesta ei saa samoja verovähennyksiä kuin palkkatulosta. Siksi etuudesta pidätetään suhteessa enemmän. Kaikilla ei riitä edes se 20 %, minkä Kela automaattisesti pidättää. Kelan systeemin tarkoituksena on ilmeisesti välttää jäännösverot eli mätkyt. Mutta ehdottomasti kannattaa aina tilata muutosverokortti, kun tulot on jotain muuta kuin palkkaa töistä. Verotoimisto lähetää kaikille palkkatulon verokortin ja jos jotain muuta saa, täytyy itse hakea muutosta pidätysprosenttiin. Turha on maksaa liikaa tai liian vähän veroa etuuksista ja sitten jälkikäteen saada kauheat mätkyt kun on äitiysloman jälkeen jäänyt hoitovapaalle. Ikävä maksella sit mätkyjä kun on muutenkin pienet tulot.

Yhteistyössä