Ennen ekan lapsen saamista, olitko hoitanut vauvoja??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olitteko??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olitteko??

Vieras
Olitko päässyt näkemään vauvoja läheltä? En nyt tarkoita kassajonoja vaan ihan esimerkiksi sukulaisesi sai vauvan ja menit sinne, pidit vauvaa sylissä ehkä vaihdoit vaipankin? :) Olitteko päässeet vauvojen lähettyville ennen omaa lastanne?

Itse en ollut koskaan. Olin aina niitä nuorimmaisia lähisuvussa...

Olin joo, 16-vuotiaana hoidin yhden kesän vajaa 1-vuotiasta vanhempien ollessa töissä. Ja sitten kun täytin 18, sain pikkuveljen jota hoidin erittäin paljon. Esikoinen syntyi kun olin 26 v.

en ollut, ainuttakaan hoitanu saatrika pitänyt alle 1vuotiasta sylissä :D. esikoisen sain 19vuotiaana. oma lapsi on aina oma lapsi, se hoitaminen tuli jotenkin ihan luonnostaan. nou problems :)

En ollu vaihtanut vaippaakaan. Olin kyllä käyny teininä MLL:n lastenhoitokurssin mutta sen perusteella en tod. olisi palkannut itseäni hoitmaaan vauvaa ja olikin pakko kieltäytyä niistä keikoista vaikka väkisin meinasivat mll:stä pakottaa. Siis vähän ohi aiheen mutta en palkkaisi sieltä hoitajaa vauvalle, ehkä vanhemmalle lapselle voisi harkita.

Olin.
Ekat vaipat on tullu vaihdettua ~6v.
Ekat kokoyön hoitamiset on tullu tehtyä ~10v.

Siitä lähtien on tullu hoidettua enemmän ja vähemmän vauvoja ja lapsia, ennen ensimmäistä omaa.
Hoidin sisaruksiani (4 pienempää) ja usein minua pyydettiin viikonloppuisin myös tuttujen lapsia hoitamaan.

Olen koko ikäni ollut lasten ja vauvojen kans. Omasta pikkusiskosta alotin hoitamisen ja sit sain miehekseni sellaisen kellä oli 1- ja 2-vuotiaat kakarat ennestään. Oman hoitaminen oli sit aika tuttua hommaa, ainut että se vauva-ajan valvominen veti pään sekaisin. Ihan oikeesti, eli psykoosi tulla pamahti. Vaikka kuin oli kokemusta lapsista ja vauvoista.

En oikeastaan. Kerran, pari vuotta ennen omaani, olin auttamassa kolme päivää kaverin vastasyntyneen kanssa, ei ehkä oikeen lasketa. Sitä ennen en koskaan aikusena edes ollu pitäny vauvaa sylissä.

En. Sukulainen sai vauvan kk ennen oman esikoiseni syntymää. Sitä kävin katsomassa sairaalassa ja olin ihan järkyttynyt miten pieni se yli 5 kiloinen vastasyntynyt oli :D

No en hirveästi. Toki 7-vuotta nuoremmalle pikkuveljelle tuli vaihdettua vaippoja, puettua, syötettyä yms. katsoattua perään. Kummityttöä on tullut vain syötettyä, puettua ja kanniskeltua.

[QUOTE="vieras";26147739]En ollu vaihtanut vaippaakaan. Olin kyllä käyny teininä MLL:n lastenhoitokurssin mutta sen perusteella en tod. olisi palkannut itseäni hoitmaaan vauvaa ja olikin pakko kieltäytyä niistä keikoista vaikka väkisin meinasivat mll:stä pakottaa. Siis vähän ohi aiheen mutta en palkkaisi sieltä hoitajaa vauvalle, ehkä vanhemmalle lapselle voisi harkita.[/QUOTE]

Niin no meille sanottiinkin sillon kurssilla että tää ei oo mikään _vauvan_hoitokurssi vaan lastenhoitokurssi. Toki jonkun verran vauvanhoitoakin käsiteltiin, mutta olikohan alle 1-vuotiaista kun piti esittää jonkunlainen todiste että osaa niitä hoitaa. Siis ei nyt välttämättä mitenkään kirjallisesti, mutta kertoa mistä kokemus vauvojen hoitamisesta on saatu (esim. jollain oli omia lapsia tai joku oli vahtinut siskonsa vauvaa 3 viikkoa siskon ollessa estynyt). Nää tiedot laitettiin sitte muistaakseni myöskin siihen nettijärjestelmään, niinkun muitakin hoitajien tietoja. Muutenki meillä sai kaikki hoitajiksi ryhtyneet valita itse minkä ikäisiä hoitaa (siis alaikärajan) ihan sen mukaan miten itsestä tuntuu että taidot riittää (tottakai jos joku olis laittanu kauheen alhasen ikärajan vaikka kokemusta ei olis ollu yhtään, tai muuta, niin siihen varmaan olis puututtu mutta muuten).

Minä olin ehtinyt hoitaa monia lapsia vastasyntyneestä alkaen ennen kuin sain oman esikoiseni 40-vuotiaana. Tein vuosia töitä MLL:lle ja omia pikkusisaruksia ja heidän lapsiaan hoidin myös. Sen sijaan mieheni ei ollut koskaan pitänyt lasta sylissä ennen kuin omaansa vasta. Ensimmäisten päivien jälkeen vaikutti niin kuin hän olisi aina hoidellut pikkuvauvoja, joten kokemuksen puute ei tosiaan ollut mikään ongelma:)

Mulla ei ole omia lapsia mutta kerronpa silti.

En ollut vauvoja hoitanut ikinä, hetken pitänyt sylissä vaan. Ja sitten olin ystäväni synnytystukihenkilönä mukana, ja erinäisten komplikaatioiden takia hoidinkin vauvaa n. hänen eka vrk.

Ja kun menin mukaan tarkastuskäynnille parin viikon päästä, niin kätilö kysyi multa että minkäs ikäiset lapset itselläni on kun menee niin näppärästi.

Siperia opetti :D

olin ollut paljonkin lapsenlikkana tätini kahdelle lapselle noin 12-vuotiaasta asti (ihan vauvoista asti), sitten minulle syntyi pikkuveli kun olin 16 ja hoidin häntäkin paljon ja sitten 21-vuotiaana sain oman esikoiseni.

En ollut ikinä vaihtanut vaippaa, en edes vierestä ole nähnyt. Hädin tuskin olen vauvaksi luokiteltavaa pitänyt sylissä. Sitäkään en ole omasta tahdosta halunnut vaan joku on sen vauvan mulle tuonut syliin. Oma olikin sitten ihan eriasia ja se lähti kyllä sujumaan ihan vaistolla. Ei siihen kätilöt ennättäny vaippaa vaihtamaan.

Kyllä. Nuorin serkkuni syntyi ollessani 13-vuotias. Tätä serkkua hoidin paljonkin, esim. jos vauva kävi saunassa, vauva annettiin mulle rasvattavaksi ja puettavaksi, kun vauvan vanhemmat jatkoivat saunomista. Vauva pääsee ylioppilaaksi tänä keväänä. :D

Vaippoja vaihdoin jo pikkuveljelleni (meillä 5,5 vuotta ikäeroa).

En ikinä. En ollut edes pitänyt vauvaa sylissä. Olin täysin ummikko. Lapsena en leikkinyt hirveästi edes nukeilla. Leikin veljien kanssa pikkuautoilla tai jotain taisteluleikkejä. Nukkeja taisi olla yksi, ja sekin lojui hyljättynä nurkassa. Muistan, kuinka synnärillä kuitenkin tunsin itseni tosi varmaksi vauvan kanssa. En yhtään pelännyt vaatteiden ja vaipan vaihtoa tai mitään muutakaan lapsen hoitoon kuuluvaa tointa, joskin ahdistuin siitä, ettei kukaan tullut varsinaisesti kertomaan mistään yhtään mitään. Jäin ihan omilleni vauvan kanssa. Silti erään lääkärikäynnin yhteydessä lääkäri katseli aikansa ja totesi: "joko olet käsitellyt paljon vauvoja tai olet luonnonlahjakkuus".

Olin hoitanut paljonkin. Omaa 10vuotta nuorempaa pikkuveljeä, samoin myöhemmin vanhemman veljen lapsia jo ihan vauvasta.

Mies ei ollu oikeastaan edes koskenut vauvaan.. :)

Yhteistyössä