Ennen oli ennen ja nyt on nyt - elämänmuutos heti huomenna :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiedote
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiedote

Vieras
Miten uskottavaa, maanantaina alkaa elämänmuutos. Olen niin miettinyt asioita. Mulla on paheita. Laiskottelen, en ulkoile tarpeeksi, en huolehdi itsestäni, juon liikaa viiniä, herkuttelen liikaa.

Kaikki tämä aiheuttaa alakuloa, joka alkaa yhä enemmän vaikuttaa masennukselta. Olen miettinyt, haluanko vajota syvemmälle alakuloon, vai simpuilla ylös omin voimin tästä. Herkut ja viini, ja ulkoilemattomuus vievät mua syvemmälle, ja toinen puoli musta haluaisi tehdä näin. Toinen puoli puhuu järkeä, että pitää tehdä pieniä oikeita askelia. Viinin suhteen auttaa vain sen hylkääminen kokonaan ja täysi raitistuminen. Viinin lipitys masentaa, lihottaa, ja passivoi, ja saa mut inhoamaan itseäni.

Olen miettinyt kaikkia pieniä juttuja. En ilmoittaudu rajuimpiin jumppiin, vaan lempeimpiin kehonhuolto-/ pilates- ja tanssitunneille. Tilaan kivan lehden, mutta en tyydy vain selaamaan, vaan joka kuukausi etsin yhden toteuttamiskelpoisen idean parantamaan omaa elämääni. Pakotan itseni ulkoilemaan tietyn määrän kertoja viikossa, mutta lyhytkin ulkoilu käy.

Lisää ideoita pieniksi mukaviksi elämänmuutoksiksi otan vastaan!

Miten uskottavaa, maanantaina alkaa elämänmuutos. Olen niin miettinyt asioita. Mulla on paheita. Laiskottelen, en ulkoile tarpeeksi, en huolehdi itsestäni, juon liikaa viiniä, herkuttelen liikaa.

Kaikki tämä aiheuttaa alakuloa, joka alkaa yhä enemmän vaikuttaa masennukselta. Olen miettinyt, haluanko vajota syvemmälle alakuloon, vai simpuilla ylös omin voimin tästä. Herkut ja viini, ja ulkoilemattomuus vievät mua syvemmälle, ja toinen puoli musta haluaisi tehdä näin. Toinen puoli puhuu järkeä, että pitää tehdä pieniä oikeita askelia. Viinin suhteen auttaa vain sen hylkääminen kokonaan ja täysi raitistuminen. Viinin lipitys masentaa, lihottaa, ja passivoi, ja saa mut inhoamaan itseäni.

Olen miettinyt kaikkia pieniä juttuja. En ilmoittaudu rajuimpiin jumppiin, vaan lempeimpiin kehonhuolto-/ pilates- ja tanssitunneille. Tilaan kivan lehden, mutta en tyydy vain selaamaan, vaan joka kuukausi etsin yhden toteuttamiskelpoisen idean parantamaan omaa elämääni. Pakotan itseni ulkoilemaan tietyn määrän kertoja viikossa, mutta lyhytkin ulkoilu käy.

Lisää ideoita pieniksi mukaviksi elämänmuutoksiksi otan vastaan!

Hei--- muista kaiken aikaa, että kun ei ole odotuksia, ei ole pettymyksiäkään:-)

Pilates on varmaan aivan ihana, mut oletko ehkä liian ankara itsellesi niissä suorituksissa? Sitähän ei voi kukaan muu tietää. Sellainen tekee hyvää ainakin, kun tulee muka hoppu, alkaakin hidastamaan tahtia, vaikka kuinka nyppis just se tilanne; eilen illalla sain viimein maahan ne kiinanasterit, mitkä yhä odottivat istutusta,. Mäkäräiset hyökkösivät kimppuun, mutta niin vain sain ne kaikki maahan, kun ajattelin, et nyt tulee ihana kesäsade, joka kastelee niitä koko kesän:-) Ei siis sisua, vaan slowta tai flowta - miten niitä nykyään kutsutaankin. Idea on siinä, ettei järkeile ennakkoon kauheesti, vaan tekee siksi, että se vaan on tehtävä. No, mikään pakko niilläkään ei ollut, mutta mäkäräisiä en voi sietää!
Ehkä ei ole hyvä luopua kerralla viinistäkään, jos se niin tärkeä on ollut - en tiedä, voiko tulla vierotusoireita? Vaihda se ainakin luomuvalkkariin, mitä voi jatkaa vaikkapa jäähdytetyllä inkivääriuomalla. Et siis saa fyysistä pahaa oloa, mikä yleensä tulee äkillisestä muutoksesta. Laimennat sitten enemmän, vähenee se niinkin:-)
Kirjoitin vasta tänne pitkiä tarinoita, enkä viitsi niitä uudelleenkaan--- mut ehkä ne tuo esille uusia ajatuksia. Yks hyvä konsti on kirjoittaa päivittäin jotakin ylös, teipata sinne vihkoon ne laput, mitä lojuu laukussa, pöydillä ym - ja sitten kanskuvaksi teippaat jotain kuvia, mistä tykkäsit. Niitä on kiva selailla vuosien päästä, mutta ei yhtenään. Saattaa olla naurettavaa minimalistille, mutta siitäkin tulee tietynlainen flow:giggle: - mitä väliä? Hanki kunnollinen teippirullateline ja esim Pirkalla on halpoja A4-ruutuvihkoja, ei tule kaliiksi se puuha. Lasten piirustukset ovat parhaita kansikuvia niihin:love::love::love:

Ala syödä hedelmiä ja vihanneksia enemmän, kokeile uusia. Marjat talteen. Hanki vaikka mehupuristin(suos.kerralla laadukas), sillä voi tehdä terveellisiä mehuja vaikka mistä.
Joo viini pois. Se on tärkeintä, sitten alkaa pikkuhiljaa irrota energiaa lisää. Tsemiä.

Ala syödä hedelmiä ja vihanneksia enemmän, kokeile uusia. Marjat talteen. Hanki vaikka mehupuristin(suos.kerralla laadukas), sillä voi tehdä terveellisiä mehuja vaikka mistä.
Joo viini pois. Se on tärkeintä, sitten alkaa pikkuhiljaa irrota energiaa lisää. Tsemiä.
Mulle ei ole koskaan tullut riippuvuutta viiniin, vaikka siitä tykkäänkin, mutta olenkin lukenut kauan sitten yhden olennaisen väitöksen vähän tarkemmin... Se katosi KTL:n sivuilta aika pian, mutta on taas nähtävillä: Kiitos, Pia Bäckströmille(y)
Saattaa tosin suututtaa, mutta sellaisessa maailmassa elämme - patenttisuoja aina ratkaisee enemmän kuin muut, mikä tietysti tuntuu älyttömältä--- Mutta silti, lue se(y)

Kiitos kaikista kommenteista! Luen ja mietin niitä kunnolla, kun tämä on mulle niin tärkeä asia. Hedelmiä ja kasviksia syön jo tosi paljon, ruokavalioni arvioisin varsin hyväksi, kilot kertyvät herkuista ja viinistä.

Haluaisin oikeastaan raitistua kokonaan kun tunnistan taipumukseni tarttua lasiin. En mä nytkään juo kovin isoja määriä, mutta liian usein. Lähes päivittäin. Siitä on tullut tapa ja suoraan sanoen riippuvuus.

Liikunnalla haluaisin ennen kaikkea ylläpitää kropan liikkuvuutta ja lihasvoimaa kun ikää on jo melkein 50, ja sellaista hyvää mieltä tuovaa liikuntaa. Viinilasin voimalla vain vajoan alavireisyyteen osa minusta sanoo että tekisin näin. Liikunta nostaa ylös siitä kierteestä ja antaa oikeaa uskoa itseeni.

Uskon tuohon mitä joku sanoi, että pitää päättää olla onnellinen ja keskittyä hetkeen. Siitä pitäisi välillä muistuttaa itseä, kun on huono hetki.

Mulle ei ole koskaan tullut riippuvuutta viiniin, vaikka siitä tykkäänkin, mutta olenkin lukenut kauan sitten yhden olennaisen väitöksen vähän tarkemmin... Se katosi KTL:n sivuilta aika pian, mutta on taas nähtävillä: Kiitos, Pia Bäckströmille(y)
Saattaa tosin suututtaa, mutta sellaisessa maailmassa elämme - patenttisuoja aina ratkaisee enemmän kuin muut, mikä tietysti tuntuu älyttömältä--- Mutta silti, lue se(y)
(y)

Luin tämänkin linkin läpi. Siitähän ilmenee, että osalle esim. alkoholi aiheuttaa merkittävää riippuvuutta, joka lopettamisen jälkeenkin aktivoituu kun tulee sopiva ärsyke kuten tuoksu tai tilanne, jonka on tottunut yhdistämään juomiseen. Toisille taas ei jää tällaista ehdollistumista. Ihmisillä on erilaisia syitä ja kynnyksiä tehdä alkoholinkäyttöä koskevia ratkaisuja, mutta minä katson asiaa vain omasta näkökulmastani: painonhallinta, aktiivisuuden lisääminen, alavireisyyden kuopasta itseni nostaminen ja toki sen varmistaminen, ettei kehity sellainen riippuvuus, mistä ei pääsekään eroon halutessaan.

Hei taas,
olen mukkunut koko aamun, kun olen rehkinyt yöt rikkaruohoja nyhtäen. Onko sulla mahdollisuus kasvattaa jotakin kasvia? Siinä ajatus kulkee muualle, eikä palaa aina menneeseen. Mutta nyt alkaa yläkuun aika. Sun päätös ainakin tapahtui oikeaan aikaan--

Mun sivuilla on tallessa kaikenlaista, esimerkiksi tämä:
kuinka pienistä asioista isotkin asiat voi olla riippuvaisia - vaiko kiinni? Kumpaa sanaa käyttää, riippuu paljon siitä, mitä on tottunut käyttämään:-) Tässä kauniimpi versio suomeksi, ja pätkä siitä - en tosin osaa sanoa, kuinka eri tavalla eri käännökset siitä voi ymmärtää, mutta hienosti sanottu, eikös:

"Ole oma itsesi, äläkä pelkää olla hellä.

Älä suhtaudu kyynisesti rakkauteen, sillä kaiken arkipäiväisen roudan keskeltä se nousee kuin ruoho - tuoreena joka kevät.

Ota opiksesi vuosien neuvot ja luovu sopuisasti nuoruuden leikeistä.

Paljon turhaa pelkoa syntyy väsymyksessä ja yksinäisyydessä.

Ole sovussa luojasi kanssa, millaiseksi hänet sitten kuvitteletkin.

Ole sovussa sielusi kanssa, olkoot ponnistelusi ja toiveesi mitkä tahansa."

- Kiitos Heikki ikivanhasta Ehrmannin tekstistä -

Pidätkö ennestään ruokapäiväkirjaa? Lisää siihen nukkumiset. Sori, kun en muista tarkistella virheitä. Habbohotellissa aikoinaan tuli sellainen tapa, ettei niitä kukaan olisi ehtinytkään tarkistaa - eikä ne ketään siellä haitanneetkaan.

N
ukkunut, tarkoitin tietysti aiempaan postaukseen ja linkki siihen lisäksi...:rolleyes:

No, siinä se taas on:-)

Kirsikoita oli kaupassa vaikka kuinka:-)
Jos maku oli hyvä, laita ne kiviset siemenet itämään. Valkkaa ensin ihan tummimmat, huuhtele hanan alla ensin l'mpimällä vedellä, sitten kylmällä ja valuta vesi pois. Mulla on jo monta kirsikkapuuta - pieniä tietysti - jotka olen kasvattanut niistä. Jos maku ei miellytä, älä kerää niitä. Mut siis älä syö raakana yhtään. Valkkaat siitä satsista ensin ne kypsät ja loput saa kypsyä pöydällä, ei jääkaapissa. Liota vedessä, vaihda liotusvesiä ja sit uudenkuun aikana piilota kylvömultaan(y)

Harvinaista, et ei ole kadonnut tuo linkki:
http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/ktl:12388

Yhteistyössä