ennenaikainen synnytys, käynnistynyt lapsiveden menolla TAI supistuksilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Edytha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Edytha

Vieras
Hei kaikki, jotka ovat synnyttäneet keskosen aikaisilla viikoilla. Olen raskaana viikolla 22, ja kohdunkaula auennut kipeiden supistusten johdosta. Lisäksi askarruttaa kova päänsärky ja valopallot näkökentässä. Haluaisin kysyä muutaman kysymyksen teiltä, kenellä on aiheesta kokemusta

Millä viikolla synnytit/ paino ja pituus

Miten synnytys käynnistyi ja kauna se kesti? Tuliko synnytyksessä komplikaatioita?

Käynnistyikö synnytys aivan yllättäen vai oliko aiemmin supistuksia, tulehduksia tms.?

Miten jaksoit henkisesti?Mikä vauvan vointi oli ensimmäisinä päivinä ja kuukausina ja miten voitte nyt?

Kiitos jos vastaat edes johonkin mielessäni pyörivään kysymykseen! :)

Ihmettelen,että eivät ole ottaneet sinua osastolle lepäämään/seurantaan, kun viikkoja on noin vähän? Itse olin vkolla 30+ lepäämässä supistusten vuoksi (kohdunkaula oli lyhentynyt) viikon edellisen ennenaikaisen synnytyksen vuoksi (rv32+).

oon arka ottaa synnärriin yhteyttä, kun tuntuu että mua ei oteta vakavasti minkään oireen suhteen.. Vauvan puolesta on kova huoli, mutta harmittaa myös jos "turhaan" ja herkästi otan yhteyttä enkä kuitenkaan saa apua tai mitään hätää ei oo. Onko kellään kokemusta aikaisesta raskausmyrkytyksestä??

Alkuperäinen kirjoittaja Edytha:
oon arka ottaa synnärriin yhteyttä, kun tuntuu että mua ei oteta vakavasti minkään oireen suhteen.. Vauvan puolesta on kova huoli, mutta harmittaa myös jos "turhaan" ja herkästi otan yhteyttä enkä kuitenkaan saa apua tai mitään hätää ei oo.

Mulle gynekologi sanoi, että jokainen odottava täytyy vähintään tutkia -se on velvollisuus äitiyspolilla. Jos et saa neuvolasta lähetettä, niin menet päivystykseen vaivoinesi. Nähtävästi sinua on kuitenkin jossakin vaiheessa tutkittu,jos kohdunkaula on lyhentynyt/kohdunsuu avautunut? Kai olet vähintään sairaslomalla ja lepäät?

Kyse on sikiöstäsi ja olet oikeutettu hoitoon. Parempi olla varovainen vaikka turhienkin huolien kanssa kuin katua.

Ei omakohtaista kokemusta mutta ystävien lapsi syntyi viikolla 24+

Synnytys alkoi supistukislla joiden takia ystävät lähtivät airaalaan. Äiti sai supistuksia estävää lääkettä ja vuodelepo määräyksen sekä kortisoonia (?) vauvan keuhkoja kypsyttämään. Supistuksia estävä lääke ei toiminut ja vauva syntyi varsin nopeasti. Synnytyksestä ei tullut komplikaatioita äidille.

Heillä kävi uskomaton onni ja vauva oli viikkoihin nähden hyvän kokoinen ja jaksoi roikkua elämän syrjässä kiinni, nyt on melkein puolivuotias pikku keskonen, päässyt jo kotiin sairaalasta eikä mitään hirvittämän isoa vaivaa vauvalla ole.

Otahan vaan yhteyttä sairaalaan! Mielummin turhaan vaikka sitten sata kertaa kun yhden kerran jättää ottamatta kun tarvetta olisi.

Soitin synnärille, ja sanoivat että huomenna omalle terveysasemalle virtsakokeeseen ja mittaamaan verenpaine. Ja että ei näillä viikoilla mitään raskausmyrkytystä voi tulla...rrräyhhh! pelottaa

Yhteistyössä