Ennenaikainen synnytys viikoilla 32-33, minkälaiset mahdollisuudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja drainme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

drainme

Uusi jäsen
29.10.2016
17
0
1
34
Mulla on ollut ennenaikaisuuden uhkaa jo hieman yli puolenvälin tienoilta, harjoitussupistuksia on ollut paljon noilta viikoilta ja nyt olen viimeisen kuukauden ollut sairaslomalla (pitkään neuvolassa toitotettiin että eipä ne supistukset mitään tee ja että ihan normaalia, sitten poliklinikalla tarkastuksessa huomattiin että paikat ovat lyhentyneet+pehmentyneet+hieman raotti sormelle..) Tässä levossa ollessa supistukset ovat helpottaneet kyllä huomattavasti ja tilannetta on seurailtu parin viikon välein eikä mitään suuria hälyttäviä muutoksia. Mutta nyt sitten tänään iltapäivällä alkoi supistella runsaasti ja hieman kivuliaastikin ja kun lapsi liikkuu niin vielä provosoi suppareita lisää.. Otin panadolin ja nukuin muutaman tunnin ja herätessäni supistukset olivat loppuneet. Kunnes käänsin kylkeä ja sama alkoi taas, ihan pienikin liikkuminen provosoi noita.. Nyt hieman jomottaa selkää ja jalkojakin, ja pelkään jos pieni tahtois alkaa jo syntyä. Otan nyt toisen panadolin ja menen kuumaan suihkuun (näin polilta neuvottiin, jos alkaa ikävästi supistella) ja jos ei helpota niin kai se on yötä myöten soiteltava synnärille ja taksi otettava :/ Viikkoja on kuitenkin vasta 32+5, ja tavoitteena olis päästä tuonne 35 asti ainakin..

Onko täällä ketään joka olisi synnyttänyt näin varhaisilla viikoilla? Miten lapsi voi, oliko komplikaatioita, joutuiko pitkään viettämään aikaa sairaalassa? Muutenkin kokemukset ennenaikaisista synnytyksistä kiinnostaisi.

Mulla meni lapsivesi viikolla 33, mutta synnytystä saatiin lykättyä viikolle 34, kun ei ollut kuitenkaan supistuksia vaikka vesi meni.
Kaikki sujui hyvin, poika oli hyvän kokoinen 44 cm ja 2660 gr, ja pärjäsi hyvin ilman nenämahaletkua ja hengitti alusta asti itse .
Lääkäri kyllä sanoi että jokainen viikko lisää on eduksi totta kai, ja omani ehti saada ne keuhkoja kypsyttävät pistokset kun synnytys ei alkanut heti vaikka olinkin sairaalassa viikon verran.
Ymmärtääkseni 32-33 viikko on jo aika hyvä, mutta toki hyvä jos pääset vähän pidemmälle, ehkä lepo ja mitä lääkärit neuvoo ?

...jatkan vielä kun luin mitä kysyit....oltiin sairaalassa vajaan viikon, poika oli 6 pv ikäinen kun päästiin kotiin koska hän söi ja kaikki oli hyvin. Sairaalassa ollessa bilirubiiniarvot oli koholla ja sai sitä valohoitoa, muuten kaikki meni oikein hyvin ja on nyt jo eskarilainen . Sinuna menisin ehkä käymään sairaalassa tarkistuksessa, ettei vaan mikään mene pieleen, tuli mieleen ettei napanuora luiskahda ja jää puristuksiin tai muuta sellaista . Onnea ja kaikkea hyvää.

Meillä molemmat syntynyt ennenaikaisena. Esikoinen rv 32+0 ja kuopus 28+6.

Esikko suunnitellulla sektiolla, ei kasvanut enää ja istukkavirtaukset heikot. Kuopus pikasektiolla, raskausmyrkytyksen vuoksi...

Esikko vietti sairaalassa 4vko, kuopus 5vko. Komplikaatioita ei käytännössä olenkaan, kuopuksella yksi infektio.

Nyt reippaita koululaisia. Keskosuus vain muisto.Ei jäänyt mitäänt

Mulle sanottiin että rv32-> on turvallisia lapsen kannalta, siks mullakin esikon sektio suunniteltiin tuohon kohtaan. siis jos lapsi lähtökohtaisesti terve... ootko kortisonit saanut keuhkojen kehitykseen?

just samaa ajattelin että ne kortisonit keuhkojen kypsyttämiseksi on tärkeää saada joten mene sairaalaan koska kyllä vähän näyttää nyt että syntyy vauveli aika pian ja varsinkin jos sinulla on matkaa sairaalaan kannattaa mennä nyt jo tänään.
Se on parasta olla makuulla ja sairaalassa, jos on "auki" niin ei tule todellakaan mitään vaaratilannetta vauvalle jos napanuora tulee ulos ja jää puristuksiin.

Yhteistyössä