Ensi viikon RUOKALISTA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Melissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Melissa

Vieras
Ma: broiskun filepihviä muusilla tai riisillä, appelsiini-porkkanaraaste.

Ti: Lasagne/lasagnette, kiinankaali-ananas-salaatti

Ke: Keitetyt perunat ja makkara/nakki-kastike, perussalaatti(kurkku-tomaatti-keräsalaatti)

To: Kalakeitto, tuore tummaleipä juustolla, jälkkäriksi marjakiisseli tai marjapuuro( vispipuuro)

Pe: Uunipellillinen pizzaa (itse tehty pohja) maun mukaan.

La: Palapaisti sisä-tai paahtopaistista muusilla tai keitetyillä perunoilla, puolukkahillo.

Su: Possunsisäfile pihveinä tai kokonaisena, muusi tai itsetehdyt lohkoperunat, maissia voilla maustettuna.

Hieno lista mutta piksi joka päivälle uusi ruoka? Itse en tykkää ruoan laitosta niin paljon että jaksaisin joka päivä jotain uutta vaan meillä menee 2-3 päivää aina kerrallaan samaa sapuskaa...

Minulla tiedossa vasta huomisen ja ylihuomisen ruoka: soijakastike-sipuliperuna-yrttitomaattivuoka. Salaatiksi kiinankaalia ja ananaslohkoja.
Minulla meni pasmat hieman sekaisin, kun mieheni ilmoitti tällä viikolla ryhtyvänsä vegaaniksi. Hänen ruokavalioonsa ei kuulu kananmunaa, lihaa, kalaa eikä maitotuotteita. Ennestään hän oli vegetaristi, mutta hän söi sentään lihaa lukuunottamatta näitä kaikkia em.

meillä ensvkolla tod näk:
ma kasvis-kaali-risotto (täysjyväriisistä)
ti spaghetti bolognese (soijasta)
ke chili-con-carne
to broileria vihannespedillä
pe kasvissosekeitto ja itsetehdyt sämpylät

la pinaattilasagne
su uuniperunat, dippi ja paahtopaistia.

meillä ei tehdä salaatteja ollenkaan. vihannekset syödään ruoan ohella raakoina, kausivihanneksina, palasina taikka kuutioina.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei jaksais :
Hieno lista mutta piksi joka päivälle uusi ruoka? Itse en tykkää ruoan laitosta niin paljon että jaksaisin joka päivä jotain uutta vaan meillä menee 2-3 päivää aina kerrallaan samaa sapuskaa...

mua taas kyllästyttää jo toisena päivänä syödä saa kuin eilen...ainakaan molemmilla aterioilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Minulla tiedossa vasta huomisen ja ylihuomisen ruoka: soijakastike-sipuliperuna-yrttitomaattivuoka. Salaatiksi kiinankaalia ja ananaslohkoja.
Minulla meni pasmat hieman sekaisin, kun mieheni ilmoitti tällä viikolla ryhtyvänsä vegaaniksi. Hänen ruokavalioonsa ei kuulu kananmunaa, lihaa, kalaa eikä maitotuotteita. Ennestään hän oli vegetaristi, mutta hän söi sentään lihaa lukuunottamatta näitä kaikkia em.

Ei kai se ruuanlaitto sun niskaas kaadu? Kyllä mäkin varmaan jotain yrittäsiin keksiä, mutta kyllä pitäis mieheltäkin tulla vinkkejä :O

Alkuperäinen kirjoittaja aino:

Ei kai se ruuanlaitto sun niskaas kaadu? Kyllä mäkin varmaan jotain yrittäsiin keksiä, mutta kyllä pitäis mieheltäkin tulla vinkkejä :O

Ei onneksi. Sovimmekin jo, että syön lasten kanssa miehen työpäivinä "normaalia ruokaa", mies tekee pääsääntöisesti ruoan vapaapäivinään.

Alkuperäinen kirjoittaja aino:

Ei onneksi. Sovimmekin jo, että syön lasten kanssa miehen työpäivinä "normaalia ruokaa", mies tekee pääsääntöisesti ruoan vapaapäivinään.

No hyvä sitten, kuulosti jotenkin kohtuuttomalta ;)

Sunnuntai (huominen siis): Uunimakkaraa kasvispedillä + perunamuusi, kaali-porkkana-ananasraaste
Maanantai: Höystetty pakastekalakeitto, uunituoreet ruisleipäset
Tiistai: Broilerikasari + maustekurkut ja punajuuret
Keskiviikko: Silakkapihvit, perunamuusi + salaatti
Torstai: Kasvis-jauheliharisotto + tomaatti-sipulisalaatti, punajuuret ja maustekurkut
Perjantai: Kalapuikot, valkokastike kananmunalla ja perunat + salaatti
Lauantai: Spagetti, lihapullakastike + salaatti
Sunnuntai: Stroganoff, perunat + salaatti

Voi luoja et jotkut jaksaa keksiä nimiä ruuille. On höystöä, petiä ja uunituoreitä leipäsiä. Ei siis millään pahalla, ei vaan aina ymmärrä! :)
Tai saattaahan se maistua paremmalta kun on nimi kohdallaan, meillä kun syödään vaan soppaa, leipää jne

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Onpa ihailtavaa, että ihmiset tosiaan tekevät seuraavan viikon ruokalistan etukäteen. :flower: Meillä ei ole vielä huomisenkaan ruoka tiedossa. :whistle: Tehdään sitten jotain kaapista löytyvistä aineksista.

Mie tykkään laatia listoja, ja mulla on aamupala-, välipala- ja iltapalalistatkin olemassa, tuon vrsinaisen ruokalistan lisäksi :ashamed:
Mutta puolustukseksi sanottakoon, että mie kyllä kestän sen, että ne listat muuttuu aina päivän ja tilanteen mukaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi luoja et jotkut jaksaa keksiä nimiä ruuille. On höystöä, petiä ja uunituoreitä leipäsiä. Ei siis millään pahalla, ei vaan aina ymmärrä! :)
Tai saattaahan se maistua paremmalta kun on nimi kohdallaan, meillä kun syödään vaan soppaa, leipää jne

Ja varsinkin, kun Höystetyn kalakeiton (keittokirjasta kopioitu nimi muuten ;) ) tarjoilee lapsille Siiri Sisiliskon kalakeittona, niin sit se vasta maistuukin - testattu on ;) :D

Miten joillain on aikaa ja viitseliäisyyttä laatia viikon ruokalista etukäteen?? Raasteita myöten??
Me syötiin tänään tortilloja ja kävin kaupassa klo 13. Vielä kauppaan mennessä mietin mitä syötäis.
Huomisen ruuasta ei vielä hajuakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Ja varsinkin, kun Höystetyn kalakeiton (keittokirjasta kopioitu nimi muuten ;) ) tarjoilee lapsille Siiri Sisiliskon kalakeittona, niin sit se vasta maistuukin - testattu on ;) :D

Juu, työskentelin joskus opena tarhassa ja tottahan se on, että lapsille maittoi paremmin Kippari-Kallen voimasämpylät kuin pinaattisämpylät. :D

Täytyykin kokeilla, vielä onneks uppoo ihan kalasoppana! ;)

Lapset ottaa jääkaapista, mitä mieli tekee.

Onpa ihailtavaa, että ihmiset tosiaan tekevät seuraavan viikon ruokalistan etukäteen. :flower: Meillä ei ole vielä huomisenkaan ruoka tiedossa. :whistle: Tehdään sitten jotain kaapista löytyvistä aineksista.

Mie tykkään laatia listoja, ja mulla on aamupala-, välipala- ja iltapalalistatkin olemassa, tuon vrsinaisen ruokalistan lisäksi :ashamed:
Mutta puolustukseksi sanottakoon, että mie kyllä kestän sen, että ne listat muuttuu aina päivän ja tilanteen mukaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelee:
Miten joillain on aikaa ja viitseliäisyyttä laatia viikon ruokalista etukäteen?? Raasteita myöten??
Me syötiin tänään tortilloja ja kävin kaupassa klo 13. Vielä kauppaan mennessä mietin mitä syötäis.

Mie kävin perjantaina kaupassa, ja ostin ruokatarpeet viikoksi. Maitoa ja tuorepuolta täydennän tarpeen mukaan viikolla.
Näinollen listasta on helppo katsoa, mitä pitää ostaa. Samoin ruoka pysyy monipuolisempana ja vaihtelevampana, kun että joka toinen päivä syötäis jauhelihakastiketta joko perunoiden tai spagetin kera.

Meilläkin tehdään ruokaa vähän sen mukaan mitä tarvikkeita on jääkaapissa. Mutta nää muiden ruokalistat on kiva katsoo läpi, niin saa ideoita itsekkin. Eipähän aina tarvi pähkätä "mitä tänään syötäisiin" :) Se miettiminen on aina se työläin osa.. :/

Minusta ruokalistaa kannattaa miettiä ennen sitä kauppareissua. Kun miettiii etukäteen esimerkiksi muutaman päivän sapuskat ja ruoan järkevää jatkokäyttöä, säästää niin aikaa, vaivaa kuin rahaakin.

Kylla mina laadin. Monestakin syysta. Olen huomannut etta ruokakaupan lasku on paaaaljon pienimpi jos tiedan just mita syodaan minakin paivana enka mene sinne vaan hortoilemaan ja katsomaan etta mita tarttuu kyytiin. Toisekseen, kun tulen toista, niin ei muuta kuin katson listasta etta mitas tanaan ja ryhdyn hommiin, eika tartte siina sitten funtsia etta ai jaa, ruokaakin pitais laittaa, mitas nyt kokkaisin 6/7 hengelle..

Eli, se on ainakin minulle paljon yksinkertaisempaa ja kukkarolle paljon kevyempaa. Toivottavasti vastasin kysymykseesi.

Mäkin rakastan listoja, mutten ruokalistojen laatimista. :D Meillä tosin ei tehdä ruokaa joka päivä, kun arkisin syömme vain päivällistä kotona ja usein tulee otettua pakkasesta aiemmin tehtyä ruokaa. Teemme siis laatikoita, risottoja, kiusauksia, kasvislettuja, kastikkeita jne. aina isomman satsin, josta riittää pakastettavaksikin. Salaattia toki tehdään melkeinpä joka päivä.

Yhteistyössä