Ensiaskelkengät vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aurinko

Vieras
Moi! Meillä poika kymmenen kuukautta ja olen hankkimassa ensimmäisiä kenkiä. Kesällä pojalla on ollut sandaalit, mutta nyt täytyisi ostaa ns. syksykengät. Olisikin kiva kuulla, millaiset kengät te muut olette ostaneet vauvallenne ensimmäiseksi? Minkä merkkiset kengät ovat olleet? Meille sanottiin neuvolasta, että kenkiä tulisi käyttää myös sisällä, miten te muut olette käytännössä toimineet? Pidättekö kenkiä sisällä? Me ei olla ainakaan vielä pidetty kenkiä sisällä, koska poika kuitenkin pääsääntöisesti konttaa. Entä millaiset kengät aiotte hankkia lapsellenne talveksi? Kuinka suuret kengät olette ostaneet, kuinka paljon kasvuvaraa jne.? Kiitos kaikille vastauksista! =)

heips,

Kasvuvaraa ei kannata ostaa, mutta kengänkärjessä tulisi olla tilaa n. 1½ cm. Itse ostin kenkäkaupasta jossa myyjä mittasi tytön jalan, mutta marketista saa ihan yhtä hyviä kenkiä. Kannattaa ottaa lapsi mukaan, koska meidän tytöllä oli ainakin niin pullea jalka, että mallistosta tasan yksi malli sopi hänelle jalkaan. Vaikka pituus olisi riittävä, niin kenkä ei välttämättä sovi jalkaan.

Meidän kenkä oli superfit eli se ainakin on tilava. Elefanten kengät ovat aika kapeita (ei sopineet meillä jalkaan ollenkaan).

En ole pitänyt kenkiä sisällä ollenkaan.

vinkkejä:
piirrä lapsen jalka pahville; helpompi sovittaa tämä kenkään ja näkee paljon jää tyhjää
kasvuvaraa suositellaan 1cm, mä otin 1,5cm, koska meillä käveltiin jo hyvin (11kk)
kokeille paras jalkaan, katso että saat tarpeeksi "auki", jotta on helpompi laittaa jalkaan
varrelliset suositellaan, jotta tukee nilkkaa, varsinkin ulkona epätasaisella

Mä ostin KAVATin, koska pohjat eivät luistaneet, sopivan leveän malliset, helppo laittaa (tarra), tukevat, mutta ei jäykät, ainoa miinus on hinta (59€), mutta vaatteissa voi säästää ei kengissä!

Tepsut olis varmaan ollet yhtä hyvät , mutta värit oli tylsiä.....

Kiitos vinkeistä ja vastauksista!

Semmoista piti vielä kysyä, että oletteko ostaneet oikein kunnon kengät vai enemmän semmoiset tossun tyyliset? Kun netistä katsoo ensiaskelkenkiä niin osa on ihan semmoisia tossun tyylisiä ja mietin, että semmoisetko niiden tulisi olla!?

Ei mitään tossuja vaan oikein kunnolliset kävelykengät niiden tulee olla. www.pirkka.fi sivuilla on suht hyvä kirjoitus kengistä. Napero -kohdasta lapsiperheen arki ja sieltä lapsiperheen tarvikkeet ja sieltä hyvä kenkä jalkaan.

Me saatiin nimiäislahjaksi jo ensikengät... mikä tuuri, että olivat täsmälleen sopivat sitten käyttöön otettaessa, isomummo kun oli ostanut melkoisen pienen koon :) olivat Tepsut-merkkiset nauhakengät, tukevat ja mun mielestä tosi nätit. Suosittelen...

Alkuperäinen kirjoittaja oili:
heips,

Kasvuvaraa ei kannata ostaa, mutta kengänkärjessä tulisi olla tilaa n. 1½ cm. Itse ostin kenkäkaupasta jossa myyjä mittasi tytön jalan, mutta marketista saa ihan yhtä hyviä kenkiä. Kannattaa ottaa lapsi mukaan, koska meidän tytöllä oli ainakin niin pullea jalka, että mallistosta tasan yksi malli sopi hänelle jalkaan. Vaikka pituus olisi riittävä, niin kenkä ei välttämättä sovi jalkaan.

Meidän kenkä oli superfit eli se ainakin on tilava. Elefanten kengät ovat aika kapeita (ei sopineet meillä jalkaan ollenkaan).

Elefanten keenkiä ei enää valmisteta.

Tuo 1½cm kengissä on juuri se kasvunvara, joka ensiaskelkenkiin varataan.Lapsihan harvoin noita eka kenkiä hankkiessa kävelee, joten pieni väljyys ei haittaa. Kävelleessä tuo tila on liikaa, meillä ainakin lensi alkuun kenkä pois jalasta. Nyt puolen vuoden jälkeen ensiaskelkengät ovat sopivat.

heips,

Tuo 1½cm kengissä on juuri se kasvunvara, joka ensiaskelkenkiin varataan.Lapsihan harvoin noita eka kenkiä hankkiessa kävelee, joten pieni väljyys ei haittaa. Kävelleessä tuo tila on liikaa, meillä ainakin lensi alkuun kenkä pois jalasta. Nyt puolen vuoden jälkeen ensiaskelkengät ovat sopivat.

heips,

Kyllä minäkin olen vielä Elefanten kenkiä nähnyt kaupoissa, lienevätkö sitten vanhoja malleja? Sama tehdas tekee edelleen kyllä kenkiä, mutta eri nimellä. Nyt en muista millään sitä nimeä...
AP:lle: Meillä taas nimenomaan neuvolassa kiellettiin käyttämästä kenkiä sisällä. Jarrusukka tai paljas jalka on sisällä paras. Toki kenkiä kannattaa totuttaa pitämään jalassa jo ennenkuin kävelee, jotta ne eivät ole sitten vieras asia, kun kävelyn aika tulee. Kenkien kanssa kävely kun ei ole ihan samantuntuista kuin ilman eli lapsi ei välttämättä suostu kenkillä heti kävelemään oudokseltaan.

Meillä kans Elefanten kengät, lötyi sattumalta kenkäkaupan alekorista =) Kasvu/käyntivaraa just se 1,5cm. On olleet tosi hyvät! Otettiin käyttöön kun tyttö alkoi kävellä puita pitkin. Jotain kenkiä oli ennestään pidetty rattaissa jotta tottui etukäteen. Sisällä ei käytetä kenkiä, paljaat varpaat on parhaimmat.

Yhteistyössä