ensiavussa töissä raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen menossa harjoitteluun kahdeksi viikoksi ensiapupolille.. Olen raskaana ja jotenkin minua jännittää väkivaltaiset tai arvaamattomat (hepatiitti, hiv, narkkarit) potilaat.. tilanteen ennalta-arvaamattomuus rasittaa ja jännittää kauheasti!

Onko täällä joku joka on ollut töissä ensiavussa ja joskus ollut myös raskaana? Voinko kieltäytyä opiskelijana hoitamasta mielestäni arveluttavia potilaita sillä verukkeella, että olen raskaana ja opiskelija, niin ettei se vaikuta loppuarviointiin? Opiskelijathan eivät kuitenkaan ole laskettu työvoimaksi.. Katsotaanko nipotustani työapikalla kieroon. Itsellä on vaan sellainen olo, että nyt pitää ajatella myös vauvan hyvinvointia. Ajattelin mahdollisimman paljon sopia aamuvuoroja ja arkipäiviä välttäen näin ehkä osan riskipotilaista. Opiskelen terveydenhoitajaksi. Harmi että kesällä ei muita harjoittelupaikkoja ollut vapaana. Harjoittelujakso on leikkaussalijakso ja terveydenhoitajat saavat suorittaa sen myös polilla tms. Kunhan pääsee seuraamaan toimenpiteitä. Ensiapupoli ei vain ollut kaikkein mieluisin vaihtoehto kaikessa akuuttiudessaan ja jännittävyydessään.

Anteeksi valitus ja avautuminen. Harmittaa vaan niin kovin nyt.

Itse olin 32 viikolla gastroenterologisella ja jouduin kieltäytymään joistain tehtävistä vedoten raskauteen. Työpaikalla ymmärsivät mutta opettaja ei.

Tee niin kuin parhaaksi näet, mikään arvosana ei ole sen arvoista että ottaa riskejä..

Itse en ole ensiavussa ollut, mutta kumankin raskauden aikana olen työskennellyt psykiatrisella suljetulla osastolla, jossa myös aika ennalta arvaamatonta.Työskentelen samalla osastolla edelleen

En työskentele ensiavussa, mutta osastolla jonne ne arvaamattomat sitten tuodaan kun ne on tarpeeksi kipeitä ja tarttee sairaalahoitoa. Remmit on käytössä ja vartijat päivystää nykyään 24/7. Saadaan myös vartijoilta hyviä neuvoja ja vinkkejä. Useimmiten kyllä potilaiden kanssa pärjää aika hyvin, ovat melko rauhallisia vaikka tausta oliskin jotakin mikä aiheuttaa syyn epäillä arvaamatonta käytöstä. Neuloja ja teräaseita ei nykyään saa suositusten mukaan jättää muutenkaan mihinkään, oman turvallisuuden kannalta kannattaa opetella kanyloimaan hanskat kädessä turvakanyyleilla ja päätään ei kannata kovin lähelle tunkea riehumistilanteessa. Kyllä työkaverit yleensä pitää raskaanaolevan puolia, meilläkin yks mieshoitaja mieluusti mene maalitauluksi ja kieltää odottavat sivuun.

Ensiavussa en ole työskennellyt mutta hoitoalalla olevana vastaan... Jättäydy ihmeessä niiden hoitotilanteiden ulkopuolelle, joissa vastassa on arvaamattomasti käyttäytyvä asiakas. Turhaa riskiä ei kannata ottaa, hinta saattaa olla tosi kova. Olen varma että työpisteessä ymmärretään asia ja toivottavasti harjoittelua ohjaava opettajakin ymmärtää.

Ymmärrän tottakai että raskaanahan ne itse työntekijätkin ovat olleet joskus. Opiskelijana vaan jännitän osaanko toimia oikein ja ymmärränkö lahteä tai tunnistanko epäilyttävän tapauksen. Voi kamala kuinka tylsä päivä tästä tulikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ymmärrän tottakai että raskaanahan ne itse työntekijätkin ovat olleet joskus. Opiskelijana vaan jännitän osaanko toimia oikein ja ymmärränkö lahteä tai tunnistanko epäilyttävän tapauksen. Voi kamala kuinka tylsä päivä tästä tulikaan.

Itse olin vielä opiskelija kun olin raskaana ja mua pidettiin ainakin kuin kukkaa kämmenellä vatsan takia. Mitä noita opiskelijoita on seurannut niin sen verran arkoja ovat joka tapauksessa muutenkin ettei ne yleensä syöksy suin päin yhtään mihinkään.

muista sitten että kyllä meitä asiallisiakin tautipesäkkeitä sitten on. ja kaikista ei todellakaan ulospäin arvaisi. itse kyllä aina heti ensimmäisenä missään hoitotilanteessa ilmoitan verivarotoimet.

hepatiittinen: Tiedän että on asiallisia tapauksia!! Enkä ajatellut asiaa näin juuri asiallisten kohdalla, tässä kohtaa voi itse varautua ja itsellä ei vaaraa ole! Mutta kun on myös tapauksia jotka eivät tartunnasta tiedä, tosin sitä ei välttää missään paikassa.