Ensimmäinen neuvolakäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ribs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ribs

Vieras
Heips!
Olen untuvikko joten kysyn teiltä kokeneilta. :)
Koska olisi syytä varata ensimmäinen neuvola/lääkärikäynti? Otetaanko ensimmäisellä käynnillä jo ultra/mitä ensimmäisellä käynnillä tutkitaan?

Mä varasin heti plussan jälkeen. Eka käynti on yleensä rv7-8. Ekalla kerralla ei yleensä ole ultraa. Sielä mitataan lähtöpaino, hemoglobini, verenpaine, pissanäyte ja kysellään paljon sinun ja lähisuvun terveydetilasta. Saat kotiin paljon luettavaa!

kuunneltiin myös lapsen sydänäänet. Aina ei kiuulemma kuulu vielä niin aikaisin, mutta mulla kuului hyvin. Silloin vasta todella uskoin olevani raskaana tai siis tajusin :)

Neuvolassa harvemmin ultrataan, yleensä ultrat on äitipolilla. Poikkeuksia tietysti on: esim. pienemmissä paikoissa voi olla ultralaite, jos kunnassa tai kaupungissa on vain yksi neuvola, eikä polia lähellä...

Minä odottelin vielä plussatuloksen jälkeen muutaman viikon. Taisi olla raskausviikko 10-11 kun kävin ensi kerran. Ei sinne välttämättä mikään kiire ole.

Jos odotat ensimmäistä, eka käynnillä mitataan paino, hemoglobiini ja verenpaine. Otetaan myös verikokeet, josta seulotaan mm. HIV ja kuppa. Vauvan sydänääniä yritetään yleensä jo kuunnella. Ne ei välttämättä vielä kuulu, jos eka käynti on kovin varhaisessa vaiheessa. Suurin aika kuitenkin menee hoitajan kanssa jutellessa. Saat myös lähetteen virtsanäytteeseen ja tietoa raskauden ajan seulonnoista.

Tuossa jo aika hyvin kerrottiinkin että mitä ekalla neuvolakäynnillä tapahtuu. Se on kuitenkin aika kuntakohtaista, että koska eka kerta on. Mä soitin heti plussattuani (joo, olin innokas) neuvolaan, ja sain ekan ajan rv 8:lle. Meillä ei ultrata neuvolassa, vaan eka ultra oli äitiyspolilla rv 12. Ekalla neuvolakäynnillä ei myöskään kuunneltu sydänääniä. Terveydenhoitaja sanoi, etteivät he siellä koskaan kuuntele niin aikaisin, koska äänet ei välttämättä vielä kuulu, ja silloin aiheutetaan äidille ihan turhaa huolta.

Minäkin varasin juuri ensimmäisen neuvolani. Kysyin, otanko miehen mukaan, ja sanottiin että ihan miten vaan.

Eli haluasiin tietää, oletteko ottaneet miehen mukaan? Onko siellä yleistä tietoa odotuksesta, joka kiinnostaa miestäkin?

Meillä siis raskaus hoitojen tulos eli todella odotettu raskaus. Mies haluaisi tulla mukaan. Mites te muut?

Meillä ei isä ole käynyt neuvolassa, mutta varsinkin ekalla kerralla varmaan tulee sellaista tietoa, josta isäkin voi ola kiinnostunut.

Ainakin Espoossa ensimmäinen ultra on jo viikoilla 10-12, joten ei neuvolaan yhteydenottamista kannata hirveästi vitkuttaa, jos haluaa osallistua sikiöseulontoihin, mitä ultratkin ovat.

Kannattaa ottaa mies mukaan. Meillä lähettivät ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä kotiin lappuja joita molempien piti täyttää, niissä oli suvun sairauksista ja ruokailutottumuksista + alkon käytöstä, miehelle siis omat paperit ja siellä neuvolassa sitten katsottiin niitä yhdessä terveydenhoitajan kanssa. Tais mies saada vähän noottia juomisesta kun oli just 3 viikkoa lomaa takana ja täytti siihen paperiin rehellisesti kaikki saunakaljat! Muutenkin kiva miehen nähdä, että minkälainen terkkatäti ja minkälainen paikka se neuvola on. Mies oli mukana myös ekalla lääkärikäynnillä vkolla 12 kun kuunneltiin sydänääniä, kaikissa ultrissa, sekä vähän aikaa sitten neuvolan imetystunnilla. Ja tapaa terveydenhoitajan taas kun hän tulee kotikäynnille. Mun mielestä on kiva kun on mies ollut mukana, onhan tämä meidän yhteinen projekti ja monesti on mieskin kysynyt jotain asiaa terkalta mikä on häntä askarruttanut.

Mä tilasin ekan neuvola-ajan pari-kolme viikkoa plussan jälkeen. Paniikki varhaisesta keskenmenosta oli takaraivossa ja halusin muutaman viikon odotteluaikaa itselleni, ettei sitten tarvii ruveta perumaan aikoja. Tuntui vaan parhaalta niin.

Mulla oli mies mukana ekalla käynnillä ja se oli hyvä juttu. Esikoisesta kuitenkin kyse ja tosiaan yhteinen "projekti". Neuvolatätikin sanoi aikaa tilatessani, että hän oikein mielellään tapaisi meidät molemmat. Suosittelen siis ottamaan miehen mukaan :)

Yhteistyössä