Ensimmäinen perunasose

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitähä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Älä alota perunalla. :snotty:

Oikeasti se ei sovi solaniininsa vuoksi alle vuoden vanhoille. Ei vaikka suomen neuvolat sanoisivat mitä (ja ihmettelevät sitten sitä, miksi niin moni saa siitä hirveät vatsanväänteet).

Alota ennemmin vaikka bataatilla. On enemmän ravintosisältöäkin.

Niin ja mitä pakastamiseen tulee, niin mä teen aina valmiin soseen eli höyrytän kasvikset, soseutan, mutta en lisää vettä enkä maitoa ennen kuin sulatuksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Oikeasti se ei sovi solaniininsa vuoksi alle vuoden vanhoille. Ei vaikka suomen neuvolat sanoisivat mitä (ja ihmettelevät sitten sitä, miksi niin moni saa siitä hirveät vatsanväänteet).

KOtimaiset kasvikset kunniaan :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Mitähä?:
Ei saisi perunalla aloittaa? Mites kun vauva on kuitenkin syönyt peruna-porkkanavelliä eikä siitä ole vatsanväänteitä tullut...

Aloita vaan. JOtkut aloittaa bataatilla, mut mä esim. olen asiasta eri mieltä. Aloitat vähällä määrällä, ja sit pikkuhiljaa lisäät, niin kyl sä huomaat, jos peruna ei sovi vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Näin on. Joidenkin mielestä vaan on hienompaa syödä riisiä, pastaa, bataattia ja mitä tahansa kun se vaan ei kasva Suomessa. Sitä sitten selitellään sillä että muka parempaa ravintoa jne

Solaniinia on niissä perunan vihreissä osissa, eli kunhan et vihreetä pottua syötä niin ei pitäisi mitään olla hätää. Ja ihan pienet uudet perunat taisi olla vauvoilta pannassa kans? Mutta yhtä hyvin joku muu voi aiheuttaa vatsanväänteitä, kokeilemalla se selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Solaniinia on niissä perunan vihreissä osissa, eli kunhan et vihreetä pottua syötä niin ei pitäisi mitään olla hätää. Ja ihan pienet uudet perunat taisi olla vauvoilta pannassa kans? Mutta yhtä hyvin joku muu voi aiheuttaa vatsanväänteitä, kokeilemalla se selviää.

Jep, näin on.

Neljän lapsen äitinä voin sanoa että meillä on aloitettu aina perunalla eikä mitään vatsavaivoja ole tullut.Peruna kannattaa laittaa vaikka teesiivilän läpi,silloin siitä tulee tasaista helposti eikä se liisteröidy.Muut kasvikset olen pakastanut jääpalarasioissa.Bataatti on hyvää,sitä olen antanut myöhemmin perunan asemesta.

Niissä on nitraattia

Alkuperäinen kirjoittaja uusissa perunoissa:

Niissä on nitraattia

jos nyt pilkuntarkkoja ollaan, niin ei uusissa perunoissa ole mitään haittaa vaan liian pienissä uusissa perunoissa. tarkoittaa tässä tapauksessa juhannuksen tienoilla nostettavia aikuisen peukalon kokoisia ja pienempiä

Kyllä mäkin oon perunasosetta pakastanu ja se on ihan hyvää. ja pistin vettä joukkoon. Toivottavasti tosta pakastuksesta ei muuta haittaa oo. Ja muutenkaan niitä vihreitä perunoita ei sais aikuinenkaan syödä. Jossain keskustelussa tuli puheeks että peruna kannattaa antaa porkkanan kanssa, mutten muista syytä.... Joku viisaampi kertokoon, mikäli on totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Näin on. Joidenkin mielestä vaan on hienompaa syödä riisiä, pastaa, bataattia ja mitä tahansa kun se vaan ei kasva Suomessa. Sitä sitten selitellään sillä että muka parempaa ravintoa jne

No ravintosisältöero on ihan totta, siihen ei vaikuta suomalaisuus mitenkään. Se, että Suomessa on halpaa ja helppoa viljellä perunaa, ei tee siitä parempaa.

Peruna on ravintosisällöltään melko köyhää, hirveästi tärkkelystä. + siinä on solaniinia.

Laittakaa sitten kasviksia, joita voi viljellä Suomessakin, jos ulkomaalaisuus on este: palsternakka, kukkakaali, kesäkurpitsa. =)

Niin ja minä en ole väittänyt pastaa ja riisiä paremmaksi kuin peruna. Meidän mittapuulla ne on samalla linjalla perunan kanssa eli niitäkään ei syödä. =) Uskokaa tai älkää, ilmankin voi elää. ;)

Yhteistyössä