Ensimmäisen joulu tuntuu todella ahdistavalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kulkuset kulkuset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kulkuset kulkuset

Vieras
Rauhaisaa joulua kaikille!

Miten aiotte viettää tämän juhlapyhän? Meillä on kotijoulu plus käymme anoppilassa syömässä. Minulla on kuitenkin hieman ahdistava olo. Yksinäisyys tuntuu painostavammalta kuin aikoihin, vaikka tänään nähdäänkin sukua ja muiden lapsia. Mistä lie johtuu, huimaa ja vähän kuin oksettaisikin vähän, on niin masentava olo sisällä... Oon viime yönä ja tänään aamulla itkenyt sitä, etten näe omaa perhettäni tänä vuonna kuusen ympärillä. Aiemmin olen hyvin pystynyt ohittamaan asian ajattelemalla, että seuraavana jouluna ollaan vuorostaan heidän kanssaan, mutta nyt se on jostain syystä vaikeaa.

Ensimmäistä kertaa jouluna tuntuu tältä :( Kurjaa, toivottavasti lapset kuitenkin nauttii olostaan. Mun tekis vaan mieli käpertyä peiton alle.

[QUOTE="sasa";25290985]Mitäs jos katkaiset jo napanuorasi omiin vanhempiisi, koska sinulla on nyt oma perhe, jonka kanssa luoda joulutraditioita?[/QUOTE]

Hyvää joulua vaan sinullekin, sasa.

Olen luonteeltani vähän tällainen erakko ja niin ovat vanhempanikin. Heillä ei käy tänä jouluna ketään kylässä, kun me lapset ollaan omien perheidemme kanssa kaukana muualla. Se jo itsessään tuntuu pahalta. Jotenkin tekstiviestit ja puhelut ei tuo samanlaista joulurauhaa sydämeen kuin jos näkisi ja voisi viettää yhdessä aikaa. Myös miehen puolen suku jonkin verran ahdistaa, sillä heillä on omat klikkinsä ja minä olen niissä aina vähän ulkopuolinen. Joulu ulkopuolisuuden tunteineen tuo tämän yksinäisyyden joka siis tänä vuonna on jostain syystä suurempi kuin aikaisemmin. Vaikea selittää...

Minullakin on todella ahdistava olo :/ Koti tuli siistiksi hyvissä ajoin ja jouluvalmistelut menivät kaikki putkeen, mutta nyt kun voisin istua rauhassa ja nauttia joulutunnelmasta, kaikki tuntuu tyhjältä ja itken pienestäkin. Vähän väliä mieleen muistuu edesmenneet rakkaat, ja itken lisää. Joulutunnelma on ihan kateissa :(

Varmasti tuo ikävä sääkin vaikuttaa.

Hyvää joulua vaan sinullekin, sasa.

Olen luonteeltani vähän tällainen erakko ja niin ovat vanhempanikin. Heillä ei käy tänä jouluna ketään kylässä, kun me lapset ollaan omien perheidemme kanssa kaukana muualla. Se jo itsessään tuntuu pahalta. Jotenkin tekstiviestit ja puhelut ei tuo samanlaista joulurauhaa sydämeen kuin jos näkisi ja voisi viettää yhdessä aikaa. Myös miehen puolen suku jonkin verran ahdistaa, sillä heillä on omat klikkinsä ja minä olen niissä aina vähän ulkopuolinen. Joulu ulkopuolisuuden tunteineen tuo tämän yksinäisyyden joka siis tänä vuonna on jostain syystä suurempi kuin aikaisemmin. Vaikea selittää...

Lapset ovat lainassa ja aikaa myöten perustavat oman perheen omine juhlapyhineen. Kai sen jokainen tajuaa? Maailma kuljettaa ja jossain vaiheessa se napanuora on katkaistava.

Miksi haikailet muualle, koska sinulla on oma perhe, jonka kanssa viettää joulua? Oletko ulkopuolinen omassa kodissasi?

Varmasti sääkin vaikuttaa. Ei tunnu joululta yhtään, kun ei ole lunta. Lapset malttamattomana odottaa iltaa ja lahjoja mutta minä vaan sitä, että pääsisin nukkumaan.

Kyläily ja jouluruoka illempana jännittää, joten sen takia on varmasti vaikea tarttua hetkeen juuri nyt. Oikeastaan tuntuu siltä, etten edes kuulu tähän elämään ja tilanteeseen nyt. Kun se kyläily ja juhlapyhät on aina sellaista sosiaalista showta, enkä millään tahtoisi jaksaa sitä tällä kertaa, on niin vaikea esittää pirteää :/

[QUOTE="sasa";25291016]Lapset ovat lainassa ja aikaa myöten perustavat oman perheen omine juhlapyhineen. Kai sen jokainen tajuaa? Maailma kuljettaa ja jossain vaiheessa se napanuora on katkaistava.

Miksi haikailet muualle, koska sinulla on oma perhe, jonka kanssa viettää joulua? Oletko ulkopuolinen omassa kodissasi?[/QUOTE]

sasa, sinun viesteistäsi on vaikea löytää lohdutusta, vain syytöksiä, valitan. Kai jokaiselle on omat vanhemmat tärkeitä niin kauan kuin ovat elossa ja sen jälkeenkin? Rakastan myös omaa pientä perhettäni enkä ikinä vaihtaisi heitä pois. En vaan jaksa tänä jouluna olla läsnä siinä määrin kuin aikaisemmin...

Tarkennuksena, että tykkään joulusta, mutta tänä vuonna sukujuhla on jotenkin ahdistava jo ajatuksena. On kuitenkin mentävä, sillä se on miehelle tärkeää.

En minäkään aina jaksa välittää joulusta ja osallistua. Vietämme nykyisin joulua useimmiten vain oman perheen (minä, mies + lapset) kesken ja joulun pyhinä saattaa joku käydä tai ei tai käymme jonkun luona nopeasti kylässä tai emme. Parhaimpia jouluja ovat olleet ne, joihin ei ole liittynyt mitään erityisiä odotuksia, valmisteluja ja tapaamisia..No, käytännössä nämä joulut on vietetty kaukana Suomesta. Suosittelen kokeilemaan joskus ihan erilaista joulua. On meinaan melkoisen jännä tunnelma sekin, kun jouluaattona vetäisee päälleen hellevaatteet ja upottaa jalkansa kuumaan rantahiekkaan, aurinko paistaa ja vesi on turkoosin sinistä - ja rantabaarissa soi joululaulut :) Näissä kaukomailla vietetyiss jouluissa on kivuttomasti unohtuneet perinteet ja haikailut menneeseen, jos itsellä on ollut sellainen tunne, että tänä vuonna joulu jotenkin ahdistaa.

Iso halaus!

Ymmärrän tunteen, älä välitä noista napanuorapuheista! Nyt on 25. joulu samalla kaavalla, kun miehen suku asuu ja viettää joulunsa satojen kilometrien päässä, niin ollaan minun perheeni kesken.
Pelkään jo etukäteen sitä, kun sisäruksillani on oma perhe ja he karkaavat viettämään joulua muualle. Tämä voi olla se viimeinen vanhalla kaavalla.

Rutiinit ja perinteet tuovat turvaa, enkä minäkään osaisi jouluna miehen suvun kanssa olla, varmaan tuntuisi tyhjältä ja itkettäisi.

Tsemppiä, kyllä se joulumieli sieltä ehkä vielä tulee!

Käy sitten uutena vuotena tai ihan tavallisena viikonloppuna omien vanhempiesi luona.
Joulu on kuitenkin niin lyhyt että vaikea on kaikkia rakkaita nähdä, mutta onneksi elämää on joulun jälkeenkin!

sasa, sinun viesteistäsi on vaikea löytää lohdutusta, vain syytöksiä, valitan. Kai jokaiselle on omat vanhemmat tärkeitä niin kauan kuin ovat elossa ja sen jälkeenkin? Rakastan myös omaa pientä perhettäni enkä ikinä vaihtaisi heitä pois. En vaan jaksa tänä jouluna olla läsnä siinä määrin kuin aikaisemmin...

tuota munkin mielestä on vähän kummallista jos aikuinen ihminen on enempi kii vanhemmissaan kuin omassa perheessään(mies lapset).

[QUOTE="madame";25294478]tuota munkin mielestä on vähän kummallista jos aikuinen ihminen on enempi kii vanhemmissaan kuin omassa perheessään(mies lapset).[/QUOTE]

No niin on. Tai taitaa olla aika pikku tyttö tämä ap vielä.

Yhteistyössä