ensioireet

  • Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti
tiitu
mun kierto joo 24-28 päivää ja nyt on 27/24-28!!voisko tää olla sitä itteensä, eli raskautta!!mut ei oo kyllä paljoo oireita, omituista edellisessä raskaudessa(tyttö nyt 1,7kk)tunsin ekat oireet viikko ovulaatiosta ku yrjötti, pyörrytti, maha turpoili, ja mahaa nipisteli ja tuikkaili..mutta olen kuulut että jopa samalla naisella voi olla keskenään aivan erilaiset raskaudet!--jännä, nyt oikeesti ihmetyttää jos raskaana oon..hmm...tulis jo huominen, kauanko mun kannattaa kuitenki odottaa kuukautisia et paljobnko yli kuukautisten ajankohdan??mullon kyl kaapis läjä raskaustestejä...et vois huomenissa testata

tein testin aamulla joka oli nega, ja sitten päivällä vuoti hiukan iha ruskeeta vanhaa verta, joka ei ole ollenkaan tapaistani! ja nyt välillä särkee alavatsaa!..mitä ihmettä tää on?soitin lääkäriin nii ne sanoivat että odota vielä viikko ja tee sitten uusi testi, koitin päästä verikokeeseen raskauden toteamiseksi, mutta eivät ottaneet näin hepposin perustein!=///hö...mut joo ehkä mä ootan sen viikon, täämmöne ei todella ole mulla tavallista
 
Viimeksi muokattu:
ärsytys!
Onko pakko kuormittaa tälläisilla "viittitkö kuule testata et oonks raskaana, kun en malta odottaa"- jutuilla julkista terveydenhuoltoa? Jos vaikka ensin odottelisit rauhassa, että alkaako ne menkat vai ei. Ja jos kauhea hätä on, niin mene yksityiselle lääkärille!
 
epäilevä
Tein positiivisen testin muutama päivä sitten. Raskaana ollaan siis! Epäilyttää vain tämä oireiden vähyys. Aiemmissa on ollut vähintäänkin kahviällötystä heti alkuun ja vatsan turpoilua ja pahoinvointia vaikkakaan ei oksentelua. Nyt ei mikään ällötä, kaikki maistuu samallai ku ennenkin. Mitään tuntemuksia ei ole missään enää. Viime viikolla oli todella arat nännit, mutta nyt sekin hävinnyt. Ainoastaan iltaisin alkaa vilunvärinä ja lievä närästys/huono olo, mutta sekin niin vähäistä. Jospa tämä silti olisi normaalia... tosin aiemmat keskenmenot ovat olleet jokseenkin tämän kaltaisia, oireet vähäisempiä ja lopulta hiipuneet kokonaan. Ei uskalla vielä kovin iloita, vaan katsella päivä kerrallaan.

Eilen oli alaselässä ja toisella puolen alavatsaa kummallista vihlontaa...toiv.merkki vain siitä että kaikki on hyvin eikä päinvastoin.
 
Tufi
Heti alkuun voin sanoa, että helposti alan vainoharhaiseksi tälläisistä jutuista ja monta kertaa jo omaksi helpotukseksikin jo tultu tehtyä negatiivinen testi aiemmin.. ihan vain että on saanut mielen rauhoittumaan.

Ja nyt taas huolettaa. Olen 18v ja vastikään muuttanut poikaystäväni kanssa yhteen. Viime viikolla unohdin ottaa yhden pillerin ja harrastimme seksiä sitten ei pillerin unohtumisesta seuraavana, vaan sitä seuraavana päivänä. Emme käytä muuta ehkäisyä.

Nyt on sitten viime viikosta lähtien ollut tälläistä:
- hirveä kurkkukipu. alkuun koski varsinkin leukaluiden loppumis kohtaan korvien alapuolelle. (tämä on nyt myöhemmin lieventynyt karheaan ja todella nopeasti kuivuvaan kurkkuun)
- Kurkkukipu heijastuu välillä myös kivuksi korviin.
- Nenä koko aika tukossa. Erityisesti aamulla ja illalla. Yöllä herätessä myös hankala saada unta kun pitäisi pystyä hengittämäänkin.
- Varsinkin iltapäivästä iskevä hirveä väsymys ja huono olo, ei vain yksinkertaisesti meinaa jaksaa pysyä hereillä.
- Ensin hirveä nälkä ja sitten kun hamstraa ruokaa niin yhtäkkiä ennen kuin puolet on edes syöty ruokahalu katoaa kokonaan eikä huvita syödä vaikka maha ei täysi olisikaan.
- Ja kuitenkin haluasisi syödä koko ajan...
- Päänsärkyä lähes joka päivä. Olen kyllä pistänyt tämän aina niin jumissa olevien ja kipeiden hartioitten ja niskan piikkiin.

Nukun välillä muutenkin tosi pitkään, mutta nyt tuntuu että jos herään joskus yhden aikaan ja alkaa väsyttää taas kuuden aikaan niin ei se ihan normaalia ole....

Mitäs mieltä olette?
 
Tufi
Niin ja miksi olen niin huolissani ja kysyn täällä niin on se, että syön pilereitä useamman liuskan aina putkeen ja sitten jos olisinkin raskaana niin mitähän nämä voisivat lapselle aiheuttaa?
En haluaisi tehdä testiä turhaan ilman kunnon aihetta epäilyyn, kun rahatilanne on todella todella tiukka.
 
Tufi
Niin ja miksi olen niin huolissani ja kysyn täällä niin on se, että syön pilereitä useamman liuskan aina putkeen ja sitten jos olisinkin raskaana niin mitähän nämä voisivat lapselle aiheuttaa?
En haluaisi tehdä testiä turhaan ilman kunnon aihetta epäilyyn, kun rahatilanne on todella todella tiukka.
Niin ja oireisiin LISÄKSI: miehen tupakan poltto aiheuttaa huonoa oloa ja yleensä mieheni on minua tosi paljon lämpimämpi ja nyt hänestäkin tuntuu, että otsani on välillä jopa kuuma vaikka ruumiinlämpö vain jotain 36,5 (norm. jotain 36,2-36,3) mutta ei tuo minusta kovinkaan suuri heitto ole. Välillä on myös ollut tosi kylmä. Sitten tietty hikoilen suht paljon, mutta uskon sen johtuvan ihan näistä +28 lämpötilloista tuolla ulkona ja sisälläkin +29

Sitten on ollut vielä sitä että pissi hätä kun iskee niin se todellakin ISKEE pakko juosta vessaan ja äkkiä tai ei ehdi.

Yleensä minulla kun on menkat niin ne on tosi runsaat ja kipeät (siksi aina syönkin useamman liuskan pillereitä putkeen) minkä on sanottu olevan myös merkki helposti paksuksi pamahtimisesta(?)
 
Viimeksi muokattu:
angelica
nyt odotan muutaman päivän sisään menkkoja, surumielellä vaan, ku en oo tullu raskaaks ja vuos jo yritystä esikoisen jälkeen, ei jaksa enäää olla toiveikas-kyllä ne menkat kuitenki tulee...sniff
 
yk 53
Kirjottelenpa tänne, kun en viitsi miesparkaani näillä stressata:) Ehkäisyä ei ole käytetty 53 kiertoon, joten aika epätoivostahan tämä on (ikää jo 40v). Testiä en viitsi tehdä ennenkuin ainaski viikon myöhässä. Sellasta kun ei ole koskaan sattunut (muulloin kun raskaana ollessa x3, viimesin raskaus yli11v sitten). Menkat piti alkaa sunnuntaina, nyt on tiistai. Suu kuivuu koko ajan, menkkakipuja on välillä, vaan ei vuotoa, kauhee väsymys vaikka on loma.. kaikki voi johtua jostain muusta, mutta kiva joskus, edes hetki, elätellä toivoa:) Lämpöisiä plussatuulahduksia sitä kaipaaville:)
 
sartter
Alkuperäinen kirjoittaja ärsytys!;10901588:
Onko pakko kuormittaa tälläisilla "viittitkö kuule testata et oonks raskaana, kun en malta odottaa"- jutuilla julkista terveydenhuoltoa? Jos vaikka ensin odottelisit rauhassa, että alkaako ne menkat vai ei. Ja jos kauhea hätä on, niin mene yksityiselle lääkärille!
En näkisi asiaa "kuormituksena". Jos raskaus ei ole toivottu, ja haluaa joka tapauksessa abortin, on parempi lähteä sille tielle liian aikaisin kuin liian myöhään. Ihan jo pientä ihmisalkuakin ajatellen, mielummin mahdollisimman pian kuin että on edennyt jo pitkälle.

Kotitestit ei ole yhtä varmoja kuin verikoe. Eli vaikka näyttäisi negaa kotona, voi verikoe näyttää plussaa. Olenkin miettinyt, kun väitetään ettei tulos liian aikaisin ole luotettava, ja entä jos näyttää plussaa, niin eikö sekään ole "luotettava"? Kyllä musta plussa on plussa eikä voi miikkautua jollei tule keskenmenoa. Eli ei näytä plussaa ilman raskautta.

Keskeytyksenkin kokeneena tiedän että se odottelu vasta kauheaa on. Ehkä ne haluaakin että mieli muuttuu, mutta aina ei ole mahdollistakaan muuttaa mieltä (esim. terveydelliset syyt).
 
angelica
nyt ei ole vielä menkat tulleet.huomenna viimeinenen mahdollinen menkka päivä, kierto on 24-28 ja nyt on 27!!pienin toivon kipinä on heränny , ei tosin ooo kyllä oireita oikeestaa mitää, välillä tuikkassu kohdun kohdalta mut en pitäis sitä minään kai...huomen iltapäivällä teen testin kun esikoinen on päiväunilla jollei ole täti tullu, kiva sitte soittaa ukolle mökille että näin meillä=))jännittää jo, mut tipun todella korkeelta pilvilinnalta jos en oo paksuna=//edellisessä raskaudessa oli kaikki maholliset oiret, mut olen lukenu monesta paikkaa et sekin on tavallista että samalla naisella voi r5askaudet olla keskenää ihan erilasiset ja sekin on normaalia!!=))täsä sen esikoiseni raskauden oireet, en vaan muista enää järjestystä miten ne tuli:

*aamu yrjö olo
*heinotus
*pyörrytys
*mahan pistely ja jomottaminen
*turvonnut maha
*kuume
*palelu
*tissit todella kipeet
*tietty menkat ei tullu

mitähän vielä no noi ainaki oli odotin kaks viikkoo menkkoja ja sitte tein labras pissa testin-ja positiivine-voi sitä iloa ja onnea=))
 
vahinkoäiti
- alavatsassa vahvoja tuntemuksia/lieviä "kipuja", vääntöä, polttelua, kuin paha PMS-vääntö
- välillä tuntee itsensä turvonneeksi, kuin normi PMS-oire
- yöllä hikoilee vaikka mh viileä
- outo ilta- ja aamuväsymys iski kuin ukkospilvi
- huono olo, muttei varsinaisesti okseta ja kaikki ruoka kelpaa
- huonoon oloon liittyy joskus vilunväristyksiä vaikka onkin helle
- välillä päätä kivistää, ei särje eikä pakota vaan nimeomaa kivistää?
- kusettaa merkittävästi enemmän
- kuumottaa
- rintoja EI arista, ei mitään tuntemuksia ollut pariin viikkoon
- puuttuu PMS-äkeys ;-)

Nuo oireet alkoi 5 pv yhdynnästä joka tapahtui laskennallisesti oikeaan aikaan. Jälkeenpäin laskettuna. Oireista aloinkin epäillä raskautta vaikken siihen uskonut, mutta eka testi oli negatiivinen. Raskaus ei ollut toivottu ei todellakaan. Luonto kuitenkin hoiti asian, hoivavietti voitti ja plussakin vahvistui pian myös tk:ssa. Joten ensioireet kannattaa ottaa vakavasti jos ne poikkeaa selkeesti normaalista elämästä, eikä ole selitettävissä esim. ruokavaliolla, stressillä tms. Kyllä sen eron vain tuntee. Yli 4-kymppinen kun olen mielessä kävi myös vaihdevuosioireet, mutta niihin ei liity huonovointisuutta ja tätä euforiaa ;-)
 
äksyilijä
Minulla ihan ensimmäinen, ennen plussaamistakin alkanut oire oli VÄSYMYS.

Menin siskolleni kylään, joimme teetä, kudoimme ja katselimme jännää dokkaria. Muistan ihmetelleeni, mitä on tämä kamala väsymys, kun tuli ihan tyhjästä, yhtäkkiä. Väsymys erosi selkeästi siitä, mitä on väsymys huonostinukutun yön jälkeen tai siitä, miltä tuntuu, jos on koko päivän touhunnu tukka putkella. Se oli sellaista jäsenissä asti tuntuvaa uupumusta, aneemisen kuumepotilaan väsymystä.

Pahoinvointi alkoi vasta viikolla 6.
 
Diipa
Järkyttävät ilmavaivat ja ummetus! Olin kuin kaasupallo, ikinä en ole kokenut vastaavaa. Ei voinut jalkaa nostaa kun jo mahaan sattui, niin pinkeä se oli kaasuista. Ja se väsymys... Huh!
 
miltsu
Mulla oireina vajaa viikko oviksesta:
nännit kosketusarat,nännipihoihin tuli nystyröitä,pientä vihlontaa alavatsassa,järkyttävä turvotus vatsassa ja pääkipu.Nyt useamman päivän ollut menkkamaisia kipuja alavatsassa ja tänään tein testin ja haamu(selvä)plussahan sieltä tuli.Teen vielä uuden testin varmuudeksi parin päivän päästä.
 
Harakka
Tulin tänne lueskelemaan, koska ystäväni tuumaili toissapäivänä leikillään minulle ettet vain olis pikkusiin päin kun valittelin pitkään jatkunutta rintojen arkuutta.

Rupesin miettimään mitä muuta tässä on tapahtunut;

Juu yhdessäoloa oli arvioidun ovulaation aikaan (en koskaan ole ennen suonut sellaiselle ajatustakaan). Sen jälkeen rinnat alkoivat aristaa niin paljon ettei pystynyt öisin nukkumaan ilman liivejä, ja ne ovat turvonneet kuppikoolla verrattuna normaaliin (C->D), nuo ovat todellakin muhkeat. :eek: Kumpaakaan edellämainituista ei ole kohdallani ennen tapahtunut, ja sen takia nyt rupesinkin epäilemään. :D

Lisäksi muistelin että joo-o, vatsa on ollut tosiaan viime aikoina aivan sekaisin, ja pissallakin on saanut juosta harva se hetki, nyt öisinkin herättänyt vessaan. Ruokahalu on kasvanut, koko ajan tekisi mieli napostella jotain, ja hajuaisti tehnyt tepposia. Eilen illalla kalapaketin aukaisin ja meinasi laatta lentää kun haisi niin hirveälle. Alkoholi ei maistu, ei sitten ollenkaan, ei edes saunakalja käy mielessä. Mielialakin on ollut ovuloinnin jälkeen harvinaisen matala, mutta tällä viikolla oloni on ollut kummallinen, jotenkin säteilevä.

Tänään mittasin ihan mielenkiinnosta lämmön, ja mittari näytti julkeat 37,7 astetta ja normaali ruumiinlämpöni on jossain 36,5 tienoilla (ilmankos olen helteilläkin öisin nukkunut peiton alla ja meinannut jopa paleltaa). Olo on ollut hirmu väsynyt vaikka nautin normaalistikin vapaapäivinä nukkua 12h unia.

Alavatsaa nipisteli nyt illalla aivankuin menkkojen alkaessa, vaikka niihin olisi vielä ainakin viikko aikaa, ja siellä on tuntunut koko päivän painostavalta. Ilmavaivojakin on ollut riittämiin asti, vaikken ole tehnyt ruokavaliooni mitään tiettäviä muutoksia.

Ajattelin tehdä huomenaamuna raskaustestin, vaikka veikkaan suuresti että se on vielä negatiivinen. Sitten odotettava ensi kuun puolelle ja katsottava tilannetta uudestaan.. Jotenkin nyt vaan on se tunne, että jotain tapahtuu :) tai sitten vaan kuvittelen.
 
Harakka
Tarkennan siis tuota äsken mainitsemaani yhdessäoloa kun sulkuihin kirjotin etten ole suonut ajatustakaan sellaiselle ennen, tarkotin siis sitä ovulaatiopäivien laskemista. Nyt vasta viime aikoina kiertoni on tasaantunut 28-30 päivään, vaikka olen 27-vuotias. En käytä hormonaalista ehkäisyä, vaan minulla on kuparikierukka. Pitäisi siis tarkastuttaa onko se enää kunnolla paikallaan ja toimintakykyinen... Kaikki mätsää, kun tälleen jälkeenpäin laskeskelen.

Lisäyksenä vielä huippailu, varsinkin tänään teki mieli vaan mennä pitkäkseen vähän väliä ja illalla kuvotti kaupungilla käydessä kun turisin ystävän kanssa. Ja nämä ilmavaivat, voi jeesus! :>
 
Harakka
Vahvempia oireita...

*Huippaus melkoista välillä, ei kuulu tapoihin
*Tupakka maistuu ja haisee pahalta ja yököttää...
*Energiajuoma oli ihankuin olis ollu sitruunamehua.... todellakin outoa.
*Jostain syystä ajatuskin syömisestä yököttää, mikään ei maistu, ihan normaalia? Paitsi sipsit kyllä on kulhosta hävinny
*Lämpöä ollut siellä päälle 37 asteen viime torstaista asti....
*Oudon itkuherkkä. Katoin illalla dvd:ltä jumppaa ja jumppasin samalla, piti pillahtaa kesken kaiken itkuun. WTF, en edes ajatellut yhtään mitään muutaku että pysy asennossa? :D

KYSYMYS: Millaista se nippailu on? Onko se just sellaista elohiirimäistä niinkuin silmässä, vai voiko se tulla harvaksempaankin, silleen silloin tällöin? Nips..............nips? Semmoselta tuntunu ihan sillon tällön, ei miltää elohiiriräminältä sentään... =)
 
angelica
eipä oltu viim eksi raskaana, nyt menkkojen pitäs tulla viimestää tän viikon sunnuntaina=)saas nähä!!ainut kummallisuus mitä mul on , on että mhaa särkee välillä , eikkä mulla ole ikinä ollu mitää menkkakipuja!edellisessä raskaudessa oli kaikki maholllliset oireet mukaan lukien mahan särky!...voisko tää ola vavva=))mut katsotaan, nää on nii pitkiä nää päivät sunnuntaihi asti!! =oD
 
Kaija
Heippa!
Mä en vielä tajua noista raskausviikoista tai mistään virallisesti mitään, mut lääkärin määritelmien mukaan mulla olis nyt 7. viikko menossa ja voi kauhia tätä väsymystä. Viimeset neljä viikkoa olisin voinut joka aamu yhdeksänkin tunnin unien jäljkeen nukkua toiset yhdeksän. Olen aina ollut huono menemään nukkumaan ja uni on ollut katkonaista ja kevyttä.. No nyt ei ole siitä ainakaan huolta, paitsi että aamuöisin tulee heräiltyä juomaan ja vessaan.
Varsinaista pahaa olo ei ole ollut, mutta etova olo ja varsinkin iltaisin on kuvotusta esiintynyt enemmän kuin tarpeeksi, ihanihan alusta asti.
Mahassa tuntuu vieläkin siltä, että menkat olis ihan just alkamassa ja jotenkin oon edelleen hämmentynyt siitä, ettei ne tosissaan ala :D

Joku sano täällä että hengästyy paljon helpommin, AH IHANAA en oo ainut, kun oli jo aivan paniikissa että näinkö oon rapakuntoon joutunut, koko elämän kun oon urheilua harrastanut ni tuntuu tosi pelottavalta hengästyä yhden kerrosvälin portaissa?!:D
 
angelica
tosiaa huomenissa odotan menkkoja alkavaksi, saas nähä, tosiaa outoja vartsakipuja ollut, ja oon lukenu sitäkin täältä että heti tärppäs kun on lopettanu stressaamisen...ja en oo enää jaksanu toivoo koko ajan raskautta!kuten viim 1,5v oon joka kuukaus vöyhöttäny et tärpääis jo..tulee jos on tullaksee, mut emmä jaksa enää miettii
 
Neitonen
Heippa!

Täällä moni arvuuttelee, että VOISIKO olla raskaana, kun on sitä ja tätä oiretta... Eikös tänne ollut tarkoitus kirjoittaa ne oikeat ensioireet, jotka on ilmestyneet ennen positiivista raskaustestiä...? Ja se mahdollinen raskaushan selviää tekemällä testin...

Kuten voidaan todeta, monet PMS-oireet ovat hyvin samantyylisiä kuin raskausoireet... Itselläkin piinapäivät menossa ja toiveet korkealla, mutta saas nähdä kuin käy.
 

Yhteistyössä