ensiruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä taas

Vieras
Kyselen taas tyhmiä, kun en kehtaa keltään tutulta tällaisia kysellä! Kyllähän näihin voi käyttää sitä maalaisjärkeä, mutta haluaisin kuulla teidän neuvoja ja mielipiteitä!Neuvolassa oli puhe lisäruuan antamisesta vauvalle ja suositteli aloittamaan perunalla, ei suositellut meille vellejä koska vauva ei syö pullosta! Miten te olettte käytännössä hoitaneet eka ruokailut kun määrätkin on niin vähäisiä, tässä ois muutamia seikkoja jotka askarruttaa:
-Keitättekö itse perunat vai valmiita pilttejä?
-voiko pakastaa keitettyä perunaa
-voiko pakastaa pilttiä
-kauanko piltti säilyy jääkaapissa
-kauanko säilyy esim reissussa olessa avattuna lämpissä kun ei saa kylmäänkään
-mihin aikaan päivästä eka ruokailut ois hyvä tehä?
-onko tullut vatsavaivoja, joten kannattaako välttää esim iltaa
-montako kertaa päivässä ekoilla maistelu kerroilla

Tässä ois nyt alux..Toivottavasti joudatte vastailee!!!!

Kerron tässä nyt miten itse tein.

Eka ""ruoka"" taisi olla meillä banaani ja valmiit hedelmäsoseet. Annoin banskua illalla n.5 cm pätkän hyvin muussattuna.

Perunaan siirryttiin hieman myöhemmin, käytin valmiita soseita. Ensin porkkanaa ja sit peruna-porkkanaa. Pakastamisista en osaa sanoa, avattu prk säilyy jääkaapissa n.2 vrk. Reissussa esim banaani ois alkuun helppo, kun voi syödä itse loput. Aluksi annoin 1 kertaa pv.

Jotkut sanovat että pitäisi alottaa just kasviksilla, ettei vauva totu makeaan ja karsasta sit myöhemmin kasviksia, mutta meillä ei kyllä käynyt niin. Jos saisin toisen lapsen, en tekisi mitään tämän asian suhteen toisin.

Itsetehtyä pelkkää operunaa ei kannata pakastaa, menee tosi rakaiseksi. Jotain kasvista sekaan niin hyvin menee. Kaupan purkkeja voi oakastaa. Mä tein niin että laitoin peruna-parsakaalia jääpala astioihin ja pakkaseen. Yhdestä purkista tulo tosi monta annosta alkuun. Toi oli meillä herkkua, myös maiisia annoin. Porkkana ei meillä sopinut ja kukkakaalista tuli massu vaivoja. Muuten ei mitään ole ollut. Meillä kiinteät aloitettiin 3kk.

Mä en kyllä uskalla koittaa mitään hedelmiä ensiksi. Neiti on sen verran tempperamenttinen jo nyt, että jos pääsee makeen makuun niin muu ei sit saata kelvata! Joten perunalla olen päättänyt kyllä aloitella!
Kiitos kuitenkin vastauksestasi....

Me aloiteltiin just tällä viikolla, porkkanalla, lypsin omaa maitoa joukkoon, hyvin upposi. Laitoin alussa vain pari teelusikallista ja seuraavana päivänä jo puolet lisää. Me syötiin ns.päivällisaikaan ja näin jatketaan, nyt olen antanut myös vähän luumusosetta, pari teelusikallista myös, sen annan lounasaikaan, jotta vatta varmasti toimii.

Meillä aloitettiin porkkanalla, kun kuulin että perunasta tulee usein ummetusta. Bataattikin on perunan kaltainen mutta vatsalle parempi.

- Aluksi annoin itse keitettyä ja soseutettua porkkanaa, seuraavaksi sitä perunaa ja sitten lisäksi kaupan porkkana-perunasoseitakin. Itse tehtyä porkkanasosetta oli vaikea saada tarpeeksi ""sileäksi"".
- Perunasose menee pakkasessa rakeiseksi, joten ei suositella pakastamista ainakaan pelkästään, sekasoseissa kyllä. Mikrossakin voi kypsentää perunan nopeasti.
- Kaupan soseita voi periaatteessa pakastaa.
- Piltti ym. säilyvät avattuina jääkaapissa 1-3 vrk, se on mainittu aina siinä sosepurkin kyljessä että kuinka kauan.
- Lämpimässä eivät avattuna säily ollenkaan, kuten eivät muutkaan ruoat. Kylmälaukku mukaan.
- Aamupäivällä kannattaa tehdä ruokakokeilut, jos tulee vatsavaivoja niin ei mene yö pipariksi.
- Ekoilla kerroilla kerran päivässä teelusikallinen aloitusannoksena, seuraavana päivänä 2 tl jne. Noin 5-7 päivää yhtä ruoka-ainetta ennen seuraavan kokeilua.

Perunat keitän ihan itse, mutta aloittelin kyllä bataatilla. Se sisältää vähemmän tärkkelystä, ja on vatsaystävällisempi kuin peruna. Voi myös pakastaa sellaisenaan, kun peruna tarvitsee jonkun toisen aineksen kaveriksi.

Pilttien säilyvyys riippuu vähän ruoka-aineesta, purkissa lukee kyllä miten kauan mikäkin säilyy. Jos on avattu purkki, niin en kyllä reissussa muutaman tunnin säilytyksen jälkeen siitä enää tarjoa. Varsinkin autossa lämpötila voi nousta melko korkeaksi, joten varmaan bakteerit jyllää. Pilttejähän ei muutenkaan saisi tarjota samasta purkista kahta kertaa, jos syöttää suoraan purkista. Vauvan suusta menee syljen mukana bakteereja purkkiin, ja siitä voi taas myöhemmin tulla masuvaivoja. Oon kyllä antanut esim. hedelmäsoseita kotosalla useampaan kertaan samasta purkista nyt kun ikää on jo vähän enemmän, mut aloitellessa olin tarkempi.

Kannattaa ajoittaa ruokailut aamupäivään tai puolenpäivän tienoille, jotta mahdolliset masuvaivat ennättää tulla ennen yöunia. Ensin vain kerran päivässä muutama teelusikallinen, ja kun alkaa maistua, niin sitten voi antaa niin paljon kuin haluaa. Kun ikää tulee lisää, niin aterioitakin tulee lisää.

Meillä kokeiltiin uusia aineita n. 3-4 päivän jälkeen, vaikka 1 aine viikossa on kai se suositus. Vauvalle ei koskaan tullut pientä ihottumaa enempää oireita, ja ihottumakin katosi itsestään. Mutta näin siis mentiin meillä. =)

Keität sen perunan ihan normaalisti vedessä,niin kauan kun perunan kypsyminen kestää.Mä kuorin ja palastelin valmiiksi, kypsyy nopeammin. Tähän tarkoitukseen on Tupperin mikrokattila aivan mainio. Sit muussaat ja laitat maitoa sekaan niin paljon että siitä tulee sellaista että vauvasi sitä syö. Ja tietysti sitä maitoa mitä vauvelisi normistikin syö.

Muuten, kaikkea itse tehtyä ruokaahan ei tarvitse heti pakastaa. Esim. keitetty peruna säilyy useita päiviä jääkaapissa tiiviissä rasiassa, kunhan siihen ei ole lisätty maitoa.

Sitten kysymyksiisi (osaan olet saanut jo paljon tietoa):

- keitän itse kaikki kasvikset, nykyään teen suuren osan marjasoseistakin itse ja raastan tuoreita hedelmiä. Eksoottisemmat herkut (mango, aprikoosi yms) ostan valmiina jos löydän edulliseen hintaan.
- itse en ole onnistunut pakastamaan perunaa edes sekasoseissa...
- meidän tyttö ryhtyi melko nopeasti syömään ½-1 dl annoksia kun mitään suurempia ongelmia ei ollut ja ruoka maistui. Perunasta saattaa tosiaan tulla vatsanpuruja tärkkelysmäärän takia.

Neuvolatätimme mukaan EI tarvitse antaa uusia ruoka-aineita yksi kerrallaan jos yliherkkyyttä ei näyttäisi ilmenevän - projektiinhan menisi kuukausia! Vasta jos oireita ilmenee niin ryhdytään selvittämään mikä aine aiheuttaa ongelmia.

Oletteko muuten kokeilleet eri mallisia tuttipulloja? Meidän neidille kelpasi ens alkuun vain Mamin Ultivent.

Vielä olisin kysellyt:
Annoin perjantaina perunaa höystettynä äidinmaidolla ja tyttö veteli sen jälkeen hyvät päivä unet, joten epäilen että heräilyt johtui nälästä! Siitä johtuen en malttanut lauantaina ja annoin perunaa jo kaksi kertaa noin 1 tl yhteensä! Illalla tyttö itkeskeli, luulisin että ummetusta!
Olinko liian malttamaton kun annoin jo 2 krt päivässä?
Milloin kertoja voi lisätä?
Uskallanko antaa jo luumua? Että auttaisi ummetukseen!
Kannattaisiko kiinteät ruuat antaa heti herättyä esim päikkäreiltä vai juuri ennen unille menoa?

Aurora: Eikö tuttipullo häirinnyt enää imetystä? Sen takia en juuri ole tyrkyttänyt pullosta edes vettä!

Kiitos taas jos joku viitsii vaivaantua, olen niin tyhmä näissä vauvajutuissa!

Meillä peruna kovetti pojan vatsan ja luumusoseella saatiin se sitten toimimaan. Eli soit antaa luumusosetta, Semperillä on sokeroimatonta luumusosetta. Banaania en suosittele, se kovettaa vatsaa ja varsinkin tuoreena.

Suosittelen ennemmin aloitukseen bataattia tai porkkanaa.

Jos joskus saamme toisen lapsen, aloitan hänellä kiinteät bataatilla, joka on muuten parsakaalin kanssa meidän pojan ykkösherkku :)

Alkuun kannattaa maistella kerran päivässä, mielellään aamupäivällä.

Tuttipulloista sen verran, että meillä käytetään satunnaisesti tuttipullia, ihan alusta asti on käytetty. Aventin koliikkipullot ovat hyviä ja ainakaan ne ei ole häirinneet ollenkaan imetystä. Se on sellaista imetystukilistan pelottelua :)

Tuttipullo ei häirinnyt imetystä. Sairastuin tytön ollessa 5 vkoa, jonka jälkeen maidontulo loppui pikkuhiljaa ja hän söi yhä enemmän korviketta, kunnes 3 kk:n kohdalla lopetin imetyksen kokonaan. Rinta olisi kyllä kelvannut jos sieltä olisi tullut jotain... Jotkut kai väittäisivät että rintamaito loppui koska tyttö ei viitsinyt imeä, mutta rohkenen olla eri mieltä.

Hyvä ketju, itse juuri aloittelen kiinteiden antamista ja ruokia menee tosi pieniä määriä. siksi kysyn tarkennuksen:

Ymmärsinkö oikein, voin laittaa kaupan pilttipurkista sisällön osissa jääpala-astiaan, jotta saan pakastimeen pieniä makupaloja, eikä näin mene ruokaa hukkaan kun lapsi syö niin vähän kerralla.

Suosittelisin syöttämään lapselle myös kaupan pilttejä. Meillä kävi niin, että kun poika söi tekemiäni soseita 5-8 kk iän, niin eipäs sitten kelvannutkaan kaupan piltti eines.. ja kyllä se aika paljon ruokailua vaikeuttaa, kun pitää aina joka paikkaan ottaa omat ruoat mukaan, kun ei voi vain kaupan pilttiä tarjota. Ja kotonakin piltti helpottaisi tarvittaessa ruokailua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarkennus uusavuttomalle:
Hyvä ketju, itse juuri aloittelen kiinteiden antamista ja ruokia menee tosi pieniä määriä. siksi kysyn tarkennuksen:

Ymmärsinkö oikein, voin laittaa kaupan pilttipurkista sisällön osissa jääpala-astiaan, jotta saan pakastimeen pieniä makupaloja, eikä näin mene ruokaa hukkaan kun lapsi syö niin vähän kerralla.

Osaisiko joku vastata?

Kyllä voit, juuri noin!

Meillä pakastetaan omatekemät soseet peruna-porkkana jääpala-astioihin (ikean, joissa on vähän isompi se jääpala osa;) ) ja sit kukkakaalit ja parsat ja lihasoseet pikkujääpaloihin.. :) sit jääpalarasiasta pusseihin ja nimi päälle mitä siinä on.. toimii!

Kiinteät aloitettiin 5kk iässä ja neuvolasta suositeltiin aloittamista ihan reippaaseen tahtiin, tavoitteena 5 ateriaa päivässä. Muutettiin samassa vaiheessa vähän myös päivärytmiä, eli suunnilleen näin:

8.oo Aamupala (puuro)
10-12 päiväunet, joiden jälkeen lounas (liha+kasvis)
14.15 välipala (hedelmä tai marja)
14.30-16.30 päiväunet, joiden jälkeen päivällinen (kasvis)
19.00 Iltapala (maito)
19.30 Nukkumaan

Kiinteitä aloittaessa tarjosin 1tl soseita / puuroja sekä maitoa ruoka-aikoina ja tarvittaessa imetin myös välillä. Vähitellen lisäsin ruokamääriä ja uusia ruoka-aineita. Puurot lisäsin parin viikon kasvissosekokeilujen jälkeen ja lihat puolivuotiaana. Nyt 7kk iässä mennään siis vieläkin noilla ylläolevilla aikatauluilla, mutta syödään jo kunnon aterioita, lisäksi joskus kurkkua ja tomaattia tms. pikkumurusia ruuan yhteydessä. Maitoa joka aterialla noin 1dl. Iltapuuroa ei siksi, koska ei maistu, vaan ainoastaan isompi maitoannos.

Perunat ja kasvikset olen keittänyt pääosin itse. Vauva on ollut kaikkiruokainen, joten matkoilla pilttikin on maistunut.
Olen pakastanut myös perunamuusia sellaisenaan jääpalakuutioihin, mutta lisännyt sulatusvaiheessa muita kasviksia tai lihaa joukkoon.
Aloittelin perunalla, porkkanalla, parsakaalilla ja bataatilla, joista mikään ei aiheuttanut ummetusta tai muita vaivoja.
Suosittelen kaupan valmista Piltti -kaurapuurojauhetta, jota voi sekoittaa kuumaan veteen niin pienen annoksen kuin haluaa.

Yhteistyössä