Hae Anna.fi-sivustolta

Entäs tulevaisuudessa?

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä Sisko, 01.02.2006.

1. Sisko Vierailija

Hei,

olen vaikeasti kehitysvammaisen 25 v. nuorenmiehen isosisko. Veljeni asuu vanhempieni luona. Päivisin hän käy ”töissä”. Yhden viikon joka kuukausi hän viettää hoitolaitoksessa.

Tällä hetkellä näin sujuu hyvin. Mutta miten käy tulevaisuudessa? 10 vuoden päästä? 20 vuoden päästä? Jossain vaiheessa vanhempani tulevat niin vanhoiksi, etteivät pysty huolehtimaan veljestäni.

Kokoaikainen laitoshoito on yksi vaihtoehto, mutta en usko sen olevan veljelleni hyväksi ainaisen hoitajapulan takia. Lisäksi tiedän, että hän viihtyy kotona paremmin. Olenkin alkanut puolivakavissani pohtimaan mahdollisuutta ottaa veljeni jonain päivänä meille asumaan. Tosi rankkaa se tietysti olisi, mutta ajatus tuntuu myös hyvältä.

Onko täällä muita, jotka ovat ottaneet tai harkitsevat ottaa sisaruksensa tai jonkun muun sukulaisen hoidettavakseen. Tai ovat päättäneet, etteivät ota. Haluaisin kuulla tarinoitanne. Entä kehitysvammaisten lasten vanhemmat. Millaista tulevaisuutta te toivotte / suunnittelette lapsellenne?

2. Sinulle Vierailija

Todella ihana ajatus. En tiedä kuinka mahdollista se on, mutta ihanne olisi jos veljellesi saisi kunnan puolesta esim. ""hoitajan"" kotiin, joka katsoisi hänen asioidensa perään. Vaihtoehto tulee varmasti halvemmaksi kuin laitoshoito.

3. Sinipiika Vierailija

Tässähän se on se asian ydin! Kehitysvammaisesta huolehditaan kiitettävällä tavalla aina siihen saakka kun kouluvelvollisuus on hoidettu. Vielä ehkä senkin jälkeen on vaikeavammaisen mahdollista lähteä jatko-opiskelemaan esim. elämään ja asumiseenvalmentavaan oppilaitokseen. Siellä kyllä opitaan perusvalmiudet, hygienia yms. jokaisen kykyjen mukaan, mutta onhan se aika yks ja sama ne oppia, jos vaihtoehto ei ole muu kuin eläkkeelle - suojatyökeskukseen - ja kotiin peräkammariin äidin hoteisiin. Ainakaan täällä Tampereella ei ole näkyvissäkään meidän 21-vuotiaalle nuorellemiehelle ”omaa kämppää”, jonossa on edellä ainakin 60 muuta ja niistäkin ensi sijalla ovat keh.vammaiset, joita hoitaa 80-vuotias äiti kotona.
    Tätä asiaa pohdittiin muutaman ystäväperheen kanssa, joilla samanikäinen nuori keh.vammainen ja ajattelimme, ettei tässä voi muuta kuin itse ruveta tekemään jotakin. Tiesimme jo alkuunsa, että tulemme lyömään päämme seinään moneen moneen kertaan, vastassamme on suuret byrokraatit, tosin nyt olemme saaneet itseämme tykö sisukkaasti puskien oikeille tahoilla.
    Hienoa, sinä alkuperäinen, jos todella haluat ottaa veljesi luoksesi asumaan. Laitoshoito on kyllä vihoviimeinen vaihtoehto, eikö paikkakunnallanne myöskään ole mitään mahdollisuuksia johonkin palvelutaloon? En tosin tiedä, minkä tasoinen veljesi on, omani on downi, joka vaatii autettavan asumisen muodon. Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että ehkä itse nuorikin tahtoisi asumaan omaan rauhaansa? Entäs sinä itse, kyllä veljesi sitoo sinua sitten ihan kokovuorokautisesti.
    Tässä omia ajatuksiani, joiden kanssa kamppailen ja ähisen ja puhisen yhteiskuntaa vastaan, että ovat pakottaneet näin kamppailemaan.

4. ap sisko Vierailija

Veljeni on sen verran vaikeasti kehitysvammainen, että kotihoito tai laitos taitavat olla ainoat vaihtoehdot. Harmi vain, sillä olen kuullut paljon hyvää palvelutaloista yms.

En ole tehnyt mielessäni vielä mitään päätöstä suuntaan tai toiseen. Onneksi asialla ei ole kiire – vielä. Veljeni huolehtiminen olisi kyllä erittäin raskasta. Mutta olisi siinä hyvätkin puolensa.

5. kaneli Vierailija

Miten puolisosi tuohon suhtautuu vai oletko vielä vakavassa parisuhteessa? Kyselen siksi, että meillä on ollut esillä, että tänne muuttaisi miehen halvaantunut äiti. En kuitenkaan hyväksy ajatusta, että joutuisin jatkossa elättämään mieheni ja täällä asuisi 24h / vrk hoitoa vaativa ihminen. Mies kyllä tarjosi, että voisin jäädä kotiin hoitamaan hänen äitiään. Se tuntuu sairaallelle, etenkin kun meille on syntymässä toinen lapsi pienellä ikäerolla. Enkä edes äitiyslomalla / vanhempainvapaalla haluasi panostaa halvaantuneen hoitoon.

6. marjaliisa Vierailija

Minullekin mieheni ehdotti, että hänen äitinsä muuttaisi meille asumaan. minä en siihen suostunut. Nyt hän on vanhusten hoitokodissa. Hoitomaksut ovat suuret, mutta onneksi vanhukset saavat hoitotukea, että pystyvät siellä asumaan.
    Tämä oli hyvä päätös. Minä en olisi jaksanut hoitaa vanhusta 24 h vrk.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri