Enterorokko

  • Viestiketjun aloittaja Rusakko
  • Ensimmäinen viesti
Eero Piirainen
Luultiin bakteeritulehdukseksi oikeassa jalassa. Ihotautilääkäri allerginen exeema.
Malmin polilla syyhy. Olen viidettä päivää syyhylääkityksessä. Mutta kutittaa vaan.
Nukkuminen ei oikein suju. Pätkittäin. Kutina tai särky herättävät. Jos tästä vielä selviää hengissä niin hyvä on! Atarax naamassa ei paljon auta.
Kysymys: Onko jonkun allergiset oireet herkistyneet? Tai herkkyysoireet. Minulla oli.
Lähetin halvan sohvankin pois palonestoaineen tms. herkistelyn takia.
Pitkän päälle pikku juttu, nyt vähän harmittaa. Pitäisi aina hoitaa yksi sairaus pois.
Vasta sitten tehdä muita juttuja.
 
Ella75
Minun taudista on nyt pari viikkoa aikaa ja sairastin sen siis todella rankkana. (kävinkin aiemmin kirjoittamassa oireistani) Haluaisin vaan varoittaa muita enterorokkoon sairastuneita, että olkaa tarkkana jälkitautien kanssa. Minä nimittäin sain lievän sydänlihastulehduksen jälkitautina, joten lepo on todella tärkeää tämän taudin jälkeen. Nyt kun taudista on se kaksi viikkoa, iho lähtee käsistä suurina palasina. Ei todellakaan kauniit kädet, kun ensin niissä oli yhteensä 600 rakkulaa, ja nyt kaikki ne kohdat, joissa rakkuloita oli, hilseilee pois.
 
sovintoheppu
Minulla tauti alkoi pari päivää sitten vatsaoireina ja päänsärkynä. Sitten tuli lämpöä ja kuumetta parhaimmillaan ainakin 38,4 sekä tosi kova kurkkukipu. Sormenpäitä aristi, luulin niihin tulevan minulle tyypillisiä pykimiä johtuen kuivasta ihostani. Tänään herätessä huomasin sormissa punaisia näppyjä/ rakkuloita. Täällä Lappeenrannassa on myös uutisoitu olevan enterorokkoa, myös meidän päiväkodissa. Ymmärsin heti minullakin olevan tuon taudin. Tänään on ollut ensimmäinen kauhea päivä, sillä kurkku on vielä entistä kipeämpi ja kädet ja jalkapohjat kutisevat, turpoavat ja hieman kirvelevät tms. Kielen takaosassa näkyy tasaisena mattona punaisia rakkuloita, suun takaosa on punainen, verestävä, mutta pahin kipu tuntuu vielä alempana kurkussa, jossa luulen olevan nyt puhjenneita rakkuloita tms. Olen juonut kuumaa juomaa, sillä luulin kurkussani olevan vain limaa, joka irtoaisi siten. Mutta kuuma on todellakin pahentanut asiaa, nyt en voi enää edes nielaista. Nukkumista on nyt vaikea ajatellakaan. Otin juuri kipulääkkeen. Uutinen vakavammastakin sairastumismahdollisuudesta pysäytti miettimään. Eli tätä on vain kärsittävä, kun ei varsinaista lääkettä ole? Aikuisiällä itsekin tässä sairastelen (29v.).
 
mitä näppylöitä.
Molemmat poikamme sairastavat enterorokkoa kun mikään muukaan tauti ei tule kyseeseen. Näyttää tosi pahalta kun kurkkasin lapsen suuhun. Aftamaisia näppylöitä koko suu täynnä! eipä ihme kun ei syö mitään. Itsekkin olin outojen vaivojen takia päivystyksessä... mitään näppylöitä ei ilmestynyt mutta en pystynyt syömään 2 päivään juurikaan mitään. Liittyykö sitten tuohon vai mihin en tiedä??

Onko Jyväskylässä muillakin ollut kyseistä tautia??
 
Kanta-Häme
myös 5v lapsellani on alkanut enterorokko. Ensin eilen alkoi korkea kuume, ja punaisia näppylöitä kitakaari täynnä, tänään kieli niin punainen ja kipeä, ettei ruoka maistu, ainoastaan jääkylmä jäätelö tuntui hyvältä, kaikki muu ruoka kirveli ja pisteli suussa. Kurkku on kamalan turvonnut ja punainen. Mitään lääkettä kun ei ole, olen antanut vain panadolia kuumeeseen.
 
mamma 34 v
Alkuperäinen kirjoittaja Aamulehdessä:
Aamulehdessä uutisoitiin tänään epidemiasta Tampereella, oli haastateltu Hatanpään lääkäriä. Hän totesi, että ellei nyt ihan epidemia, runsaasti on enterorokkoa liikkeellä.
Hei!

Liekö olen saanut tämän Tampereelta, vaikka ei siellä mielestäni kukaan pärskinyt tmv. Kävin siellä eräässä tilaisuudessa 15.10. ja kolmen päivän päästä alkoi kurkkukipu, ja korkea kuume 39,5 (jonka jälkeen aloin alentaa lääkkeillä) on jatkunut kolme päivää. Lisäksi on hieman yskää ja nuhaa, ja korvissakin paineen tunnetta. Kävin tänään lääkärissä ja kurkussa on jonkin verran näppylöitä. Lääkäri tutki hyvin ja meinasi että enterorokko todennäköisimmin kyseessä.

TOIVOTTAVASTI ei tulisi noita näppylöitä muualle, kuulostavat todella ikäviltä. Minulla on vauva enkä myöskään todenteolla haluaisi hänen sairastuvan. Nyt hän vähän yskii...

Käsihygieniaa pitää kuulemma tehostaa. Syljestä ja uloisteista tarttuu.

Tällaisia toistaiseksi, mamma 34 v
 
eräs tyttönen
Alkuperäinen kirjoittaja Rusakko:
hei! onko muita aikuisia joilla olisi ollut Enterorokko?
Minulla oli jo kerran aikuisiällä kyseinen tautui ja kyllä oli kamalaa. Kesti kuukauden. Tuntuu vain kovin oudolle kun kyseistä tautia kutsutaan lasten taudiksi. Nyt minulla ollut "rakkuloita" käsisissä ja polvessa vk:n verran. Olisiko joitain hoitovinkkejä? Tntuu tosiaan aika friikille kun netissä ei lytynyt kuin yksi teksti jossa mainittiin aikuisen sairastuneen kyseiseen tautiin. Minun piti nähdä tuttuni pieni tyttövaavi ekaa kertaa, mutta nyt sekin jää väliin =( Oudointa tilanteessa on se, että olen kova huolehtimaan hygieeniasta, pesen käsiä todella usein.
minulla on oletettavasti enterorokko, lääkäri on tutkinut. minulla ei ole muualla kuin suussa muutama rakkula, ne ei ole vielä puhjenneet, ja ovat olleet yli viikon jo. alussa oli kurkkukipua mutta sitä ei ole enää ollut, eikä muitakaan vaivoja, nuo rakkulat vain suussa ja minua vähän ihmetyttää että mitenköhän pitkään nuo vielä suussa ovat tai puhkeavatko ikinä??
 
Vaasan plikka
Alkuperäinen kirjoittaja missä kaikkialla tätä rokkoa on?:
Siis ainakin Tampereella ja muutoinkin Hämeessä. Onko liikkeellä muuallakin päin Suomea (vielä)?
On myös täälä rannikkoseudulla. (ainakin Vaasassa riehuu ja tarttuu)
 
äiti pohjanmaalta
täällä etelä-pohjanmaalla seinäjoen naapuri kunnassa on tätä rokkoa.perheemme kaikki 4 lasta ovat enterorokon sairastaneet kuluneen kahden viikon aikana.olen kuullut että sitä olis kovasti täällä päin liikenteessä
 
opettaja84
Meillä Espoossakin on rokkoa. Koulussa, jossa olen töissä, on kahdella oppilaalla (toinen luokallani) tavattu tätä tautia. Saa nähdä, miten lähtee leviämään vai leviääkö ylipäänsä. En ollut kuullut, että voisi tarttua aikuiseen. Täytyypä pitää käsihygieniasta vielä parempaa huolta.
 
eelllaaa
olen viidettä viikkoa päiväkodissa työssäoppimassa. olen ryhmässä missä on 1 ja 2 vuotiaita. siellä kolme lasta sairastaa enteroa. eilen ja tänään tunsin itseni hieman kipeäksi ja kurkku oli kipeä. tänään huomasin että kurkussani on rakkuloita. olen 16v. voisiko olla enterorokko? mitä mieltä ootte?
 
neiti turusta
Alkuperäinen kirjoittaja missä kaikkialla tätä rokkoa on?:
Siis ainakin Tampereella ja muutoinkin Hämeessä. Onko liikkeellä muuallakin päin Suomea (vielä)?
turun suunnalla on ainakin! olen työssäoppimassa turussa pvkodissa. siellä on n6 lapsella entero

 
Kanta-Häme
täälläkin enterorokkoa. 41 astetta kuumetta pari päivää, ja nyt on suu täynnä rakkuloita, tulipunainen kurkku, ikenet vuotavat verta, en pysty edes vettä nielemään, sormiin ja kämmeniin on ilmestynyt pieniä kipeitä pisteitä=rakkuloita. Olo on AIVAN KAMALA!
 
Panjabi
Täällä myöskin minulla ja puolisolla kyseistä vaivaa. Kurkku jo neljättä päivää niin kipeä ja rakkuloilla, ettei syömisestä tule mitään. Näppylöitä ei käsiin / varpaisiin tullut kuin muutamia, eivätkä ne kutisseet missään vaiheessa. Onko ihmisillä tietoa auttaisiko suolavedellä kurlaaminen kurkkuun? Eräs tuttuni sanoi että tuolla tavalla vaiva lähti parissa päivässä. Itsellä kun näitä kärsimyspäiviä on takana jo useita niin olen valmis mihin vain.. :p
 
Kanta-Häme
Olen kurlannut kipeätä rakkulaista kurkkuani YSKÄNLÄÄKKEELLÄ , jonka lääkäri määräsi kurkun kivun puuduttamiseksi, lääkkeen nimi on TOCLASE 1,5 mg/ml otan 10ml KOLMESTI PÄIVÄSSÄ , eikä haittaa vaikka nielaisee, koska rakkuloita on alempanakin kurkussa. Itselläni on kielessä,poskissa ja kitakaaressa. Punaisia näppyjä on koko vartalossa nyt, eniten sormissa ja käsissä ja varpaissa. Kynnet ovat myös kipeät. Myöskin lääkäri ehdotti vihreätä teetä, hunajaa ja sitruunaa. Jätin sitruunan pois koska en uskonut rakkuloiden suhteen et olisi ollut hyvä ajatus, mutta kun en ole voinut vettäkään juoda, olen pakottanut itseni juomaan lämmintä hunajalla maustettua vihreätä teetä, ja olen jopa kurlannut suutani sillä, ja voin sanoa, että sen jälkeen olen jopa pystynyt hieman leipääkin syömään. Kylmä Coca cola on myös auttanut välillä, ja jäätelö on tehnyt TODELLA HYVÄÄ: Ei ole kirvellyt yhtään.
Toivottavasti tästä oli apua.
 
Pilli&Pulla
Hyvin täsmäsi teidän muidenkin aikuisten entero-oireet, vaan nyt huolestun, kun ette kukaan maininneet viheliäisistä viheliäisimpiä alapäänkin rakkuloita! Siiskö "vain" kurkut ja raajat teillä kärsivät...? En nyt toivo tätä kenellekään, mutta kuitenkin: olisipa joku kohtalotoveri... :/
p.s. Omasta lapsesta minäkin vitksauksen sain (Päijät-Häme), mutta hänen oireensa olivat huomattavasti lievemmät - onneksi.
 
mies 27v.
Alkuperäinen kirjoittaja eräs tyttönen:
minulla on oletettavasti enterorokko, lääkäri on tutkinut. minulla ei ole muualla kuin suussa muutama rakkula, ne ei ole vielä puhjenneet, ja ovat olleet yli viikon jo. alussa oli kurkkukipua mutta sitä ei ole enää ollut, eikä muitakaan vaivoja, nuo rakkulat vain suussa ja minua vähän ihmetyttää että mitenköhän pitkään nuo vielä suussa ovat tai puhkeavatko ikinä??
Minulla sama, eli rakkuloita ei ole ollut muualla kuin suussa ja niitä oli vain muutama, mutta ne ovat ollee siellä jo 2 viikkoa. Viikon verran olin kipeä ja voimaton, nyt normaali olo muuten, mutta kurkku hieman aristaa. Saa nähdä kuinka kauan rakot vielä ovat kurkussa. Uskon saaneeni taudin Riihimäellä käydessäni, siellä moni tuttuni on sairastunut enterorokkoon.
 
savolaene
täällä savon suunnallakin enteroa liikkeellä ihan samaan malliin, näppyjä käsissä, jaloissa, pakaroissa ja suussa.. kutisee älyttömästi ja aristaa, pitäs vaan malttaa lepäillä :/
 
rakkula
Alkuperäinen kirjoittaja Pilli&Pulla:
Hyvin täsmäsi teidän muidenkin aikuisten entero-oireet, vaan nyt huolestun, kun ette kukaan maininneet viheliäisistä viheliäisimpiä alapäänkin rakkuloita! Siiskö "vain" kurkut ja raajat teillä kärsivät...? En nyt toivo tätä kenellekään, mutta kuitenkin: olisipa joku kohtalotoveri... :/
p.s. Omasta lapsesta minäkin vitksauksen sain (Päijät-Häme), mutta hänen oireensa olivat huomattavasti lievemmät - onneksi.
KYLLÄ VAIN SINNEKIN iskee tuo viheliäs enterorokko. Neuvoksi minulle annettiin, että laittaa perusvoidetta, niin kipu helpottaa. Laitoin Ceralan-voidetta ja itseasiassa vessassa käynti sujui sen ansiosta, muuten ei pysty edes virtsaamaan, kun kirvelee. Noi sun oireet vaikuttaa herpangiinalta, mul oli toi sama, eli enterorokkoa mut pahempi versio siitä. Sain jopa penisiliini-kuurin kun kurkku oli niin kauheessa kunnossa ja tulehdusarvot korkeat.
 
mitä näppylöitä.
kirjoittelin tuossa aikasemmin että pojilla oli enterorokko. No nyt se on minussa.
ei päästä tässä perheessä helpolla. Onneksi pojat ovat jo parantuneet!

 
enterorokon sairastanut
Julkaistu 10.10.2008 2:30:47 TURUN SANOMAT

Enterorokko leviää Etelä-Suomen päiväkodeissa

SALLA TUOMOLA

Enterorokkoepidemia leviää erityisesti Etelä-Suomen päiväkodeissa. Tartuntoja on todettu myös aikuisilla.

Suomen Lääkärilehden mukaan täsmällistä tietoa epidemian laajuudesta ei vielä ole, koska virusviljelynäytteitä ei ole tullut Kansanterveyslaitoksen (KTL) tutkittavaksi.

Enterorokko on virustauti, joka aiheuttaa korkean kuumeen, kurkkukipua, näppyjä kämmeniin ja jalkapohjiin sekä kivuliaita rakkoja suuhun.

Tauti tarttuu helposti käsikontaktissa ja pisaratartuntana hengitysteitse. Oireet kestävät noin viikon, eikä lääkkeeksi ole tarjolla kuin oireiden lievitystä.

- Tehokas käsihygienia saattaa auttaa torjumaan tartuntoja. Kädet tulee pestä huolellisesti erityisesti WC-käyntien ja vaippojen vaihdon yhteydessä sekä ennen ruokailua, KTL:n enteroviruslaboratorion johtaja Merja Roivainen huomauttaa.

Löydöksiä jätevesistä

Roivainen otaksuu, että taudin aiheuttaja on Suomeen vuosi sitten Aasiasta kulkeutunut uusi virustyyppi, johon suomalaisilla ei ole vasta-aineita.

Suomen Lääkärilehden mukaan enterorokkoa on Suomessa perinteisesti aiheuttanut coxsackievirus A16, mutta nyt kyseessä arvellaan olevan enterovirus 71 (EV-71).

- Kuluneen vuoden aikana EV-71-löydöksiä on saatu jätevesistä eri puolilta Suomea, ja kyseinen virus on ilmeisesti aiheuttanut osan tämänhetkisistä enterorokkoepidemioista, Roivainen sanoo.

Rokkotaudin lisäksi EV-71:n tiedetään aiheuttaneen vakavia neurologisia oireita lähinnä Aasiassa.

Suomessa vakavia taudin muotoja ei toistaiseksi ole todettu.

Mitä tuostakin voi tulkita. Ekaks mietityttää, ett minkä takia, kun menee esim terveyskeskukseen valittamaan oireistaan, ja kun lääkäri sit totee, et on enterorokko, niin miksei siellä sitten oteta tota ko virusviljelyä, joka lähtetettäisiin Kansanterveyslaitokseen tutkittavaksi, jotta he saisivat tietoa epidemian laajuudesta. Tosta tekstistähän käy ilmi, ettei epidemian laajuudesta mukamas ole tietoa.

Ja sit toi toka teksti, pikkasen pelottava juttu, ett muka jäteveden kautta tulis toi virus, ja vieläpä toi vaarallisempi muoto eli EV-71, joka voi aiheuttaa vakavia jälkitauteja, miten on mahdollista että jäteveden kautta toi virus kantautuis ihmisille...juomavedenkö kautta eli onko putkistot jotenkin linkattu jätevesiin ? Onko niin huonossa kunnossa. Taidanpa siirtyä pulloveteen.
Ja miten toi virus olis Aasiasta tullut Suomeen, eikai yksittäistapaus nyt mitään epidemiaa aiheuttane ?





 
mies 46 v
Kiitos kaikille yksityiskohtaisista oireiden kuvauksista, ne osuvat omaan tautiini aivan täsmällisesti. Eilen iskivät rakkulat käsiin ja jalkapohjiin. Nukkumisesta ei tullut mitään viime yönä. Nyt tuntuu, että ei pysty edes kävelemään. Kurkkukipu on jo sentään hellittämässä.

Kävin eilen työterveydessä ja ehdottelin, olisiko tautini Enterorokkoa, mutta eivät tunteneet sitä muuta kuin nimellä. Tautia on kuvattu lasten taudiksi ja lieväksi. Mutta en muista olleeni näin kipeä, sitten intissä sairastamani influenssan, 25 vuotta sitten.

Tuntuu, että terveydenhuolto nyt vähän uinahtanut oireiden ja ärhäkkyyden kuvausten sekä tunnistamisen osalta.
 
Kädet tulessa
Poikani sairasti viimeviikolla ti.na enteron. 1pvä korkea 40 asteen kuume, kurkkukipua, päänsärkyä, vastakipua valitteli..seuraavana päivänä nousivat näpyt käsiin, sitä seuraavana päivänä näpyt levisivät käsivarsiin, ja lopulta koko kehoon (myös jalat olivat näpyissä) Hän ei juurikaan valitellut niiden kutiava, suun sisälle ei tullut ollenkaan vain ulkoisesti siis. Vielä muutama iso näppy esillä, muuten puhdas.

Mutta sitten minulle, aikuiselle nousi lauantaina korkea kuume, kurkkukipu ja sunnuntaina ilmestyivät näpyt. viime yö olikin jo sitten yhtä he*****ä, tuntui kuin kädet olisivat olleet tulessa. Kutittaa ja täytyy raapia vaikka ei pitäisi...yö meni raapien ja rasvaten, raapien ja rasvaten.....Sormet paisuneet, kynsien alueelta kipeät, polttavan raastava kipu ja särky kera kutinan..ARGGGGGG, kyllä on viheliäinen tauti. Tänään jalkoihin, varpaiden väliin,alle tulleet rakkulat ja myös varpaiden kynsialueet kipeät.Jo pelkkä käveleminen sattuu vietävästi.

Hain apteekista vesirokkoon tarkoitettua rasvaa, se auttanut jonkinverran, myös puhdas aloevera geeli on tuntunut helpottavan. Todellakin kuuma juoma vain pahentaa kurkun tuntemuksia joten kylmää juomaa lisää (mielestäni hiilihapollinen juoma tuntunut mukavalta ja ollut parasta, välillä pelkkä vesikin kirveli kurkkua)

Tsemppiä kaikille jotka tämän taudin kanssa kamppailevat!
 

Yhteistyössä