Enterorokko

  • Viestiketjun aloittaja Rusakko
  • Ensimmäinen viesti
entero
Millasia ne rakkulat on teitin suussa ja suupielissä olleet? Mulla just tuo tyttö parantunut, mutta mulla kutiaa koko päänahka ja suussa on jotain ihmeellistä, mutten tiedä onko ne siellä aina olleet vai vasta nyt tulleet? Pientä näppyä, vaaleeta. Ei satu kurkku, eikä näppylät suussa. Koko naama kyllä kutiaa. Onko tämä sitten taudin alkua vai vainko luulosairautta kun olen näistä paljon lukenut nyt ja kun tyttö just tossa taudissa oli.
 
kovin on tarttuvaa
Googletin enteroa ja muutamallakin sivustolla oli tieto, että itämisaika on 3-6-vrk, tartuttaminen alkaa jo ennen oireita ja jatkuu pitkään (yhdellä sivulla puhuttiin viikoista!)
Eli siis hyvin todennäköistä että tuo kyseinen perhe tartuttaa rokkoa edelleen. Itse en menisi, enkä veisi lastani tautia hakemaan. Toisaalta, ikinä ei voi tietää mistä ja keneltä tartunnan saa, kun kerran tarttuu jo ennen oireita...
 
enteden
Tautihan tarttuu aika helposti ja tarttuu helposti käsien, ulosteen ja yskösten kautta. Missään ei minusta tarkkaan sanota kuinka kauan voi tartuttaa jälkeenpäin.Ja jos kuumetta ei ole voi hoitoonkin mennä...joten uskonpa että voi vielä saada. Hyvä käsihygienia on kaiken a ja o, huolehtikaa siitä, mutta aina se hengitysteitse voi tulla. Aika itsestäänselvä vastaus, mutta toivottavasti ette sitä saa sieltä. Minun lapsi sairasti alkuviikolla joten katsotaan miten hoitopaikassa käypi. Kantaja kun voi olla oireetonkin joten tiedä sitä tässä nyt sitten kuka sitä oikeastaan kantaa kun tuntuu olevan ihan jokapuolella Suomea tuota liikenteessä.
 
40v
Lauantaina 1.11 alkoi korkealla kuumeella, sunnuntaina iski ensimmäiset kaksi kutiavaa näppyä, maanantaina kymmeniä paukamia/sormi & kipeät jalkapohjat...vielä perjantaina 7.11 näppyjä kämmenissä & jalkapohjissa. Aika kuivan oloiset kädet & jalat.

Töissä ollaan jo oltu. Työterveyshoitaja sanoi, että en pysty estämään taudin leviämistä työpaikalla jäämällä kotio, koska olen sen jo itämisaikana muihin ehkä tartuttanut. Läheskään kaikki aikuiset eivät tautiin sairastu, mutta voivat silti kantaa sitä ja tartuttaa eteenpäin. Aika nopeasti leviävä tauti tuntuu olevan.
 
entero
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=6344/news_db=web_lehti2006/type=1

Laitoin muutaman lainauksen yllämainitulta sivulta. Osoittaa vain, ettei kaikki suju terveydenhuollon puolella, niinkuin pitäisi.

..."Etenkin päiväkodeissa leviää helposti tarttuva, kurkkukipua, kuumetta ja kivuliaita rakkuloita aiheuttava enterorokko. Kansanterveyslaitokseen toivotaan viljelynäytteitä enterorokkopotilaista, sillä aiheuttajana voi olla Suomessa uusi enterovirus 71."

...."Myös Kansanterveyslaitoksessa enterorokon leviämisestä on kuultu.
– Epidemiasta on kuitenkin vain vähän tietoa, koska näytteitä ei ole lähetetty tutkittavaksi, toteaa KTL:n enteroviruslaboratorion johtaja Merja Roivainen.

Roivainen toivoo, että lääkärit ottaisivat oireilevista potilaista virusviljelyä varten näytteen nielusta, ulosteesta, limakalvon tai ihon rakkulasta. Näyte pitäisi lähettää KTL:n enteroviruslaboratorioon, jossa se tutkitaan ilmaiseksi."

...."– Meillä on hyvin vähän tehty EV-71-diagnooseja, mutta se johtuu todennäköisesti vain siitä, että lääkärit eivät ole ottaneet näytteitä enterorokkoa sairastavista potilaista. Epidemioiden selvittämistä varten myös nämä näytteet ovat tärkeitä, Merja Roivainen sanoo. "

"Kansanterveyslaitoksen tutkimukset osoittavat, että suomalaisilla aikuisilla ei ole juuri lainkaan vasta-aineita EV-71-virusta kohtaan, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kohtaaminen viruksen kanssa johtaa sairastumiseen."






 
annqi
Alkuperäinen kirjoittaja neiti turusta:
Alkuperäinen kirjoittaja missä kaikkialla tätä rokkoa on?:
Siis ainakin Tampereella ja muutoinkin Hämeessä. Onko liikkeellä muuallakin päin Suomea (vielä)?
turun suunnalla on ainakin! olen työssäoppimassa turussa pvkodissa. siellä on n6 lapsella entero
kainuussa jyllää nyt



 
mami5 ei muis. kirjautua
Alkuperäinen kirjoittaja entero:
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=6344/news_db=web_lehti2006/type=1

Laitoin muutaman lainauksen yllämainitulta sivulta. Osoittaa vain, ettei kaikki suju terveydenhuollon puolella, niinkuin pitäisi.

..."Etenkin päiväkodeissa leviää helposti tarttuva, kurkkukipua, kuumetta ja kivuliaita rakkuloita aiheuttava enterorokko. Kansanterveyslaitokseen toivotaan viljelynäytteitä enterorokkopotilaista, sillä aiheuttajana voi olla Suomessa uusi enterovirus 71."

...."Myös Kansanterveyslaitoksessa enterorokon leviämisestä on kuultu.
– Epidemiasta on kuitenkin vain vähän tietoa, koska näytteitä ei ole lähetetty tutkittavaksi, toteaa KTL:n enteroviruslaboratorion johtaja Merja Roivainen.

Roivainen toivoo, että lääkärit ottaisivat oireilevista potilaista virusviljelyä varten näytteen nielusta, ulosteesta, limakalvon tai ihon rakkulasta. Näyte pitäisi lähettää KTL:n enteroviruslaboratorioon, jossa se tutkitaan ilmaiseksi."

...."– Meillä on hyvin vähän tehty EV-71-diagnooseja, mutta se johtuu todennäköisesti vain siitä, että lääkärit eivät ole ottaneet näytteitä enterorokkoa sairastavista potilaista. Epidemioiden selvittämistä varten myös nämä näytteet ovat tärkeitä, Merja Roivainen sanoo. "

"Kansanterveyslaitoksen tutkimukset osoittavat, että suomalaisilla aikuisilla ei ole juuri lainkaan vasta-aineita EV-71-virusta kohtaan, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kohtaaminen viruksen kanssa johtaa sairastumiseen."

Täällä Espoossa otettiin sekä minusta, että tyttärestäni nuo näytteet joista sitten tutkitaan tuo virustyyppi, ovat saaneet ohjeistuksen siihen, että kaikista enterorokkoa sairastavista ja vastaanotolla käyvistä etetaan nuo näytteet.
Lisäksi sairaalan lääkärit ovat soittaneet päiväkoteihin ja pyytäneet infoamaan vanhempia käymään antamassa lapsista tai itsestään tuo näyte, vaikkei muuten tarvitsisikaan taudin vuoksi lääkäriin mennä.
 
Teppinen
Me käytiin tytön kanssa lääkärissä (molemmat siis rokossa) ja suorastaan vaadin, että ottaisivat sen näytteen. Ei kelvannut. Lääkäri vaan tokas tosi tympeesti, että onhan noita jo otettu!

Mua helpotti tämmöinen arsenaali lääkkeitä:
- Parasetamoli maksimiannos (panacod vielä parempi) + ibuprofeeni maksimiannos/vrk
- Käsikauppatavarana myytävä antihistaamini (reseptilääke atarax vielä parempi)
- Suuhun lidokaiini-puudute (reseptillä)
- Kuumottaviin ja kutiseviin käsiin apteekin mentoli-risiiniöljysprii
- Pehmeät puuvillakäsineet (niitäkin saa apteekista)
- Avene lähdevesisuihke
- Bepanthen-voide rikkinäiseen nenään
- Kylmägeeliä kokeilin, mutta siitä ei hirveemmin ollut apua, ei tosin haittaakaan

Pahin päivä oli 4. kun rakkulat nousivat käsiin (ja sieraimiin!!) ja kuumottivat + tykyttivät kamalasti. 5:s päivä oli jo huomattavasti parempi ja uskon että tää tauti alkaa tästä jo taittua =)

Voimia ja jaksamista kaikille enterorokon kanssa kamppaileville!!
 
mie_1
Onko kellään aikuisella ollut vatsaoireita? Itsellä on ollut nyt viisipäivää ripuli eri vahvuuksina. Päänsärky, kurkkukipu ja jaloissa ihottuma lisämausteena. Aloin miettimään, josko kyseessä olisikin enterorokko. Olen töissä päiväkodissa, jossa tautia ei ole tavattu. Kunnan muissa päivikodeissa rokkoa on esiintynyt.
 
seinäjoelta
Perjantaina oli kuumetta ja lauantaiaamuna käsissä havaitsin ensimmäiset punaiset kohoumat. Nuoremmalta veljeltä saatu, sairasti edellisviikon. Tuntuu, että olen päässyt vähällä; nenän hieman flunssan jäljiltä tukossa, nämä kohoumat ja pienet näpyt ovat kutisseet eilen ilkeästi, mutta helpottavat kun niihin ei koske. Niitä ilmaantuikin vain käsiin, suupieliin pari ja varpaiden väliin muutamia. Kattelen täs nyt sitten vain leffoja ja koitan viedä ajatukset muualle. Särkylääkkeen otin eilen nukkumaan mennessä ja sain hyvin nukuttua. Myös rasvaaminen tuntu hillitsevän kutinaa. Kielessä tuntuis olevan näppy, mutta saattaa olla jotain muutakin kun ei satu eikä kutise. (tai sitten pahin on vasta edessä!) kurkkukipua ei ole ollut.

Olen 16 vuotias, joten taidan oireilla vielä lasten tavoin. Onneksi!
 
Teppinen
Meillä oli taaperoikäisillä molemmilla ripuli ja isompi myös oksenteli taudin alkaessa.

Kaikki oireet muuten helpottaa tosiaan huomattavasti, jos saa muuta ajateltavaa =)
 
Vantaalta
Onko muille ilmoitettu että enterorokosta ei kirjoiteta sairaslomaa? Itse kävin lääkärissä niin että minulla oli vielä kuumetta sekä kädet täynnä näppylöitä, niin ilmoitettiin että on päätetty ettei enterorokosta saa sairaslomaa. Kun tarpeeksi pitkään vänkäsin etten kuumeessa mene töihin ja etten pysty oikein mihinkään koskesmaan niin sain sitten kaksi päivää sairaslomaa. Mielestäni hieman outoa toimintaa..
 
15v Vantaa
Tänään lääkäriin tutkituttamaan kurkku ja korvat, äippä epäilee angiinaa. Itekkin epäilin sitä, mutta näitä juttuja lukiessa alan jo epäillä tätä rokkoa.
Sunnuntai iltana oli vähän heikohko olo nukkumaan mentessä. Maanantai aamuna ku nous sängystä, tuntu että laatta lentää. Heikotti niin pirusti seistä, päässä heitti jopa istualtee. Lämpöä oli vasta 36.9. Sitte tuli se armoton kurkkukipu, joka voimistu tiistaihin mennessä.
Tiistaina oli aivan kammottava olo, nukuin suurimman osan ajasta ja söin tuskin mitään. Kuumetta oli melkein 39 astetta. Illalla rupes särkemään käsiä ja naamaa kutitti niin vimmatusti. Finneistä oon kärsiny, ja syön nyt kolmatta viikkoa niitä Evilon - Kirkas iho -kapseleita. Luulin, että joku on pahasti vialla, että ne ei auta kun näppyjä tulee lisää vaan. Tarkemmin katottuna naamassa näkyvät näpyt ei muistuta kyllä ollenkaa finnejä. Nenänpielissä ja huulien ympärillä on aivan törkeesti näppyjä.
Mulla on jo ennestään kuiva ja kiree iho joka hilseilee. Kärsin siitä hilsetaudista (jonka nimeä en jaksa muistaa...) johon käytetään aivan kamalan hajuista Selukos-shampoota. Menin sitte erehdyksissäni levittämään niukalti tätä kasvoihini, jos hilseily olis helpottanu edes vähäsen.. tyhmä mikä tyhmä.
Mutta joo, nyt ti-ke yönä nukuin sen 2h, jos sitäkään. Ravasin vessassa pesemässä naamaa, joka kutisi ja kirveli aivan sikana. Vähänkin kun suuta aukasee ni näpyt vuotaa kirkasta nestettä, mikä kuivuu rumasti ja tekis niin pirhanasti mieli repiä irti. Pepantenia ja hydrocortisonia koittanu, tuloksetta.
Käsissä on monta isohkoa näppyä, kirvelee ja koskee. Jalkapohjia kivistää, ja kaiken kukkuraks on vielä monen monta syylääkin.. Saas nähä, mitä lääkäri keksii tänään näihin vaivoihin..
 
gernit
ensin tuli kurkku hieman kipeäksi, kuume nousi, korkeimmillaan kai 38, mutta normaali lämpö on 35 paikkeilla. Sitten kurkku tuli TODELLA kipeäksi. jossain vaiheessa koitin tyhmänä syödä kylmän kirsikkatomaatin ja kärsin siitä puoli tuntia.. kurkkukipu oli kuitenkin pahin oire, mitään häiritsevää kutinaa minulla ei ollut enkä aluksi huomannut näppyjäkään. kun kuume oli laskenut ja välipäivä pidetty minut lähetettiin takaisin kouluun, ja vasta kun menin suihkuun pesemään parin päivän kuumenihkeyttä pois, huomasin että käsivarret oli täynnä pieniä näppyjä, ja polvissa oli muutama. jalkapohjiin ja kämmeniin näitä ei kuitenkaan tullut. nyt melkein näkymättömiä. suuhun kun katsoin näkyi valkoisia näppyjä. oirehtikohan ne sitten vähän lievemmin minulla kuin muilla, vai oliko tämä jokin muu tauti? :b ja voiko kutina muuten alkaa jälkeenpäin, tänään olen kutissut hiukan tavallista enemmän..
 
legknow
Minulla alkoi viikko sitten, ensin nousi patti huuleen. Luulin että olin saanut herpes tartunnan. Siitä kolme päivää eteenpäin, suupieleen haavauma ja kurkku tuli todella kipeäksi. Nyt olen viikon jo sairastanut, eikä kurkkukipu hellitä. Kurkussa valkoisia "viivamaisia" laikkuja, aivan kuin angiinassa. Käsiin tai jalkoihin minulle ei noita rakkuloita ole tullut. Tämä on kyllä yhtä Hel*ettiä! Edes sylkyä ei meinaa kärsiä nielaista. Kuumetta ei ole kuin vaivaiset 37,3C. Eikä tämä ole tarttunut puolisooni tai hänen lapseensa. Tulikohan lääkäriltä ihan oikea diagnoosi?
 
Ella 75
Meidän perheessä enterorokko sairastettiin jo syyskuun lopussa. Minulla itselläni tauti oli kaikkein rajuin. Nyt kun luulin, että entero on enää muisto vain, huomasin, että minulla ja lapsilla alkaa lähteä kynsiä irti! Meillä oli kädet ja jalat täynnä kipeitä rakkuloita, ja nyt sitten en keksi mitään muuta syytä kynsien irtoamiseen kuin entero. Kynnet ikään kuin rispaantuvat kynsinauhan puolelta ja irtoavat hiljalleen. Ei onneksi kaikki kynnet, mutta kullakin 4-5 kynttä. Joku kyseli, että oliko kellään tullut jälkitauteja. Minä sain lievän sydänlihastulehduksen. Meillä tauti alkoi helpottaa n. 6-7 päivää oireiden alkamisesta. Iho alkoi "kuoriutua" ja lähteä suurina palasina käsistä ja jaloista n. 2 vk taudin alkamisesta. Ja vieläkin, kun taudista on n.7vk, lasten jaloissa näkyy arvet rakkuloista.
 
entero
Alkuperäinen kirjoittaja Ella 75:
Meidän perheessä enterorokko sairastettiin jo syyskuun lopussa. Minulla itselläni tauti oli kaikkein rajuin. Nyt kun luulin, että entero on enää muisto vain, huomasin, että minulla ja lapsilla alkaa lähteä kynsiä irti! Meillä oli kädet ja jalat täynnä kipeitä rakkuloita, ja nyt sitten en keksi mitään muuta syytä kynsien irtoamiseen kuin entero. Kynnet ikään kuin rispaantuvat kynsinauhan puolelta ja irtoavat hiljalleen. Ei onneksi kaikki kynnet, mutta kullakin 4-5 kynttä. Joku kyseli, että oliko kellään tullut jälkitauteja. Minä sain lievän sydänlihastulehduksen. Meillä tauti alkoi helpottaa n. 6-7 päivää oireiden alkamisesta. Iho alkoi "kuoriutua" ja lähteä suurina palasina käsistä ja jaloista n. 2 vk taudin alkamisesta. Ja vieläkin, kun taudista on n.7vk, lasten jaloissa näkyy arvet rakkuloista.
Mulla kans kynnet irtoo vaikka sairastin pari viikkoa sitten. Lapsellani iho lähtee varpaista, ja sormista kynsien ympäriltä. Iho hilseilee joka paikasta. Että osaakin olla karmea ja pitkäveteinen tauti. Miten tuo sinun sydänlihastulehdus oireili, ennen kuin sait diagnoosin ?
 
Jeppis69
Meillä rokko kävi kaikki 3 lastamme läpi, ja sen jälkeen se tietenkin tarttui minuun. Kuume nousi ensimmäisen päivän aikana yli 38 asteeseen, suu rikki ja kurkku oli kipeä. Parin päivän päästä tulivat nuo samat viheliäiset rakkulat käsiin ja jalkoihin. Nyt noin viikko oireista nousi uudestaan lämpö, ja selkä munuaisten kohdalta tosi kipeä, ei muita oireita jälkitaudissa (ainakaan vielä?!)
 
entero
Alkuperäinen kirjoittaja Jeppis69:
Meillä rokko kävi kaikki 3 lastamme läpi, ja sen jälkeen se tietenkin tarttui minuun. Kuume nousi ensimmäisen päivän aikana yli 38 asteeseen, suu rikki ja kurkku oli kipeä. Parin päivän päästä tulivat nuo samat viheliäiset rakkulat käsiin ja jalkoihin. Nyt noin viikko oireista nousi uudestaan lämpö, ja selkä munuaisten kohdalta tosi kipeä, ei muita oireita jälkitaudissa (ainakaan vielä?!)
Lapsellani kävi sama juttu. Kun oli parantunut enterorokosta, niin viikko sen jälkeen nousi 38 kuume, ja valitteli selkäänsä. Se meni kuitenkin sitten ohi kolmen päivän päästä. Outo juttu, liittyneekö enterorokkoon mene ja tiedä.

 
Ella75
entero:Mulla kans kynnet irtoo vaikka sairastin pari viikkoa sitten. Lapsellani iho lähtee varpaista, ja sormista kynsien ympäriltä. Iho hilseilee joka paikasta. Että osaakin olla karmea ja pitkäveteinen tauti. Miten tuo sinun sydänlihastulehdus oireili, ennen kuin sait diagnoosin ?
[/quote]

Pari viikkoa enterorokon jälkeen aloin ihmetellä, miksen jaksanut tehdä oikein mitään ja olo oli uuvahtanut. Lyhyestä kävelylenkistä toipumiseen tuntui menevän puoli päivää ja rinnan kohdalla tuntui outoa kipua rasituksen jälkeen. Lääkärin mukaan rajun enteron jälkeen jälkitautien riski on todennäköinen.
Minkälaiset kynnet sinulta tulee irtoavien alta? Lapsilla tuo uusi kynsi näyttäisi helposti taipuvan ihon sisään :(
 
entero
Alkuperäinen kirjoittaja Ella75:
entero:Mulla kans kynnet irtoo vaikka sairastin pari viikkoa sitten. Lapsellani iho lähtee varpaista, ja sormista kynsien ympäriltä. Iho hilseilee joka paikasta. Että osaakin olla karmea ja pitkäveteinen tauti. Miten tuo sinun sydänlihastulehdus oireili, ennen kuin sait diagnoosin ?
Pari viikkoa enterorokon jälkeen aloin ihmetellä, miksen jaksanut tehdä oikein mitään ja olo oli uuvahtanut. Lyhyestä kävelylenkistä toipumiseen tuntui menevän puoli päivää ja rinnan kohdalla tuntui outoa kipua rasituksen jälkeen. Lääkärin mukaan rajun enteron jälkeen jälkitautien riski on todennäköinen.
Minkälaiset kynnet sinulta tulee irtoavien alta? Lapsilla tuo uusi kynsi näyttäisi helposti taipuvan ihon sisään :([/quote]

Uudet kasvavat kynnet ovat kuivat ja halkeilevat. Ja kaikki normaali kiilto mikä kynsissä on pinnalla, on pois. Kädet ovat kuivat ja rakkuloiden kohdalla iho vaan hilseilee.
Lapsellani on kynnet ihan rikki. Ja varpaista lähtee nyt nahkaa oikein kunnolla. Onneksi tauti on nyt ohi :) , ei voi kuin ihmetellä noita viruksia jos jonkinmoisia ja toivoa ettei tulisi uudelleen sairastettua moista. Vesirokoksi ne lääkärit terveyskeskuksessa alussa luulivat tautia, mutta sittemmin kuitenkin totesivat että oli enterorokkoa. Ja mitään näytteitä ei lähetetetty terv.keskuksesta kansanterv.laitokseen tutkittavaksi. Eli jäi tämäkin tapaus pois tilastoista. Niinkuin varmaan monen muunkin.
 
äiti -70
Meillä lapset sairastaneet enterorokon kuukausi sitten,kun kuumeet ja näpyt kadonneet niin sormista ja varpaista iho kuivui ja irtoili.Jos kynnen tai varpaan alla oli näppy niin niistä irtoaa kynnet.
 
Ella75
[/quote]

Uudet kasvavat kynnet ovat kuivat ja halkeilevat. Ja kaikki normaali kiilto mikä kynsissä on pinnalla, on pois. Kädet ovat kuivat ja rakkuloiden kohdalla iho vaan hilseilee.
Lapsellani on kynnet ihan rikki. Ja varpaista lähtee nyt nahkaa oikein kunnolla. Onneksi tauti on nyt ohi :) , ei voi kuin ihmetellä noita viruksia jos jonkinmoisia ja toivoa ettei tulisi uudelleen sairastettua moista. Vesirokoksi ne lääkärit terveyskeskuksessa alussa luulivat tautia, mutta sittemmin kuitenkin totesivat että oli enterorokkoa. Ja mitään näytteitä ei lähetetetty terv.keskuksesta kansanterv.laitokseen tutkittavaksi. Eli jäi tämäkin tapaus pois tilastoista. Niinkuin varmaan monen muunkin.
[/quote]

Eipä meiltäkään otettu mitään näytteitä. Meilläkin luultiin ensin vesirokoksi ja yksi lääkäri myös tulirokoksi. Lääkäri piti hyvin todennäköisenä, että näin rajusti sairastetun taudin jälkeen uusimisriski on pieni. Se on ainut lohtu tämän kurjan taudin kanssa.
Lapsilla nuo sormet ovat nyt kipeinä kun uusi kynsi on vasta muutaman millin mittainen ja vanhan kynnen alla ollut iho on arka ja verestävä.
 

Yhteistyössä