Enterorokko

  • Viestiketjun aloittaja Rusakko
  • Ensimmäinen viesti
??
Lapsemme kummatkin sairastivat n. kuukausi sitten kyseisen taudin minä mukaanlukien.
ja nyt alkoi uudelleen ilmetä vastaavia näppylöitä perheen pienimmällä ja vanhemmalla sisaruksella on muutamat rakkulat jälleen suussa, voiko tämä todella näin pian uudestaan ???
 
ärsyyntynyt ihminen
Enterorokkoa löytyy jo Oulun seudulta. Todella viheliäinen tauti. Ensin tuli kurkkukipu ja sitten 38 asteen kuume. Pari päivää suunoireiden ilmaantumisesta alkoikin ilmestyä näppyjä jotka kutisee aivan hirveästi!! Sain tartunnan veljeltäni, eli todella tarttuvaa. Harmittaa kun ei saa nukuttua missään välissä, koska kutina on aivan kamala. Itämisaika on 3-7vrk. Itsellä ilmaantui oireita juuri 3 vuorokauden kohdalla veljen kotiin tulosta. Taudin pitäisi helpottua viikon kuluessa. Kylmä vesi auttaa todella, mutta sekin vain hetkellisesti kutinaan. Myös on alapäässä rakkulaa, ei kiva juttu todellakaan.
 
inhotava
Tää on hemmetin ärsyttävä tauti. kutisee ja ennenkaikke tosi vaikee kävel. Oon itte vast
13v mut lääkäri sano et sitä on tänä vuon ollu tosipaljon aikusil. Ei saa nukuttuu eikä voi menä kouluun vaik mul ei oo kuumet, kosk on nii vaikeee kävel ja en kehtais tartuttaa. Katoin netsit ja jollai sivu sanottii et tartuu kosketuksest ja pisarataruntana.
 
++
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Lapsemme kummatkin sairastivat n. kuukausi sitten kyseisen taudin minä mukaanlukien.
ja nyt alkoi uudelleen ilmetä vastaavia näppylöitä perheen pienimmällä ja vanhemmalla sisaruksella on muutamat rakkulat jälleen suussa, voiko tämä todella näin pian uudestaan ???
Kyllä näin kävi että sama tauti iski myös itseeni uudestaan mutta ainakin lievemmillä suus ja kuume oireilla, näppylöitä alkoi eilen/tänään ilmestyä käsiin ja jalkoihin.
Todella viheliäinen virus

 
täälläkin podetaan
Aivan järkyttävä tauti tää. Viime viikon keskiviikkona kun kävelin töistä kotia tuli sellainen tosi heikko ja kuumeinen olo, kuume nousikin illalla yli 38, mutta aamulla olo oli suht ok. Menin töihin ja töissä iski taas sellainen inhottava lihaskipu, sellainen olo ettei jaksa kävellä metriäkään. Varasin lääkäriin ajan ja meinasin pökertyä kävellessäni bussille. Oli pakko tilaa taksi. Lekurilla näytin kurkkua ja sanoi että onhan tuo vähän tulehtuneen näköinen, pikanielustestissä ei kuitenkaan löytynyt mitään hälyyttävää. Tuossa vaiheessa mulla oli noussu kuume jo 39. Ei muuta kuin kotia ja loppuviikko saikkua.

Lauantaina soitin lääkärille ja hän laittoi mulle uuden nieluviljelylähetteen. Kävin sitten kaupassa ja meinasin pyöryä kolmeen otteeseen ja totesin, etten lähde kokeilee onneani ja lähteä raahautuu lääkärille tuon episodin jälkeen vielä.

Eilen piti raahautua uudelleen lääkärille ja uuteen parempaan nielutestiin, tällä kertaa alkoi tulee labrasta ja lääkäriltä kommentteja tyylillä "ohhoh, onpas sulla nielu tulehtunut" ja lääkäri heitti ilmoille tämän enterorokon. Varmuuden viirustyypille saan huomenna toivottavasti. On nyt ollut viime viikon keskiviikosta asti jatkuvaa kuumeilua, aamuisin lämpö on suht ok mutta iltaa kohden nousee kolmekasiin. Tälläkin hetkellä on lähemmän 38 kuumetta. Päätä/kaulaa ei voi liikuttaa, koska koskee kurkkuun, päätä ei voi pitää alaspäin koska tuntuu että se irtoaa, kieltä ei voi liikuttaa, koska se on sivusta/tyvestä lähtien auki. Keskiviikkona jopa kuseminen koski alapäänlihaksissa.

Muualle en ole rakkuloita vielä saanut, kuin suuhuni. Aivan tarpeeksi vakuuttavan kamala tällaisenaankin.

Jos joku tietää aftat, niin tää tunne on aika lähellä niiden aiheuttamaa kipua, ehkä hitusen kamalampi vielä.

Toivottavasti tämä on näitä "Kerran elämässä tulevia rokkoja"...

Pitää hommaa jotain desinfiointiainetta käsille töihin, etten vaan tartuta tätä siellä eteenpäin. Tätä viirusta kun erittyy vissiin vielä sen jälkeenkin, vaikka olisi parantunut omasta mielestään...

Suu on nielua, kieltä, kilalakea ja ikeniä myöten haavoilla/rakkuloilla. Nyt pystyy jotenkin jo edes nielemään, muttei se ilman kipua onnistu. Sain keskiviikkoon asti saikkua töistä, toivottavasti tämä helpottaa sitä ennen... Ei ole kiva mennä töihin, jossa pitää puhua paljon, jos on kieli kipeänä.

Lääkkeitä tähän oloon on turha nauttia, jos ei sitten kuumetta alentaakseen sitä halua harrastaa.


Nainen 27v
 
nainen27
Alkuperäinen kirjoittaja Tietääkö:
kukaan voiko vauva 2kk saada kyseisen tartunnan? Tautia on isompien lasten päiväkodissa ja meillä on pieni vauva kotona. Apua!
Ymmärtääkseni tuo tarttuu samoin kuin influessa, eli ei tartu kaikille....

-Nainen 27-
 
Tabby
Lapset sairastivat kyseessäolevan taudin viime viikolla. Ensimmäisenä tuli kurkkukipu, vuorokauden kuluttua korkea kuume joka kesti kaksi-kolme päivää ja viimeiseksi nokkosmainen rokko vähän joka puolelle vartaloa.

Itse sairastuin viikonloppuna kovaan kurkkukipuun ja vrk:n kuluttua nousi kuume. Nyt pahinta on juuri keltaisten katteiden peittämät kipeät nielurisat ja käsissä ja jalkapohjisssa olevat punaiset näppylät ja muutama rakko mukana. Kädet ovat todella kosketusarat ja jalkapohjat kuin tulessa. Sairaslomaa on nyt 5 vrk ja jatko arvioidaan sen mukaan miten oireet häviävät.
 
SusaTee
Täällä myös enteroa...=(
Eli Kymenlaakson alueella myöskin tämä ihanuus pyörii. Meillä toistaiseksi ainoana tyttö 1,5vee ja oireina ensin kuumetta 40 ja risat joka onneksi tuli ja meni yhdessä päivässä. Seuraavana päivänä nousi näppylöitä/rakkuloita suun ympärille, jalkoihin, käsivarsiin, selkään ja mahaankin muutama. Kämmenen alueella ei näkyviä patteja mutta tuntuu kutittavan kun jatkuvasti hokee että "pipi"
ja näyttää käsiä =(. Suun suhteen ollaan päästy helpolla, koska suussa ei näy rakkuloita, vain muutamia punaisia pisteitä/viivoja nielussa ja ruokakin on maistunut suht hyvin koko ajan. Meilläkin serkut päässeet aika helpolla, muutaman päivän sairastamisella..nyt sitten vaan odotellaan koska isoveikka 8v alkaa oireilemaan, eilen jo valitteli vatsakipua ja löysää vatsaa eli josko se sitten tekisi tulojaan. Hip hei.
Ja sitten kun lapset on saaneet sairastettua, onkin meidän vanhempien vuoro...ihanaa joulun odotusta vaan kaikille ja paranemisia!
 
Kutituspulveri
Kajaaniinkin on tämä vitsaus (virus) ehtinyt. Lääkäri antoi antibioottia koska kurkussa oli vielä jotain bakteeriperäistä. Lisäksi määräsi kortisoonivoidetta. (Pitää pikaseen kumirukkaset käsissä kirjotella kun niin rasvasta evästä.) Tänään toinen päivä ensimmäisestä näpystä. Sitä ennen kaksi päivää kuumetta, lisäksi heikotusta polvissa ja selässä. Uskomaton tauti. Jospa tämä ei pahenisi..tämä kutitus. Toivotaan helpotusta jo sunnuntaiksi =)
 
Sairastunut
Itse sain tämän enterorokon näin aikuisiällä viime viikolla ja alkoi ihan yht`äkkiä niskakivulla ja kovalla kuumeella joka heittelehti 39.5 ja 36 välillä, kurkku ei ollut kipeä, ennen kuin otettiin nieluviljely, sen jälkeen on ollut kivut kurkussa ja näppylät ovat ikenissä (aivan, kuin olisi ientulehdus) ja kolme isoa mätäpaisetta nenän alla.
Muutaman päivän päästä pitäisi olla viikko mennyt, mutta naama on ihan kamalan näköinen olen laittanut paiseisiin talkkia, muttei vaan tunnu auttavan, tuntuu kuin se leviäisi. Onko kellään vastaavaa kokemusta ja miten tämän saisi kasvoista nopeasti pois?
 
Näbby
Tuntemuksia,
Ensin iski 39,9-asteen kuume. Sitä seurasi armoton kurkkukipu.
Kun lähes satakiloinen mies juo kolme päivää huonelämpöistä jugurttia lyijykynän kärjellä niin alkaa mies olemaan heikossa jamassa. Tauti on vienyt miestä piru kerjäläistä tinakattilanpohjalla.
Tänään kuitenkin tapahtui käänne!
Kosto taudille ja etenkin kurkkukivulle on löydetty. JACK DANIEL´S-viski.
Sitä kun kulauksen ottaa niin tuntuupa kurkun rakkuloiden päässä pitkään hyvältä. TÄMÄ ON SIIS RAKKULOILLE KOSTO!
Ei tämä paranna tautia mutta onpahan mukavampi sairastaa!
-Eiköhän tämä tästä joskus
 
jed
Kävin tänään lekurilla kun tiistai-illasta asti on ollut kuumetta, parhaimmillaan 39. Se on onneksi koko ajan laskenut. Aluksi myös kipua "silmien takana". Toisen päivän iltana iski kurkkukipu ja kuten yleensä "flunssan" yhteydessä pyritään juomaan paljon kuumaa, niin minäkin todetakseni vain, että kuuma ei tuntunut nieltäessä ollenkaan hyvältä. Eli kuten monet muutkin ovat tällä foorumilla kuvailleet.

Syy lääkärille menooni tänään ei kuitenkaan ollut tuo kuume, joka olikin ja mukavasti hiipunut, vaan ne viehliäiset rakkulat. Käsissä ja etenkin jaloissa, (nielussakin vaaleita). Mutta esim. jalat ovat kuin tulessa ja käveleminen onnistuisi parhaiten varpaillaan tai konttaamalla... Tiedättehän kuinka kosketusarka "vesikello" on. Kuvitelkaa sitten, että ainakin kolmannes jalkapohjistanne on täynnä näitä vesikelloja... Masokisti saisi nyt nautintoa.
Täytyypä kokeilla Näbbyn neuvoa. Luulenpa hyvinkin, että alkoholi turruttaa kurkun näppylät. Eiköhän skottilainenkin käy siinä kuin JD.

En voi suositella kenellekään tätä tautia.
 
tyttö 13v
joop, eli mulla alko oikeastaan perjantai-iltana kamala kurkkukipu, aina kun nielasi niin sattui. lauantai-aamuna, kun heräsin, kuumetta 38,8. tänään aamulla kurkku ihan h******n kipeä! en ole voinut syödä ym. kurkku täynnä rakkuloita! nyt on ruvennut käsiäkin kihelmöimään ja kädet kosketusarat. rakkuloita ei vielä toistaiseksi ole muualla kuin kurkussa. olen vetänyt särkylääkettä ja vähän imeskellyt kurkkupastilleja, mutta ei auta. veljelläni oli juuri sama tauti, kesti noin viikon. olen varmaan saanut siis häneltä tämän. ja tampereella asun, 13-vuotias. toivoisin vain, että rakkuloita ei tulisi naamaan, sillä veljelläni tuli PALJON rakkuloita naamaan! punaisia isoja rakkuloita enimmäkseen suun ympärykseen, mutta myös sieraimiin ja otsaankin. hyi kamalaa.
 
Vantaa 15v
Oman enterorokkoni oon jo sairastanu, mutta 2vk sen jälkeen rupes kädet hilseilee ja kuoriutuu. Hellitti noin viikossa, kun rasvasin ja kuorin käsiä oikeen urakalla.

Noin 3vk rokosta alko jalkapohjista, etenkin kantapäistä ja varpaista, lähtemään isoja paloja pois, ja palat alko kovettua. Oon rasvannu jalkoja joka ilta ja raspannu sillon tällön viikon ajan, mutta ei auta. Jalat on ihan kamalan näköset, ja värikin alkaa muuttua oranssin keltaiseksi... sukkahousutki repeytyy jalkaan laittaessa, koska kantapäitten iho on kova ja röpelöinen, suorastaan piikkimäinen. Mikä avuksi?
 
vierailija987
Alkuperäinen kirjoittaja Vantaa 15v:
Noin 3vk rokosta alko jalkapohjista, etenkin kantapäistä ja varpaista, lähtemään isoja paloja pois, ja palat alko kovettua. Oon rasvannu jalkoja joka ilta ja raspannu sillon tällön viikon ajan, mutta ei auta. Jalat on ihan kamalan näköset, ja värikin alkaa muuttua oranssin keltaiseksi... sukkahousutki repeytyy jalkaan laittaessa, koska kantapäitten iho on kova ja röpelöinen, suorastaan piikkimäinen. Mikä avuksi?
Kunnolla vaan liottelee jalkoja vedessä. Käytetyt kahvinpurut muuten auttavat ulkosesti iholle hyvin! Kannattaa kokeilla myös jalkapohjiin. :) Säännöllinen raspaus ja rasvaus (sukkien kera), niin eiköhän se siitä.
 
nainen 34v.
Pari päivää on ollut kutinaa ja rakkuloita. Ne tulee ja menee. Yhtenä päivänä kutisi selkä ja se oli ihan paukamilla. Aamulla ei ollut enää mitään. Tänään oli alahuuli turvoksissa ja takapuoli ja reidet paukamilla ja hillitön kutina. Kurkkukipu alkoi eilen, kuumetta ei ole.
Eli mulla ei ole ihan tavallisimpia oireita, eikä siinä järjestyksessä kuin useimmilla muilla, mutta soitin päivystykseen aamulla ja enterorokoksi se siellä diagnosoitiin. Hoito:
1 g Panadolia+500 mg Buranaa kolmesti päivässä, 3-4 päivää. Lisäksi Atarax-tabletti kerta päivään. Ja 2-3 litraa nestettä. Eli noilla ohjeilla vois hakea helpotusta. Ja mulla ainakin kortisonilla rasvaus on auttanut asiaa. Voi olla että jollekin muulle on annettu toisenlaisia ohjeita.
 
nainen 38-v.
Mulla oli enterorokko tosi rajuna.
Nyt rokon jälkeen on 8 käden kynttä lähtenyt. Mites teillä muilla joilla kynsiä irtosi? Irtosivatko kaikki vai vain osa?
Ei oo vielä yhtään kasvaneet edes takaisin.
Voikohan tuota kasvua jotenkin auttaa/nopeuttaa?
 
"Ihana" joulu takana
Ihana vertaisketju ;) Täällä äiti, joka sai enteron lapsiltaan, jotka sairastivat ko. taudin lievinä. Mulla oireet rajuja, kuume 39,5, kurkku niin kipeä että vettä ei pystynyt juomaan, jalkapohjat ja kädet jonkun aiemmin kuvailemilla "vesirakkuloilla" ja huipennuksena punapilkkuja käsivarsissa, jaloissa, selässä ja vatsassa.... Kynsiä lähtenyt nyt 4. Mutta, kysyisin, että onko muille jäänyt tunnottomuutta sormiin? Taudista nyt jo 3 pv, ja vieläkin sormanpäät tunnottomat. Normaalia????
 
41v.
Alkuperäinen kirjoittaja "Ihana" joulu takana:
Ihana vertaisketju ;) Täällä äiti, joka sai enteron lapsiltaan, jotka sairastivat ko. taudin lievinä. Mulla oireet rajuja, kuume 39,5, kurkku niin kipeä että vettä ei pystynyt juomaan, jalkapohjat ja kädet jonkun aiemmin kuvailemilla "vesirakkuloilla" ja huipennuksena punapilkkuja käsivarsissa, jaloissa, selässä ja vatsassa.... Kynsiä lähtenyt nyt 4. Mutta, kysyisin, että onko muille jäänyt tunnottomuutta sormiin? Taudista nyt jo 3 pv, ja vieläkin sormanpäät tunnottomat. Normaalia????
Minullakin alkoi kurkkukivulla, sitten nousi kuume (38,4) ja seuraavaksi tulivat näpyt vatsaan, selkään ja sormiin. Kurkku on punainen ja kipeä, rakkuloilla. Kieli verestävä. Kaksi sormenpäätä on tunnottomana. Ihmettelin sitä kovasti, mutta tähän tautiinhan se varmasti sitten liittyy. Tätä on nyt kestänyt kolme päivää ja kauhulla odotan rakkuloita jalkapohjiin... Tsemppiä kaikille!
 
Vesivehmaa
Atarax. Viikko sitten 1.5kk vanha poika sairastui enterorokkoon, ensin 40 asteen kuume ja sitten rakkulat jotka toisena päivänä alkoivat kutista mielettömästi, nukkumisesta ei tullut mitään. Onneksi sain myöhään illalla puhelin reseptin apteekkiin Ataraxille, joka auttoikin heti! Kolme päivää annoin päivällä ja illalla.

Nyt sitten sairastan itse ja kutina on kyll melkoinen... luin juttuja vanhoista taudinkuvauksista ja huvitti kyllä kun yhdelläkin lääkäriaseman nettisivulla kerrottiin että entero eroaa vesirokosta juuri siinä että entero ei "yleensä" kutia.. ja hevon kutut varmasti kutiaa!!!
 
Vesivehmaa
juu eli painovirhe paholainen poika kun on 1.5v jo vanha... onneksi, olisi pikku vauvalle varmasti jo sairaala reissu ollut.


kortisonia ei muuten kuulemma suositella mutta vesirokkogeeliä kylläkin... siis kutinaan, näin neuvottiin apteekista.
 
tiputuksessa
Meillä vauva joutui tiputukseen enterorokon takia, koska suun rakkuloista johtuen lopetti syömisen ja juomisen. Lisäksi särkylääkkeet ja Atarax, niin pikkuhiljaa olo helpottui. Rankka tauti...
 

Yhteistyössä