Enterorokko

  • Viestiketjun aloittaja Rusakko
  • Ensimmäinen viesti
koppurakäsi
Ensinnäkin ne jotka kirjottavat tänne että "muistetaanpas nyt että tämä on kuitenkin vain lastentauti" voisivat tulla käymään tänne meille ja soitellaan sitten viikon päästä että miltäs se lastentauti tuntuu!!

Omat käteni ovat turvonneet ja ovat koppurat kuin sialla! Sormien ihon alla on miljoonittain pieniä paukamia isompien paukamien välissä. Kynnet ovat julmetun kipeät! Käsiäni kutisee niin ettei ikinä ole mikään näin kutissut. Kutina on ikäänkuin ihon alla jonka raapiminen sattuu! Nukuin viime yön kylmäkallet käsissäni ja jaloissani ja sain hetkittäin jopa nukuttua. Vedin kaksi burana 400 kerralla, niin siis käteni ovat niin kipeät etten omin voimin saanut buranaa tipautettua omasta muovikelmustaan ulos:(

Isoja paukamia on ympäri kehoa, naama on kuin herpesrokossa, suun ympärystä ja nenänpielet ovat varsin näyttävät. Ja aina sieltä mistä kutiaa, sinne nousee patti. Päänahassani on paikoitellen patteja myös jotka kutiavat.

Tauti alkoi 4-kympin kuumeella joka kesti yhden iltapäivän ja seuraavan yön.Ennen kuumetta tunsin todella voimakkaita viiltäviä lihaskipuja alaselässä. Sitten tuli kuume, kaulan jänteiden ja rauhasten turpoaminen niin etten saanut päätäni käännettyä. Kipu säteili todella viilävästi käsivarsiin ja hartioihin.

Seuraavana päivänä alkoi hiljalleen nousta patteja ja nyt käteni ovat kuin siansorkat, sairaan kipeät ja kutisevat , turvonneet sorkkamaiset koppurat.

Varpaiden välissä on kutinaa muttei näy vielä mitään.

Sen johtopäätöksen tein tätä ketjua lukiessani että kovin on kirjavaa lääkärien neuvomat/määräämät hoitometodit. Ja miksi ihmeessä se näytteen ottaminen on niin vaikeaa?? Menen huomenna lääkäriin ja ja aion pyytää nielunäytteen. Tuntuu kummala että jollekkin on määrätty kortisonia ja joltakin kielletty ehdottomasti..itse en ihan äkkiä laittaisi kortisonivoidetta vesikellon päälle joka on viruksen aiheuttama:/

No mutta jatketaan ja katsellaan saanko näistä vielä työkykyiset kädet.
 
tämmöinen vain
Pitkää tekstiä mutta apualöytyy!

Toinen päivä monessa. Harjoituksissa eilen huomasin kun nenän ja suun ympärille alkoi ilmestymään kivuliaita näppylöitä, aluksimietin että finnejä vain mutta kotona huomasin että kämmenessä oli useita punaisia paukamia. Kynnet olivat arat ja illanmittaan kynsiä rupesi aristamaan niin, ettei juomapulloa saanut auki. Kasvoissa näppylät olivat suuria ja märähtäviä. Ei niinkään kipeitä kunnens NENÄN sisään alkoi tulemaan.
Nukkuminen oli yhtä tuskaa ja vieressä olikin jääpussi mutta ei sekään tuntunut auttavan kutinaa. Aamuyöstä jalkapohjatkin olivat täynnä rakkuloita joten yöunet jäivät ihan pariin tuntiin. Aamulla kasvoihin oli tullut lisää näppylöitä ja suussa oli muutama, mutta ei niin kipeitä. Jaloissa ja käsissä näppylät kutisivat kovasti. Nyt näin illanmittaan on helpottanut valtavasti, kasvoissa ikävän näköisiä vaan, muuten kaikki on melko hyvin,käsissä edelleen paljon näppyjä, muttei niinkään kipeitä.
Keskisuomessa on oikea aalto liikkeellä! mitä vanhempi ihminen saa tartunnan sitä kivuliaampi yleensä on! Varokaa vain!

LIEVITYSTÄ:
SINKKIVOIDE! sen pitäisi kuivattaa ainakin kasvossa olevia? itse kokeilin ja auttoi ainakin kipuun!
KYLMÄPAKKAUKSET/Jäätelö yms kylmä: Auttaa kyllä , mutta kun ottaa pois niin kipu on entistä pahempi.

Hyviäparanemisia kaikille.
 
t.9 lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Vaasan plikka:
Alkuperäinen kirjoittaja missä kaikkialla tätä rokkoa on?:
Siis ainakin Tampereella ja muutoinkin Hämeessä. Onko liikkeellä muuallakin päin Suomea (vielä)?
On myös täälä rannikkoseudulla. (ainakin Vaasassa riehuu ja tarttuu)
täällä vihdissä nummelassa on myös 9v pojalla enterorokko itselläni ollut kurkkukipua ja muita oireita.kotona 4 lasta itse pelkään että saan muksultani enterorokon ja 3 muuta sisarusta
 
toi toi
Alkuperäinen kirjoittaja Rusakko:
hei! onko muita aikuisia joilla olisi ollut Enterorokko?
Minulla oli jo kerran aikuisiällä kyseinen tautui ja kyllä oli kamalaa. Kesti kuukauden. Tuntuu vain kovin oudolle kun kyseistä tautia kutsutaan lasten taudiksi. Nyt minulla ollut "rakkuloita" käsisissä ja polvessa vk:n verran. Olisiko joitain hoitovinkkejä? Tntuu tosiaan aika friikille kun netissä ei lytynyt kuin yksi teksti jossa mainittiin aikuisen sairastuneen kyseiseen tautiin. Minun piti nähdä tuttuni pieni tyttövaavi ekaa kertaa, mutta nyt sekin jää väliin =( Oudointa tilanteessa on se, että olen kova huolehtimaan hygieeniasta, pesen käsiä todella usein.


onko enää muita joilla kyseistä rokkoa? itselläni juuri toinen päivä menossa ja kutina on kamala. taudin alkuperäinen nimi on suu ja sorkkatauti. aikaa myöten muunneltu enterorokkoksi.
näppyjä on ympäri kehoa, kasvoissa eniten. että ei se pelkkä lastentauti ole.
 
Jumbojätti
Ilmoittaudun sairastavien joukkoon!
Eilen käsiin ilmestyi pieniä vesikelloja,jotka kutiavat. Pahiten tuntuu kurkussa jokatäynnä näppyjä ja kieleen tullut myös.
LOPPUIS JO!Ja lapsiin ei vielä tarttunut...
 
toi toi
helpottaa. mulla oli kasvoissa paljon punaisia laiskuja ja kutisevia sellaisia. avuksi sain vesirokkovoidetta apteekista ja histamiiniptoista allergialääkettä. auttoi kutinaa molemmat. sormenpäät oon täynnä sitä ihottumaa ja ihan tunnottomat. alkaa onneksi menemää ohitse on jo 5 päivä menossa. et paremmalla puolella ollaan. ps.öisin kutina oireet on pahimmat.
 
kutina
Sairastelen lievää enteroa, ensin vähän kurkkukipua, sitten ihottumaa
sääriin, polvitaipeisiin ja käsivarsiin. Nyt ihottumien kohdalle noussut
muutamia rakkoja. Kutina oli melkoista ja yllätti tälläisen teräsnahkan.
Luulin ottaneeni yliannostuksen d-vitamiinia.
Jaksamisia rajun enteron saaneille.
 
Jokke90
Minun taudistani on nyt noin kuukausi ja jälkitautina on tullut tämmöinen astmantapainen..kun vähänkin yrittää liikkua heit tulee hengitysongelmia..kuukauden tuossa nyt roikkunut mitähän tässä kannattaisi tehdä..todella rasittavaa
 
Äiti Vantaalta
Sairastin joulukuun puolessa välissä todella rajun enterorokon (kädet täynnä rakkuloita -> nahat lähti käsistä heti, jaloista sitten tammikuun puolella). Nyt lähtee kynnet. Eivät ole kokonaan irronneet mutta silleen puoliksi. To-del-la rasittavaa ja tästähän saan useamman kuukauden kestävän vaivan, sillä kynnenkasvuhan on tunnetusti hidasta.
 
Nainen 74
Mieheni sairasti ensin viime viikolla kaksi päivää, oli kuumeessa ja olo tuntui kipeältä. Hänellä rakkulat etenkin käsissä, taitavat vielä näkyä viikonkin jälkeen.

Minulla alkoi särky ja flunssainen palelu seuraavana maanantaina. Kuume on heitellyt 37,5 - 40 välillä 4 päivää. Parin kuumepäivän jälkeen kurkku oli niin kipeä, ettei voinut niellä ja valvoin lähes koko yön. Lopulta Burana 400 auttoi särkyyn. Eilen ja tänään alkanut kuume helpottaa. Eilen huomasin ekat rakkulat käsissä ja ne eivät ole sen jälkeen paljoa nousseet. Kurkku on vielä kipeä, eilen en voinut puhua ollenkaan.

Ja nyt kun luin tämän ketjun... Katsoinpa tuossa juuri kylppärin valossa, että polvet on punertavan pilkkuiset ja toinen jalka myös siitä alaspäin. Toista jalkapohjaa alkoi juuri kutittaa. Näppyjä on myös rinta- kehän alueella.

Miehelleni sanottiin Hyvinkään sairaalan puhelinneuvonnassa... "öö luempa täältä... oireen mukainen hoito... ei tartu rakkuloiden ilmestymisen jälkeen..."

Uskoiskohan tuota! Kun katsoo tätäkin ketjua niin ihmetyttää, missä on päätetty, että tämä ei sitten ole sen arvoinen vaiva, että selvitettäisiin kunnolla.

Jos on maanantaina mitään oireita niin marssin lääkäriin. Tämä viikko oli "mukavaa"
lomaa... Mutta ei se mitään! Olen jo laihtunut 2 kiloa kun ei ole voinut syödä juuri piimää, jogurttia ja mehukeittoa karheampaa päiväkausiin :O)
 
entero
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti Vantaalta:
Sairastin joulukuun puolessa välissä todella rajun enterorokon (kädet täynnä rakkuloita -> nahat lähti käsistä heti, jaloista sitten tammikuun puolella). Nyt lähtee kynnet. Eivät ole kokonaan irronneet mutta silleen puoliksi. To-del-la rasittavaa ja tästähän saan useamman kuukauden kestävän vaivan, sillä kynnenkasvuhan on tunnetusti hidasta.
Sama juttu, joulukuun puolessa välissä tuli enterorokko, ja nyt on kynnet irtoillu. Parhaillaan varpaissa ja sormissa on silleen hassusti, ett puolet kynttä yläpuolella on kiinni, ja keskellä kynttä on irtonainen pala, ja alhaalta taas kiinni, ei oikein tiedä mistä irrottaa, paras jättää roikkumaan kunnes jotain tapahtuu itsestään. Kammottava tauti. Tsemppiä vain kaikille!
 
sairas
mietin tässä että onkohan enterorokko, kun suussa on pieniä vaaleita laikkuja, ikenet hieman kipeet ja limanen yskä. Eilen aamulla, kun lähdin kouluun olo oli jotenkin huono ja kun pääsin koulusta oli 37.3 kuumetta, no illan myötä kuume laski mutta jäin kotiin tänään. Aamulla ei ollut kuumetta mutta nyt taas tuo sama 37.3. Ei ole ketään keltä kysyä, kun ei ole isää, ja äiti on ollu jo 4 päivää tallinnassa. Olen siis 14 vuotias =) voisiko joku auttaa pian?
 
Äiti Lapinlahdelta
Meillä pojalla 1v. vissiin tuo enterorokko,taudin mukasia oireita mitä täältä oon lukenu ni ei kyllä hirveästi ole!4pv sitten alko nenä vuotamaan,2pv sitten tuli selkään kaks punasta näppylää ja siitä sitten on nyt kahden päivän aikana levinny koko vartaloon semmosena punasena ihottumana,pylly on ihan pahin siellä on rakkuloita ja ihottumaa!

Sinkkivoidetta oon laittanu pyllyyn muuten oon "maalannu" lapsen valkoseks tummelilla ja viime yönä oli jalkojen(kutiiavat eniten) päällä märkä harson,noilla toimilla nukku viime yönä jopa yhen neljän tunnin pätkät.
Saa nähä tarttuuko minuunki vai onko sitten lääkeaine allergia ku söi tuossa justiisa semmosen antibiootti kuurin mitä ei ole ennen saanu!
 
Jännittää
Olimme maanantaina kerhoilemassa ja kuulin eilen että eräs kerholaisista oli sairastunut ko enterorokkoon.
Tämän rokon jo kokeneet..miten kannattaa toimia nyt kun odotellaan onko meidän muksu saanut tartunnan...eletäänkö normi elämää vai yritetäänkö välttää kontakteja muihin lapsiin yleensä ihmisiin? Riittääkö hyvästä käsihygieniasta huolehtiminen..
Ilmeisesti sitä voi esiintyä muulloinkin kuin loppukesästä ja syksyllä.
 
84
Viime vkon tiistaina iski 39,5c kuume joka jatkui seuraavanakin päivänä.
Kuumeen takia popsin buranaa mutta aina aamuin illoin näytti lähes samaa lukemaa. Sitten nielu tais tulla kipeeksi jostain torstaista lähtien etten ole voinut syödä oikein mitään. Jugurttia.
Tullut melko heikko olo jo enkä edes uskalla arvailla mitä vaaka näyttää kun en moista omista.
Toissa päivänä tuntui kuin suussa olisi ollut miljoona haavaa yrittäessäni syödä ja niellä. Aivan kuin suu olisi ollut tulessa.
Katsoin peilistä ja näin että siellä pilkistää valkoisia rakkuloita kielessä ja huulien ienrajassa ym suussa. Ovat nyt muuttuneet suuremmiksi ja punertaviksi. Nielu on hieman parempi mutta kuume ja suukipu vaan pysyy..
Saas nähdä tuleeko noita ihorakkuloitakin...
Mahtavaa.
 
ei edes nuhaa
Itsellä ja ystävällä tuli ulkomaanmatkan jälkeen erittäin kutiavia näppylöitä eri puolille kehoa, erityisesti käsivarsiin ja kämmenien yläpuolelle. Aluksi lääkäri ei osannut sanoa mitään, määräsi kuitenkin ataraxia kutinaan ja kortisonia myös. Viikon päästä pääsin ihotautilääkärille joka kertoi että kyseessä on varmastikin enterorokko ja olisi määrännyt ihan samat lääkkeet kuin yleislääkäri. Kuitenkaan jalkapohjissa eikä suussa yhtään näppyä, kämmenissä vain pari pientä. Ihmetyttää vain iso ero oireissa verrattuna muihin kanssakärsijöihin... Puolitoistaviikkoa sitä tuskaa kesti, onneksi niin pian alkoi jo helpottaa!
 
Enteroinen
eli mulla oli entero - ensin tytöllä ja sitten näin ihan aikuisellakin, oikein mukavana versiona....
Kädet on nyt ihan kuin korput , muistuttaa enempi jalkapohjien kuivaa ihoa, vielä näkyy punaläikkiö ihon alla...
Miten voisi hoitaa näitä - iho on jo lähtenyt kuoriutumaan - enkä malta antaa olla , vaa ihan palasia repeytyy...

Kysymys kuuluu - millä voidella - tai voikohan tuota kynsien irtoamista estää - vai onko vaan otettava vielä kaikki vastaan mitä Entero suo ?

Töissä tässä pumpilhanskoissa naputtelen ja ahketasti koetan rasvailla
 
hanskat yöksi ja rasva
Alkuperäinen kirjoittaja Enteroinen:
eli mulla oli entero - ensin tytöllä ja sitten näin ihan aikuisellakin, oikein mukavana versiona....
Kädet on nyt ihan kuin korput , muistuttaa enempi jalkapohjien kuivaa ihoa, vielä näkyy punaläikkiö ihon alla...
Miten voisi hoitaa näitä - iho on jo lähtenyt kuoriutumaan - enkä malta antaa olla , vaa ihan palasia repeytyy...

Kysymys kuuluu - millä voidella - tai voikohan tuota kynsien irtoamista estää - vai onko vaan otettava vielä kaikki vastaan mitä Entero suo ?

Töissä tässä pumpilhanskoissa naputtelen ja ahketasti koetan rasvailla
Mulla oli entero noin puolivuotta sitten ja käsien iho oli jälkeen päin kaameen kuiva ja palasia lähti. Huomasin että liika rasvaaminen kuivatti lisää joten ei kannata koko ajan laittaa. Laitoin itse vaan yöksi Bebanthenia ja hanskat käteen... Meni pari pvää ja iho parani.
 
mumma
Hyvin täsmäsi teidän muidenkin aikuisten entero-oireet, vaan nyt huolestun, kun ette kukaan maininneet viheliäisistä viheliäisimpiä alapäänkin rakkuloita! Siiskö "vain" kurkut ja raajat teillä kärsivät...? En nyt toivo tätä kenellekään, mutta kuitenkin: olisipa joku kohtalotoveri... :/
p.s. Omasta lapsesta minäkin vitksauksen sain (Päijät-Häme), mutta hänen oireensa olivat uomattavasti lievemmät - onneksi.[/QUOTE Elä oli huolissas! Tai siis en tiedä pitäskö olla huolissaan. Itse olen sairastanut ko. tautia jo ainakin kaksi kuukautta, myös alapäässä, eikä loppua näy. Tuntuu että välillä on parempi ja taas alkaa ihan fanaattinen kutina. Oottelen nyt vaan että loppuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Vierailuja päiväkodista
Itselläni on käsissä ja päänahassa näppylöitä ja rakkuloita ja epäilen että minulla on Enterorokko koska sitä on lapsilla päiväkodissa ollut. Tällä hetkellä on kuumeet ja kurkku kipu mennyt pois mutta kädet ja pää kutisevat. =( Olen itse aikuinen ja tämä on minulla jo toista kertaa. Viime vuonna oli ensimmäisen kerran. =(
 
mummi
Itä-Helsingissä asuva pojanpoikani (7v) sairastaa parhaillaan enterorokkoa. Oireet ovat olleet, korkea kuume, oksentaminen, päänsärky ja niskan jäykkyys. Eli mukana on myös aivokalvontulehdusta. Sairaus on nyt kestänyt pari-kolme päivää. Rakkulat ja näppylät eivät vielä ole ilmaantuneet.

Juuri ennen hänen sairastumistaan, vietimme perhepiirissä syntymäpäiviä, joten mahdollisen tartunnan saaneita on vauvasta vaariin.

Me pyrimme, omaltaosaltamme, nyt kun tiedämme, että saatamme olla tartunnan kantajia, välttämään kyläreissuja yms. lisäksi tiedotamme asiasta ystävä ja tuttavapiirille, joihin olemme olleet kontaktissa juuri ennen lapsenlapsen sairastumista. Ajatuksella, että näin toimien jokunen sairaustapaus jää väliin.
 
wææwææ
Onko kellään kutissut rakkulat, näpyt muualla kehossa? Vai vaan suu/kurkkuvaivoja? Oletteko käyttäneet Atarax-lääkettä näihin?

Minulla on kyseinen tauti nyt ja lääkäri määräsi minulle atarax lääkettä että saan nukuttua yöllä kun rakkulat kutisevat. En ole vielä kokeillut sitä mutta on se varmaan hyvää verrattuna siihen että ei saa nukutuksi.
 
Viimeksi muokattu:
only human
Itsellä ja ystävällä tuli ulkomaanmatkan jälkeen erittäin kutiavia näppylöitä eri puolille kehoa, erityisesti käsivarsiin ja kämmenien yläpuolelle. Aluksi lääkäri ei osannut sanoa mitään, määräsi kuitenkin ataraxia kutinaan ja kortisonia myös. Viikon päästä pääsin ihotautilääkärille joka kertoi että kyseessä on varmastikin enterorokko ja olisi määrännyt ihan samat lääkkeet kuin yleislääkäri. Kuitenkaan jalkapohjissa eikä suussa yhtään näppyä, kämmenissä vain pari pientä. Ihmetyttää vain iso ero oireissa verrattuna muihin kanssakärsijöihin... Puolitoistaviikkoa sitä tuskaa kesti, onneksi niin pian alkoi jo helpottaa!

minullakaan ei ole rakkuloita kun vasemman käden sormissa ja oikeassa kädessä oli vain vähän näppylöitä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä