Enterorokko

  • Viestiketjun aloittaja Rusakko
  • Ensimmäinen viesti
Sintti.
En millään jaksanut lukea koko ketjua, kun on niin pitkä ja vuosia vanha. Eli ehkä tähän kysymykseen olisi vastaus siellä ollutkin, mutta onko muilla vauvat saaneet tuota enterorokkoa, ja miten pahana on pienellä ollut? Meillä esikoinen palaili juuri tarhaan kymppipäiväiseksi kesäloman jälkeen ja enterorokkoa on seudulla paljon liikkeellä, en sitten tiedä, onko kyseisessä päiväkodissa. Vauva on pian 3 kk ja pelkään, että onko tämä niitä tauteja, jotka laittavat vauvan sairaalakuntoon.
 
...niin mutta...
Se on kyllä sillä viisii että enterorokon voi saada useastikin. meillä tytöllä jo kolmatta kertaa. edelliskerran jälkitautina lähti käsistä kynnet.


Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti:
Meillä sairastimme tämän ihmisten "suu- ja sorkkataudin" noin 8v sitten, ei kiva, mutta menee ohi noin viikossa. Eikä tarvitse onneksi enää jatkossa sairastaa. Ei käsien pesulla yms ole mielestäni mitään tekemistä tartunnan kanssa. Muistaakseni siihen ei ole mitään täsmälääkettä, rasvausta voi yrittää ja syödä jotain (jäätelö, keitot yms) mikä ei satu rakkuloihin suussa (mikäli sinne niitä tulee).

Jaksamista ja nopeaa parantumista :)
 
jascuel
Minäkin sain tämän rokon ja etsiessäni tietoa netistä niin aika vähän siitä on tietoa etenkin aikuisen potemaan enterorokkoon. No joka tapauksessa päätän nyt jakaa tänne mikä minua ainakin auttoi jos tällä voin auttaa sitten niitä jotka tähän tulevaisuudessa sairastuvat. Ainoa lääke mikä auttoi tai helpotti sietämättömään kurkkukipuun oli Ketorin 25mg jota löytyy ilman reseptiä apteekeista. Myöhemmin lääkärissä käydessä sain reseptinä Ketorin 100mg jonka vaikutusaika kurkkukipuun oli pidempi. Näppylöiden kipuun ainakin minua helpotti BioRich hoitava laventeli jalkavoide ja Emendo hierontaöljy (aistillinen) Näitä saa ainkain S-marketista ja Prismasta. Toivottavasti näillä voin kohtalontovereiden piinaa lievittää
 
Seikku
Tää tarttuu kaikkiin, oli minkä ikäinen tahansa. Ei oo välii ootko huolehtinu hygieniasta kui hyvin taikka huonosti. Kutisee aivan hillittömästi. Alkoi kammottavalla päänsäryllä, kurkkukivulla, korkean kuumeen nosti samaisena päivänä illalla, 39,8. Lihassärkyä kaikkialla. Seuraavana päivänä imestyi tuhat ja yks näppylää käsiin, jalkoihin, joita kutisi aivan sairaasti. Kuumetta oli edelleen 38,9. Iho lähti si varpaiden välistä, koskapa uimahallista saamani jalkasieni ei ollu parantunut ja se ton rokon kaa yhteistyössä aukasi ihon, ettei pystyny si kunnolla käveleenkään. Seuraavana päivänä kuumetta 37 päälle, kihelmöinti jatkuu käsissä ja jaloissa. 600 buranaa syöny, ku leipää, koskapa sietokyky tähän kihelmöintiin nolla, toi turruttaa sen verran, et saanu nukuttua. Käveleminen tai tarraaminen käsillä johonki yhtä tuskaa edelleen, rakkuloita jonku verran käsissä, mutta sormenpäät punaiset, ku noi näpyt sillai leviää, vissiin se neste... en ymmärrä tota. Saikkuu sain ekaksi kolme päivää, ku kuumetta. Si sain lisää viis päivää, ku lääkäri sano, ettei voi tietää missä vaiheessa se tartunta loppuu... oon asiakaspalvelutyössä. Viides pv menossa ja hulluks tulossa, jos ei tää kihelmöinti rupia loppumaan.
 
entero
nyt pyörii helsingissä tämä tauti,luultavasti ensin meidän vuoden ikäisessä kyseinen TOSI lievänä,pari näppulää suun ympärillä ja vaippa-alueella,keskimmäinen oli 3 päivä kuumeessa ja nyt tosi paljon ympäri kehoa näppylöitä,vanhin päässyt suhkot helpolla,nivusissa hieman kyseisiä näppylöitä.myös kumetta esiintyi pari päivää.

isä päässyt kuumeella ja naama näpyillä ja äitlläi taas jaloissa ja käsissä polttavia ja tosi kipeitä näppylöitä. onko muilla esiintynyt ? tämä viestiketju aika vanha niin laitetaan päivitystä.
 
Rokkoillut
Minulla oli enterovirus kaikessa "komeudessaan". Tauti alkoi ylähengitystieinfektiolla, kurkkukipu oli esim. sietämätön, sitten tuli tolkuton päänsärky, kuume, lihas- ja niskakivut ja rakkulat ensiksi suuhun, sitten käsiin ja jalkoihin. Lääkäri epäili, että päänsärky ja niskan jäykkyys (en voinut kääntää päätä lainkaan) johtui enteroviruksen aiheuttamasta aivokalvontulehduksesta, mutta varsinaista aivokalvontulehdus"koetta" ei otettu, sillä vain bakteerin aiheuttamaan - ja huomattavan paljon vaarallisempaan - on olemassa lääkitys, viruksen aiheuttama menee itsestään ohi.

Sairastin yhteensä kolme viikkoa, josta tuon aivokalvontulehduksen osuus oli kolme päivää ja rakkuloiden pahin vaihe viisi päivää. Sain vielä jälkitaudiksi silmä- ja korvatulehdukset sitten.

Lääkitysarsenaali on melkoinen, 1 mg Ketorinia ja 1 mg Panadolia (noissa on erilaiset vaikutusaineet, joten molempia otettiin), Duactia, silmä- ja korvatippoja, pari eri antibioottikuuria, Kestineä, yskänlääkettä ja vielä jotakin, jota en nyt edes muista enää. Ihon kutinaan käytin - ihan omin lupineni, älkää siis välttämättä kokeilko tätä kotona ;) - käsidesiä. Helpotti ainakin minulla, mutta tähän en mistään lupaa kysynyt, joten en tiedä, saako näin edes tehdä... Ei siitä kuitenkaan haittaakaan tuntunut olevan.

Ikää on jo lähemmäksi 40 vuotta ja hygieniasta pidän huolen, joten ei pelkkä käsien peseminen ainakaan välttämättä taudilta suojaa. Pisaratartunnastahan tämä tarttuu, eikä kaikilta yskijöiltä voi suojautua millään.
 
Apua lasten kutinaan
nyt pyörii helsingissä tämä tauti,luultavasti ensin meidän vuoden ikäisessä kyseinen TOSI lievänä,pari näppulää suun ympärillä ja vaippa-alueella,keskimmäinen oli 3 päivä kuumeessa ja nyt tosi paljon ympäri kehoa näppylöitä,vanhin päässyt suhkot helpolla,nivusissa hieman kyseisiä näppylöitä.myös kumetta esiintyi pari päivää.

isä päässyt kuumeella ja naama näpyillä ja äitlläi taas jaloissa ja käsissä polttavia ja tosi kipeitä näppylöitä. onko muilla esiintynyt ? tämä viestiketju aika vanha niin laitetaan päivitystä.

Naantalissa viime viikolla 8kk pojalla kuumetta, luulin aluksi korvatulehdukseksi. Tulehdus olikin korvissa ja lääkäristä saatiin antibiootti, kun huomasin pari näppylää kädessä. Rakkomaisia ja seuraavaksi 5v. sai kovan kuumeen. Makasi yhden päivän ja sanoi, että päätä särkee. Seuraavana päivänä kuume ohi, mutta alapäähän pari kipeää näppyä. Laitoin metyleenisineä ja kun käsiin ja naamaan ilmestyi näpyt arvasin, että rokosta on kyse. Isännällä kova päänsärky ja mulla taas toistaiseksi afta ja mahaoireita, kun 5v.:lläkin. Sitten esikoinen 7v. sai kuumeen ja oli pois koulusta. Nyt sitten illalla alkoi valittamaan kutinaa tosissaan. Taitaa tulla uneton yö ja huomenna apteekkiin hakemaan kaikkea mitä on suositeltu. Kylmässä vedessä on jalkoja ja käsiä lioteltu. Taitaa olla vauvakin sairastellut juuri tätä tautia korvien lisäksi, mutta lievempänä. Ollaan niin monta yötä valvottu. En olisi hoksannut tämän olevan enteroa, jos ei kaveri olisi osannut kertoa. Tsemppiä kaikille taudin kanssa painiville!!
 
Viimeksi muokattu:
Äiti77
Meidän 7 vuotias ihan näppyjä täynnä, lähinnä käsivarret kainalosta alas kämmeniin saakka (ei kämmenien sisäpuolella kuitenkaan yhtään) ja jaloissa pakaroista alaspäin, jalanpohjat kuitenkin puhtaat. Kutisevat kuulemma ihan kauheasti, siihen käytetty Ataraxia joka ei näytä kylläkään paljon helpottavan.. :( Kuumetta tytöllä ei ole ollut ollenkaan eikä muitakaan oireita mitä netissä olen löytänyt, syö ja toimii muuten ihan normaalisti. Nyt kuitenkin loppuviikon pidän poissa koulusta, koulussa kuulemma ollut joitakin lapsia poissa enterorokon takia, jopa tytön luokalta. Ja soitin äsken lääkäriin niin Turussa kuulemma on tätä reippaanlaisesti.

Polvissa ja kyynärpäissä näitä näppyjä oikeastaan eniten, näyttävät joiltain syylien ja vesikellojen risteytykseltä, vesirokko kylläkin sairastettu jo vuosia sitten joten sitä tämä ei ainakaan ole.

Suun ympärillä ei ole näpyn näppyä joten siksi ihmetyttääkin että voiko tämä nyt sitten olla tätä? Jos joku osaisi kertoa niin olisin kiitollinen :)
 
Terotin
Meillä 3v tyttö sairasti rokon tosi lievänä. Ei kuumetta, pirteä kuin peipponen ja muutama hassu nyppy suupielessä.

Viikko tästä minulle (m26) nousi yli 38-asteen kuume ja kurkku tuli TODELLA kipeäksi. Kuumeilu kesti kaksi päivää jonka jälkeen naamaan alkoi tulemaan märkiviä rakkuloita isoina sarjoina. Seuraavana yönä rakkuloita oli tullut päänahkakn täyteen. Kämmenet ja jalkapohjat kutiavat niin että nukkumaan ei pysty. Kämmenissä ja jalkapohjissa näppylät tuntuisi olevan ihon alla, koska niitä ei näy kuin muutamia mutta kutina on sietämätön. Kynnet niin käsissä ja jaloissa todlla kipeät ja kävely ei oikein luonnistu jaloissa olevien rakkojen vuoksi. Nyt kolmantena päivänä kurkku ei ole ollut enään kipeä, mutta muuten ei helpotusta ole näkynyt. Kunhan ei kynnet iroaisi.
 
Terotin
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti77;10665943:
Polvissa ja kyynärpäissä näitä näppyjä oikeastaan eniten, näyttävät joiltain syylien ja vesikellojen risteytykseltä, vesirokko kylläkin sairastettu jo vuosia sitten joten sitä tämä ei ainakaan ole.

Suun ympärillä ei ole näpyn näppyä joten siksi ihmetyttääkin että voiko tämä nyt sitten olla tätä? Jos joku osaisi kertoa niin olisin kiitollinen :)
Niin vesirokkohan on kyllä mahdollista sairastaa useamminkin kuin kerran, eikä vain yhdesti kuten moni virheellisesti luulee. Itsekkin sen kahdesti (lapsena ja aikuisena) sairastaneena. Tosin melko harvinaista se kuulemma on. Olisiko lapsellasi uudestaan tullut vesirokko? Enterorokostahan on monta eri muunnelmaa, mutta tuo suupieliin ja kasvoihin tulevat rakot on yleisin oire.
 
Satiainen
Täälläki kärsitään. Kävin viikko sitten kaverin luona, jonka 1v poika ilmeisesti sairasti tautia (todettiin seuraavana päivänä ku olin käyny). No, neljä päivää tän vierailun jälkeen nousi "kuume". Korkeimmillaan kävi peräti 37.5, välillä laski (ilman kipulääkkeitä) ihan normaalilämpöön ja taas nousi. Joka paikkaa särki vaikka lämpöä ei ollutkaan. Kuumeilua kesti siis kaks päivää kera mukavan kurkkukivun ja ylähuulen rajaan tuli muutama näppy. Sitten loppui kuume ja kurkkukipu ja tuli kämmeniin sisäpuolelle ja sormenpäihin näppyjä, osa kutisee ja osa ei. Sitten seuraavana yönä jalkapohjiin ja sillon ei saanu nukutuksi. Nyt siis "näppyilyä" kolmatta päivää, nenäänkin ilmestyi ja otsassakin muutama, vois luulla finneiksi.

Toivottavasti tämä lähtee äkkiä pois, nyt siis viidettä päivää sairaslomalla. Nyt on maanantaina ja torstaina täyttäisin vuosia ja lauantaina ois tarkoitus pitää juhlat. Taitaa jäädä haaveeksi :(
 
toni 44 vee
viime pe. oli ensiksi kuume ja kurkku kipeä ,huimausta ,sitten kuume lähti pois ja jalkapohjiin,kämmeniin ja kieleen tuli näppyjä ,ei muualle ! Jalkapohjien polte niin kova ettei saanut pariin yöhön nukuttua !! siis yhtä helvettiÄ!
Nýt laiku haalenee mutta kävely on vieläkin hankalaa ,saikkuu sain 3 päivää ssa nähdä nyt !
 
nainen30v.
kirjoitetaanpa tänne oma kokemukseni taudista. Alkoi sunnuntaina ensin kuumeella, parhaimillaan kuumetta oli 38.2. Kuumeilua kesti sunnuntaista maanantaihin. Kurkkukipu iski maanantaina aamulla ja ekat näpyt bongasin kämmenselästä ja sormista. Sillon niitä ei ollu kuin yhteensä 5kpl. Tiistaiaamuna järkyttävä kurkkukipu herätti ja käsiin oli ilmestyny yön aikana lisää näppyjä. Tässä vaiheessa nuo näpyt ei oikeastaan vaivanneet yhtään. Lääkärissä kävin varmistaan taudin, kattoi kurkkuun ja totes että sielläkin näkyy niitä. Otti nieluviljelyn ja CRP:n. Nieluviljelyn vastaukset saan huomenna(pe) ja CRP oli koholla, arvo oli 40.
Sairaslomaa sain ti-to ja maanantai siis omalla ilmoituksella jo muutenkin. Tänään torstaina olo ei ole kyllä sen kummoisempi. Kurkku on kipeä nyt neljättä päivää, näppylöitä on tullu lisää ja nyt niistä alkaa olla vaivaa. Eilen alkoi kutiseen ja kuumottaan oikein kunnolla noita näppylöitä ja nukahtaminen oli hankalaa. Myös jalkapohjiin ilmestyi eilen keskiviikon aikana näppylöitä. Suun ympärillä on myös muutama näppylä.
Näppylöihin en oo laittanu mitään paitsi eilen vähän Helosania, kun suun ympärillä olevien näppylöiden ympäriltä oli iho rikki. Kurkkukipua oon helpottanu Buranalla (4-5kpl/pvä), Panadol-hotilla ja erinäisillä imeskelytableteilla. Ne tuo ainakin hetkellistä helpotusta. Syöminen sujuu, kun syö kaikkea mikä on helppo niellä; keitot, jäätelö, jogurtti, puuro. Kylmä tekee erityisen hyvää tuolle kurkulle.
Huomenna perjantaina pitäs kyetä töihin, mutta luulen että joudun oleen pois. Kurkkukipu ei oo helpottanu täysin ja kyllähän nuo käsien näppylät vähän vaikeuttaa käsien käyttöä.
 
mirruli
Nyt vihdoin alkaa mulla helpottaa tämä tauti, eli neljäntenä päivänä rakkuloiden ilmestymisestä. Eilen vielä väänsin itkua, kun rakkuloita tuli vaan koko ajan lisää, mutta yllättävän nopeasti tänään suunta muuttuikin parempaan päin.

Nyt kädet ovat kirjavat, mutta ei enää turvonneet eikä polttelevat. Jalkapohjienkin rakkulat laskivat tämän päivän aikana. Kämmenissäni oli yhteensä 600 rakkulaa! Kortisoniakin kokeilin rakkuloihin, mutta ei minulla ainkaan auttanut yhtään. Suun rakkulat ovat myös vähentyneet hurjasti, mutta vielä on sen verran kipeitä haavaumia, ettei ruoka oikein maistu.

Edellisen viestiin vastatakseni, itämisaika on muistaakseni 3-6 vrk.
Ilmeisesti tämän taudin kanssa ei auta kuin aika ja kärsivällisyys. Vaikka juuri tuo jälkimmäinen on kovalla koetuksella. Tsemppiä kaikille tämän kamalan "lastentaudin" kanssa painiville! Kyllä se muutamassa päivässä helpottaa. Ja toivottavasti tähän saa elinikäisen immuniteetin...

koko perhe tartuttaa tautia vaikka muut terveitä, samoin voi tietämättään tartuttaa jo ennen ensimmäisiä oireita sillä itämisaika on niin pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
heijo
En kerkiä millään lukemaan koko ketjua läpi, joten kysyn että kauanko toi kutinavaihe kestää? Mulla on nyt ollut eilisen päivän ja yön ihana kamala polte käsissä. Jatkuuko vielä montakin päivää ja yötä?
 
pyrstötähti
Olen 19-vuotias vielä kotona asuva opiskelijanuori. 10- ja 13-vuotiaat sisarukset saivat melko oireettoman enterorokon, kummallakaan ei kuumetta ja melko oireetonta ollut. Itse en juurikaan koskaan ole sairas, niin ajattelin sitten, että vastustuskyky niin vahva, ettei se minuun tarttuisi. Toisin kävi. Ihmettelin aamulla hirvittävää kurkkukipua ja arkuutta kielessä kahvia juodessani. Menin peilin ääreen katsomaan, että mikä vikana. No hirvittävän kokoisia rakkuloita, iha helkkarin kipeitä. Olo muuten hyvä aamulla. Päätin silti ottaa varman päälle ja jäädä päiväksi kotiin. Nyt päivemmällä, kurkkuun alkanut sattua puolet enemmän, rakkulat kielessä ovat lisääntyneet, pääkipu tuli, flunssaisuus tuli, ihan pieni lämpö oli. Onko mahdollista, että kuume tästä vielä nousee? Luin tuolta aikaisemmista viesteistä, että käsiin ja jalkoihin alkaa ilmestyä kipeitä rakkuloita, onko MITÄÄN mikä voisi helpottaa oloa? Onko lihaskipu ja jäykkyys normaalia? Ihmettelin myös itsekin asiaa, että eikös tämä ole lastentauti, ja päätin googlata. Näköjään se on tarttunut siis muihinkin täysi-ikäisiin. Ihanaa etten ole ainoa. Tosiaan, pikkusisko ja -veli tervehtyneet pari päivää sitten, ja nyt vasta iski tämä rokko. Ihan normaalia kai sekin? Kaikkein eniten huolettaa se, kun viimeksi sairaana noin 5 vuotta sitten..

No, pikaisia paramisia muillekin sairastuneille!
 
taikatanssi
Ihan kauheeta!!!! Mulla on enterorokko. Eilen tuli näpyt käsiin. Toissailtana olin ihan punanen ja oli kylmä. Kädet täynnä näppylöitä joita kutisee, kirvelee ja polttaa kaikkea mahd yhtäaikaa. Varpaiden välissä pari ja alapäässäki niitä on. Aivan kauhea tauti. Ei pysty syömään oikeen mitään, ku kurkussakin pari näppyä. Onko ennustetta kauan tämä Kutina ja kihelmöinti käsissä jatkuu??? Oon juonu vissyä/limukkaa ja nyt epätoivossa lonkkua pari et olo ei tuntus niin kauheelta...:// Niin ja oon 28.v tytöllä oli tää yös vaan ei näin paha.
 
Elina84
Minä ja kaksi lastani 7kk js 2v 7kk sairastettiin enterorokko, oireet alkoi pari viikkoa sitten. Minulla suussa ja kurkussa aftoja, lähtivät viikossa pois. Päänahka oli ensiksi täynnä rupia ja kutisi. Sitten alkoi näppyjä tulla kämmeniin, naamaan muutamia. Kädet olivat kuin tulessa ja todella arat ja kohta tuli myös jalkapohjat niin, ettei pystynyt oikein kävelemään. Tämä vaihe meni ohi n 4 päivässä. Viikossa hävisivät rakkulat, nyt meiltä kaikilta lähtee sormista nahkat, niistä kohdissa missä oli rakkuloita tai punoittavia alueita. Iho ensin kovettui noista kohdista, että itselläni oli sormenpäät aivan tunnottomat. Nyt eivät ole mitenkään kauniin näköiset, kun lähtee nahan repaleita ja uutta ihoa tulee alta esiin. Lapsilla rakkuloita myös jaloissa ja pienemmällä vaippa-alueella. Toivon, etten sairasta tätä tautia toista kertaa. Itselläni ei noussut kuumetta, mutta lapsilla oli 1-2 vrk. Tsemppiä ja paranemisia sairastuneille.
 
Opiskelija
Hei. Minulla alkoi koulun jälkeen korkeana kuumeena illalla. Seuraava päivä kuumetta myös. Sitten seuraavana ei kuumetta, mutta illalla tuli näppylät ja kutina. Aamulla lääkäriin ja totesi että enterorokko. Tässä sitä sitten parannellaan. Voimia kaikille saman taudin parissa olijoille.
 
rokkolainen
heips,

täällä myös yksi rokon kanssa painiva. Niin kamala tauti, että pidän jopa kamalampana kuin oksennustauti! Tosiaan, onko kenelläkään tietoa tästä kutinavaiheesta, kauanko kestää? Nyt toista päivää viedään ja meinaa järki lähteä :( antihistamiinit vielä kokeilematta, toivossa on hyvä elää!! Tsemppiä kaikille taudin saaneille :(
 
Elina84
heips,

täällä myös yksi rokon kanssa painiva. Niin kamala tauti, että pidän jopa kamalampana kuin oksennustauti! Tosiaan, onko kenelläkään tietoa tästä kutinavaiheesta, kauanko kestää? Nyt toista päivää viedään ja meinaa järki lähteä :( antihistamiinit vielä kokeilematta, toivossa on hyvä elää!! Tsemppiä kaikille taudin saaneille :(

4-5 päivää on pahaa ja pahenee, sit alkaa helpottaan. Mulla nyt 6 viikkoa taudin alkamisesta ja nyt vasta varpaista ja jalkapohjista kuoriutuu nahka. Pitkään vie näin aikuisella ainakin "parantuminen". Toisilla ei tule edes näppyjä, voi olla kuumetta, kurkkukipua ja kutinaa, muttei rakkuloita. Monet sairastaa sen huomaamattaan, kun tulee lievänä. Meillä kyl tauti oli rajuna. Paranemisia!
 
Viimeksi muokattu:
Elina84
4-5 päivää on pahaa ja pahenee, sit alkaa helpottaan. Mulla nyt 6 viikkoa taudin alkamisesta ja nyt vasta varpaista ja jalkapohjista kuoriutuu nahka. Pitkään vie näin aikuisella ainakin "parantuminen". Toisilla ei tule edes näppyjä, voi olla kuumetta, kurkkukipua ja kutinaa, muttei rakkuloita. Monet sairastaa sen huomaamattaan, kun tulee lievänä. Meillä kyl tauti oli rajuna. Paranemisia!

Ja nyt lähtee sormista kynnet!!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä