Enterorokko

  • Viestiketjun aloittaja Rusakko
  • Ensimmäinen viesti
Kohtalotoveri
Täällä kanssa yksi opiskelija enterorokon kourissa! Tää on ihan KAMALA tauti.
Mulla maanantaina alko huuleen nousemaan pientä näppyä ja tiistaina nousi kieleen aftan näköisiä vaaleita näppylöitä. Aftoiksi niitä luulinkin, kunnes niistä tuli niin kipeitä etten oo pystynyt syömään mitään lähes viikkoon ja näppylät vaihtuivat parissa päivässä todella kipeiksi haavoiksi. Perjantaina oli lämpöä hieman mutta eilen nousi yli 38 kuume ja tänään herätessäni huomasin että huuliin on tullut lisää pieniä näppylöitä. Käytiin päivystyksestä vielä varmistamassa että tää tosiaan on enterorokkoa ja mitään hoitokeinoa ei ole.. Tänään ja eilen oon saanu nuudeleita vedettyä, muuten ollaaki sit menty koko viikko jäätelö- ja jugurttilinjalla. Puhuminenkin on ollut hankalaa.

Tosi epätoivonen olo kun taudin kestosta on sanottu että kestäis sen viikon verran ja mulla alkaa olla kohta viikko täynnä eikä parannusta näy! Muualle kuin huuliin ja suuhun mulla ei oo paukamia ilmestynyt, ainakaan toistaseksi ja toivottavasti ei ilmestykkään! Syysloma aluillaan ja se alkaa näinkin lupaavasti että makaan enterorokon kourissa kotona sohvan pohjalla.. :/

Siskon pojat oli tossa viime viikonloppuna hoidossa ja heiltä ilmeisesti tarttunu, itse eivät sairasta mutta tarhassa on kuulemma kova kierre meneillään.

Paranemisia kaikille !
 
-77
Hei, täällä Turussakin nyt enteroa. Lapsella (7v.) alkoi rakkuloita ilmestyä ma iltana ylähuulen sisäpuolelle. Ti aamuna oli jo koko suu täynnä ja huulet. Myös muualla kehossa on märkiviä näppyjä jotka kutiaa. Kipuja lapsi ei valita mutta kutisevia tuntuvat näpyt olevan. Kuumetta n. 39. Suussa/huulissa olevat rakkulat on jopa sentin halkaisijaltaan ja erittävät nestettä niin että talouspaperirulla vieressä saa makoilla. Eniten siis rakkuloita suussa. Surkea ja kovin väsynyt on lapsi.
 
kolmekymppinen
Useampi tapaus tuttavapiirissä Tampereella, onneksi 2v pojalla meni ohi todella lievänä kurkkukipu/kuumetautina.
Itse sit sairastin näppylöiden (nokkosen pistämiin verrattavia, kestää vain viikon päivät) kera lähinnä suun sisäpuolella ja käsissä ilman kuumetta.
Nyt 2kk rakkuloiden paranemisen jälkeen ensimerkkejä kynsien irtoilusta. Ei kipeä vaihe enää mutta kyllähän ne kynnet aika kauan kasvaa takasin... toivottavasti jäi viimeiseksi kerraksi tätä tautia.
 
^s
Mulle ei ole tullut rakkuloita mihinkään muuhun kuin suuhun, ja lääkärissä sanottu kaksi diagnoosia joko enterorokko tai kurkunpääntulehdus? Eikai kurkunpään tulehduksessa kieli ole täynnä rakkuloita, kitalaessa pieniä punaisia pisteitä ja nielu aivan verestävän punainen. Viljelyn tuloksen saan huomenna joten ehkä selviää mikä suutani oikeasti vaivaa.

Meillä tytöllä oli enterorokko tässä hetki sitten ja mies sai saman, joten uskon täysin että kyseessä entero.

Nukkuminen on hankalaa, multa lähti ääni kokonaan pois, nieleminen on ihan tuskaa, kylmä auttaa mutta sitä pitäisi syödä jatkuvasti, kun lopetat kylmän sylmisen niin kipu on jtn järkyttävää. Kieli on turvoksissa ja kun kurkkuun yrittää katsoa ei nää edes nielua kunnolla vaikka kuinka kieltä painaa alaspäin :/

Missään muualla ei näppylöitä ole, kurkku on vain stanan kipeä. Suolavedellä olen purskutellut suutani, ei tehoa. Kirvelee sairaasti. Särkylääkettä olen ottanut, eipä tunnu tehoavan sekään.
Mulla on nyt tasan viikko ollut tätä, ja odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa että aamulla tämä olisi ohi ...
 
Rokkonen
Minulla tulivat ensimmäiset rakkulat noin 2 viikkoa sitte kämmeniin, jalkapohjiin ja päänahkaan ja nyt vasta alan pääsemään niistä eroon joskin päänahka on vielä täynnä. Käsien ja jalkojen iho ns. kuoriutuu pois. Kuumetta eikä muita oireita ollut, mutta se hirveä kutina on aivan kammottava, tekisi mieli raapia itsensä nahattomaksi, siihen käytin Ataraxia ja rasvasin rasvaisella perusvoiteella.
Voi ei juuri huomasin että niitä kutisevia rakkuloita alkaa taas pukkaa jalkoihin ja kämmeniin eikö tästä hemmetin rokosta pääse ikinä
 
KN
Itse toimin näin kun pahin kuume oli laskenut ja näppyjä alkoi ilmaantua:

- Käsien pesu vedellä ja saippualla ja kuivaaminen käsipyyhepaperiin tai talouspaperiin, mielellään ei tavalliseen pyyhkeeseen, koska siihen alkaa muuten kerääntymään bakteereja/viruksia (enterorokko on viruksen aiheuttama). Suurin osa pöpöistä lähtee käsistä vasta kuivatessa, saippua ja vesi vain auttavat niitä irtoamaan paperiin paremmin.

- Kannattaa pestä myös kynsien alta (kynnellä voi kaivaa pöpöt pois toisten kynsien alta ja huuhdella hanan alla). Kynsien alla saattaa muuten kasvaa pieni pöpöfarmi ja rakkulat ärtyvät jos niitä raapii likaisilla kynsillä.

- Suuhun ei tullut rakkuloita kovin paljon, koska otin Bafucinin (imeskelytabletti suun ja nielun desinfiointiin, apteekista) joka toinen tunti (alle 5-vuotiaille vain lääkärin määräyksestä).

- Myös pesemällä hampaat säännöllisesti kaksi kertaa päivässä voi parantaa suun hygieniaa ja se voi auttaa myös siihen, ettei saa niin pahoja rakkuloita suuhunsa.

- Oven kahvojen, valokatkaisimien, hanojen ym. kosketuspintojen pyyhkiminen pesuaineeseen kastetuilla talouspapereilla (hygieenisempää kuin rätillä) esim. kumihanskat kädessä. Myös lattiat kannattaa pestä moppaamalla (kylpyhuoneestakin). Siivoaminen ja tuulettaminen auttaa pöpöjen karkotukseen. Sekin voi auttaa, jos ei koske käsin esim. ovenkahvoihin tai tavaroihin, vaan vaikka talouspaperin kanssa tai vetämällä hihan käden yli. Siten voi vähentää taudin tarttumisvaaraa esim. muihin perheenjäseniin.

- Jalat kannattaa kuivata suihkun jälkeen esim. kylpyhuoneen lattialle laitettuun talouspaperiin. Ainakin minusta se tuntui ihan hyvältä ratkaisulta. Ajattelisin, että sitten jaloissa olevat pöpöt eivät pääse lisääntymään märissä jaloissa eikä niitä leviä niin paljon kylyhuoneen ulkopuolelle lattioille.

- Jos varpaiden väliin tulee rakkuloita niinkuin mulla voi kokeilla kietoa pehmeää paperia (esim. nenäliinaa) varpaiden ympärille. Kädet pitää pestä ja kuivata huolellisesti sen jälkeen. (Kannattaa käyttää käsien kuivaamiseen reilusti käsipyyhe-/talouspaperia, koska pöpöt irtoavat siihen vasta käsipesun jälkeen.)

- Hyvä hygienia auttaa ja näppyjä ei saa raapia vaikka kuinka kutittaisi, jos alkaa raapimaan ne alkavat kutisemaan enemmän. Ei tarvinnut edes kovin paljon raapia niin minulla jotkut näpyt alkoivat märkimään, ja en tiedä, jääkö niistä pysyvä jälki lopuksi.

- Näppyjen päälle koitin laittaa rasvaista perusvoidetta (esim. Hydron, apteekista voi ostaa kätevän kokoisen pienen tuubin), rauhoitti kutinaa hyvin. Laitoin voidetta vain näppyjen päälle kasvoihin, en siis levitänyt sitä kaikkialle kasvoihin. Vinkki: voide kannattaa levittää taitetulla wc-paperin palasella hygieenisesti, ei sormin. Kortisoinvoidetta jos ostaa, niin sitä ei saa laittaa märkiviin näppyihin (Hydron ei ole kortisoinvoide, vaan rasvainen perusvoide).

- Kasvoihin rasvaa laittaessa oon todennut, että ohut kerros rasvaa on parempi kuin paksu (paksu kerros rauhoittaa kyllä kutinan mutta sellaista ei kannata jättää tunneiksi).

- Luulisin, että jälkitaudit välttää, kun ei heti parannuttua ryntää lenkkipolulle... Eli ei kannata rehkiä tai ulkoillessa hikoilla.

- Lyhyesti sanottuna puhdas koti ja hyvä henkilökohtainen hygienia estää rakkuloita pahentumasta, vaikken mikään asiantuntija olekaan. :) Ja näppyjä ei kannata raapia! :(
 
Ikää 20v ja Meri-Lapista
Kamalaa! Jalat niin kipeänä ettei voi kävellä ja sormien väleissä olevat rakkulat haittaavat tätä kirjoittamistakin..

Minulla tuli ensin vain jalkapohjiin rakkulat, yksi kumpaakin. Sitten käsiin muutama rakkula.
Samalla jokapuolelle kehoa ilmestyi kutiavaa ihottumaa.. Sääret, reidet, kädet, käsivarret, pakarat, maha, lantion alue.. Järkyttävä kutina, jonka vuoksi en nukkunut öisin ollenkaan.

Terveyskeskuksessa hoitaja sanoi, että on kai enterorokko käynyt.. On lähdössä jo pois ja sitä ei tarvitse hoitaa mitenkään. Määräsi vain kosteuttavaa rasvaa kutinaan, koska minulla on kuulemma kuiva iho ja siitä johtuen on tullut ihottumaa.. Sain siis vain luvan ostaa kosteuttavaa perusvoidetta. Täytyi valittaa kauan aikaa, että sain jotain kutinaan jonka vuoksi en voinut edes nukkua yöllä! Lopulta sanoi, että voit ostaa allergiatabletteja, mutta ei ole välttämätön... :eek: Minulle välttämättömin oli kyllä kutinalääke.

Itse olen tätä ketjua lueskellessani ymmärtänyt, että kutiseva ihottuma liittyy tähän enterorokkoon, eikä kuivaan ihoon? Ihoni ei ole erikoisen kuiva, rasvaan sitä säännöllisesti.

Kuinka kauan tämä oikein kestää?
Minulla tämä on ollut jo 2 viikkoa ja rakkuloita oli tullut taas lisää!
Nyt niitä on kymmeniä käsissä, kymmeniä jaloissa (yksi rakkula on ollut muutaman päivän pottuvarpaan kynnen vieressä ja kynsi alkaa selvästi kuolemaan sen puolelta..) ja ihottuman pieniä kohoumia ei voi edes laskea, kun niitä on niin paljon.

Onko rakkuloiden hoitoon mitään keinoa? Pesen käsiä usein, yritän laittaa vähän rasvaa.
Mitä teen jalkapohjien rakkuloiden kanssa, kun rakkula on mennyt rikki ja vuotaa kokoajan? Ensin siihen tarttui kaikkea likaa, nyt kun vuoto on lisääntynyt niin tarttuu kuivuessaan sukkaan kiinni.. Onko laastarista haittaa? Paraneekohan rakkula paremmin ilman sitä? Olen pitänyt laastaria aina kun on ollut sukka jalassa..
 
n/a
Tätä on suur-Helsingin alueella ja leviää myös aikuisiin.

Hoitoon:
inkivääri strepsils
sinkki C-imeskelytabletteja
jatkuva kuumien juomien nauttiminen
hunajaa kuumaan veteen
lepoa runsaasti
ruokailu ei kannata, koska tulee vain pahoinvointia ja yrjö perään

BuranaC -parasetamol koktailina 500+500 esim kolme kertaa päivässä auttaa kuumeeseen ja pitää kipuja poissa.

Jos pähkinäsuklaa maistuu ikävältä kurkussa, olet ehkä saanut enterorokon. Ankea tauti.

Nyt viikko mennyt sairastumisesta ja edelleen jokseenkin voimaton olo, joten rauhallisesti otettava. Älkää raapiko kuivuneita näppyläisiä iho-alueita, koska iho alkaa irrota laattoina. Ilmeisesti vaan aika auttaa....
 
hnnngh
Itsellä alkoi kuumeella, 39.3. Sitten oksenus pari kertaa. Oksennus-yötä seurasi kuumeen lasku sekä ankarasti kutisevat näpyt käsiin, jalkoihin, suun ympärille, suuhun ja takapuoleen. Nyt neljäs päivä kuumeen nousemisen jälkeen, loppua ei näy ja kutina jatkuu... Alkaa olla jo epätoivoinen, kun mitää ei saa syötyä kun on niin s**tanan kipeä kurkku (lauantain jälkeen syönyt puolikaan nakin, jota kaduin välittömästi, ja juonut pannukaupalla teetä(auttaa muuten vähän kurkku- ja suukipuun)). Näppyjä tulee kokoajan lisää, opinnoista ei tule mitään, kun ei voi kynää käyttää saati keskittyä mihinkään... Kävellä ei voi kuin tuskalla, istuminen ei tunnu kivalta, enkä oikein tiedä miten päin olla. Kellään mitään vinkkiä tähän kutinaan tai suu/kurkkukipuun?
 
tuskaaaaaaaa
istun wc:n puolella ja yritän rauhoitella käsien näppylöitä kutiamasta....mikään konsti ei tunnu auttavan. Tämä on kyllä esimakua helvetistä. On kumma ettei tällaiseen veemäiseen tautiin ole keksitty yhtäkään lääkettä mikä edes vähän voisi hillittä tai auttaa kutiamista, turvostusta, polttelua, särkyä yms.yms En tosiaan ole ikinä sairastanu näin hankalaa tautia. Pojaltani 1,5v. tämän sain. Hyvin poika kesti ihmettelen, hän jo paranemaan päin(viikon sairasti). Miksiköhän tämä tauti aikuusilla tuntuu olevan rajumpi???.....,...,.kele ku kutiaa ja polttelee kokoajan.....insomnia.....aaaarghhh, kohta nappaan kirveellä kädet vek
 
Hely @ päijät-häme
Voimia kaikille, joilla tauti rajuna!
Meillä on tähän mennessä päästy lievällä, jatkosta en tiedä.

8v tyttö oli 38,5 kuumeessa 3 vrk. Käsien+jalkojen iholla oli pienen pientä punaista laikkua sekä nielussa muutama valkoinen pilkku. Pientä kurkkukipua ja vatsakipua, muttei oksentelua. Sitten kuume laski ja samoihin aikoihin alkoi varpaiden seutuville ilmestyä "rokkoja". Nieluun tuli muutama isompi pilkku lisää. Yleisvointi on ollut pirteä, juoma on maistunut, ruoka hieman normaalia vähemmän. Tauti jatkuu tuollaisena yhä nyt viidettä päivää.

Itselläni alkoi eilen illalla nielussa tuntua yksi "karhea" kohta, mutta sinne ei näe että onko rakkulaa. Vainoharhaisena minua tietenkin kutiaa ja pistää välillä sieltä täältä iholla ja on pakko katsoa, että onko sinne nyt tullut ensimmäinen rakkula :)
No vielä niitä ei ole, mutta olo on hiukan nuutunut ja vatsa ei tunnu ihan normaalilta, ei tee mieli oikein syödä tai juoda... suuri herkkuni glögi ei edes maistu :(
Joko myötäelän tyttäreni sairastamista tai sitten tämä on alkusoittoa omalle enterorokolle.
Saa nähdä...
 
helpottunut
Itselle iski sama. Kuumetta, niin kova kurkkukipu että korvissa asti sattui.. Ei muuta kun lekurille pyytämään kipulääkkeitä.. No, kaveri tajus tilanteen, määräs 800mg buranat, panacodeja ja jotain Xylocain-puudutetta, että saisi edes jotain syötyä.. Nyt alkaa olo olla jo aika helpottunut, kun on suu tunnoton ja kivut poissa. Suosittelen.
 
Jugurttimies
Mulla on tämmöinen lievä versio. Pientä kuumetta, käsistä lähti näpyt jo parissa päivässä pois, huulien sisäpuolella kurjimmat jutskat. Ei ruokahalua eikä jano, pitää muistutella itseään että syö ja juo tarpeeksi.


Jugurtti on tosiaan tullut tutuksi. En ole lainkaan mikään ruuanlaittajaihminen, joten kuulisin mieluusti hyviä jugurttijuomareseptejä. Omat maistuu jo aika puulta.

Tätä olen itse juonut, mutta kannattanee parannella:

- jugurttia, vaihtelen merkkejä ja makuja
- maitorahkaa
- pari lusikallista hilloa (minulla dalfouria, mansikka on ollut sopivan mieto)
- pari lusikallista leseitä
- joskus kokeilen myös pakastemarjoja, niillä saa juoman kylmäksi

Kaadetaan vettä sekaan ja sekoitetaan, sitten juodaan.

Mites tästä tekisi maistuvamman? Hunajaa laitoin vähän mutta ärsytti kurkkua.
 
Jugurttimies
Niin ja tietty on banaania tuossa mukana

Mulla on tämmöinen lievä versio. Pientä kuumetta, käsistä lähti näpyt jo parissa päivässä pois, huulien sisäpuolella kurjimmat jutskat. Ei ruokahalua eikä jano, pitää muistutella itseään että syö ja juo tarpeeksi.


Jugurtti on tosiaan tullut tutuksi. En ole lainkaan mikään ruuanlaittajaihminen, joten kuulisin mieluusti hyviä jugurttijuomareseptejä. Omat maistuu jo aika puulta.

Tätä olen itse juonut, mutta kannattanee parannella:

- jugurttia, vaihtelen merkkejä ja makuja
- maitorahkaa
- pari lusikallista hilloa (minulla dalfouria, mansikka on ollut sopivan mieto)
- pari lusikallista leseitä
- joskus kokeilen myös pakastemarjoja, niillä saa juoman kylmäksi

Kaadetaan vettä sekaan ja sekoitetaan, sitten juodaan.

Mites tästä tekisi maistuvamman? Hunajaa laitoin vähän mutta ärsytti kurkkua.
 
Viimeksi muokattu:
Huolestunut
hei! onko muita aikuisia joilla olisi ollut Enterorokko?
Minulla oli jo kerran aikuisiällä kyseinen tautui ja kyllä oli kamalaa. Kesti kuukauden. Tuntuu vain kovin oudolle kun kyseistä tautia kutsutaan lasten taudiksi. Nyt minulla ollut "rakkuloita" käsisissä ja polvessa vk:n verran. Olisiko joitain hoitovinkkejä? Tntuu tosiaan aika friikille kun netissä ei lytynyt kuin yksi teksti jossa mainittiin aikuisen sairastuneen kyseiseen tautiin. Minun piti nähdä tuttuni pieni tyttövaavi ekaa kertaa, mutta nyt sekin jää väliin =( Oudointa tilanteessa on se, että olen kova huolehtimaan hygieeniasta, pesen käsiä todella usein.
 
Viimeksi muokattu:
Kohtalotoveri
Mulla alkoi maanantaina koulussa järkyttävänä päänsärkynä ja huimaamisena. Kurkku oli kipeä ja täynnä vaaleita, suurehkoja laikkuja. Kitarisat vuosi verta ja oli turvonneet. Menin päivystykseen ja kuumetta oli 40.2 astetta. Lääkäri totes että keuhkoputken tulehdusta (meillä on ollu perheessä äidillä sitä kuukausi sitten) ja laitto kotiin syömään buranaa.
Tiistaiaamuna mulle oli ilmestyny järkyttävä määrä näppylöitä naamaan ja olin raapinu niitä unissani yöllä. Ajattelin että se olis ollu aknee vaan.... Iltapäivällä kuitenki alko ilmestyä näppyjä ensin sormien sivuihin,sitten kämmenselkiin, varpaiden reunoihin, kalkapohjiin...
Keskiviikkona mun jalatnilkkoihin asti ja kädet kyynärpäihin asti oli täynnä niitä. Muualla kehossa ei kuitenkaan vielä...
Torstaina soitin päivystykseen ja se totes että enterorokkoa on kainuussa liikkeellä. Käsivarsien näpyt alko laantua, samoin jalkapöydän. Kuitenki kyynärtaipeisiin,polvitaipeisiin, päänahkaan ja pakaroihin alko tulla näppyjä jotka märkii...
Tänään näppyjä on tullu lisää naamaan ja käsiin ja jalkoihin. Mun jalkapohjat on kantapäästä ja varpaiden kohdalta täynnä isoja, punaisia läikkiä joihin sattuu kun astuu ja siksi kävelen ku joku vanha mummeli :D
Tällä hetkellä oottelen innolla että tää tauti lähtee pois enkä haluu tätä enää ikinä takas :)
 
vierailija
Vähä kuollu tää keskustelu mutta eilen huomasin itselläni märkiviä näppylöitä yöllä en saanut unta kun näppyjä ilmestyi sormiin ja varpaisiin, kutitti niin paljon argh. Aamulla mars tk:hon ja enterorokkohan se oli tarttunut mukaan :) Nyt vähän kauhulla odottelen miten pitkään jatkuu ja paheneeko.. kutiaminen tosiaan pe*seestä
 
entero2019
vaikka tän ketjun aloitus on vanha, tää on silti yks hyödyllisimmistä mitä löysin netin uumenista joten päivitän omanki kokemuksen tänne..
Enteron sain siis ystävän 12v tytöltä jolla itsellään lievä 3 päivän tauti oireinä lähinnä kovalla kuume ja pari näppyä sormissa, minä 37v ja mun vauva 4kk sairastuttiin pe-iltana, mun oireet alko varsinaisesti vasta lauantai-iltana kovalla kuumeella ja kurkkukivulla, jota jatku 2 pv, kuume loppu ma-aamupäiväl jolloin sain yhden kipeän oloisen vesikellon sormeen kurkkukipu jatkunu koko ajan, se oliki ilmeisesti alkusoitto..maanantai-iltana on ny kädet täynnä pienen pientä näppyä ja muutama vesikello lisää ja kutiaa iha perk**eesti.. vesikellot tuntuu niinku ois polttanu liedellä ihon . eli saman lainen taudin kuva on nyt mitä se on ollu yli 10 v sitten ku tää ketju aloitettu, onkohan tää "Lasten tauti" siks että lapsille tää on VAAN tauti ja aikuisille enempi Inferno.. (vauva siis onneks selvinny miedommalla, vain kovaa kuumetta 3 päivää ja näpyt kyllä löytyy samoin ku mulla mut ei tunnu kutiavan hänellä, annan lasten panadolia 6-8 tunnin välein varulta ku itellä ni helveltillinen olo eikä toinen osaa puhua jos sattuu)

No se tärkein: mistä on meillä ollu apua (huomenna haen sitä ataraxia, vesirokkovoidetta ja jäääätelööö ja kylmää limsaa) Jonkun verran nieluun autto histec-imeskelytapletti (koivuallergisena sitä onneks varastossa) muutenki luulen allergialääkkeen kyl vähä auttavan. särkyyn auttaa 1mg panadol+400 burana kuuden tunnin välein, käsien kutinaan eniten autto Natusan-sinkkivoide, esim sibicort-voiteesta ei mulla mitään apua. Aloe-geelistä iha hitusen apua mut eniten sinkkivoiteesta. hiukan helpotusta toi myös seos perusvoiteesta (aqulan) ja ruokasoodasta, lapsella bebantehn autto hyvin näppuihin, itselläkin siitä myös vähän apua.

Mulla ny näppyjä/rakkoja käsissä, käsivarsissa, korvanlehdissä, ylähuulessa, leuassa ja jalkapohjissa ja ne tuntuuki just siltä ku palvammojen päällä kävelis, luojan kiitos ei kai vielä nielussa rakkoja mutta sekin kipeytyy pikkuhiljaa kutkuttavasti. oma tuntuma on että kun rakko puhkeaa nii se neste levittää näppyjä ni koitan olla koskematta silmiin tai YHTÄÄN MIHINKÄÄN.. Saas nähdä miten etenee...
 
entero2019
6. päivä menossa enteroo ja ny rupee helpottaan..kutisevat pikkunäpyt käsistä ja jaloista on laskenu ja jäljellä rakot jotka kuivumaan päin.
vinkkinä että puuvillahanskat helpotti oloa käsissä tosi paljon. jostain syystä ne helpotti kutinaa ja hanskat kädessä oli tavaroihin tarttuminen vähemmän kivuliasta. Atarax oli ainut tehokas lääke kutinaan ja sit panadol-burana yhdistelmä kipuun, ja voiteena se sinkkivoide, oli myös yhtä kotimaista hunajakäsirasvaa ja se oli kans hyvän tuntusta ja lievitti kutinaa. Nyt ootellaa milloin kynnet irtoaa kun sanottu että ne kynnet irtoaa joiden alla oli rakkoja.
 

Yhteistyössä