Entinen pettäjä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Petin ex miestäni useamman kerran. Asia hävettää ja kaduttaa ihan suunnattomasti. Syy pettämiseen oli tyytymättömyys suhteeseen ja arvostuksen puute. No sitten viisastuin ja vihelsin pelin poikki, erottiin minun aloitteestani vaikka mies ei olisi halunnut. Yksi syy oli se että en halunnut jatkaa, koska tiesin että mikään suhteessa ei muutu ja ajaudun ennemmin tai myöhemmin taas pettämään. En halua nähdä itseäni ikuisena pettäjänä.

Nyt olen uudessa suhteessa uuden miehen kanssa. Kaikki on loistavasti ja tuntuu että tässä on vihdoin se puuttunut pala elämästäni. Kuitenkin välillä mieleen nousee ex-mieheni sanat; kerran pettäjä, aina pettäjä. Joku siinä pelottaa vaikka tiedän että tässä suhteessa ei ole syytä, eikä varsinkaan halua pettää. Tiedän että sehän on vain itsestä kiinni, ja halusta sitoutua. Sitä halua on kyllä.

Kuitenkin mietin, että olihan halua sitoutua myös ex-mieheeni jossain vaiheessa sitä suhdetta. Tässä suhteessa kuitenkin kaikki on erilailla ja mm. keskustellaan asiasta kuin asiasta todella avoimesti. Sitä ei exän kanssa ollut. Eli todennäköisesti keskustellaan myös jos tulee tunne että olen tyytymätön johonkin osa-alueeseen suhteessa. Voisi siis olettaa että tuohon tilanteeseen ei voi ajautua enää.

Pelkäänkö turhaan? Onko kellään vastaavia kokemuksia? Onko kerran pettäjä oikeasti aina pettäjä, vai voiko muuttua jos halua on riittävästi?
 
Ex-
Onhan siihen syynsä, että erotaan. Ihan samoin on pettämisen kanssa. Jokin ei ole kohdallaan omassa parisuhteessa, kun tarvitaan ulkopuolista "apua". Sitä uskottomuutta kuitenkin syytetään, kun ero tulee ajankohtaiseksi, vaikka pettäminenkin on ollut vain seuraus tyytymättömyysestä.

Olen ollut uudessa parisuhteessani jo todella pitkään, asuimmekin vuosikaudet välillä etäällä toisistamme, mutta kumpikaan ei kaivannut ulkopuolisia suhteita, koska keskinäinen arvostuksemme oli niin korkealla, että mitään kaipausta sellaiseen ei ole ollut silloinkaan. Kun toinen on tärkeä, ei sitä suhdetta halua loukata tai vaarantaa. Tämä poikkeaa täysin entisestä suhteestani, avioliitosta, jossa kituutin pitkään todella tyytymättömänä ihan vain siksi, että luulin sen olevan velvollisuuteni ja osani.

Antaa sen exäsi katkeruuden sävyttämät mieleipiteet jäädä arvoonsa, hän purkautuu pettymyksestään siten. Poista se kaiku päästäsi roskiksiin, jonne se joutaa.
 

Yhteistyössä