entiset syli nukuttajat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikkis85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mikkis85

Uusi jäsen
24.01.2008
25
0
1
Hei. Meillä reilun kuukauden ikäinen tyttö, jonka nukahtaminen on todella kovan työn takana. Yleensä saan sen nukkumaan jos nukutan sylissä. Sylillä saa kauan aikaa hytkytellä ja kävellä. Olisi ihanaa opettaa tyttö nukahtamaan sänkyynsä. Sänkyyn jos tytön siirtää niin alkaa hetken päästä kauhea viuhke ja käsien heilutus ja lopulta itkeskelee. Tuttia syö harvakseltaan. Vaunuihin nukahtaa herkemmin. Nukuttaminen on sitä vaikeampaa mitä kauemmin lapsi on hereillä. Olenko tehnyt väärin kun alusta alkaen nukuttanut lapseni sylissä, enkä sänkyssä?? Help.. ja kaikki neuvot kehiin..

Et todellakaan ole tehnyt väärin!

Mikään ei vauvojen kanssa ole kiveen hakattua: jos vauva nyt pikkuisena nukahtaa parhaiten syliin, niin ei se tarkoita sitä, että saat häntä kanniskella uneen vielä leikki-ikäisenäkin :)

Noin pienen kanssa itse toimisin juuri niin, kuin se olisi kaikille helpointa. Vaikka eka vuosi menisikin syliin nukahtaessa, niin hänellä on kuitenkin vielä koko elämä aikaa oppia nukahtamaan muualle. Ymmärrän kyllä kaipuusi nukuttaa vauvasi sänkyyn, kuten kaikissa vauvanhoito-oppaissa kehotetaan. Mutta syliin nukuttaminen ei kuitenkaan ole väärin, vaikka siitä niin usein pelotellaankin.

Meillä oli sama juttu pojan ollessa pienempi. Mun päivät meni siihen, että istuin sohvalla vauvan sänkynä. Pinnasänkyyn siirtämistä oli turha edes yrittää, heräs heti -niin kuin teilläkin. Tuttia ei syö meilläkään.

Ongelmaan tuli ratkaisu vasta joskus reilu 3kk ikäisenä ku aloin nukuttaan ulkona. Vaunuihin nukahti ulkona lykkiessä kohtuu suosiolla. Tuntu ihmeelliseltä ku alkoi olla omaa aikaa, vaikkakin pieniä pätkiä kerrallaan.

Nyt poika lähes 5kk ja siirrettiin just yöuniksi meijän sängystä pinnasänkyyn. Tuli ahdasta ku kaveri alko heiluun niin kovasti. Siirto tapahtui pikkuhiljaa ja protestia ei oo kuulunu. Oletan. että lapsi itse tietää milloin mitäkin kaipaa.

Eli vaikka nyt syliin nukuttaisitki, kyllä se vielä oppii sänkyynkin jäämään! Anna vaan lapselle paljon syliä, se on tärkeää! Ja jos itteä väsyttää niin koita jaksaa muistaa että hetken se aika vain kestää. Voimia sulle mikkis85!

mikki85, kannattaa kapaloida vauva unta varten, ei pysty huitomaan ja nukkuu paremmin+saattaa olla helpompi siirtää sylistä lämpimässä kapalossa kun ei havahdu viileään sänkyyn. Meidän 3kk on pakko edelleen kapaloida yöksi jotta saa nukuttua.
Tosin nyt on tullut ongelma kun ei halua enää käsiä kapaloitavan, kapalo selvästi ärsyttää, mutta jos jättää vapaaksi niin ei nuku ollenkaan...

Meillä jos tyttö huitoo kovin sänkyyn siirrettäessä, ollaan sängyssä tehty sellainen "kevytkapalointi" peitosta. Eli on vähän peittoa taitettu lapsen alle sivuilta. Senverran, että pitää ensimmäisiä huitomisen yrityksiä, mutta aukeaa sitten lopulta kokonaan siinä lapsen liikahdellessa (usein ollaan myös itse vedettty peittoa auki, kun lapsi on jo ollut unessa). Nykyisin tuota tehdään kokoajan vähemmän, koska se ei selvästikkään ole enää niin tarpeellista. Näin lapsi on myös pikkuhiljaa oppinut sängyssä nukkumista...

Meillä tyttö vasta nyt 10kk ikäisenä on ruvennu nukahtaan omaan sänkyyn.Siihen asti ollaan nukutettu syliin,muutos kävi yllättävän "kivuttomasti".Yksin ei kumminkaan vielä ala nukahtamaan,vaan jommmankumman on seisottava sängyn vieressä.Jos yksin jättää niin ihan varmasti nousee seisoon ja huutaa...Hirveästi autto uninalle,sitä saapi halia ja rettuuttaa.Nukahtaaki sitten nalle kainaloon.
Eli mun mielestä sulla ei tartte olla huolissaan tuosta syliin nukuttamisesta :)

Meillä kaikki 5 lasta nukutettu syliin pieninä.Ja siinä 10 kk-1 vuotiaina ovat ite tehneet selväksi että ei enää syliä vaan oma sänky.Nyt poika 8 kk ja osoittaa jo merkkejä siitä!!

Mä uskon että oikee paikka lapselle on turvallinen syli ja sen olen antanut.
NOin pieni vauva vielä..Ihan rauhassa sylittele ja paijaile.Niitä aikoja kaipaa oikeesti ihan kamalasti joskus!!

Meidän pätkä on 5kk, ja se saa nukahtaa vielä syliin useimmiten. Se käy 5 minuutissa, joten eipä tarvi kanniskella tota tuntitolkulla. Eilen se rupes kuulostaan väsyneeltä, otin sen syliin ja se oli 6 min kuluttua sängyssään kynnet leikattuina. Mutta ei syliin nukuttaminen ole haitannut, yhtä hyvin se sammuu omaan sänkyynsä, lattialle, sitteriin ja kylässä sohvalle.
Alussa mäkin laitoin peittoa tiukemmin ympärille, ettei pätkä herää kun kädet ja jalat heiluu. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vauvas on vielä NIIN pieni, ettei kannatta olla huolissaan siitä missä nukkuu ja miten nukkuu - pääasia, että nukkuu! Kyllä se aikaa myöten siitä helpottuu. Meillä sylinukkuja siirtyi helpohkosti omaan sänkyyn nukkumaan noin 3 kk ikäisenä.

Oletko kokeillut kantoliinaa? Ekoilla kerroilla lapsi voi protestoida sitä vastaan, mutta useimmat tottuvat siihen pian kunhan hetken aikaa pysyy liikkeessä ja keinuttelee vauvaa liinassa. Mulla se oli korvaamaton apu siinä vaiheessa, kun tuntui ettei mitään voi tehdä kun vauva on käsissä koko ajan. Liinassa vauva nukkui juuri siinä kuukauden-parin kieppeillä pisimmät unensa.

Onhan se vanhemmille ja varsinkin äidille tosi rankkaa, kun tuntuu ettei hetkeksikään saa käsiä vapaaksi. Mutta laitan tähänkin ketjuun saman kuin toiseen laitoin - vanhemmat ovat vauvaa varten eikä toisinpäin! Eli vanhempien on sopeuduttava ainakin aluksi vauvan rytmiin.

Kiintymyssuhdeteorian mukaan (karkeasti yleistettynä/yksinkertaistettuna) lapsi oppii sitä itsenäisemmäksi mitä turvallisemmaksi hän kokee olonsa vanhempiensa kanssa, eli nukkumaanmenoa ajatellen, kun lapsi alussa oppii siihen, että vanhempien sylissä on turvallista nukkua, hän myöhemmin uskaltaa luottaa itseensä ja nukkua yksin omassa sängyssään.

Meillä vauva on 3.5kk vanha ja edelleen nukahtaa tissille tai sitten hyssyttelyyn. Vien kuitenkin aina omaan sänkyyn sitten kun on unessa eikä se siitä herää vaikka lasken hänet sinne. Vain pari kertaa on käynyt niin että on alkanut itsekseen nukkumaan. Meidän tyttö oli aikoinaan sellainen itsekseen nukahtaja että suostui jäämään sänkyyn ja hakemaan unensa itsekseen. Poika on taas ihan erilainen, mutta minusta pikku vauvan ei tarvitsekaan osata jäädä yksin nukahtamaan. Et ole tehnyt yhtään mitään väärin ja kyllä nämä pienet joskus jää itsekseenkin nukkumaan.

Noin pieni nukkuu vielä vähän miten sattuu ja ilman tarkkoja rytmejä. Munkin neuvo on, että anna ihmeessä nukahtaa syliin (tai kantoliinaan), jos se niin onnistuu. Tärkeintä on, niin kuin edelliset on jo kommentoineetkin, että vauva tietää olevansa turvassa.

Meidän syliin- ja tissillenukahtaja alkoi n 3 kk iässä itse irrottaa otteen tissistä ennen nukahtamistaan ja sitten sänkyyn siirron jälkeen nukahtaa tyytyväisenä sinne. Nyt ei enää 7 kk ikäisenä edes halua syliin nukahtaa, vaan osoittelee haluavansa sänkyyn. Ja jo nyt kaipaan sitä syliin nukuttamista...

Yhteistyössä