Hae Anna.fi-sivustolta

Epärehellinen siivooja

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä Zoe, 01.09.2003.

1. Zoe Vierailija

Oletteko törmänneet Kreikassa epärehelliseen siivoojaan?

Meiltä hävisi viime matkalla huoneesta kaksi täyttä askia tupakkaa: toinen peilipöydän laatikosta ja pari päivää myöhemmin olimme unohtaneet askin pöydälle ja rannalla ollessamme huomasimme, että sinnehän se jäi, mutta takaisin tultuamme ei enää ollutkaan....

Olimme koko loman molemmat ihan vesilinjalle, jotain mistään omasta hölmöilystä ei ole kyse. Mies osti kartongin ihan eka päivänä ja polttaa askin päivässä, joten laskuissa on helppo pysyä ja molemmat olivat avaamattomia askeja.

Oisko siivooja luullut tipiksi :eek:, mutta eka tosiaan hävis laatikoista. Arvatkaa jätimmekö tippiä??

Emme ole tällaiseen törmänneet aikaisemmin, vaikka olemme työmme vuoksi asuneet vuosia Kreikassa ja asuneet hotelleissa. Mielestämme kreikkalaiset ovat olleet tähän saakka huippurehellisiä.

2. Epäilijä Vierailija

Oliskohan niin että siivoojina olisi joitain muita kuin kreikkalaisia? En kirjoita maita... kreikkalaiset ovat olleet aina rehellisiä. ""Vierastyöläisiähän"" on Kreikassa nykyisin.

3. huomio Vierailija

Toivottavasti kerroitte asiasta hotellinjohtajalle, tai ainakin matkatoimiston edustajalle. Tuskinpa kukaan työnantaja haluaa pitää epärehellisiä työntekijöitä palveluksessaan.

4. Zoe Vierailija

Emme sattuneet näkemään siivoojia milloinkaan.

Jätin matkanjärjestäjän palautteeseen tiedot tapahtuneesta + laiton Suomesta emailin hotellin osoitteeseen.

Emme oikeastaan pitäneet asiaa niin kummoisena, että olisimme ottaneet paikan päällä yhteyttä hotellin johtoon tms. mutta nyt jälkeen päin rupesimme tuumimaan, että olisi varmaan hyödyllistä ""nostaa kissa pöydälle"" hotellinkin maineen säilyttämiseksi.

5. hmm... Vierailija

Tarkoittaakohan epäilijä, että yksikään kreikkalainen ei varasta? Kukaan ei voi oikeasti olla niin sinisilmäinen, kyllä niitä varkaitakin on siellä ihan yhtä paljon kuin muuallakin.

6. Nuori siivoojatyttömme oli sen oloinen, josko oli vuorilta tullut, että ajattelimme heti ettei ollut kovin kokenut vielä asiakaspalvelusta. Varsinkin kun huomasimme heti kolmantena päivänä, että pöydälle jätetystä Fazerin Siniset-pussista oli hävinnyt muutama karkki.

Teimme sitten hänelle kokeen ja jätimme lattialle vuoteen viereen kaksi suomalaista kahden euron kolikkoa, joista toinen oli hävinnyt ulkona ollessamme.

Vielä kokeilimme hänen rehellisyyttään niin, että jätimme pöydälle avoimen keksipaketin, josta olimme syöneet vain yhden keksin kumpikin. Palattuamme huoneistoon paketista oli syöty 4 keksiä.

Näin kun olimme täysin vakuuttuneet hänen syyllisyydestään päätimme ojentaa työttöä. Emme sinänsä halunneet hänelle mitään pahaa, koska kokemattomuuttaanhan hän toimi ja tuskin häntä oli osattu opastaakaan toimeensa.
    Emme halunneet kannella hänestä työnantajallensa, koska saattoihan olla että oli vaikkapa sukulainen ja silloin ei työnantaja olisi ehkä ryhtynyt toimenpiteisiin. Tai asia oli kääntynyt meitä vastaan.

Siispä voitelimme kaksi Lakta-karamellia eräässä luultavasti varsin syömäksikelpaamattomassa materiaalissa, pakkasimme ne takaisin käärepaperiin ja jätimme ne pöydälle viimeisenä iltana pöydälle. Nyt haluaisimme toki olla kärpäsenä katossa ja nähdä saiko hän opetuksen, jota toden teolla kaipasi.

Muuten olimme tyytyväisiä, eikä meiltä enempää yritetty varastaa. Omastaan on kuitenkin pidettävä huolta.Kukapa muukaan pitäisi.

7. Epäilija Vierailija

Epäilijä on sen verran reissannut sekä Kreikassa että muualla ja kreikkalaisen en ole kuullut koskaan varastaneen mitään. ""yhtä paljon varkaita"", mikä se sellainen määrä on. Taidat olla joku Espanjan matkailija tai Turkin.

8. Satu Vierailija

Yhden ainoan kerran törmätty epärehelliseen siivoojaan.Sama ""kohtalo"" eli aina jotain pientä hävinnyt huoneesta siivouksen yhteydessä.Kun kotimaan kolikoita oli pikkuhiljaa hävinnyt yli 20 euron edestä- käämi meni!Teimme myös kolikkokokeen varmistuaksemme asiasta- selvää pässinlihaa.Aineellisesti tai rahallisesti ""who cares"", mutta enemmän ärsytti juuri se tavaroiden penkominen ja laatikoiden tutkiminen.Otin välittömästi yhteyttä Aurinkomatkojen toimistoon ja hotellin johtajaan.Keskustelin melkoisen isoilla kirjamilla, mutta hotelli korvasi menetetyn rahan ja loppuloman siivous ok.

9. zak Vierailija

Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia Kreikasta, mutta tuli mieleen kesällä ollut keskusteluketju, jossa käsiteltiin tipin jättämistä. Usea kirjoittaja ehdotti, että tippi annetaan jättämällä siivoojalle rahaa pöydälle.

Tämä on huono ohje, koska rehellinen siivooja ei ota rahoja peläten että häntä seuraavaksi syytetään varkaudesta.

10. tertsa Vierailija

Itse ainakin raapaisen laapusen 'tipin' alle, jossa selvästi paikallisella kielellä lukee ""kiitos! siistijälle"".

Opas kyllä neuvoo kirjoituksen kanssa tarvittaessa.

Ja hyvinpä nuo ovat aina osanneet jopa hotellin pihalla kiittää saamastaan tipistä.

11. Uskoja Vierailija

Olen sen verran matkaillut sekä Kreikassa että muualla etten ole koskaan nähnyt turkkilaisen varastaneen. Epäilijä on sen verran reissannut sekä Kreikassa että muualla ja kreikkalaisen ei ole kuullut koskaan varastaneen mitään. ""yhtä paljon varkaita"" on tästä päätellen Espanjassa. Asia on harvinaisen selvä.

12. Uskojalle Vierailija

Kreikkalaisia pidetään rehellisinä enkä ole koskaan kuullut että siellä olisi paikalliset varastaneet, toiset turistit kyllä silloin tällöin.
    Espanjassa sinut on jo käännetty ennenkuin olet hotelliisi ehtinyt, tämmöistä olen kuullut ja se on faktaa.
    Tuttavani oli taannoin Espanjassa opaskurssilla ja hän kertoi karmivia tarinoita varaista siellä.

13. uuno Vierailija

Olen minäkin kullut yhtä sun toista varkaista ja monesta muustakin asiasta, muuta ei se sillä todeksi muutu. Eikä sillä että minä julistan sen todeksi. Kaikkein vähiten se on totta sillä perusteella mitä minulle on tapahtunut ja mitä ei ole tapahtunut. Olen ollut useassa espajalaisessa hotellissa eikä minua ole käännetty mennessä eikä tullessa saati ollessa. Eli et ole kuullut että minut on käännetty saatikka että se olisi faktaa. Tuttavasi taisi muuten reputtaa siellä kurssilla juttujensa takia.
    Olen muuten nähnyt ulkomaalaisen varastavan ulkomailla ja suomalaisen sekä kotimaassa että ulkomailla.

14. Maassa maan tavalla Vierailija

Minusta on parempi että ulkolaiset varastavat ulkomailla, eikä Suomessa ja suomalaiset varastaisivat vain ulkomailla.
    Näinollen Suomessa ei olisi varkaita ja meillä olisi jäljellä vain yhdeksän (9) käskyä noudatettavana.

Tätä samaa matematiikkaa voisi sitten jatkaa, ja lopulta meillä ei olisi mitään käskyjä noudatettavana. Eläisimme demokratiassa.

15. hmm... Vierailija

Miksi Kreikassa on vankiloita? Onko ne vain turisteja varten, jos ne ei niitä omilleen tarvitse. ""kreikkalaisen en ole kuullut koskaan varastaneen mitään"", voi jessus sentään, siis kukaan kreikkalainen ei koskaan ole varastanut mitään vai? Oletko ihan oikeasti tosissasi vai pelleiletkö?
    Olettamukseesi sen verran, että olen lomaillut sekä Kreikassa, Espanjassa että Turkissa. Viimeksi äskettäin Espanjassa ja viime syksynä viimeksi Kreikassa.

16. hmm... Vierailija

""tämmöistä olen kuullut ja se on faktaa"". Voi näitä luulijoita ja olettajia ja ""faktojen"" puhujia, joiden ""faktat"" perustuvat siihen, mitä muut ovat kertoneet. Ei minua ainakaan käännetty Espanjassa ennenkuin ehdin hotelliin, eikä sen jälkeenkään. Tottakai sielläkin on rikollisuutta niinkuin on joka paikassa. Yleisesti ottaen Espanja oli minulle pettymys, joten ihan heti en sinne mene uudestaan.

17. Tuula Vierailija

Minusta älytöntä jättää missään päin maailmaa rahaa tai muuta arvokasta suorastaan tyrkylle. Tilaisuus tekee varkaan, niinkuin sanotaan. Muutamalla karkilla tai keksillä tuskin on väliä, mutta rahoja, lentolippuja, passeja, kännyköitä, kameraa ja koruja varten vuokratkaa tallelokero, jonka avain kulkee aina mukananne.

Erittäin vaikea näyttää toteen ja syyttää siivoojaa, että kaksi euroa on lattialta tai pöydältä kadonnut. Pistäkää hilut pöydiltä taskuun lähtiessänne.

18. Viisaita neuvoja Vierailija

Tuula neuvoo viisaasti. Meidän porukka on enimmäkseen viime aikoina lomaillut Italiassa, eikä mitään ole koskaan varastettu hotellissa tai ravintoloissa jne.

- Olemme tulleet siihen tulokseen, että paikallinen Mafia, Gomorra, N´dtrangheta, tai millä nimellä se nyt sitten kyseisellä alueellakin vaikuttaa, pitää meistä hyvää huolta.

Koska se, ainakin epäsuorasti omistaa varsin ison viipaleen turistibisneksestä, ja tietenkii sitten ""suojelee"" loput, niin meillä maksumiehillä on varsin turvalliset olot.
    Tietenkin pikkupojat harjoittelevat kaduilla ja toreilla vähän sorminäppäryyttä, mutta se täytyy hyväksyä paikallisena urheilulajina=miehuuskokeena.

-Vähemmän näkee tiedotusvälineissä juttuja Mafiaa vastaavista organisaatioista Kreikassa, Turkissa ja Espanjassa. Kertokaapa niistä, jos tiedätte; olisi mielenkiintoista.

19. Kommentti Vierailija

Päteekö tässä ""(muutama) poikkeus vahvistaa säännön"" kreikkalaisten rehellisyydestä. Haluaisin ainakin uskoa siihen.

20. Zoelle Vierailija

No tupakka on tietysti pieni juttu mutta joltain toiselta saattaa häipyä jotain muuta. Kannattaa ottaa yhetyttä hotellin omistajaan tai kertoa asia respassa.
    Itsellämme kävi kerran nini että ensimmäisessä kerroksessa olevan huoneiston toinen pation ovi oli jätetty auki. Siisoojalal oli itsepäinen tapa mennä patiolle eli maaterassille ja järjestellä tuolit ja pöydät haluamaansa järjestykseen joka ainoa päivä. Kun tulimme puolipäivän reissulta aloin avata molempia ovia ja hups toinen oli jo auki. Riensin välittömästi respaan (iso ruotsalaisomisteinen hotelli) ja kerroni asian. Virkailija kysyi että onko varmaa että se on siivooja eikä esim. me itse. Kerroni ""ovien tarkistamissysteemistäni"" joka on sellainen että atrkistan useammin kuin kerran että ovet ovat lukossa. Hän uskoi koska mukanani oli vieras henkilö joka tuli emitä hakemaan huoneistosta asti ja näki että tarkistin lukituksen. Siivooja sai heti huomautuksen ja näkyi hänen naamastaan. Erehdyksiä sattuu tietysti mutta kun on kyse toisen omaisuudesta ja huoneisto on eka kerroksessa täytyy olla huolellinen.

21. Tina Vierailija

tallelokeroita ei ole jokaisessa hotellissa ja jos ne ovat yleisissä tiloissa en kyllä sinne mitään vie. Huoneessa oleva tallelokero on eri juttu. Mutta rahaa nyt ei kukaan järkevä jätä esille ja jos pari euroa katoaa ei se maailmaa kaada mutta horjuttaa luottamusta.

22. Tuula Vierailija

Täytyy muistaa, että huoneeseenne pääsevät kaikki talon siivoojat, huoltomiehet ja vastaanoton väki. Onko syyllinen juuri teidän huonettanne siivonnut siivooja on vaikea näyttää toteen ellei saa kiinni itse teosta. Itse en uskaltaisi syyttää ketään.

Sellaisessa hotellissa en 30 vuoden reissujeni aikana ole käynyt, jossa ei olisi minkäänlaisia tallelokeroita. Useimmiten ne ovat huoneistossa/huoneessa. Meillä oli viimeksi Rodoksella tallelokerot vastaanoton takahuoneessa (johtajan huone). Avain oli itsellä ja siellä pääsi käymään milloin vain.

Kävin välillä parikin kertaa päivässä lokerolla. Kun kävin esim. automaatilla nostamassa rahaa, hain luottokortin lähtiessa ja vein heti takaisin säilöön. Mukanani ulkona kulkee vain 2-3 päivän kassa, loput ovat tallelokerossa. Huoneeseen en jätä mitään. Lokero ei paljon maksa.

23. Tämän keskusteluketjun jatkeeksi haluaisin vain mainita, että matkusteltuamme 2 kertaa Kreikassa, kerran Turkissa ja kerran Portugalissa, ei meiltä ole hotellissa varasteltu yhtään mitään.

Rodoksella sitten rantaravintolassa hävisivär kalliit Ray-Bann aurinkolasit yhtäkkiä pöydänreunalta. Oma moka, minkäs sille mahtaa jos ei ole tarkkana. Samahan varmaan kävisi Suomessakin.

24. Aurinkolaseille.. Vierailija

Nuo matkakerrat eivät tietysti ole kovin hyvä ""otanta"" mutta kuvastaa sentään jotain. Huolellinen kannattaa olla mutta hotellihenkilökuntaan täytyisi saada luottaa. Ei edes Rodoksella varmaan kreikkalainen vie mitään, vaan muut turistit.

25. varastettu Vierailija

Takerruinpa tuohon..ei kreikkalainen vie mitään...

Kyllä meidän perheeltä on nimenomaan Rodoksella varastettu ja varas oli kreikkalainen taksikuski.

En jaksa kertoa asiasta seikkaperäisemmin, mutta se oli sitten poliisijuttu ja poliisikin pyysi anteeksi: "" we are here different people"".

Tämän jälkeen muistan tarinoita kreikkalaisten merimiesten tavoista Kotkan satamassa, eivätkä ne aina kestä julkisuutta.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri