Epäspesifi emätintulehdus

  • Viestiketjun aloittaja Anja
  • Ensimmäinen viesti
Anja
Raivostuttaa, ottaa päähän, vituttaa.

Ollut ihme vaivoja jo puolisen vuotta. Alapää haiskahtaa ja erityisesti yhdynnän jälkeen. Kävin tohtorilla, odotin tuloksia 5 vkoa kun ei saanut terveyskeskuksesta ikinä ketään kiinni, lopulta pyysin puhelinajan tohtorilta. Itse tohtori ei vaivautunut soittamaan, vaan sairaanhoitaja joka kertoi et kaikki kunnossa, valkovuodossa oli clue-soluarvot vähän koholla.
Asia selvä.
Kysyin mitä voi tehdä, vastaus "nojaa, eipä kummempaa, kokeile JOTAIN apteekin itsehoitolääkettä"

Raivostuttavaa tässä se, että nyt yhtäkkiä muistin et mulla on ollut tämä sama vaiva ennenkin! Epäspesifi epätintulehdushan se. Muistin et lääkäri antoi jotain suun kautta otettavaa medisiiniä ja sitten starogyniä emättimeen.

Kävin nyt stamassa starogyniä, jes että sitä saa ilman reseptiäkin. Koitin soittaa terveyskeskukseen, no nehän on lomalla. Koitin soittaa sinne edelliseen opiskeluajan palveluun josta saisin omat tietoni lähetettäväksi nykyiseen paikkaan - kiinni sekin paikka tietenkin.

Nyt tässä odottelen sitten että alkaako pelkkä starogyn-kuuri toimimaan.
Ärsyttää tässä nyt vaan se että apua/hoitoa ei vaan saa!! Tämäkin vaiva välillä laantunut, välillä taas enempi, semmonen taustalla kummitteleva juttu niin ei tullut sitten mentyä uudestaaankaan lääkäriin (jakun tietää ettei oo mitään klamydiaa yms kun ne tsekattiin silloin kanssa)

Onko kellään siis kokemuksia tästä ilmeisesti uusiutuvastakin vaivasta, ja miten vois ehkäistä ja tai nyt parantaa itseään itse?
Hiiva tämä ei ole.
 
-e-
juu samaa vaivaa.. ei tunnu lähtevän ei lääkkeillä mitä lääkäri määrää, eikä itse hoito lääkkeillä.. mulla oireili kauan.. lopulta löytyi kondylooma!!
ja nyt kondylooma poistunut ja edelleen oireilee.. tuskaa haista kamalalta..
 
Meikämaija
Jösses. Paskempi homma. Onneksi en enää haise, aikoinaan kyllä.
Tuo saakelin epäspe.. toimii kuten varis sillä tervatulla aidalla. Pöpöt ovat samat kuin suolistossamme ja siirtyvät sieltä toiseen aukkoon. Pillastuvat, kun vähän ärsytellään ja tekevät elämästä haisevan. Ne juukelit elävät myös miehen ihopoimuissa siellä herkimmässä päässä tullakseen taas vierailulle. Varisteoria siinäkin toimimassa.

Hommaan ei auta muu kuin ehdoton siisteys molemmilta. Ensiksi tietysti se pöpökanta vääristä paikoista täytyy saada tapettua ja sitä odotellessa on kortsukauppaan asiaa tai pidettävä selibaattia. Jos tapananne on ollut olla vähän hillittömiä, siitä tavasta täytyy ehkä vähän tinkiä. Pöpölle ei pidä tehdä polkua.

Tohtori tietää paremmin kuin minä, mikä rohto tarvitaan, mutta maitohappobakteereista ei ole haittaa, vaan hyötyä. Niitä saa apteekista, minua auttoivat. Rauhoittavat myös muutoinkin suolistoa ja tasapainottavat suoliston omaa bakteerikantaa. Asidofilus-, laktofilus- ja mikä se nyt olikaan -filuksia on lisätty myös maitotuotteisiin, jotka voi ottaa ruokavalioonsa, mutta noin kuurina kannattaa vaivaan ottaa ne apteekin pasiliskot.
 
ap
Jes... pitääpä koittaa noita ehdottamiasi *filus juttuja.... Ostin tosiaan tuota starogyniä, käytin ihan tesmimielessä vain puoli annosta (puoli asetintuubillista kerralla) ja kolmena päivänä putkeen ja vaiva tuntuu nyt laantuneen.. .saas nährä ku näen miestäni tuossa viikonloppuna et miten käy taas sitten seksin jälkeen..

Jostakin toiselta keskustelupalstalta löytyi pari vinkkiä kans: gynophilus emätinpuokot ja luontaistuoteliikkeessä myytävä CANTHARIS noin niinku ennakkoehkäisynä. Pitääpä testata kans jos tämä tässä taas jatkuu...

Mut tosiaan suosittelen tuota starogyniä sullekin -e-!
 
Viilinhiki
Mulla oli tosi paha hiivatulehdus alapäässä. Ennenkuin ehdin apteekkiin ostamaan Canesten-voidetta niin otin jääkaapista vajaan viilipurkin ja kaadoin siitä erottunutta heraa vessapaperiin ja pyyhin sillä alapään. Kirvely helpottui heti. Saippuan käyttö lisää hiivan kasvua. Hiiva kuolee happamessa, mutta rehevöityy emäksisessä.
Happaminen maitotuotteiden syöminen hillitsee hiivan kasvua. Nyt helteillä kun hikoilee ja iho on kostea niin hiiva pääsee oikein riehaantumaan.

 
Been there
En viitsi sen enempää ottaa kantaa noihin lääkkeisiin, voisin kirjoittaa kirjan mitä olen yrittänyt tämän hel-tillisen vaivan takia.. Olen siis kärsinyt jo 12 vuotta, mutta vasta pari vuotta oppinut ymärtämään kehoani ja tasapainoilemaan niin, että kärsin epäspesifistä tulheduksesta enää 0-2 kertaa vuodessa.

Mutta asiaan. Sinä "MEIKÄMAIJA"!!!
Sinunlaisesi tohtorit ovat saaneet mut raivon partaalle vuosien aikana. Tietämättömät yhdistävät tämän aina hygieniaan. Mutta kun ei ole ihan niin yksinkertaista. Sellaiset arvauskeskuslääkärit kehottavat juomaan paljon vettä, ja että "kannattaa seksin jälkeen käydä pesulla". Ihan kuin en olisi kaikkea maailmassa yrittänyt ja tuhansia euroja laittanut lääkkeisiin. Hyvä kun mies ehtii laueta KONDOMIN KANSSA tai ilman, kun mä olen jo suihkussa. Sitten lääkäri sedät höpöttää, että voisit pesasta välillä... Sapettaa.

Nuorempana häpesin, enkä kehdannut puhua enkä kysyä ongelmastani. Sitten onneksi löysin lääkärin, joka tiesi mitkä tämä oli. Joillakin on herkkä vatsa, joillakin allergiat, joillakin herrkä vagina. pitää vain tulla toimeen asian kanssa. Mutta ei pidä olettaa että edes lääkärit tajuaisivat.

Tiesitkö, että diagnoosi on niin uusi, etteivät kaikki lääkärit myönnä edes tällaisen kroonisen tulehduksen olevan olemassa!

Sain tulehduksen 18-24 vuotiaana joka ikisten kuukautisten yhteydessä.

Muutama vinkki:
-Starogynia aina seksin jälkeen ja kuukautisten aikaan pesun jälkeen yöksi.

-Starogyniä mökkeillessä; jos uit meressä tai järvessä (eri ph mihin herkkä alapää tottunut).

-Pesu tietenkin apteekin ph-liuoksilla, esim Sebamed. EI IKINÄ saippualla.

-Jos pientäkään oireen poikasta niin syö pari Flagyl Comp antibioottia. (Ne ovat reseptilääkkeitä, mutta kun ilmoitat lääkärille että kirjoittaa niitä sulle, että ne ovat ainoa mikä toimii. Etkä siis syö koko kuuria, vaan otat ennalta ehkäisevästi max 2 tablettia ennenkunnon oireita)

-Starogyniä eikä Flaygyleitä ei saa käyttää liian usein, ettei elimistö totu. (Taitelepa siinä sitten...)

- Sisällytä ruokavalioon väh. puoli litraa Asidofilus-tuotteita päivittäin. Esim aamupalan kera.

Ja tiedoksi, että olen jokseenkin kypsä herkkään vaginaani... Sen päivänen "nirppanokka". Saan myös virtsatientulehduksen TOSI helposti. Onneksi se on helposti diagnosoitavissa, ja olen saanut siihenkin antibiootteja joita voin ottaa ennaltaehkäisevästi.


 
Meikämaiaja
Terveisiä vain Been Threelle.
Sinulla on krooninen vaiva ja älyttömän herkät limakalvot. Meillä muilla ei välttämättä ole ihan niin vaikeasta tilanteesta kysymys, vaan siitä tavallisemmasta, eli syystä tai toisesta väärässä paikassa lisääntyvät bakteerit, jotka ovat kotoisin omasta elimistöstä. Samoja, kuin suolistossa.

Enhän minä sitä muutoin niin varmasti tietäisi, mutta olen joutunut itsekin vaivaani hoidattamaan, etsimään syitä ja keinoja ja keskustelemaan lääkärien kanssa, miten sitä saa pidettyä kurissa. Eihän se silti aina auta, jos on vastustuskyky alentuneessa tilassa, vaikka miten hygieniastaan huolehtisi, mutta koskaan siitä ei ole haittaa. Kun ei se riitä, että itse on huolellinen, kumppanin pitää olla kans.

Nuoret varsinkin ovat ujoja noiden asioiden kanssa ja kysylevät tietoja mistä saavat. Ei heillä hygieniakaan ole aina kohdallaan, kun leikkiin ryhdytään. Tämä palsta on ilmainen, vaikka se sinua ärsyttääkin, valistusta saa ja pitää antaa. Ehkä sinä et sitä todellakaan enää tarvitse, mutta eihän näitä sinulle henkilökohtaisesti kirjoitetakaan.

Yritä katsoa laajemmalle kuin oman nenusi ja pimpsasi edustalle. Sinulla on myös hyviä ohjeita ja neuvoja, joita monet tarvitsevat kovin mieluusti ottavat vastaan.

 
Meikämaijaa aina tarvitaan
No, onneksi en ole ainoa, jota ottaa päähän Meikämaija aina suuna päänä, lukekaas tuolta toisesta ketjusta, kuinka hän tuli leikkaukseen suoraan vaellukselta ym.ym
 
Meikämaija
Pyrin vakavissa asioissa aina olemaan asialinjalla ja kertomaan vain sen, minkä tiedän varmistetuksi ja oikeaksi tiedoksi. Enkä yleensä rähise kenenkään kanssa. En täällä enkä elävässä elämässä.

Sille en voi mitään, jos jollakulla on vikaa eri päissä ja niiden paineita pitää purkaa. Nyt minä satun olemaan jonkun paineiden purkamisen kohteena, kuten juuri tuossa mainitussa ketjussa joku toinen on tuota haukkujaa moittinutkin puolestani. Aika erikoista on, jos jonkun terveydentilastakin pitää olla kateellinen. Eikö sentään voisi olla iloinen, että vaikeuksienkin kautta voi päästä voittoon? Sitähän minäkin toivon muille kanssaeläjilleni ja omilla kokemuksillani yritän rohkaista olemaan muitakin pelkäämättä, tuossa tapauksessa leikkaustoimenpidettä. Minulle on turha olla kateellinen, annokseni elämän vaikeuksista olen taatusti saanut, mutta perusluonteeltani olen sellainen, etä en juutu niihin, vaan pyrin näkemään positiiviset puolet vaikeissakin tilanteissa ja muistamaan hyvät asiat. Jos kokemukseni jotakuta auttaa, se kannattaa kertoa. Meidän ihmisten tieto- ja kokemusmäärä eri asioista on erilainen ja ensimmäistä kertaa eteen tulevan asian kanssa ollaan aina ymmällään. Mutta mitä pitemmälle elää, sitä moninaisempien asioiden kanssa on ehtinyt olemaan tekemisissä.

Koeta sinäkin, kohtuuttomasti ärsyyntynyt, opetella keskittymään hyviin asioihin elämässäsi. Elämä on paljon mukavampaa. Jos kaiken aikaa lasket vain sitä, mitä sinulta puuttuu, on tuo lista loputon. Tyytymättömyytesi ja kateutesi määrä ei kun pahenee, jos kaikesta pulttaat ja kuvittelet, että toisten elämä on helpompaa kuin sinun.

Usko pois, sinun kirjoituksesi kyllä tunnistaa eri nimimerkkien takaa, sillä niissä on aina tuo sama sävy kohdistettuna milloin kehenkin.

Toivon sinulle hyvää elämää ja sitä, että osaisit rakastaa itseäsi. Elämä on ylä- ja alamäkiä. Sinulla taitaa olla meneillään melkoinen laaksossa vaellus, koska et näe muuta kuin virheitä?

Myötätunnolla, Meikämaija
 
Anja
Tyttäret, ei tapella, tämä on vittumainen vaiva (ehhe, kuinka osuvaa) ja ihana että kaikki vähänkään asiasta kärsineet kantavat kortensa kekoon. Kiitos kaikille joilta tuli omia kokemuksia ja neuvoja!!
 
Clue
Minullakin on ollut nämä ihanat clue-solut vaivana. Ja niihin ei mikään Starogyn auta. Flagylille tulin jo immuunniksi, kun 7 kuuria oli takana. Maitohapot ym. on kokeiltu. Sukupuolitautien polilla on pariin otteeseen käyty, ihan varmuuden vuoksi. Itse tiedän miten olen käyttäytynyt, mutta toisen osapuoli aiheutti päänvaivaa. Tulokset negatiivisia.
Lopuksi sain omalääkäriltä Dalacin-kuurin,(jos nyt muistan nimen oikein). Ja siihen loppui vaivat. Ei ne clue-solut mitään "oman kehon" vaarattomia pikku "soluja" ole. Pitkään hoitamattomina ne ovat osaltaan altistamassa kohdunkaulan syövälle. Ja se haju! Yäk. Se on tulehdus joka pitää hoitaa antibiooteilla. Mikään Starogyn ei siihen auta. Kysyin muuten siitä lääkärilta, että miksi Starogyniä tyrkytetään tähän vaivaan, ja hän vastasi että sitä on helppo suositella koska ei siitä mitään vaaraakaan. ole. Mutta apua siitä ei ole, kun tulehdus on päällä. Näin on.
 
Dalacin
joo mulle juuri määrättiin Dalacin-kuuri.Aikamoiset sivuvaikutukset on jos on tullakseen.Toivottavasti ei tule.Mitään oiretta ei ollut vaan papa-kokeessa huomattiin sattumalta vaiva.Toivon että se lähtee tolla.
 
Senja
kuulostaa tutulta. Aloin itse saada näitä kyseisiä tulehduksia joku pari vuotta sitten, ja ainakin oma kokemukseni on, etät tuntuu olevan ihan herran hallussa, milloin se iskee. Eli on kokeiltu kortsut ja hygieniat ja kaikki, ja silti se toisinaan iskee, sitten on sekstattu kesämökillä vähän vähemmän hygieenisissä oloissa, ja se ei ole iskenyt, että mitään suoraa yhteyttä en ainakaan itse ole ton hygienian suhteen huomannut. Itse olen saanut lääkäriltä dalacin-nimistä voidetta, ja se tuntuu kyllä auttavan todella hyvin, sen jälkeen voi kyllä suuseksin unohtaa, maistuu kamalalle, mutta toimii. Olen tehnyt niin , että aina kun on tullut jotain asiaa lääkäriin, es. pillerireseptiä tai flunssaa, niin olen aina pyytänyt tota dalacin-voidetta reseptillä niin sitä on sitte aina varastossa. Mutta harmillinen vaiva sinänsä, itse sain olla vuosia ilman sitä, sitten se yhtäkkiä vain tuli.
 
jm70
Siis onko tämä epäspeci=NSV tulehdus sama kuin anaerobinen tulehdus?? Itselläni todettiin juuri tuollainen anaerobinen tulehdus (+hiiva, joka aiemmin "pulloharja"-oireilla, nyt "oireeton") ja lääkkeeksi Tricozol 7pv. Ja alkomaholia ei sitten tippaakaan sen aikana eikä pari pvää kuurin jälkeenkään, sanoivat apteekissa kuin myös luin lapusta paketissa. Taitaa olla melkoista myrkkyä!!?

Kokemuksia tästä lääkkeestä ja sen tehosta? Yhdistettynä Fluconazol-hiivatablettiin 1 kpl? Tietty nää on aina yksilöllisiä juttuja, mutta silti...?! En tullut kysyneeksi, mutta ei kait tuo anaerobinen mieheen tartu...?
 
kärsivä
Kyllä se mulla ainakin tarttuu ja siksi jatkuva riesa. Trikozol auttoi mulla-
kin hyvin, mutta sitten taas palasi. Olen käyttänyt myös ko.hiivalääkettä
samaan aikaan. Pevaryl puikko myös hyvä hiivaan.
 
täälläkin riesana
Onko teidän miehiänne/partnereita hoidettu...? Ja onko auttanut? Itelläkin ongelmia kutinoiden, hajujen ja vuotojen kanssa, epäspesifistä tulehdusta minullakin. Lacto-kuureilla emättimeen vaiivat ovat helpottaneet, mutta ovat kuurin loputtua nopeasti tulleet takaisin. Mietin vain, että jos jotain bakteereja on minulla, niin kai niitä on miehellänikin... Ja jos itteni hoidan, niin mieheltäni saan uudestaan samat pöpöt...?
 
täälläkin riesana
Onko teidän miehiänne/partnereita hoidettu...? Ja onko auttanut? Itelläkin ongelmia kutinoiden, hajujen ja vuotojen kanssa, epäspesifistä tulehdusta minullakin. Lacto-kuureilla emättimeen vaiivat ovat helpottaneet, mutta ovat kuurin loputtua nopeasti tulleet takaisin. Mietin vain, että jos jotain bakteereja on minulla, niin kai niitä on miehellänikin... Ja jos itteni hoidan, niin mieheltäni saan uudestaan samat pöpöt...?
 
neuvo!!
Luopukaa pikkuhousunsuojista, ainakin mulle ja muillekin kuulemma tulee niistä alapäähän lemuja. Erehdyin taas käyttämään pari päivää ja pimppi haisee kuin kalanraato. Onneksi on jääkaapissa Gynophiluksia jos ei haju lähde muuten muutamassa päivässä.
 

Yhteistyössä