Epäiletkö talossasi sisäilmaongelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mä";25816609]Minä haistan eteisessä hometta, mutta mies ei tee mitään asialle, koska pitää mua vainoharhaisena :( Itse en osaa.[/QUOTE]

Soita terveystarkastajalle asap. Meillä oli ihan sama juttu, ja nyt on homerevohka käynnissä. Suosittelen lämpimästi selvittämään asian, ennenkuin joku teillä sairastuu pysyvästi.

Meillä terveystarkastaja haistoi homeen heti sisälle tullessa, ja koko asunnossa. Oma nenä siihen tottui heti kun eteisestä oli astunut edemmäs -yleinen ilmiö homeasunnoissa asujilla. Pidettiin itseämme jonkin aikaa luulosairaana, kunnes reissussa ollessa huomasimme omissa vaatteissa selvän homeen hajun. Kotona ollessa tuotakaan ei huomannut.

Soita terveystarkastajalle asap. Meillä oli ihan sama juttu, ja nyt on homerevohka käynnissä. Suosittelen lämpimästi selvittämään asian, ennenkuin joku teillä sairastuu pysyvästi.

Meillä terveystarkastaja haistoi homeen heti sisälle tullessa, ja koko asunnossa. Oma nenä siihen tottui heti kun eteisestä oli astunut edemmäs -yleinen ilmiö homeasunnoissa asujilla. Pidettiin itseämme jonkin aikaa luulosairaana, kunnes reissussa ollessa huomasimme omissa vaatteissa selvän homeen hajun. Kotona ollessa tuotakaan ei huomannut.

Onko oma vai vuokra-asunto?

[QUOTE="sama";25816796]Ajoittain tuntuu maakellarin hajua.[/QUOTE]

Maakellarin haju on aika varma merkki. Tuleeko sitä jostain tietystä paikasta vai haiseeko koko talossa? Entisessä homeasunnossamme maakellarin hajua tuli lattialistojen alta.

Hyödyttääkö terveystarkastajalle soittaminen oikeasti? Mitä tutkimuksia hän tekee?

Meillä haju tuntuu vain ajoittain. Itse emme huomaamme sen aina pidemmän reissun jälkeen. Normaalioloissa vain harvoin, esim. syyssateiden aikaan ja lumien sulamisaikaan. Vieraatkaan eivät ole aina hajua haistaneet. Jotkut taas ovat haistaneet vaatteista pelkän meillä kyläilyn jälkeen.

[QUOTE="vieras";25816841]Maakellarin haju on aika varma merkki. Tuleeko sitä jostain tietystä paikasta vai haiseeko koko talossa? Entisessä homeasunnossamme maakellarin hajua tuli lattialistojen alta.[/QUOTE]

Erityisesti haisee tuulikaapissa, mutta pahimpien kevättulvien aikaan koko asunnossa. Taloa on remontoitu aika paljon ja vielä ei ole tullut home-esiintymiä vastaan. Tuulikaapin lattiaan on tehty reikä, mutta alusta vaikutti kuivalta. Katto, kylpyhuone ja salaojat on uusittu kokonaan.

Pelkään, että talon maavarainen laatta on kostunut kapillaari-ilmiön kautta, koska salaojat olivat tukossa pitkään.

[QUOTE="sama";25816846]Hyödyttääkö terveystarkastajalle soittaminen oikeasti? Mitä tutkimuksia hän tekee?

Meillä haju tuntuu vain ajoittain. Itse emme huomaamme sen aina pidemmän reissun jälkeen. Normaalioloissa vain harvoin, esim. syyssateiden aikaan ja lumien sulamisaikaan. Vieraatkaan eivät ole aina hajua haistaneet. Jotkut taas ovat haistaneet vaatteista pelkän meillä kyläilyn jälkeen.[/QUOTE]

Ainakin asiansa osaava terveystarkastaja tietää asian jo hajun perusteella. Jos on epäselvää, todenäköisesti laittaa ns. homemaljat asuntoon tietyksi ajaksi, ja saadaan homepitoisuudet faktisesti mitattua. Tarkastus tulee kyseeseen VAIN pakkasjaksolla, eli keväämmällä turha enää kysellä!

Meillä terveystarkastaja saneli kiinteistön omistajalle (meidän tapauksessa taloyhtiön vastuualueella), mitä toimenpiteitä täytyy lähteä tekemään.

Muutoin meidän tarina saattaa pahimmillaan olla samaa luokkaa maanantaina nähdyn dokumentin "Tositarina: Domus Perkele" kanssa.

[QUOTE="sama";25816846]
Meillä haju tuntuu vain ajoittain. Itse emme huomaamme sen aina pidemmän reissun jälkeen. Normaalioloissa vain harvoin, esim. syyssateiden aikaan ja lumien sulamisaikaan. Vieraatkaan eivät ole aina hajua haistaneet. Jotkut taas ovat haistaneet vaatteista pelkän meillä kyläilyn jälkeen.[/QUOTE]

Meillä sama juttu, eteisessä haisee sillon kun ulkona on tosi märkää, eli juuri syyssateilla ja lumien sulaessa kun lämpökelit alkavat.
Olen aivan varma että jotain kosteusjuttua se on, eihän se muuten haisisi kosteilla keleillä.

Mies ei oikein ota asiaa tosissaan, appiukosta nyt puhumattakaan. Hän on rakentanut talon itse, eikä siinä siis MITÄÄN vikaa ole. Katto on kastunut aiemmin, joskus kauan sitten, sen jälkeen se on korjattu ja rempattu ja korotettu tasakatosta harjakatoksi.

Meillä ei kyllä kukaan sairastele, lapsetkin on suorastaan poikkeuksellisen terveitä. Silti mietityttää...

[QUOTE="vau";25816899]Meillä sama juttu, eteisessä haisee sillon kun ulkona on tosi märkää, eli juuri syyssateilla ja lumien sulaessa kun lämpökelit alkavat.
Olen aivan varma että jotain kosteusjuttua se on, eihän se muuten haisisi kosteilla keleillä.

Mies ei oikein ota asiaa tosissaan, appiukosta nyt puhumattakaan. Hän on rakentanut talon itse, eikä siinä siis MITÄÄN vikaa ole. Katto on kastunut aiemmin, joskus kauan sitten, sen jälkeen se on korjattu ja rempattu ja korotettu tasakatosta harjakatoksi.

Meillä ei kyllä kukaan sairastele, lapsetkin on suorastaan poikkeuksellisen terveitä. Silti mietityttää...[/QUOTE]

Inhottavaa olla tällaisessa tilanteessa.

Pinnallisista kuntotarkastuksista ei ole mitään hyötyä. Ei ole saatu selvyyttä rakenteita avaamallakaan. Ja homekoiriinkaan ei ilmeisesti voi luottaa. Olenkin ajatellut, että olisi hyvä saada meille käymään ihminen, joka tasan tarkkaan tunnistaa homeen hajun (tai saa välittömästi oireita hometalossa ollessa). Mistähän löytäsi sellaisen henkilön, joka suostuisi käymään?

Seuraavaksi tehdään keittiöremontti. Pelottaa, paljastuuko lattian alta jotain ikäviä yllätyksiä. Ei välttämättä, koska kylpyhuoneessa ja tuulikaapissakaan ei ollut mitään.

Saattaa olla, että haju tulee talon sisälle jostakin ulkopuolisesta lähteestä, mutta en jaksa uskoa sitä selitystä. Helin sivuilta olen etsiskellyt tietoa. Pitäisi alkaa vain avaamaan rankemmalla kädellä talon rakenteita, jotta asiaan saataisiin selvyys.

Meilläkään mies ei ole oikein ottanut home-epäilyjäni tosissaan, koska hänellä on huono hajuaisti. Viime keväänä mieskin haistoi hajun itsekin voimakkaana, mutta väitti sen lähtevät vanhasta pesukoneestamme. Kumma juttu, ettei pesukone ole nyt haissut moneen kuukauteen.