Epäilyttää lapsen laittaminen pph:lle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pollux"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pollux"

Vieras
Luotan kyllä suht hyvin perhepäivähoitajiin mutta muutama asia huolettaa. Esikoinen on ujo ja varautunut mutta tuntuu silti kaipaavan ikäistään seuraa, olisi hoidon alkaessa 3.5v. Toivoin hänelle päiväkotipaikkaa jotta hän olisi tottunut olemaan ryhmässä, oppinut leikkimään ikäistensä kanssa ja että hän saisi kavereita.

Saimme paikan pph:lle joka asuu ihanan lähellä, mutta. Tämän alueen pph:t tuntuvat viihtyvän paljon keskenään ja olen nähnyt heillä vain pieniä lapsia. Miten esikoisen sitten käy, jos menee eskariin eikä tunne ketään?

Lähettyvillä näyttää asuvan muitakin lapsiperheitä. Jospa tutustutte perheisiin muissa kuin päiväkotiyhteyksissä ja lapsi viettää sitten iltaisin tai viikonloppuisin aikaa omanikäistensä kanssa. Vai eivätkö päiväkotilapset liiku viikonloppuisin puistoissa? Pihoill? Harrastuksissa?

Millä tavalla se ikäisensä seuran kaipuu ilmenee?
Mä olen sitä mieltä että lapselle on enemmän hyötyä siitä että sillä on itseensä nähden eri ikäistä seuraa.
Mun lapset on menneet eskariin kotoa, tuntematta ketään. Niillä on paljon kavereita, ja ovat sosiaalisia lapsia muutenkin.

[QUOTE="joo";26299095]Millä tavalla se ikäisensä seuran kaipuu ilmenee?
Mä olen sitä mieltä että lapselle on enemmän hyötyä siitä että sillä on itseensä nähden eri ikäistä seuraa.
Mun lapset on menneet eskariin kotoa, tuntematta ketään. Niillä on paljon kavereita, ja ovat sosiaalisia lapsia muutenkin.[/QUOTE]

Hän turhautuu sisaruksen kanssa ja muiden pienempien kanssa ja kun ollaan esimerkiksi kaveriperheen luona, hän selvästi nauttii samanikäisen kanssa olosta ja leikistä :)

Toinen vastaaja, kyllä täällä viikonloppuisin on puistossa ihmisiä jonkin verran mutta tuntuu että toiset tuntevat toisensa jo ja väliin on hankala mennä. Siis he, keillä lapsi hoidossa. Itse olen vielä kesän kotona ja palaan sitten töihin.

Hän turhautuu sisaruksen kanssa ja muiden pienempien kanssa ja kun ollaan esimerkiksi kaveriperheen luona, hän selvästi nauttii samanikäisen kanssa olosta ja leikistä :)

Toinen vastaaja, kyllä täällä viikonloppuisin on puistossa ihmisiä jonkin verran mutta tuntuu että toiset tuntevat toisensa jo ja väliin on hankala mennä. Siis he, keillä lapsi hoidossa. Itse olen vielä kesän kotona ja palaan sitten töihin.

Ok, no en mä tiedä onks tossa oikein muuta vaihtoehtoo sitten kun laittaa päiväkotipaikka hakuun jo nyt, kyllä se sieltä ajan kanssa aukee.

Koettakaa kesän aikana luoda kaverisuhteita! 3,5 -vuotias ujo ja varautunut lapsi joutuu todella koville suuressa 3-5 -vuotiaiden ryhmässä. Myöhemminkin ehtii tosi hyvin siihen rumbaan. Eskariinhan on vielä aikaa!

[QUOTE="pph";26299120]Ota selvää minkä ikäisiä muut samalla hoitajalla olevat ovat. Esitä toiveesi ja kerro rehellisesti millanen lapsesi on.[/QUOTE]

Olen nähnyt tässä vuoden aikana alueen pph:t ja jokaisella on ainakin nyt vain pieniä, pienempiä kuin esikoinen on. Syksyn tilannettahan ei vielä tiedä. En tiedä, miksi epäröin soittaa hänelle suoraan, pelkään leimautuvani hankalaksi heti ensi kättelyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymyksiä;26299133:
Koettakaa kesän aikana luoda kaverisuhteita! 3,5 -vuotias ujo ja varautunut lapsi joutuu todella koville suuressa 3-5 -vuotiaiden ryhmässä. Myöhemminkin ehtii tosi hyvin siihen rumbaan. Eskariinhan on vielä aikaa!

Meidän lähin päiväkoti on pieni, siksi tässä harmittaakin ihan hirveästi. Haimme ensisijaisesti sinne... äh, en tiedä mitä tehdä.

Ujon ja varautuneen lapsen elämä mullistuu jo siitä, että päiväkodeissa on suuri määrä erilaisia ja erityylisiä hoitajia. Joku lukkiutuu täysin, kun hoitajaksi tuleekin yhtäkkiä henkilö, jota lapsi pelkää.

Jos löytyy pph, johon lapsi luottaa, se on "siunaus".

Yhteistyössä