Epänormaali työnhakija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhauttavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luin haastattelun opettajasta joka haastoi kaupungin oikeuteen määräaikaisista töistä, totesi että "pian olisi ollut työnantajien mielestä epäilyttävää jos ei minulla olisi ollut vakituista virkaa". Oli jotain alle 40. Pelottavaa että pitäisi olla vakituinen virka pakosti tai on epäilyttävä...
Pelottavaa myös ettei mikä tahansa työ ole parempi uin työttömyys. Työnantaien asenne silloin väärä.

Ite oon vähän päälle 30 ja tehny tähän asti pätkätöitä. Kokemusta kertyny monesta paikasta. Joistakin vain muutamia kuukausia ja joistain muutamia vuosia. Kolme vuotta sitten menin nykyiseen työpaikkaan vuoden sijaisuutta tekemään. Sijaisuus on jatkunut ja jatkunut, kunnes nyt helmikuussa mut valittiin, kun oli paikka auki, vakituiseksi.

Siis onko sulla aapee joku koulutus?

On kyllä. Olen laborantti. Mutta satuin sitten ensimmäisesssä työpaikassani saamaan allergian eräille kemikaaleille ja nyt sitten kukaan ei palkkaa, kun pelkäävät ilmeisesti, että yksi allergia tarkoittaa, että voin koska tahansa tulla allergiseksi mille tahansa muullekin. (Ja pakkohan se allergia on kertoa, koska minun on mahdotonta käsitellä työssä niitä aineita, joille olen allerginen)

Miten sitä sitoutuu työpaikkaan, kun työ ei jatku sitä määräaikaisuutta pidempään. .

No sitä juuri tarkoitinkin. CV:si pohjalta tulee helposti mieleen, että miksei se työ ole jatkunut määräaikaisuutta pidempään. Kuten itse yllä kirjoitit, usein kuulee määräaikaisena alkaneen työsuhteen jatkuneen uudella, pidemmällä sopimuksella tai jopa muuttuneen vakituiseksi. Jos sinulla on pelkkiä lyhyitä määräaikaisia työpätkiä, niin haastattelijan näkökulmasta herää kaksi ajatusta:

1. sinä et sitoudu työhösi
2. sinun työsuhdettasi ei ole haluttu uusia...ja hyvästä työntekijästä pidetään kiinni...

No sitä juuri tarkoitinkin. CV:si pohjalta tulee helposti mieleen, että miksei se työ ole jatkunut määräaikaisuutta pidempään. Kuten itse yllä kirjoitit, usein kuulee määräaikaisena alkaneen työsuhteen jatkuneen uudella, pidemmällä sopimuksella tai jopa muuttuneen vakituiseksi. Jos sinulla on pelkkiä lyhyitä määräaikaisia työpätkiä, niin haastattelijan näkökulmasta herää kaksi ajatusta:

1. sinä et sitoudu työhösi
2. sinun työsuhdettasi ei ole haluttu uusia...ja hyvästä työntekijästä pidetään kiinni...

Ja sitten kun vielä joku kertoisi minullekin, että miten minä muutun siksi hyväksi ja sitoutuneeksi työntekijäksi, kun minulla ei ole aavistustakaan siitä, että mitä teen väärin.

Kyllähän sitä työnantajat sanovat, että ei ole tarvetta, tai että en heidän mielestään ole oikeanlainen henkilö työyhteisöön, mutta kukaan ei ikinä selitä, mitä sillä oikein tarkoittavat. siis että mitä minun sitten pitäisi olla ja mitä esittää, että kelpaisin vakityöhön, kun kuitenkaan mitään selkeää syytä, kuten että tekisin työni huonosti tai yrittäisin luistaa hommista tai vaikka en noudata aikataluja ja myöhästelisin ei ole olemassa. Sillä nämähän ovat selkeitä syitä, mitä voidaan kertoa.

Nii. Jotkut tykkää siitä että elämä on perseestä. Tai ehkä tykkääminen on väärä sana, tottuminen on varmaan parempi. Jos tuntee olonsa kotoisaksi vain silloin kun elämä on perseestä, niin kamalaahan se on jos se jotenkaan ei olisikaan perseestä.

Mutta mukavaa perseestä-elämää aloittajalle!

[QUOTE="hmh";28176292]Nii. Jotkut tykkää siitä että elämä on perseestä. Tai ehkä tykkääminen on väärä sana, tottuminen on varmaan parempi. Jos tuntee olonsa kotoisaksi vain silloin kun elämä on perseestä, niin kamalaahan se on jos se jotenkaan ei olisikaan perseestä.

Mutta mukavaa perseestä-elämää aloittajalle![/QUOTE]

Siis mitä ? Pitäisikö tässä nyt sitten hyppiä riemusta ja iloita siitä ettei edes vakituista työpaikkaa saa itselleen.

En lukenut ihan kaikki viestejä, toivottavasti en kysy jotain mitä on jo kysytty. Mutta oletko ap harkinnut uuden koulutuksen hankkimista? Ehtisit vielä. Koska sinulla on tuo allergiatausta, voi olla, että olisit oikeutettu opiskelemaan harkinnanvaraisen työttömyystuen varassa. Ja toisaalta ammattikorkeissa on useita aikuiskoulutusvaihtoehtoja, joiden rinnalla on myös mahdollista käydä töissä (etäopetusta paljon).

No, miksi en olisi vastahakoinen ja pettynyt, kun se kuitenkin tuntuu olevan se realistisin suhtautumistapa. Turha tässä on mitään optimistia ja positiivista esittää, kun sitä kuitenkin joutuu vain pettymään.

Ja joskus rehellisesti sanottuna tuntuu siltä, että todellakin olen ainoa pätkätöitä tekevä kolmekymppinen. Veikkaanpa, että tälläkin palstalla kaikki muissa kuin vakityösuhteessa olevat ovat sitä omasta tahdostaan, ja saavat vakityöpaikan tuosta vaan heti kun haluavat.

oon 30v, minulla ei ole ollut edes määräaikaisia työsuhteita! opiskelija olen tälläkin hetkellä. :D että heh vaan. enkä silti stressaa asialla!

(toki voin laittaa ansioluettelooni 2ammatillista tutkintoa,sekä 6vuotta puutarha-alalla toimimista, mutta se on perheyritys, mummini omistama ollut silloin kun siellä työskentelin- eli vieraalla en ole ollut koskaan varsinaisessa työssä! en edes siellä jäätelökioskilla. työharjoittelussa olen ollut 3:ssa eripaikassa->sisältyy koulutuksiin).

On kyllä. Olen laborantti. Mutta satuin sitten ensimmäisesssä työpaikassani saamaan allergian eräille kemikaaleille ja nyt sitten kukaan ei palkkaa, kun pelkäävät ilmeisesti, että yksi allergia tarkoittaa, että voin koska tahansa tulla allergiseksi mille tahansa muullekin. (Ja pakkohan se allergia on kertoa, koska minun on mahdotonta käsitellä työssä niitä aineita, joille olen allerginen)

mutta laboratoriossa on suoja lasit,työtakki, suojahanskat,aina! mitä kauttaa tuo allergeeni pääsee siis ärsyttämään sinua?

hengitysteitse? silloin voi varmaan käyttää sitä vetokaappia ja hengityssuojainta!

Mutta herättää kysymyksen/epäilyksen miksi sun työsuhde ei ole kestänyt määräaikaisuutta kauempaa ja varsinkin jos niitä on useita. Hyviä työntekijöitä ei päästetä pois...
Päästetäänpäs. Yhä yleisempää on, että työntekijöitä palkataan tukien avulla. Kun tukikausi loppuu, laitetaan vanha työntekijä pihalle ja uusi tuettu työntekijä tilalle. Tämä on yleistä sellaisissa töissä, joissa ei tarvita erikoisempaa koulutusta ja jota kuka tahansa oppii tekemään viikossa tai kahdessa.

[QUOTE="liljan kukka";28176385]mutta laboratoriossa on suoja lasit,työtakki, suojahanskat,aina! mitä kauttaa tuo allergeeni pääsee siis ärsyttämään sinua?

hengitysteitse? silloin voi varmaan käyttää sitä vetokaappia ja hengityssuojainta![/QUOTE]
Onpa sulla ihanteelliset ajatelmat. Jos laborantin työpaikka on esim. teollisuudessa, niin siellä niitä allergisoivia aineita on ihan joka paikassa. Ei ne missään vetokaapissa pysy, vaan ne voi haistaa jo pihalla.

En lukenut ihan kaikki viestejä, toivottavasti en kysy jotain mitä on jo kysytty. Mutta oletko ap harkinnut uuden koulutuksen hankkimista? Ehtisit vielä. Koska sinulla on tuo allergiatausta, voi olla, että olisit oikeutettu opiskelemaan harkinnanvaraisen työttömyystuen varassa. Ja toisaalta ammattikorkeissa on useita aikuiskoulutusvaihtoehtoja, joiden rinnalla on myös mahdollista käydä töissä (etäopetusta paljon).

Kyllähän tässä uudelleekoulutusta on harkittu, mutta se ala vaan vielä pitäisi keksiä. Siis se, ala, jonka työhön minä sovin, ja miltä alalta saan varmasti töitä. Toista kertaa en aio lähteä kouluttautumaan työttömäksi. (Melkein ainoa ala, mistä voin sanoa varmaksi että tuohon työhön en sovi, on sosiaali- ja terveysala. Ja vaikka työhön sopisinkin, niin olen lukenut ja kuullut ihan tarpeeksi noiden alojen työpaikkojen karmeudesta, että ovat ilmeisesti suunnilleen Suomen pahimpia työpaikkoja)

[QUOTE="vieras";28176434]Päästetäänpäs. Yhä yleisempää on, että työntekijöitä palkataan tukien avulla. Kun tukikausi loppuu, laitetaan vanha työntekijä pihalle ja uusi tuettu työntekijä tilalle. Tämä on yleistä sellaisissa töissä, joissa ei tarvita erikoisempaa koulutusta ja jota kuka tahansa oppii tekemään viikossa tai kahdessa.[/QUOTE]

Monet työnantajat pelaavat tosiaan tosi härskisti määräaikaisilla työsuhteilla, etenkin kaupanalalla. PAM on antanut ukaasin että jos määräaikaisuuksia on monta peräkkäin täytyy työntekijä vakinaistaa (tästä on käyty oikeuttakin työtuomioistuimessa ja on ennakkotapauksia). Siispä määräaikainen työsopimus tehdään esim. 3 kuukaudeksi ja sitten työtekijälle sanotaan että valitettavasti työtä ei juuri nyt ole, jo samana päivänä firma julkaisee kuitenkin jo Mol:n sivuilla työnhakuilmoituksen samaan työhön :o ja se kyse ei ole siitä ettet olisi hyvä työntekijä kun palaute alusta saakka n olllut hyvää. Nän toimii muun muassa Suomen parhaimpien työpaikkojen joukkoon .äänestetty IKEA. Todeölla hyvä työnantaja tosiaan... olisi luullut että ruotsalaisfirma toimisi hiemqn eettisemmin mutta ei, mies kuuli siellä useita vastaavia tarinoita. Katkon jälkeen saatetaan taas soittaa ja pyytää töihin.

Yhteistyössä