epäreilu isomummu,mitä tekisit??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinci
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinci

Vieras
meillä on sellanen ongelma..tai no vielä se on vaan mun päässä mutta tulevaisuudessa myös lapset voi sen huomata!!
eli isomummu tykästy mun esikoiseen ja sanoo sitä "omaksi pojakseen" ja antaa välillä aika useinkin sen 5 euroo sille pankkiin laitettavaksi.
no nyt sitten kun tuo vauva syntyi niin mun mielestä jos jotain antaa niin pitäs antaa myös toisellle jos kyse ei ole synttäri nimppari tms lahjasta.
ite en kuitenkaan kehtaa sanoa mummulle mitään kun hänen mielestää se on silä selvä ja saletti kun tuo meiän esikko on sen poika kerran...

antaisitteko te aina sen rahan tuolle esikoiselle kuitenkin kun se sen on saanut vai alkaisitteko kaikessa hiljaisuudessa jakamaan sen lapsienne kesken jos näin teillä tapahtuisi???
mietin vain että mitäs sitten kun nuo oppivat sen rahan arvon ja huomaakin että toinen saa mutta toinen ei!!
: o

mutta miten ite toimisitte??

Ole sä sentään oikeudenmukainen lapsillesi ja kerro se asia mummulle kauniisti, että vaikka 2,5 euroa kummallekin. Tai sanot kun saat rahan, että annat puolet siitä kuopukselle. Luulisi ymmärtävän.

Vanhemmat on sitä varten, että pitävät heikompiensa puolia. :whistle:

Vaikea ajatella, mutta jos se kerta toiselle annetaan on sitä peen paha alata pois ottamaan. Sopivsin varmaankin lasten kanssa että ylimääräiset rahat laitetaan pankkiin eikä niitä saisi käyttää ja luultavasti sitten jakaisin sen molemmille tais itten laittaisin itse toisen tilille ilman sen suurempia huomioita.

No en minä tekis vielä mitään.Vauvahan ei nyt tuosta osaa loukkaantua,ja kasvaessaan varmasti osaa pyytää oman rahan jos toinenkin saa.Näin on toiminut ainakin meillä.

Meillä perheitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. Siis meidän sisarusten lapsia. Toiset on rakkaita ja heille ostetaan, heitä hoidetaan ja hellitään. Meitä ei, koska meillä on vaativimpia lapsia kuulemma. Vilkkaita ja ei ihan terveitä.

Meillä ihan sama juttu. Isomummo on sitä mieltä, että esikoinen on hänen kultapoika ja sillä selvä! Meillä antaa esikoiselle lahjaksi 500 euroa pankkitilille Ja meidän herra on tosiaan 2v. Tyttö ei moisia lahjoja ole saanut. Olen hyväksynyt asian ja ei nuo lapset sitä ainakaan vielä ymmärrä ja tuskin moneen vuoteen. Mummoni kuitenkin jo 80v ja jos tuottaa hänelle mielihyvää pojan hemmottelu niin siitä vaan!

höpö höpö sanon minä! saahan se isomummu jaella niitä rahojaan ihan miten haluaa.. esikoinen on isompi ja oletettavasti myös tarvitsee enemmän rahaa ja ymmärtää enemmän sen arvon päälle kuin pieni vauva. elämä ei ole reilua.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
höpö höpö sanon minä! saahan se isomummu jaella niitä rahojaan ihan miten haluaa.. esikoinen on isompi ja oletettavasti myös tarvitsee enemmän rahaa ja ymmärtää enemmän sen arvon päälle kuin pieni vauva. elämä ei ole reilua.

Taisi ollakin kyse tulevaisuudesta? Eiköhän 11v ja 13v halua yhtä paljon lahjoja mummoltaan?

Tässä vaiheessahan ongelma tosiaan on vain sinun päässäsi kuten sanoit. Itse antaisin asian vielä olla, kun vauva ei ole vielä syntynyt eikä varmasti ensimmäisinä elinkuukausinaan rahan päälle mitään ymmärrä. Aika näyttää huomaako isomummo itse antaa lahjoja molemmille vai suosiiko toista. Itse olen laittanut lasten saamat rahalahjat heidän tileilleen ilman sen suurempaa numeroa. Kaikkea ei aina voi jakaa tasan ja välillä toinen saa jotain enemmän ja toinen taas toisella kertaa. Se on minusta myös hyvä oppia samoin kuin jakamaan toisen kanssa asioita.

No jos toinen on vauva niin eihän se ymmärrä sen rahan päälle mitään. Eli toistaiseksi voi hyvin antaa vaan isommalle sen rahan "hemmotellakseen".

Muorihan saattaa kupsahtaa jo ennen kuin nuorempi rahan päälle ymmärtää niin eipä tule kiistaa....

Myöhemmin voi alkaa jakamaankin jos siltä tuntuu.

juu kiitoksia vastauksista!!
onhan se niinkin että mummu saattaa kupsahtaa ennen kuin tuo vauva ymmärtää isoveikan saamisten päälle tai ehkäpä se mummukin ymmärtää ettei voi enää vaan toiselle antaa kun tuo kasvaa ja alkaa huuli väpättäen katteleen kun isoveikka saa kaikkee.
ja ymmärrän senkin ettei sitä vois toisaalta tuolta isommalta poiskaan ottaa(tai nyt se ei vielä sanois siitä mitään mut sitten isompana)
toisaalta ei itellä olis varaa antaa aina samaa summaa kuopuksellekkaan...
ja aina me nuo ollaan pankkiin laitettu jos on jotain saatu...myöhemmin voidaan tehdä kompromissi että puolet pankkiin ja puolet saa käyttää tms.
enkä kyllä ainakaan opeta lastani pyytämään rahaa keneltäkään kun mun mielestä niin ei vaan sovi tehdä!! joku kun näin sanoi että lapsi oppii itse pyytämään!
jos annetaan niin saa ottaa mutta ei ruveta ruinaamaan!!
no aikaahan tässä vielä menee ennen kuin nuo mitään asiasta ymmärtääkään..kunhan nyt mietin jo etukäteen kun tuli mieleeni taas kun mummu lapselle rahaa lykkäs!!!

Yhteistyössä