Epäsäännöllinen työ, pienet lapset ja niiden hoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiinukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiinukka"

Vieras
Onko täällä ketään, joka tekis hyvin epäsäännöllistä(siis työajoiltaan) työtä ja olis lasten kanssa yksin??
Itse olen valmistumassa ammattiin, jossa työajat vaihtelee n.04.00-01.00 välillä.
Viikonloppuja ja suhteellisen pitkiä päiviä, esim. 07.00-19.00.
Tiesin jo opiskelemaan hakiessa etten mitenkään pysty tekemään töitä alalla jos en keksi jotain hoitosysteemiä lapsille.
Mutta kiinnostava työ ja todellakin tuntuu omalta jutulta + et saisin heti valmistuttua töitä.

Isompi lapsista lähtee syksyllä ekalle luokalle, joten tipahtaa siis päivähoidon piiristä pois ja ilta-yö- ja vklhoidot loppuvat siihen.
Olisko mitään järkeä ottaa au-pairia kotiin, paljon ne maksaa kuussa ja matkat ja kaikki???
Palkkani ei mitenkään iso ole, joten en tiedä siitä sitten.
Mutta mitään teinityttöäkään ei oikein voi ottaa kun pitäs toisinaan olla yötä sitten meillä ja laittaa lapset aamulla kouluun, päiväkotiin?????
Olen tosi jumissa asian suhteen, ärsyttää niin kovin kun lasten isä ei ole kuvioissa mukana eikä edes suostu maksamaan yhtään enempää kuin minimin(vaikka palkkatöissä on), saati et suostus auttamaan tilanteessa. Mikä tietenkin olis se parhain juttu!

Mutta onko muilla vastaavaa ja jos, niin miten ootte asiat saaneet toimimaan????

Minulla on lapset vuoro/yö päiväkodissa. Olen myöskin YH
Nyt viime vuonna esikko meni ekalle siinäpä vasta oli järjestelyä.
Oli ensin iltapäivä kerhossa sitte vain palkkasin kotiin hoitajan. Hoitaja on n. 4pv viikossa maksan tunnilta 6e ja 23 alkae 7e ja joudun pulittaa n. 65-75e.. Kallista on mutta nyt yritän ettiä.uutta työpaikkaa :/

Juuri itse painiskellut saman asian kanssa. Mulla työvuorot viikko 04-12 ja ilta viikko 16-24. Koululaistani en näe ilta viikkoina ollenkaan...ja kaikki harrastaminen jää todella vähäselle. pienet 1.5 vee ja 4 vee kaipaavat minua selvästi iltaisin kun en ole heitä peittelemässä. iskän kanssa on kylläå kivaa kotona. Itse vaihdan tämän takia alaa syksystä. nyt meillä on ollut vielä hyvä tilanne kun pienet eivät ole päivähoidossa vaan hoito on järjestynyt isovanhemmilta. Aamu ja ilta viikkoina molemmissa jää unet tosi vähälle ja sen takia äksyilen kokoajan. myös lasten harrastuksiin vienti ovat hankaloituneet selvästi koska liikuteltavaa sakkia on enempi. ps. tämä oli vain minun mielipide...meitä on monenlaisia. Meidän poppoolle tämä ei käy...eikä minun luonnolle.

Alle kouluikäisten kanssa vielä onnistuu, mutta kouluikäisen äitinä sinun kyllä kannattaa hakeutua päivätyöhön. Palkka hupenee muuten lastenvahdin palkkaan.

Olet kyllä tehnyt hölmösti opiskelemaan lähtiesssäsi.

Just toi et se tulee niin kalliiks et ei mitään järkeä tehdä tollasta työtä sitten, varsinkaan kun ajatuksissa tahtoisin sitä nyt vuosia eteenpäin tehdä.
Ja tosiaan mulla joskus alkaa työt 04.00, joten tarttisin hoitajan joka tulee esim.3 aikaa yöllä meille, vie lapset aamulla ja sit joskus työ voi kestää vaikka 17.00 asti, jollon en edes kerkeäis hakea lapsia hoidosta.
AAARGH.

Mulla vuorotyö,epäsäännöllistä. Päivät tyttö pph:lla,ollaan tytön isän kanssa erottu,eli jos mun työvuoro kestää yli viiteen niin isä hakee hoidosta ja hakevat mut sitten yhdessä töistä. Arkisin en tee mielellään myöhäisiä iltavuoroja, jos jostain syystä on niin koitan hommata kotiin jonkun laittamaan tytön nukkumaan. Helppoa ei oo, mut hyvin ollaan tähän asti pärjätty.

[QUOTE="tiinukka";28276059]
Mutta mitään teinityttöäkään ei oikein voi ottaa kun pitäs toisinaan olla yötä sitten meillä ja laittaa lapset aamulla kouluun, päiväkotiin?????
[/QUOTE]

Kouluun lapsi selvinnee itse. Moni päivätyötäkään tekevä ei pysty olemaan aamulla laittamassa lasta kouluun kun omat työt alkaa aikaisemmin.

Ja joku "teinityttö" voisi kyllä löytyä, esimerkiksi lukiossa viimeistä vuotta opiskeleva jolla koulua ei ole joka päivä ja silloin kun on, vain pari tuntia keskellä päivää... Tai jos saa palkattua ylipäätään jonkun jolle riittää osa-aikatyö kummallisina vuorokaudenaikoina.

En tiedä miten vuorohoito toimii, käsittääkseni lapsi joutuu joissakin tapauksissa "asumaan" välillä päiväkodissa kun mihin tahansa aikaan ei saa hakea?

Kurja tilanne kyllä.

Minun työaika voi olla ihan mitä vaan 00-23.59 välillä, vuorot on kyllä aina samanpituisia eli 8t.
Mies tekee 3-vuorotyötä, jossa aamuvuoro on klo 6.30-14, ilta 14-22 ja yö 21-08.

Meillä kaksi nuorinta on ympärivuorokautisessa päiväkodissa hoidossa ja koululaiset keskenään tarvittaessa aamulla + illalla klo 20 asti. Sen jälkeen & yöksi palkkaamme vakihoitajan, maksaa hunajaa, mutta tarve on lopulta kuitenki suht vähäinen.

Koululaiset ovat 13v, 10v ja 8v. Jos joutuvat olemaan keskenään 20 asti, teemme aina ruuat ym valmiiksi ja soitan kotiin 18 aikaan ja kyselen, onko kaikki ok.

Se, mikä minusta on ristiriitaista: Suurin osa ihmisistä tuomitsee vuorotyön silloin, kun ihmisillä on lapsia. MUTTA samalla suurin osa ihmisistä olettaa saavansa mitä vaan palvelua kaikkina vuorokauden aikoina. Jos kaikki vanhemmat poistuisivat vuorotöistä, olisi Suomen maa aika sekaisin.

Itse olen ammatiltani ensihoitaja ja voin kertoa, ettei alallani päivätyötä pahemmin tehdä. Mies on töissä tehtaassa, josta teillekin, arvon mammat, tulee päivittäisiä. tärkeitä tarvikkeita ;)

[QUOTE="vieras";28276579]
En tiedä miten vuorohoito toimii, käsittääkseni lapsi joutuu joissakin tapauksissa "asumaan" välillä päiväkodissa kun mihin tahansa aikaan ei saa hakea?

Kurja tilanne kyllä.[/QUOTE]

Täällä saa viedä ja hakea milloin vaan. Hoitoajat pitää ilmoittaa 1,5 viikkoa etukäteen sekä omat työajat. Mun lapseni päiväkodissa lapsi saa olla vanhemman yövuoron jälkeisenä päivänä klo 16 asti hoidossa. Itse haen kyllä aina viimeistään klo 14.
Toisinsanoen pk on aina auki sillon kun joku tarttee hoitoa.

Täällä saa viedä ja hakea milloin vaan. Hoitoajat pitää ilmoittaa 1,5 viikkoa etukäteen sekä omat työajat. Mun lapseni päiväkodissa lapsi saa olla vanhemman yövuoron jälkeisenä päivänä klo 16 asti hoidossa. Itse haen kyllä aina viimeistään klo 14.
Toisinsanoen pk on aina auki sillon kun joku tarttee hoitoa.

Ok, kiitos tarkennuksesta :) Olen kuullut että jossain lasta ei saisi hakea esim. myöhään illalla pois, vaan lapset laitetaan tiettyyn aikaan päiväkodissa yöunille ja sen jälkeen saa hakea vasta aamulla, mutta voi olla että olen käsittänyt väärin. Tai sit noissa on eri käytäntöjä päiväkotien välillä.

Kiitos kaikille vastanneille!
Ja tosiaan hommahan toimisi jos molemmat olisi siis vielä päivähoidon piirissä.
Mutta eihän oo mitään järkeä sitten toista pitää yöhoidossa jos kotiin joutuu toiselle ottamaan hoitajan.
Ja en kyl tiiä, ei mun mielestä ekaluokkalainen voi, ainakaan heti kouluvuoden alkuun, tulla yksin jostain iltapäivähoidosta kotiin 16-17 aikaan ja olla sitten vielä kotona yksin vaikka 19-20??????
Keksiä jotain syötävää itelleen ym....
Ja tietenkin tosi ärsyttävää on se et päivät ei ole 8h pitusia vaan vaíhtelevat 6-12h välillä.
Ja oikein voi pyytää kavereiltakaan jeesiä, siis niilta parilta mitä omistan, kun eihän kukaan halua elämäänsä suunnitella mun menojen mukaan. Ja varsinkaan kun en juurikaan pysty auttamaan samalla lailla takasin päin.
Äh ja päh, ehkä täytyy vaan mennä päivä kerrallaan ja katella vaihtoehtoja.
Ollappa isovanhemmat lähellä tai asua jossain kommuunissa :)

Yhteistyössä