Epässäännöllinen kierto ja toinen lapsi toiveissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Napsutin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Napsutin"

Vieras
Ensimmäinen lapsi sai alkunsa noin 7 kuukauden yrittämisen jälkeen. Tuohon seitsemään kuukauteen mahtui yksi keskenmeno 4,5kk pillerien lopettamisesta. Pillereitä olin tuolloin syönyt viitisen vuotta.

Synnytyksestä on nyt noin 1v 3kk, kuukautiset alkoivat vähän vajaa 3kk päästä synnytyksestä. Söin pillereitä 5kk kunnes jätin ne pois ja nyt olemme olleet ilman ehkäisyä heinäkuun puolivälistä asti.

Kierto on epäsäännöllinen, on ollut aina. Tämän puolen vuoden aikana kierrot ovat olleet pituuksiltaan 35, 44, 34 ja 41 päivää ja nyt on menossa kp 23. On iskenyt kauhea pelko, että en raskaudu uudestaan pitkän ja epäsäännöllisen kierron takia. Kaiken järjen mukaan ei raskaudelle ole estettä kun yksi teve lapsi on jo, mutta silti ahdistaa.

Ikää minulla on 27v ja miehellä 29v.

Hei,

Kuten itse toteat niin raskaudelle ei pitäisi olla estettä kun teillä kuitenkin on jo yksi terve lapsi. Lisäksi olette molemmat vielä nuoria, joka on ennusteen kannalta hyvä asia. Yleensä jos kuukautiskierto pysyy haitarissa 25-35 päivää, niin kierrot ovat pääsääntöisesti ovulatoorisia, eli sellaisia joissa munarakkula kasvaa ja munasolu irtoaa.

Jos kierto on yli 35 päivää, niin todennäköisyys sille, että munasolu ei sellaisessa kierrossa irtoa on suurempi. Täysin mahdotonta se ei pitkissäkään kierroissa ole, joskin oikean ajankohdan määrittäminen muuttuu silloin vaikeammaksi. Yleensä pitkä ja epäsäännöllinen kierto ei johdu siitä, että munasoluvarastot munasarjoista olisivat hiipuneet vaan siitä, että hormonit eivät toimi ihan oikein. Tällaisen hormonihäiriön korjaaminen on usein varsin helppoa, yksinkertaisimmillaan siihen voi riittää tablettilääkitys alkukiertoon.

Suosittelisin kääntymistä lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin puoleen. Muutamalla verikokeella ja ultraäänitutkimuksella voi varsin nopeasti selvittää mistä on kyse, eikä hoidonkaan välttämättä tarvitse olla kovin vaikeaa, varsinkin kun tuo ensimmäinen lapsi tuli ihan luomusti.

Niklas Simberg
erikoislääkäri
Dextra lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä