Epätoivo vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätoivonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätoivonen"

Vieras
Mitkä kaikki vauvan allergiat voisivat aiheuttaa seuraavia oireita:

Iltaitkut/-huudot, myös päivisin kitisevä ja itkuinen, siis melkein kaiken hereilläoloajan. Päivällä nukkuu vain pätkiä 15-60min. Hirveät ilmavaivat ja masun kipristelyt. Yhtäkkiä lisääntynyt pulauttelu ja oksentaminen jopa 2h ruokailusta. Viimeisimpänä oireena läiskäinen punainen ja karhea ihottuma kasvoilla, rinnalla, selässä ja vaippa-alueellakin on. Lisäksi on limaisen kuuloinen, ääni käheä ja nenä tukossa.

Yksityisellä käyty kaksi kertaa ja eka diagnoosi oli flunssa, sitten refluksi epäily. Äiti ei oikein usko kumpaankaan... Nyt neuvolan ohjeiden mukaan minä olen maidottomalla dietillä kolmatta päivää. Vielä ei tietysti vaikutusta näy, mutta huolestuttaa silti jos ei vaikutusta tulekkaan tai jos on kyseessä joku muu allergia.

Vauva siis pian 3kk ja äidinmaidolla mennään. Alussa sai korviketta lisämaitona kun paino ei lähtenyt hyvin nousuun, sen jälkeen saanut satunnaisesti kun ollut jonkun muun kuin äidin hoivissa. Nyt ei ole kuitenkaan noin kuukauteen saanut.

Kiitos jos joku osaa auttaa!

No seuraavaksi varmaan kannattaa jättää pois kotimaiset viljat, naudanliha, eksoottiset hedelmät jne.
Saitteko jotain lääkettä siihen refluksiin? Kasvaako vauva kuitenkin hyvin?

Sinänsä tuo että 3kk ikäisellä on mahavaivaoja, nukkuu pätkissä ja kiyisee on ihan normaalia joillekinnvauvoille eikä tarkoita että lapsi olisi jotenkin sairas.

Joo, tiedän että vauvoilla on jos jonkinlaista mahavaivaa ym, mutta jotenkin vaisto kyllä sanoo, että ei ole ihan normaalia. Mulla itsellä ollut maitoallergia vauvana. Saatiin refluksiin gavisconia, ei oo juuri ollut vaikutusta, on saattanut pulauttaa/oksentaa tai olla pulauttamatta/oksentamatta, oli lääkettä annettu tai ei.

Pelkkä refluksi ei kaiketi ainakaan iho-oireita aiheuta? Tietenkään suoli- ja iho-oireilla ei välttämättä ole yhteyttä. Siksi olenkin epätoivoinen kun oireilu voi olla ihan mitä vain tai sitten ei mitään.

Meillä oli noi oireet maitoallergisella vauvalla, ja se maitoallergia aiheutti refluksia. Tietty maidon lisäksi teillä voi olla muitakin allergioita. Eli kokeile nyt ihan rauhassa ainakin pari viikkoa täysin maidotonta ruokavaliota (laktoosittomat tuotteetkaan eivät siis käy) ja jos ei paranna tilannetta, niin suosittelisin kokeilemaan apteekin erityiskorviketta.

Menee vaan lääkäriin. Meillä kokeiltiin ensin lääkärin kehoituksesta NAN HA -korviketta ja sitten kokeiltiin taviskorviketta, käytiin lääkärissä ja laittoi lähetteen Iho- ja allergiasairaalaan, josta nyt odotellaan kutsua. Nyt vauva juo Nutrilon Peptiä, täysin maidotonta korviketta.

Meillä vauvalle tuollaisia oireita aiheutti maitoallergia. Kaksi viikkoa piti olla maidottomalla dietillä ennen altistusta eli saattaa kestää ennen kuin vaikutukset alkaa näkymään. Älä vaan anna nyt mitään korvikkeita vaan seuraa tilannetta. Luulen tosiaan oireiden perusteella että on suolistoperäinen maitoallergia kuten meidänkin vauvalla.

[QUOTE="aapee";29174537]Joo, tiedän että vauvoilla on jos jonkinlaista mahavaivaa ym, mutta jotenkin vaisto kyllä sanoo, että ei ole ihan normaalia. Mulla itsellä ollut maitoallergia vauvana. Saatiin refluksiin gavisconia, ei oo juuri ollut vaikutusta, on saattanut pulauttaa/oksentaa tai olla pulauttamatta/oksentamatta, oli lääkettä annettu tai ei.

Pelkkä refluksi ei kaiketi ainakaan iho-oireita aiheuta? Tietenkään suoli- ja iho-oireilla ei välttämättä ole yhteyttä. Siksi olenkin epätoivoinen kun oireilu voi olla ihan mitä vain tai sitten ei mitään.[/QUOTE]

Meillä oli vauvalla koliikki, siis kovaa huutoa illalla ja KOKO yö. Aamu kahdeksalta viimeistään nukahti. Refluksi ja voimakkaita ilmavaivoja.
Lisäksi juuri kuvailemasi kaltaista ihottumaa, tosin meillä ei ollut kasvoissa.

Saimme lääkkeitä vatsavaivoihin, mutta eivät kyllä kovin paljoa vaikuttaneet vatsaoireisiin enne kuin koliikista päästiin eroon. Paras apu oli vyöhyketerapia, muutamalla käynnillä päästiin koko yön uniin.

Iho-oireisiin saimme jonkun voiteen, kosteuttava paksu voide jota vedeltiin paksulti aamuin illoin. Auttoi nopeasti. Eivät liittyneet yhteen meillä ja kummastakin selvittiin.

Kiitos vastauksista! Itse olen melko varma, että jotain allergiaa tämä on, koska meidän suku todella allergista porukkaa ja mulla siis ollut juurikin toi maitoallergia. Tavallaan toivois että se olis se ja vaan se, niin ois mahdollista saada oireet kuriin. Toki voi olla muutakin. Meillä siis ollut nämä suolioireet jo pitkään, refluksioireet noin pari viikkoa ja tuo ihottuma tuli yhtäkkiä noin kolme päivää sitten koko ajan pahentuen.

Yksityisellä ollaan käyty siis kaks kertaa ja puhelinaika on nyt torstaina, että onko oireet helpottanu. Juurikin siellä lastenlääkäri sanoi että äidin välttämisruokavaliota ei suositella koska maitoproteiinin määrä ei rintamaidossa ole tarpeeksi suuri aiheuttamaan allergiaoireita. Neuvolassa terkka sitten olikin toista mieltä. Oon kuvitellu että ois ollu toisinpäin, että neuvolassa ei otettais mitään kantaa allergioihin.

Noin pienellä lapsella voi aiheuttaa mikä vain. Meillä kokeiltiin kaikenlaista, mutta kaiketi johtui vain suoliston kehittymättömyydestä, meni kyllä ohi itsekseen. Nykyään ei tule mistään mitään oireita.

Voi mennä reilu viikkokin, ennen kuin maidoton dietti tehoaa, mikäli on maitoallergiasta kyse. Meillä myös yhdellä lapsista maitoallergia tulkittiin ensin refluksiksi, oksensi ja maito valui jatkuvasti nenästäkin. Kun oppi kääntymään vatsalleen, oksentelu paheni ja vaatteita sai olla jatkuvasti vaihtamassa. Ihottuman laukaisi rs-virus, ja ihottuman luultiin johtuvan ensin jostain rokosta tai viruksesta itsestään. Lopulta se levisi vatsasta kasvoihin ja tuli tosi paha vaippaihottuma, joka paheni hoidosta huolimatta. Tämän lisäksi vauva itki paljon ja oli levoton.

Toisella on kananmuna-allergia , joka oli samoilla oireilla muuten, mutta vaippaihottuma puuttui.

Meillä näkyi molemmilla allergiat prick-testissä, mutta eipä se aina niitä näytä ja en tiedä, kuinka pienelle sen voi tehdä edes. Locobase Repair on yksi rasva, milla ihottumaa voi saada pysymään kurissa.

Onko muuten saanut Rotavirus-rokotteen, siitä voi tulla myös tosi voimakkaita oireita, etenkin jos taustalla on jonkinasteinen suolistoallergia.

Meillä ainakin kokenut lastenlääkäri yksityisellä pisti mut heti imetysdietille ja oli vahvasti sitä mieltä, että vauva reagoi imetyksen kautta maitoon. Eipä siinä hirveästi ollut edes vaihtoehtoja, kun vauva ei vielä ollut syönyt edes muuta kuin rintaa. Meillä allergia oli niin paha, että sairaalassa todettiin olevan shokin vaara pienessäkin määrässä maitoa. Kolmevuotiaana allergian kuitenkin todettiin kadonneen.

Nykyään täyseliminointia ruoka-aineiden suhteen ei suositella muille kuin niille, jotka saavat hengenvaaralliset oireet. Meillä kananmuna-allergista yritetään siedättää pienillä määrillä munaa, vaikka siihen lievästi reagoikin. Mun mielestä on kuitenkin turhaa huudattaa lasta syöttämällä jotain, mikä tekee olon kurjaksi ja sairaaksi. Nuo allegiajutut on vähän semmosia, että monella lääkärilläkin on eri näkemykset asiasta ja koko ajan tulee uuutta tietoa, samalla sitten ohjeitakin päivitetään.

Menee vaan lääkäriin. Meillä kokeiltiin ensin lääkärin kehoituksesta NAN HA -korviketta ja sitten kokeiltiin taviskorviketta, käytiin lääkärissä ja laittoi lähetteen Iho- ja allergiasairaalaan, josta nyt odotellaan kutsua. Nyt vauva juo Nutrilon Peptiä, täysin maidotonta korviketta.
Eikös Peptissä ole kuitenkin jotain maidosta peräisin olevaa. Neocate kai ainoa täysin maidoton.

Rotavirusrokotteen on saanut noin kuukausi sitten, en huomannut ainakaan välittömästi sen jälkeen että oireet olis pahentuneet.

Meidän lastenlääkäri oli myös sellainen, jota suositeltiin etenkin vauvojen allergiatapauksissa ym. vauvojen oireissa. No, hän nyt sitte oli sitä mieltä että allergia ei voi ilmetä äidinmaidon kautta..

Neuvolasta muuten sanoivat, että nyt kannattaa laittaa ihottuma-alueisiin vain perusvoidetta eikä kortisonia ollenkaan, niin näkee että auttaako maidoton. Minusta tuntuu, että kohta kyllä laitan kortisonia kun näyttää koko ajan pahenevan.

Muistathan olla sitten täysin maidottomalla. Moni helposti jättää vain maidon pois. Maitoproteiinia on yllättävissä paikoissa, kuten sipseissä tms.

Laittaisin itse kortisonia, jos perusrasva ei auta. Ensin hoidetaan akuuttiongelma ja sitten muut. Ei se iho välttämättä pyllyssä parane, jos on mennyt pahaan kuntoon ilman kortisonia, vaikka se maito oliskin sen aiheuttanut.

Tsemppiä ja uudestaan lääkäriin. Ainakin Espoossa erikoissairaanhoidosta olemme itse saaneet parhaan avun. Yksityiset lääkärit monesti hoitavat vain niitä räkätautipotilaita, eivätkä ole erikoistuneet näihin ongelmiin. Yrittäisin siis itse ihan julkisen kautta erikoislääkärille myös.

Olen kyllä ollut tarkka maidottoman suhteen, MUTTA eilen söin anopin tekemää lihakastiketta, joka vakuutti sen olevan maidotonta, ei oo kermaa ym. Mutta nyt tajusin kysyä mitä käytti paistamiseen. No VOITA tietysti! No eihän se noin pieni määrä vaikuta sanoo anoppi. No eipä tietenkään, hohhoijaa. Tästä lähtien syön tasan tarkkaan vain itse tekemiäni ruokia!!