epiduraali vs. spinaali

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puudutetta pelkäävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puudutetta pelkäävä

Vieras
Hei, olisiko täällä kellään tietoa epiduraali ja spinaali neulojen koko erosta?
Esikoisesta sain epiduraalipuudutuksen kolmannen sitä yrittävän anestesia lääkärin laittamana. 1,5h kesti laitossa ja olin jo kurkkuani myöten täynnä koko touhua kun oksitosiini tippakin oli jo ajat sitten laitettu. Puudute tehosi hyvin sen 2h ja sitten laitettiin uusi annos ja lapsi syntyikin n. 30 min kuluttua.
Nyt toista odottaessa alkanut esikoisen synnytyksen aikaset asiat pelottamaan, mutta ehdottomasti haluan noin hyvin toimivan puudutuksen, joten oliskohan spinaali parempi vaihtoehto, siis jos neula olisi pienempi ja menisi helpommin oikeaan kohtaan?

Neula on aina samankokoinen mutta puuduttevan aineen teho erillainen.
Epiduraali pitkäkestoinen ja spinaali 1-2h.

Kiitos vastauksesta. Kai mä jotenkin olin luullut että olis edes vähän pienempi kun ei sitä kanyylia tule. Taitaa olla sitten järkevämpää ottaa epiduraali, ettei tarvii ainakaan uudestaan pistää. Tiiä vaikka menis nopeempaa ja selviäis kokonaan ilman (toive ajattelua) :)

Entäs jos vaan kärsisit sen synnytyskivun ja unohtaisit turhat pelot?

Oho unohtui laittaa ekaan viestiin että syntyi siis lopulta sektiolla. Ja synnytys kesti yhteensä 53h säännöllisistä supistuksista. Luomu synnytyksestä haaveilin ja Ilokaasulla menin siis muuten paitsi viimeiset 2,5h. En vaan avautunut tarpeeksi nopeasti ja lapsen sykkeet alkoivat lopulta jatkuvan supistelun takia laskea, joten omasta mielestäni pelko ihan aiheellinen. Pelkään siis että tulee taas kiire saada lapsi ulos jos ei puudutetta ole valmiiksi laitettu ja samaan aikaa lääkärit sähläävät selän kimpussa hermostuneena kun ei onnistu. Saan myös sellaisen "sähköiskun" joka kerta kun neula menee väärään paikkaan, enkä silloin pysty olemaan täysin liikkumatta.

Yhteistyössä