Epiduraalista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ottilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ottilia

Vieras
Hei!
Tässä toista odottelen ja laskettu aika on maaliskuussa. Nyt olen mietteliäs puudutusten suhteen, kun ekan kanssa sain 2 kertaa spinaalipuudutuksen jotka olivat yhtätyhjän kanssa eli melko turhia ja nyt harkitsen seuraavalle epiduraalia. Kertoisitteko jos kokemusta, että tietääkö epiduraalin kanssa milloin pitää ponnistaa? Muutenhan jalat ym. pelaa.
Haluan siksi epiduraalin, koska ekan kanssa jännitin niin paljon ja olin niin kipeä ettei tahtonut paikat aueta. Ponnistutti kyllä niin vietävästi, mutta synnytys kesti liian kauan lapselle ja hänet vietiin heti teholle.

Suosittelen ainakin oman kokemuksen perusteella epiduraalia. Oikeaan aikaan annettuna sen pitäisi tehota avautumisvaiheen kipuihin ja loppua ennen ponnistusvaihetta, jolloin on helpompi ponnistaa. Itsellä tosin avautuminen hujahti loppuun niin nopeasti, että epiduraalin vaikutus oli vielä täysin päällä ja ponnistustarvetta ei juurikaan ollut. No, olipahan ainakin kivuton ponnistusvaihe ja episiotomian sekä pienen repeämän ompelu eivät myöskään tuntuneet missään. Vauva oli onneksi pienikokoinen, muuten olisi kyllä voinut tulla ongelmia.

On olemassa myös sellainen mahdollisuus, että ainetta ruikitaan vääriin koloihin, jolloin puudutusaine ei luonnollisestikaan toimi. (Synnyttäessäni vasta neljäs epiduraalipiikki meni oikeaan osoitteeseen ja toi kaivatun helpotuksen.)

Täällä myös odotellaan toista maaliskuulle! Esikoinen syntyi viime lokakuussa. Minä sain kahteen kertaan epiduraalin ja aion pyytää sen nytkin. Epiduraalia ei (ainakaan kättärillä) anneta jos on auki enemmän kuin 7cm, koska muuten ei tunne supistuksia ja ponnistamainen on vaikeaa. Munulla oli juuri tuon 7cm ja sain vielä toisen. Kun puudute lakkasi alkoi ponnistamisen tarve parin supistuksen jälkeen. 10cm auki ja sain luvan ponnistaa. Synnytys meni mielestäni suht helposti epiduraalin kanssa. Kivut hellitiivät aina 2h kerralaan.

Itse sain viisi kertaa epiduraalin, vikan kerran aika loppuvaiheessa. Ponnistusvaihekin meni ok, eli tunsin koska piti ponnistaa jne. Minulla on sellainen käsitys, että ko. puudutus ei vie ponnistustuntemuksia, vaan sillä on taipumus viedä adrenaliinit, jolloin synnyttäjällä ei joissain tapauksissa ole voimia/puhtia ponnistaa.

Oma synnytykseni kesti tajuttoman kauan, enkä olisi siitä varmaan täysjärkisenä selvinnyt ilman epiduraalia :))

Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja se toimi ihan hyvin. En moiti. Toisessa synnytyksessä minulle ehdotettiin spinaalipuudutusta (On muuten vähän outua, että ensisynnyttäjälle annettiin spinaali. Olen ymmärtänyt, että se on paremmin sopiva uudelleen synnyttäjälle). Ja suostuin siihen. Vaikutti todella nopeasti, mutta toisaalta sen vaikutus myös loppui yhtä seinään. Minulla sen vaikutus loppui juuri hieman ennen ponnistusvaihetta. Vaikka tarkoitus olisi, että se auttaisi myös sen vaiheen yli. Ja sen voi saada ihan loppu vaiheessakin. Joten älä nyt vielä päätä asiaa loppuun. Sitähän ei tiedä miten synnytys sujuu. Ehditkö edes saada epiduraalia jne. Toisella kertaa synnytys voi olla paljon nopeampi. Minä itse henkilökohtaisesti haluan ilman muuta spinaalin toisellakin kertaa. Apu tulee siitä niin nopeasti.

Yhteistyössä