Eräretkeilyä harrastavia?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Uteliaana kyselen, onkos mammoissa eräretkeilyä harrastavia?

Missäpäin olette retkeilleet? Päivä, viikonloppu vai oikein kunnon vaelluksia? Tulevatko lapset mukaan (ja minkä ikäisenä olette aloittaneet)?

Itse mietin saisiko vanhaa harrastusta elvytettyä, himovaeltaja en ole toki koskaan ollut. Mutta eväiden syöminen metsän siimeksessä kauniilla paikalla on kyllä kovin ihanaa...

Ollaan tehty pieniä päivän retkiä eri luontoreiteillä pohjoisessa. Missä vaan sattuu lomaillessa joku kiva ulkoilureitti kohdalle niin se katsastetaan. Varsinaisia kunnon vaelluksia ei olla tehty. Posion ja Kuusamon alueella on koluttu aika monta polkua, Pallas-Ounaksella, Pyhätunturilla, Hossassa, Levillä... Lapsi oli mukana ensimmäistä kertaa n. 7-kuisena kantorinkassa.

Minäkin ajattelin, että poitsun kanssa voisi eka alkaa tutustua lähtitienoon lyhyisiin (2-4km) reitteihin ensiksi ja siitä sitten pidempiäkin, kun ikää ja kuntoa tulee.

Mä en ole käynyt kuin kerran pohjoisessa, Karhunkierroksella. Kaikki muut (viikonloppu) retket ovat etelässä. Mutta niin tekisi mieli nähdä ja kokea oikeita tuntureita.

Ylläksen päälle on kiivetty aika monesti, Hetta-Pallasta kävelty, sit tässä kotosalla noin joka toinen viikonloppu tehdään eväät reppuun ja painutaan metsään koirien ja lasten kanssa. Talvella hiihtäen.
Olimme 2007 syksyllä metsäretkellä ja eteen tuli valtava suo. Mies kävi vähän edeltä katteleen ja sit vaan ylittämään sitä. Ensin mies talutti meidän silloisen 6v yli ja minä sekä 8v tultiin hitaammin perässä. Minulla oli nimittäin 1,5 viikkoa laskettuun aikaan. Hyvin meni, vaikkakin saapas vähän hörppäsi vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:

Tässä ollaan Kolin huipulle matkalla, pienestä on mukana raahattu. :D
Ihania paikkoja löytyy koto-Suomesta. :)

Olikohan tämä Iivaaralta... Ei muistakaan enää... Omien eväiden kanssa. ;)

Ihania talvisiä maisemia.

Meillä toi ukko on ollut vastaanharaajana. Mutta nyt mä olen saanut sen viimeisen kolmen vuoden aikana koulittua ihan ok kävelijäksi cityssä. Poitsu tykkää kävellä ja tutkia metsiä, joten seuraava haaste olisi saada tuo ukko tuonne metsän puolelle. Nyt sillä on kyllä kaikki kunnon ulkoiluvarusteet, joten luulisi homman pelittävän rauhallisella tahdilla ja minun toimiessa eväsmuulina. :D

Jonain päivänä voisi mennä pojan kanssa oikein yöretkelle, mutta ukkoa tuskin sinne saan mukaan. Tai mistäpäs sitä koskaan tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Meillä toi ukko on ollut vastaanharaajana. Mutta nyt mä olen saanut sen viimeisen kolmen vuoden aikana koulittua ihan ok kävelijäksi cityssä. Poitsu tykkää kävellä ja tutkia metsiä, joten seuraava haaste olisi saada tuo ukko tuonne metsän puolelle. Nyt sillä on kyllä kaikki kunnon ulkoiluvarusteet, joten luulisi homman pelittävän rauhallisella tahdilla ja minun toimiessa eväsmuulina. :D

No jospa se siitä innostuu kun kerran käytte. :D Jonkun sopivan pituisen luontoretkipolun kun valitsee alkuun, jonka varrella on kivoja tulentekopaikkoja vaikka (näkyvät retkeilykartoissa). Me ollaan kyllä molemmat luontohulluja sen verran, ettei ole tarvinnut siitä aiheesta käydä kovin paljon vääntöä onneksi. :D

No jospa se siitä innostuu kun kerran käytte. :D Jonkun sopivan pituisen luontoretkipolun kun valitsee alkuun, jonka varrella on kivoja tulentekopaikkoja vaikka (näkyvät retkeilykartoissa). Me ollaan kyllä molemmat luontohulluja sen verran, ettei ole tarvinnut siitä aiheesta käydä kovin paljon vääntöä onneksi. :D

Mä oon jo lähialueen karttoja katsellut ja asiasta vähän vihjannutkin. Muutaman kohteen tiedänkin ihan puolen tunnin automatkan päästä, josta voisi olla noiden kahden hyvä aloittaa. Ukko tosin on nyt innostunut lintujen bongailusta (mikä on auttanut saamaan häntä usein kävelyretkille). Joten joku eteläsuomen lintuja vilisevä kansallispuistokin voisi onnistua. Ne on niin pieniä, että pienellä kävelyllä pääsee perille ja ukollekin olisi perillä palkinto.

Mä oon jo lähialueen karttoja katsellut ja asiasta vähän vihjannutkin. Muutaman kohteen tiedänkin ihan puolen tunnin automatkan päästä, josta voisi olla noiden kahden hyvä aloittaa. Ukko tosin on nyt innostunut lintujen bongailusta (mikä on auttanut saamaan häntä usein kävelyretkille). Joten joku eteläsuomen lintuja vilisevä kansallispuistokin voisi onnistua. Ne on niin pieniä, että pienellä kävelyllä pääsee perille ja ukollekin olisi perillä palkinto.

Lintujen bongauksesta innostunut ei pitäisi olla mahdoton tapaus, uskon. :D

Jonain päivänä voisi mennä pojan kanssa oikein yöretkelle, mutta ukkoa tuskin sinne saan mukaan. Tai mistäpäs sitä koskaan tietää.[/quote]

Meillä toisinpäin, ukko varmaan asuis metsässä, jos vois. Hällä vaan tahtoo mennä överiksi meidän perheretket, kun ei muista, että lapset ei jaksa 30 km päivässä. Onneksi minä pidän sen siellä aisoissa :)
Kun kuopus oli vauva, en lähtenyt mukaan sen kesän pidemmälle reissulle ja olivat kävelleet 23 km yhden päivän aikana. Isommat lapset olivat silloin 6 ja 8 vuotiaat.

Niinhän sitä luulisi. Mutta tää on sellainen kirja-sohva-biologi :laugh: Mutta suunta on jo parempaan ja hiljaa hyvää tulee.

Pidän peukkuja! :D

Jes! Hyvin pidetty, mä sain ukon puhuttua ympäri. Kyllä kun sanansa valitsee oikein ja maalailee tipukuvia seinille, niin saa reissun :) Tänne olisin pääsemässä jo tällä viikolla http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=319

Jes! Hyvin pidetty, mä sain ukon puhuttua ympäri. Kyllä kun sanansa valitsee oikein ja maalailee tipukuvia seinille, niin saa reissun :) Tänne olisin pääsemässä jo tällä viikolla http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=319

Toivotan tipurikasta ja nautinnollista retkeilyä koko perheelle! :)