Eräs äiti kieltää toisten lapsia leikkimästä mun lapseni kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiva juttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiva juttu

Vieras
Ihan kiva juttu.
Kuulin tänään, että A:n äiti oli soittanut B:n äidille, ja sanonut ettei mun lapseni saa enää leikkiä B:n lapsen kanssa. A:n lapsi tönii ja potkii ohimennessään vähän jokaista, mutta hänen äitinsä ei tätä "huomaa", koska hänen lapsessaan ei ole mitään vikaa. Nyt tämä A:n lapsi oli tönäissyt lastani, ja lapseni sitten töni takaisin. Nyt tämä äiti sitten soittelee toisille vanhemmille ja kieltää ettei lapseni kanssa saa muutkaan lapset enää leikkiä. Ihan on palaveria asiasta pitämässä toisten vanhempien kanssa. Sain kuulla yhdeltä vanhemmalta asian, joka kutsui sitten minutkin paikalle. Että ihan kiva. Saa nähdä mitä siitäkin tulee.

Jokseenkin asiatonta ensinnäkin se, ettei mulle kerrota jos jotain kärhämää on ja toiseksi se, että sitten joku kokee asiakseen toimia jonain ylituomarina joka määräilee kuka lapseni kanssa saa leikkiä.

Ja äiti on sama,josta kerroin aiemmin keväällä tässä ketjussa ap:na
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1413682

Mulla pääsisi nauru jos naapurin emäntä soittelisi ja sanoisi että minun pitää kieltää lastani leikkimästä jonkun toisen lapsen kanssa.
Kun nyt ei kyse mistään vaarallisesti tai laittomasta.

Et oikeastaan voi tehdä muuta kuin tukea lastasi ja kertoa, että lapsesi on ihana ja kiva kaveri, etkä sinäkään ymmärrä tämän toisen aikuisen käyttäytymistä. Itse olen vastaavissa tilanteissa ajatellut, että teen kuten sydämessäni oikeaksi katson, ja kasvatan lapseni myös sen mukaan. Riidoissa sovitaan, pyydetään anteeksi ja jatketaan leikkejä. Tulet ennen pitkää huomaamaan, että tämä lapsi, jolle ei opeteta sosiaalisen kanssakäymisen perustaitoja, omien virheiden myöntämistä ja syy-seuraussuhteiden hallintaa, tulee elämään melko ankean elämän -ellei hänen äitinsä elä 100-vuotiaaksi ja siloittele lapsensa tietä rahalla ja muulla hyysäämisellä. Näitäkin tapauksia on. Toisaalta, asemassasi olisin silloin iloinen, että lapseni ei ole tällaisten ihmisten kanssa tekemisissä.

Pää pystyyn, anna paskan olla. Jos et voi säädellä sitä, mitä ulkoa päin tulee, voita vaikuttaa siihen miten palojon otat sitä vastaan ja laitat lapsesi kantamaan. Peli poikki ja uudet kaverit, mikäli tämä nainen ei tule järkiinsä. Lapsen syytähän tällainen ei ole tuossa iässä vielä juuri koskaan.

En päästä enää lapsiani leikkimään tuon kyseisen lapsen kanssa.

Tulin juuri keskustelemasta näistä asioista tuon kyseisen äidin ja erään toisen äidin kanssa ja enpä voi sanoa muuta kuin huhhuh.

Hän oli raivostunut minun lapselleni siitä, ettei tämä ollut vahtinut hänen lastaan ja että hänen lapsensa oli lähtenyt minun lapseni perään. Sanoin ihan suoraan, että minusta ei voi todellakaan olettaa että oma 7-vuotiaani vahtisi pienempiä lapsia, vaan nämä toiset saavat olla ihan jonkun muun vastuulla. Että en edes omaa pienempää lasta jätä tuon 7-vuotiaan vastuulle kotipihaa kauemmas.

Lisäksi hän sanoi, että ihan pelkää minun lastani, koska tämä näyttää niin ilkeältä ja pahalta. Sanoin siihenkin, että en voi mitään lapseni ulkonäölle, mutta siitäkään huolimatta lapseni ei ole mikään väkivaltainen öykkäri joka kulkisi tuolla nyrkit pystyssä mukiloimassa muita.

Sekin oli minun lapseni syytä, että hänen lapsensa oli törmännyt minun lapseeni polkupyörällä. Lapseni oli kuulema pysähtynyt liian äkkiä. Mitenkä ois, jos sille kultamurulle opetettaisiin ettei saa pyöräillä liian lähellä?

Tietenkään missään asiassa vikaa ei ollut hänen lapsessaan, hänen lapsensa ei valehtele, eikä tee koskaan mitään pahaa. Toinen äiti yritti tuoda toisenlaistakin näkökulmaa -että ehkä A.n lapsi on ollut mustasukkainen kun minun lapseni on tullut uutena kaveriporukkaan (ei varmasti, ennemmin sitten niin päin että minun lapseni on se mustasukkainen kun kerran uutena tuli) tai että ehkä A.n lapsi hakee vain äitinsä huomiota ja liioittelee tarinoita (ei varmasti, kyllä lapsi saa huomiota niin paljon kuin ikinä haluaa) jne.

Olihan hauskaa.

Päälle päätteeksi, kun olimme lähdössä, hänen oma kultamurunsa karkasi läheiseen leikkipuistoon..

(Tottakai selvittelin asioita oman lapseni kanssa kun tulin kotiin. Tarinat olivat hieman erilaisia, mutta kyllä vikaa löytyi omastanikin, esim oli tönäissyt takaisin jne. Annoin kotiarestia ja pidin tiukan puhuttelun. Ja ikuisen leikkimiskiellon tuon A.n lapsen kanssa)

Yhteistyössä