Erilaisten äidit, mistä voimavaroja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä eksynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä eksynyt

Vieras
Oma leikki-ikäiseni on hyvin persoonallinen lapsi, joka kyseenalaistaa kaiken ja koettelee jatkuvasti rajojaan. Päivähoidossa on ja huomioitu, että omaan persoonalliseen tahtiinsa kehittyvä lapsi on, mutta huolestuneita lapsen kehityksestä tai käytöksestä eivät ole olleet.
Koska omat kasvatusperiaatteet ja -ajatukset lapsi kerta toisensa jälkeen kyseenalaistanut ja tuntuu, että keinoja asettaa lapselle rajoja ei enää omista taskuista löydy, olemme jonossa perheneuvolaan kasvatustukea saamaan.
Mistä te muiden persoonallisten, erilaisten lasten vanhemmat saatte voimavaroja, kun itsestä tuntuu, että lähes jokainen päivä on aamusta iltaan yhtä vääntämistä ja taistelua lapsen kanssa?

Minulla on 4 erilaista persoonallista lasta. Ja olen sitten varmaan myös erilainen äiti, sillä jos asioita kyseenalaistetaan, haluan perustelut ja esitän myös omat perusteluni. Ja jokainen päivä on vääntämistä ja neuvottelua.

Ainoastaan silloin tulee uupumus, kun AlQaida on unohtanut syödä: nälkäisenä ei suostu syömään tai ei pysty syömään ja riivaa, kuin kaikki maailman demonit yhdessä. Mutta meillä on "virallisia diagnooseja", joiden ansiosta olemme saaneet paljon hyviä ohjeita, kuinka pärjätä tässä tylsän tasapäistävässä maailmassa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Millä tavalla persoonallinen lapsi? Kun kaikki lapset ovat omalla tavallaan persoonia. Onko syynä varmasti lapsen persoona vai kenties joku sairaus?

Olisi oikeasti kiva kuulla, minkälaista persoonaa pidetään poikkeuksellisen persoonallisena. :) Kun rajojen kyseenalaistaminen ja jatkuva vääntö taitaa kuulua monen lapsiterpeen arkeen.

Tiedän miltä susta tuntuu. Mulla myös aika vaativa tapaus kotona ja kaikki saadaan tehdä vähän vaikeamman kautta. Meillä on myös vaikeuksia sisäistää muutoksia ja myös puheen motoriikassa viivästymää. Nyt ollaan päästä tutkimuksiin ja tässä kuussa on ekat kunnon tutkimukset mikäköhän mahtaisi olla kyseessä.

Välillä tuntuu ettei jaksa. Kaikki helpotkin asiat ovat vaiketa ja pitäisi olla loputon kärsivällisyys selittää joka ikinen asia yksityiskohtaisesti kerta toisensa jälkeen. Väillä on hyviä kausia jolloin jaksaa käydä läpi tätä päivittäistä rutiinia. Välillä vaan toivoo ette eikö minun lapsi voisi olla niinkuin muutkin ja olla vain normaalin haastava.
Olen huomannut että oma jaksamiseni heijastaa heti lapseeni. Mitä hermostuneepi olen sitä vaikeampaa on. Silloin kun jaksan selittää asiat hyvin rauhassa ja yksityiskohtaisesti ja yksinkertaisesti ja uudestaan ja uudestaan rauhassa ja rauhallisesti lapsikin selkeesti rauhoittuu kun pysyy tilanteen tasalla. Aina se vaan ei ole helppoa.

Ei voi lohduttautua kuin sillä että toivottavasti tuo helpottaa sitten ajallaan :D
Todella hyvä että olet päässyt neuvolassa jonoon ja minäkin toivon pääseväni kasvatusneuvolan listoihin kun selviää mistä on kyse. Meillä on tod näk joko asperger tai ad/hd plus aistiyliherkkyys.

Voimia vaan sulle. Mua kyllä voisi kiinnostaa olla yhteydessä ja vaihtaa kuulumisia. Olen kaivannut ihmistä joka olisi myös samassa tilanteessa ja pelkää voimien loppumista. Mulla on myös taapero ja odotan kolmatta tässä lisäksi mikä ehkä kärjistää omaa väsymystä kun välilä tuntuu että 5v vaatii sata kertaa enemmän peräänkatsomista kuin taapero...

Kärsivällisyyttä ja rakkautta ja kymmeneen laskemista sata kertaa päivässä...

Meidän lapsella ADD, dyspraksia ja oudot maneerit.

Ai mistä saan voimavaroja? Sekin jo helpottaa jos saan käydä joskus yksin kaupassa ja musiikista saan kyllä voimaa. Jotenkin hävetti ostaa aikoinaan tuo mp3-soitin. Pidin sitä vain nuorten touhuna. Mutta kun naapurin rouva sanoi kuuntelevansa sitä navetassa niin en enää epäillyt minäkään käyttää. :) (vastasinkohan nyt ihan siihen mitä kysyit?)

Yhteistyössä