U
Uupunut
Vieras
Isäni on alkoholisti, mutta silti rakas minulle ja lapsille. Tänään oli lapseni juhla. Hän tuli sinne mielestäni humalassa. Oli kivasti kyllä, mutta silti... Hän lähti autolla
. En soittanut poliiseja. Kotona kun olin, hän soitti. Otin auton ajokunnon puheeksi. Erittäin vakuuttavasti ilmoitti, ettei ole mitään juonut. Lupasi puhaltaa alkometriin. Ajoin pitkän matkan heille. Istui kaljapullon kanssa ja väitti, että joi vain koska epäilin häntä turhaan. Puhaltamisessa ei tietenkään olisi ollut järkeä, mutta ehdotin sitä silti periaatteesta. Ei suostunut. Lähdin pois ja sovin hänen kanssaan, että jatkossa soitan välittömästi poliisit (oman isäni ) perään, mikäli epäilen humalassa ajavan. Kotimatkalla pysähdyin soittamaan siskolleni. Hän kertoikin minulle uutta tietoa: isäni on ollut oikeudessa rattijuopumuksesta, ottanut äitini kustannuksella pikavippejä juomiseensa. Tämä on minulta salattu. Siskoni toivoo taloudellista edunvalvojaa ja kortin poistamista isältäni. Ilmoitin tukevani molempia ratkaisuja, mutta se tuntuu niin rankalta. Kyseessä on täällä maalla aika iso juttu autoasiassakin saati, että sinänsä älykäs ihminen laitettaisiin taloudelliseen edunvalvontaan ;(. Ymmärtääköhän kukaan miten rankkaa tällainen on?