Erittäin raskaita ratkaisuja ;(!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uupunut

Vieras
Isäni on alkoholisti, mutta silti rakas minulle ja lapsille. Tänään oli lapseni juhla. Hän tuli sinne mielestäni humalassa. Oli kivasti kyllä, mutta silti... Hän lähti autolla :(. En soittanut poliiseja. Kotona kun olin, hän soitti. Otin auton ajokunnon puheeksi. Erittäin vakuuttavasti ilmoitti, ettei ole mitään juonut. Lupasi puhaltaa alkometriin. Ajoin pitkän matkan heille. Istui kaljapullon kanssa ja väitti, että joi vain koska epäilin häntä turhaan. Puhaltamisessa ei tietenkään olisi ollut järkeä, mutta ehdotin sitä silti periaatteesta. Ei suostunut. Lähdin pois ja sovin hänen kanssaan, että jatkossa soitan välittömästi poliisit (oman isäni ) perään, mikäli epäilen humalassa ajavan. Kotimatkalla pysähdyin soittamaan siskolleni. Hän kertoikin minulle uutta tietoa: isäni on ollut oikeudessa rattijuopumuksesta, ottanut äitini kustannuksella pikavippejä juomiseensa. Tämä on minulta salattu. Siskoni toivoo taloudellista edunvalvojaa ja kortin poistamista isältäni. Ilmoitin tukevani molempia ratkaisuja, mutta se tuntuu niin rankalta. Kyseessä on täällä maalla aika iso juttu autoasiassakin saati, että sinänsä älykäs ihminen laitettaisiin taloudelliseen edunvalvontaan ;(. Ymmärtääköhän kukaan miten rankkaa tällainen on?

ei kai tuosat nyt mitään häpeää tarvitse kantaa. toinen syö liikaa, itse olen liikaa netissä. töiden jälkeen heti, lapset jäävät huomiota vaille...ihmiset olemme heikkkoja.
hänellä ei ole sitä itsekuria.

En ymmärrä kun ei ole kokemusta, mutta paljon voimia silti toivotan. Alkoholisti on alkoholisti, oli sitten isä tai joku muu. Ja jos kännipäissään ajaa jonkun yli? Jos kerran rahankäyttö on holtitonta, on pakko toimia, isänne parhaaksi sen teettevaikka hän luultavasti kokee sen toisin.

välttämätöntä koska hän voi kännissä ajaessaan vahingoittaa myös muita, ei vain itseään. Kauheaa jos ajaisi esim. jonkun lapsen päälle. Kyllä pitää soittaa poliisit.

No mä en ainakaan ymmärrä. Mä en kertakaikkiaan käsitä miksi sä et soittanut poliiseja kun epäilit että isäsi ajaa humalassa. Etkö yhtään ajattele sitä että hän voi ajaa päin puuta ja tappaa itsens...tai pahimmassa tapauksessa tappaa jonkun sivullisen ajamalla päälle.

Multa ei sympatiaa kännikuskeille tipu!

Ja kyllä, olen itse soittanut poliisille ja soitan jatkossakin jos näen jonkun hyppäävän rattiin humalassa. Ihan sama onko kyseessä tuolloin äiti, isä, mies, lapsi tai joku muu.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
ei kai tuosat nyt mitään häpeää tarvitse kantaa. toinen syö liikaa, itse olen liikaa netissä. töiden jälkeen heti, lapset jäävät huomiota vaille...ihmiset olemme heikkkoja.

itsekuri ei alkoholismiin auta.

:hug: Miun isä on myös alkoholisti. Mie olen ihan tietoisesti jättänyt isäni pois elämästäni jollakin tasolla, koska en jaksa kantaa huolta aikuisesta ihmisestä, joka ei itse ole valmis auttamaan itseään. Nähdään pari kertaa vuodessa, jouluna ja kesällä, kun käydään isän mökillä, jonne menen tavatakseni famoni ja että famo saisi tavata lapsenlastaan.
Joskus miulla on suunnaton ikävä sitä isää, joka miulla oli lapsena, jolloin isällä oli vielä jonkinlainen ote juomiseensa. Takaisin saan hänet varmaan vasta sitten, kun käyn isäni ruumista katsomassa :snotty:

Tiedän juuri miltä susta tuntuu olen samassa tilanteessa oman "läheiseni" kanssa.Tuohon lisättynä päälle kaikkee kamalaa.....että on ainakin yksi kohtalotoveri.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
*hali*

oletteko läheisiä isäsi kanssa?

Erittäin ;(. Isäni oli larvostetussa asemassa ja tosi reilu ihminen. Auttavainen ja kiltti edelleen. Menetti työnsä saneerauksissa, kun olin 13v. Alkoholisoitui sen jälkeen. Miehen rappeutuminen fyysisesti ja psyykkisesti + näköjään aiemmin korkealta moraaliltaankin, koskee ja tosi kovasti. Rakastan häntä silti. Omatuntoni ei salli missään nimessä humalassa ajamisen sivusta seuraamista. Apua on ongelmaansa kovasti hakenut eri tahoilta. Turhaan!

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:

Kyllä nimenomaan sitä tarvitaan. Hoidoista ei ole mitään apua, jos itsekuri ei pidä. Veljeni on raitistunut alkoholisti. Mutta pelkkä itsekurikaan ei riitä, sitä varmaankin tarkoititkin.

oma veljeni elää huonoissa olo suhteissa. vanhempieni kanssa. en tee asialle mitään. vihaan itseäni.

onko veljesi siis lapsi ja elää huonoissa olosuhteissa, alkoholistivanhempien kanssa tms?

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
No mä en ainakaan ymmärrä. Mä en kertakaikkiaan käsitä miksi sä et soittanut poliiseja kun epäilit että isäsi ajaa humalassa. Etkö yhtään ajattele sitä että hän voi ajaa päin puuta ja tappaa itsens...tai pahimmassa tapauksessa tappaa jonkun sivullisen ajamalla päälle.

Multa ei sympatiaa kännikuskeille tipu!

Ja kyllä, olen itse soittanut poliisille ja soitan jatkossakin jos näen jonkun hyppäävän rattiin humalassa. Ihan sama onko kyseessä tuolloin äiti, isä, mies, lapsi tai joku muu.

Etkö ymmärrä, etten minäkään hyväksy sitä! En ollut varma tilanteesta ennen kuin menin kotiin käymään. Mielestäni olen toimimassa vastuullisesti siskoni kanssa. Aiomme ilmoittaa asian eteenpäin - siitä ei jäänyt epäselvyyttä ;(. On vain tosi rankkaa tehdä nämä asiat omalle isälle. Teen sen silti :(. Mitään oikeutusta tekstillesi ei ole siis olemassa. Olen täsmälleen yhtä tiukka asiasta alkoholi+auto kuin itsekin olet.

En ihan ymmärtänyt. Miten voisitte päätää, että isältänne otetaan kortti pois ja hänet asetetaan taloudelliseen valvontaan? Ei se kyllä ihan noin vain taida onnistua, mikäli hän on mielenterveydeltään normaali. Vaikka tekisitte ilmoituksen rattijuopumuksesta, sillä ei ole merkitystä, jos ei ole toistamiseen saatu kiinni rysän päältä. Hankkikaa isälle puhalluslukko autoon, silloin loppuu humalassa ajaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Joskus tuntuu että ei vaan riitä....:
Tiedän juuri miltä susta tuntuu olen samassa tilanteessa oman "läheiseni" kanssa.Tuohon lisättynä päälle kaikkee kamalaa.....että on ainakin yksi kohtalotoveri.

Kiitos! Jaksamista sinullekin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllä nimenomaan sitä tarvitaan. Hoidoista ei ole mitään apua, jos itsekuri ei pidä. Veljeni on raitistunut alkoholisti. Mutta pelkkä itsekurikaan ei riitä, sitä varmaankin tarkoititkin.

olet oikeassa. ja hoitojen yhteyteen liitettynä olisi itseasiassa ehkä vielä parempi puhua parantumisen halusta sekä itsekurista.

ihan näin vain ahaa elämyksenä :)

En ihan ymmärtänyt. Miten voisitte päätää, että isältänne otetaan kortti pois ja hänet asetetaan taloudelliseen valvontaan? Ei se kyllä ihan noin vain taida onnistua, mikäli hän on mielenterveydeltään normaali. Vaikka tekisitte ilmoituksen rattijuopumuksesta, sillä ei ole merkitystä, jos ei ole toistamiseen saatu kiinni rysän päältä. Hankkikaa isälle puhalluslukko autoon, silloin loppuu humalassa ajaminen.

Sain siis tänään kuulla, että on jo ollut oikeudessa asiasta. En tiennyt sitä aiemmin. Kortti menee aivan varmasti. Syytä en jaksa selittää, mutta ymmärrän ihmettelysi :). Tiedän kuitenkin asian. Taloudellinen edunvalvonta on helppo järjestää, kun on näyttöä, että juo pikavipeillä äitini tulot. Sitäpaitsi selvinpäin todennäköisesti suostuu asiaan itse. Ratkaisu vain on raskas :(.

Mä jo hetken olin oman juoppoäitini kanssa siinä säälittelyn vaiheessa, kunnes hän taas ilkeydellään sai mut vajoamaan vihan vaiheeseen. Ei se mitään jos ihminen olis sellanen höpönassukkajuoppotossukka, mutta kun on niin saatanan ilkeä ihminen. Kaikenkukkuraksi tämä ilkeys tulee aina puun takaa - just kun luuli, että kaikki on mukavasti ja ihmisillä on hauskaa, hän päättää lotkauttaa jonkun todella "rakentavan" kommentin. Ja seuraavaksi sitten selitelläänkin, että "älä nyt suutu" ja "koitahan nyt kasvaa" ja "kyllä kritiikkiä pitää oppia vastaan ottamaan". Syyllistäminen on nyt uutena tullut kuvioihin.. En tiedä kauanko jaksan katsoa ja kuunnella enää. Multa ei juopoille sääliä heru. He kyllä tietävät olevansa mitä ovat, mutta se himo siihen myrkkyyn on niin kamala, että kaikki muu saa ympäriltä hajota, kunhan vaan saa ryypätä. Rattiojuopot? No hyi helvetti!!!

Ja anteeks oma tilitys :ashamed: sanat lähti näppikseltä ennekuin ehdin ajatella.

Alkoholistin läheisenä ei ole helppo olla. Se rakkaus sekoittuu näissä suhteissa niin moniin ikäviin muihin tunteisiin, ettei lopulta tiedä itse mitä pitäisi tehdä tai miten ajatella. He vievät niin monen muunkin elämän mukanaan.. Kaikkea hyvää kuitenkin sinulle ja voimia niihin vaikeimpiin hetkiin :hug:

Mä jo hetken olin oman juoppoäitini kanssa siinä säälittelyn vaiheessa, kunnes hän taas ilkeydellään sai mut vajoamaan vihan vaiheeseen. Ei se mitään jos ihminen olis sellanen höpönassukkajuoppotossukka, mutta kun on niin saatanan ilkeä ihminen. Kaikenkukkuraksi tämä ilkeys tulee aina puun takaa - just kun luuli, että kaikki on mukavasti ja ihmisillä on hauskaa, hän päättää lotkauttaa jonkun todella "rakentavan" kommentin. Ja seuraavaksi sitten selitelläänkin, että "älä nyt suutu" ja "koitahan nyt kasvaa" ja "kyllä kritiikkiä pitää oppia vastaan ottamaan". Syyllistäminen on nyt uutena tullut kuvioihin.. En tiedä kauanko jaksan katsoa ja kuunnella enää. Multa ei juopoille sääliä heru. He kyllä tietävät olevansa mitä ovat, mutta se himo siihen myrkkyyn on niin kamala, että kaikki muu saa ympäriltä hajota, kunhan vaan saa ryypätä. Rattiojuopot? No hyi helvetti!!!

Ymmärrän tuon tunnelman hyvin, vaikka itselläni tunnelmat ovatkin monimutkaisemmat. Välillä vihaan, välillä rakastan, välillä halveksin, välillä säälin. Kyllästynyt ja väsynyt olen joka tapauksessa. Tietysti olen ainoa täällä samassa kunnassa asuva lapsista.

Ja anteeks oma tilitys :ashamed: sanat lähti näppikseltä ennekuin ehdin ajatella.

Alkoholistin läheisenä ei ole helppo olla. Se rakkaus sekoittuu näissä suhteissa niin moniin ikäviin muihin tunteisiin, ettei lopulta tiedä itse mitä pitäisi tehdä tai miten ajatella. He vievät niin monen muunkin elämän mukanaan.. Kaikkea hyvää kuitenkin sinulle ja voimia niihin vaikeimpiin hetkiin :hug:

Eipä mitään! Kyllä tähän ketjuun muidenkin alkoholistien väsyneet läheiset mahtuvat. Olet ihan oikeassa sanoissasi.

Muista, että alkoholistin läheinen on se, joka mahdollistaa juomisen.

Toivotan sinulle voimia ja otan osaa jo etukäteen sitä päivää, kun isäsi juo itsensä hengiltä.

Yhteistyössä