Hae Anna.fi-sivustolta

Erityiskerkkyydestä

Viestiketju osiossa 'Kristallipallo' , käynnistäjänä Veskutin, 21.04.2017.

1. Veskutin Vierailija

2. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Valitettavasti en voi katsoa tuota videota, sillä sitä ei voi katsoa ulkomailla.
    Mutta erityisherkkä on kai högsensitiv.
    Itse olen aina ollut högsensitiv monella eri tavalla, jo pienestä lapsesta lähtien ja samalla ailahtelevainen ja ujo, mutta aikuistuttuani tulin rohkeammaksi, mutta högsensitivitet jatkuu tietenkin, monet vaikeudet käynnyt läpi, mutta en ole koskaan silti tarvinnut psykiatsista apua :) olen selvitynyt itse vaikeuksistani.
    Olen hyvin sosiaalinen, mutta rakastan kaikkein eniten olla yksin niin paljon kuin mahdollista. Perheellisenä se yksinolo ei aina onnistu, mutta kun ikää on karttunut, niin yksinoloaikaakin jää aika paljon jos niin vain haluan.
    Joskus tunnen itseni ihan erilaiseksi kuin muut, aistin aivan liian paljon. Mutta kaikkeen tottuu. Nykyään seulon paljon pois, enkä reagoitse kaikkeen aistimaani, sillä monet ei ymmärrä, niin on parempi olla hiljaa joskus :)
    En häpeä olla högsensitiv, etenkään nyt kun olen oppinut jonkin verran hallitsemaan högsensitivitettiäni.
    Mutta tietenkin kun on högsensitív, niin näkee ja kuulee niitä pienen pieniä vivahteita mihin muut ei reagoitse ollenkaan, jolloin joskus tuntee olevansa kuin ET ihmisten joukossa ;)
    Tämän takia kai monien on aika vaikea joskus ymmärtää minua. Olen yrittänyt opetella ilmaista itseäni niin, että vaikuttaisin "normaalilta", mutta se on vaikeaa :) Olen kuitenkin oppinut, että en enää kritiikistä suutu ja en välitä kaikesta mitä minusta luullaan ja puhutaan, usein jätän sellaiset ihmiset pois elämästäni, koska he ei tarkoita mitään hyvää minulle, päin vastoin sanoisin.
    Nyt tuli paljastettua tämäkin. paljastin tämän koska aiheesta tuli joltakin aloitus tänne palstalle.
    Mahtaakohan jotkut uskaltaa paljastaa olevansa högsensitiva?
    Tämä aloitus on mielenkiintoinen aloitus. Jotenkin minusta tuntuu, että asia on sen verran arkaluontoinen joillekkin, jotta ehkä keskusteluja ei synny, sillä monet högsensitiva ei ehkä uskalla kertoa. ja monien on vaikea ymmärtää högsensitiva ja sen takia suuttuvat ja naljailevat ehkä.
    Kun on högsensitiv, on siitä paljon hyötyäkin, etenkin nyt iäkkäämpänä, kun on oppinut tuntemaan paremmin itseään.
    En minäkään tästä ala sen enempää sanomaan mitään ja en ala riitelemään asiasta kenenkään kanssa.
    PS:
    Toivottavasti kukaan ei pahatu kun avauduin näinkin rohkeasti tällaisella riitelevällä palstalla :) uskalias olen, joten tein sen.

PS:
    Täytyy sanoa tässä erikseen, että kun kirjoitin yliherkkä, niin se oli huono käännös, en ole enää erikoisen hyvä suomen kielessä.
    Högsensitiv on parempi käännös. Siitä minulle joku ystävällinen jo mainitsikin, kiitos hänelle siitä.
    Olen korjannut kirjoitukseni ja poistanut väärän käännöksen.
    Ja tietenkään kenenkään ei tarvitse uskoa siihen mitä itsestäni joskus kerron, se on jokaisen ihmisen omalla vastuulla mitä alkavat kuvitella toisesta ihmisestä, tuntemattomasta ihmisestä.
    Kuten sanon, en ala riitelemään tai kiistelemään kenenkään kanssa, riitaa haastajat saa ridellä yksi tai toistensa kanssa :)

Last edited: 21.04.2017
  3. yksinkertaista Vierailija

Ehkä sä siksi valitsit kaapuelämän, siellä kaavun alla on piilossa muilta ihmisiltä ja ärsykkeiltä.

4. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Laitoit todella yksinkertaisen kaapuajattelusi esille :)
    Yksinkertainen ajattelu on harhakuvitelmia useimmiten. Omia mielihaluja :)
    PS:
    Lisään sen, että jokaisen persoonallisuus pulpahtaa aina joskus esille esim. siitä miten ihminen kirjoittaa.

Last edited: 21.04.2017
  5. isabellafamilia Vierailija

Erityisherkkä on ruotsiksi högkänslig, yliherkkä on överkänslig.

6. Moriz Vierailija

Isabellafamilia antoikin hyvän käännösvinkin erityisherkkä-sanaan.
    Löydät tietysti itsekin sen perusteella erityisherkän määritelmän ja testin siihen, mutta laitan silti tämän tänne mihin itse törmäsin, kun hain aiheesta tietoa Isabellafamilian antamalla hakusanalla.

http://www.högkänslighet.se/vad-är-högkänslighet--31352045
    http://www.högkänslighet.se/självtest-21694736

Suomeksi vielä tämä

https://erityisherkat.wixsite.com/erityisherkat

7. Moriz Vierailija

Isabellafamilia antoikin hyvän käännösvinkin erityisherkkä-sanaan.
    Löydät tietysti itsekin sen perusteella erityisherkän määritelmän ja testin siihen, mutta laitan silti tämän tänne mihin itse törmäsin, kun hain aiheesta tietoa Isabellafamilian antamalla hakusanalla.

http://www.högkänslighet.se/vad-är-högkänslighet--31352045
    http://www.högkänslighet.se/självtest-21694736

Suomeksi vielä tämä

https://erityisherkat.wixsite.com/erityisherkat

8. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Totta, en katsonut sanakirjasta ja ei tainnut olla ihan oikea käännös. Kiitos korjauksestasi.

9. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    236
    Minä olen aikoinani käynyt psykologin luona ja minut on testattu, halusin saada selville, miksi olen tällainen :)
    Ajattelin ensin, että minulla olisi ADD, mutta se ei oikein sopinut minuun muuta kuin vain osittain sanoi psykologi.
    Sanoi, että olen högsensitiv, siis HSP, (highly sensitive person)
    Tiedä sitten, siltä se kuitenkin vaikuttaa :)

10. Yliherkkä on sellainen joka kuvittelee toisten tarkoittavan juuri häntä, joka hermostuu eri mieltä olosta, joka demonsoi jonkun nikin jne.

Erityisherkkä ei tee mitään noista edellä mainituista. Erityisherkkä aistii mitä muut tarkoittaa eikä käsitä koko ajan väärin.

Eli Amanda sinä olet yliherkkä, et erityisherkkä. Tunnen erityisherkkiä, he eivät ole ollenkaan niinkuin sinä.

Sinä Amanda syyttelet toisia turhasta, hermostut ja urhiudut. Sinä käytät loukkaantumistasi aseena. Erityisherkät ei koskan tee niin. Joten lakkaa valehtelemasta olevasi erityisherkkä.

11. Moritz Vierailija

Hienoa, sitten tiedätkin viimeisen päälle mikä olet näissä asioissa :).

12. joku vain Vierailija

Ei tiedä, koska erityisherkkä hän ei ainakaan ole perustuen siihen miten täällä käyttäytyy, vaan juurikin sellinen jota erityiherkät kammoaa, kaiken tietävä, muita parempi, tuommoinen ei ole erityisherkkä, tuommoiset usein käyttää hyväkseen erityisherkkä -kuvausta muka itseensä sopivana, tuolla voi sitten itselleen selittää sen miksi saa negaa palautetta.

Et ole erityisherkkä Amanda, olet sellainen juuri jota erityisherkät kammoaa.
    Inhoan sinunlaisiasi erityisherkkää teeskenteleviä. Et ole ainoa joka tuota teeskentelyä on tällä palstalla yrittänyt.

13. 'wink' Vierailija

"Yhdysvaltalainen psykologian tohtori Elaine Aron on tutkinut erityisherkkyyttä 1990-luvulta saakka. Aron luokittelee erityisherkkyyden piirteet neljään pääryhmään kirjassaan Psychotherapy and the Highly Sensitive Person. Luokittelun muistamista helpottaa alkukirjaimista muodostuva lyhenne DOES:

D – Depth of processing (syvällinen tiedon prosessointi)
    Erityisherkkä ihminen käsittelee havaintoja ja tietoa syvällisesti. Hän miettii eri vaihtoehtoja, vertaa tietoa aiempaan tietoon tai kokemuksiin ja yhdistää ulkoiset ja sisäiset havainnot kokonaisuudeksi.

O – Overarousability (kuormittumisalttius)
    Erityisherkkä ihminen stressaantuu liiallisesta aistimus- tai tietomäärästä. Monipuolinen, intensiivinen tai pitkäkestoinen tapahtuma voi viedä hänen voimansa, jotka palautuvat lepäämällä, rajaamalla aistimuksia tai poistumalla tilanteesta.

E – Emotional intensity (vahva eläytymiskyky)
    Erityisherkän ihmisen tunteet ja tuntemukset voivat olla voimakkaita. Hänellä on kyky liikuttua, vaikuttua ja asettua toisen asemaan helposti.

S – Sensory sensitivity (tarkka havainnointikyky)
    Erityisherkän ihmisen aistihavainnot ovat hienovaraisia. Hän tarkkailee sekä ympäristöään että sisäisiä kokemuksiaan, ja tekee niistä tarkkoja havaintoja. Herkän aistit eivät kuitenkaan ole paremmat kuin muilla, vaan kyseessä on hermoston herkkä reagointi."

Lähde:
    https://erityisherkat.wixsite.com/erityisherkat/erityisherkkyys

Tuota... miten tämä eroaa aivan tavallisesta ihmisestä?

14. Benito Vierailija

Jos haluaa oikeasti saada syvempää tietoa asiasta niin kannattaa googlettaa lisää. Pelkästään tuosta se ero ei selviä.
    Voi myös auttaa, jos tutkii jo löytämäänsä linkkiä perinpohjaisemmin. En ole varma onko kaikilla kuitenkaan tietoa ja kokemusta eli "silmää" tarpeeksi voidakseen erottaa erityyppisiä ihmisiä toisistaan. Jos ei, niin silloin ei paperi-tai nettitieto auta valaisemaan asiaa.

15. 'wink' Vierailija

Totta.
    Sama pätee muuten sarkasmiin.

16. tästäeitykätä Vierailija

Minä inhoan niitä jotka käyttää erityusherkkyys -nimitystä väärin. Amanda ja inke käyttää. He eivät ole erutyisherkkiä. Amanda on hyökkäävä ja aggressiivinen ja Inke yliherkkä loukkaantumista aseena käyttävä. Tälläiset eivät ole erityisherkkiä.

17. Banito Vierailija

Jos ymmärsit todeksi lainaamasi kohdan, et varmaankaan pitänyt sitä sarkasmina? Se ei ollut sellaiseksi tarkoitettu. Tarkoitin vain, että joidenkin erityispiirteiden havaitseminen ja erottaminen toisistaan saattaa tarvita harjaantumista ja siihen tarvittavaa kokemusta. Kuten esim ammatti-ihmisillä on. Tai jonkin erityispiirteen omaavalla ihmisellä itsellään tai heidän omaisellaan. Tosin omaisella ja henkilöllä itsellään saattaa olla kokemusta vain pienestä piiristä tapauksia kun ammatti-ihmisellä taas karttuu kokemusta laajemmasta kirjosta tapauksia, joista kuitenkin erottuu harjaantuneelle silmälle se jokin tekijä joka yhdistää ihmisen jonkin yhteisen tekijän alle.

Jos tätä käytännön ja teorian laajaa yhdistelmäkokemusta ja tietoa ei ole, ei välttämättä ymmärrä oikein pelkän paperin tai netis kautta saatua tietoa.

18. Banito eli Benito Vierailija

Tuli näppäilyvirhe. Nikin piti olla Benito eikä Banito :)

19. Bonanza Vierailija

Amanda nyt ainakaan erityisherkkä ei ole. Erityisherkkä ei ole päällepäsmäri. Toki Amandanlaiset jotka ei tajua miksi he joutuu skismoihin etsivät sitten tuollaisia "positiivisia" syitä mikseivät tule toimeen toisten kanssa. Kun eivät vain näe syytä. Ovat hyökkääviä päällepäsmäreitä, juuri vastakkaisia erityisherkälle.

20. 'wink' Vierailija

En.

21. sundae Vierailija

Lukaisin nuo läpi ja tunnistin introvertin. Toisaalta, omasta kokemuksesta nyt puhun, jos ihminen jäädyttää itsensä ja lopettaa reagoimisen, niin luovuus kuolee.

22. syyslehti Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    32
    Katsoin tuon videon ja jossain määrin tunnistin itseäni. Maailma vain on sellainen paikka, että pitäisi osata kovettaa itsensä joissakin tilanteissa. Ymmärrän hyvin, mitä dokumentissa kerrotaan herkkyydestä. Luovuutta ei saisi unohtaa.

Testaa, mitä persoonallisuustyyppiä edustat: punaista, keltaista, vihreää vai sinistä

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri