Hae Anna.fi-sivustolta

Ero miehen asioiden takia, lapsi ja yhteinen asunto

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä sekavatilanne, 15.09.2016.

1. sekavatilanne Vierailija

Hei,
    olen nyt pyöritellyt tätä asiaa mielessäni useamman viikon ajan ja ajattelin että vertaistuki tai muiden mielipiteet voisivat ehkä hieman helpottaa oloani.

Tilanne meillä on tosiaan se, että ostimme yhteisen omakotitalon keväällä. Ollaan oltu yhdessä viisi vuotta (avoliitossa, ei luojan kiitos naimisissa) ja suhteesta on yksi 3vuotias lapsi. Kaiken piti olla hyvin ja suunnitteilla oli toinen lapsi. Suunnitelmat olivat jopa niin pitkällä, että otatin ehkäisykapselin pois reilu kuukausi sitten. Omakotitaloon meillä on molemmilla omat lainat ja maksamme (tai maksoimme..?) kuluja puoliksi.

Taustasta vielä sen verran, että tavatessamme ja aloittaessamme seurustelemaan oli mies lievästi sanottuna vähän ojan pohjalla, josta hänen sitten nostin.. Joku naisen pelastusvietti varmaan. Oli alkoholia, pilven polttoa ja raha-asiat päin helvettiä. Ulosotot saatiin maksettua pois, pilven poltto lopetettua ja alkoholi ja väärät kaverit jätettyä pois kuvioista. Vuosien aikana meillä on ollut hankaluuksia ja riitoja johtuen meidän eri lähtökohdista, moraalikäsityksistä ja arvomaailmoista. Kerran mies on myös muuttanut omaan asuntoon, mutta palannut sieltä puolen vuoden päästä takaisin kotiin (miksi helvetissä otin sen takaisin?!). Itse olen hyvästä perheestä, mutta tavatessani mieheni olin itse hieman masentunut entisestä erosta ja uudesta tilanteesta uudella paikkakunnalla. Tuollaista miestä en olisi koskaan itselleni kuvitellut valitsevani, mutta näin pääsi käymään. Ajattelin siis antaa miehelle mahdollisuuden ja yhdessä on jatkettu tähän asti vaihtelevasti.. Kunnes..

Muutama viikko sitten sain tosiaan selville että mies on ottanut selkäni takana 10 000euroa pikavippejä. Olin aivan järkyttynyt, vihainen ja puulla päähän lyöty. Kun edellisen kerran raha-asiat olivat menneet solmuun, mies oli vannnonut pysyvänsä erossa pikavipeistä lopullisesti. Minulle kuitenkin selvisi, että alkuvuodesta asti pikavippejä on nostettu 500-1000euroa kuussa. Mies jäi kuitenkin kiinni ja joutui myöntämään velkaa olevan hirveät määrät. Ikäväksi tilanteen tekee myös se, että velkaa on kahteen eri paikkaan. Toinen velka on nostettu meidän omakotitalon remonttilainaksi ja toinen "taivaan tuuliin" käyttörahaksi. Loppujen lopuksi selvisi myös se, että remonttirahat oli hävinnyt taivaan tuuliin ja niillä oli maksettu toista pikavippiä. Tässäpä ei paljoa hurraata huudettu kun asia selvisi.. Olen aivan raivon partaalla enkä voi tajuta miten ihminen voi olla noin tyhmä. Tai oikeastaan, en ole enää edes raivona, vain pettynyt ja helvetin hämilläni. Miehen mukaan rahat ovat menneet laskuihin ja elämiseen ja varmasti reissuihin joihin hän on hänellä sanonut olevan varaa kun niitä on suunniteltu ja tehty.

Koska mies tuntuu puolenvuoden välein sotkevan asiansa jollain tapaa, milloin paljastuu mitäkin, milloin on salattu mitäkin, milloin valehdeltu, hävitty viikonlopuksi tms sanoin että nyt riittää. Minä en jaksa enää kannatella ketään. Kävimme monta keskustelua raha-asioista ja erosta, mutta miehen mukaan teen raha-asia keissistä ihan liian suuren numeron. Minä ja hänen (ainoat fiksut) kaverit olemme ohjanneet menemään pankkiin, ottamaan yhden lainan ja maksamaan vipit pois. Tämän lisäksi suosittelin terapiaa ja puhumista jollekin. Kaksi viikkoa mennyt, eikä mitään kuitenkaan tapahtunut. Ei varmaan siksi, että mies ei koe tätä ongelmaksi (en voi tajuta??!!). Lähtökohdat hänellä on sinäänsä huonot, että kasvanut perheessä jossa ulosottoviraston kirjeet postin mukana olleet normaaleja. Mies on kuitenkin sanonut, että tällaista tilanne että itselle enää koskaan halua.

Tilanne on nyt siis se, että jätin miehen mutta meidän on pakko asua yhteisessä omakotitalossa vielä noin 1,5vuotta ennenkuin tämän voi myydä ilman myyntivoittoverojen maksua. Kyseessä on siis omakotitalo, johon olemme tehneet (lue, minun rahoillani) jo tähän mennessä melko suurta remonttia ja voittoa on toivottavasti tulossa. Välit ovat sinäänsä ok ja pystyin lopettamaan mykkäkoulun muutama päivä sitten. Naurettavaa pitää mykkäkoulua, tiedän, mutta olin niin poissa tolaltani että en tiennyt mitä sanoa. Päällimmäiset tunteet ovat tällä hetkellä helpotus, tottakai myös ahdistus ja ennenkaikkea epätietoisuus. Lapsen aikana ei tietenkään olla riidelty, vaan oltu normaalisti. Sinänsä luulen että jos vaan osaan olla puuttumatta asioihin niin tässä päivittäiset asiat hoituvat kaikesta huolimatta edes jotenkuten ok.

Ei sinänsä kuitenkaan ole mikään hurraahuuto fiilis, kun mentiin ostamaan tämä talo. Tätähän en olisi ostanut missään nimessä jos olisin tiennyt miehen raha-asioista ja salailusta, vaan jäänyt entiseen omaan asuntooni lapsen kanssa ja potkaissut miehen pihalle. Kun ostoa suunniteltiin, mies kirkkain silmin sanoi että kaikki on kunnossa ja ei ole mitään salaisuuksia tai ongelmia. Tämän lisäksi vielä valotettakoon, että onneksi tässä ajassa ilman ehkäisyä en ehtinyt tulla raskaaksi.

Kun kirjoitan tämän tänne, mietin miten olen tässä tilanteessa. Minulla asiat on hyvin, rahaa säästössä, hyvä työpaikka, ihana lapsi, ystäviä ja muutenkin asiat hyvin (tilannetta lukuunottamatta). Sinänsä tunnen syyllisyyttä ja oloni tyhmäksi, että olen tähän soppaan kauhani työntänyt.

Onko ketään muuta, jolla on, tai joka olisi ollut samassa tilanteessa että esim talossa on pakko asua yhdessä vielä jonkin aikaa ennenkuin sen voi myydä? Toivon myös muita asiallisia kommentteja. Eropäätös on siis nyt tehty ja olen lopullisesti tosissani. Oudoksi tämän tekee se, että omat fiilikseni ovat nyt niin turrat; "jaahas, taas tässä käy näin", "no ihan sama, en jaksa välittää enää" jne.. Nyt aion alkaa taas elää, unohtaa kaiken paskan ja viettää normaalia elämää ilman miehiä. Kai sen normaalin elämän vielä löytää joskus jonkun toisen normaalin kanssa?

2. saamyydä Vierailija

Talon saa myydä nyt.
    Todennäköisesti on parasta tehdä se nyt.
    Pelkäät myyntivoiton. Siis voiton verotusta. Verottaja ei voi viedä edes koko voittoa. Ja paljonko voittoa tulisi? Siihen voi laskea remonttikulut miinuksena.

Ero on varmasti paras ratkaisu, kun luottamus on moneen kertaan viety.
    Lapsen takia pidätte yhteyttä vielä useita vuosia.

3. hämmentynytmyös Vierailija

Viestistä on jo aikaa, mutta oletteko käyneet perheneuvolassa? Siellä mies saisi kuulla ammattilaisilta, että hänen olisi syytä tehdä juuri kuten te muut olette jo neuvoneetkin. Ammattilaisten puheita on helpompi uskoa kun on itse kietämisvaiheessa.

Kehottaisin myös selvittämään _yhdessä_ miten pahasti voi käydä jos ongelmia ei saadakkaan kuriin. Niin voisi ymmärtää miten suuresti riippuvuus voi vaikuttaa hänenkin omaan elämäänsä:

http://www.studio55.fi/tastapuhutaa...ien-tuhansien-eurojen-velat-ulosottoon/127084

4. ja muutkin Vierailija

Kaikki hankintamenot ja kulut, mm. välittäjän palkkio, sekä talon muutos/kunnostuskulut saa vähentää. Enpä usko, että voittoa enää sen jälkeen jää.
    Riippuvaisen ihmisen kanssa on todella vaikea elää. Miehen velkakierre on vielä hallittavissa, kunhan hän itse sisäistää sen, että tälle touhulle on saatava loppu. Hänen on itse haluttava muutosta ja itse vastattava seurauksista. Ammattiapua on saatavissa raha-asioihin vaikka velkaneuvojalta ja muihin riipppuvuksiin toiset ammattilaiset.

Onneksi ette ole avioliitossa!! Se pelastaa sinut paljolta.

5. Mamiina Vierailija

Enpäs kyllä tiedä onko hyvä ettei ole naimisissa. Jos olisit niin voisit silti muuttaa ja ositus olisi pakko tehdä eikä mies pääsisi vitkuttelemaan. Itse olen eronnut miehestä jolla ei elämänhallinta kunnossa ja meillä edelleen yhteinen asunto (jossa ei asuta) ja lapsi. Sinuna hakisin yhteiselämän päättämistä jolloin saisit oikeuden kautta asua lapsen kanssa asunnossa, mutta miehen olisi lähdettävä.

6. merkitykset Vierailija

No ei se ihan hunningolla ole, jos on pankista saanut lainaa. Eli työpaikka löytynee.

7. eräs___ Vierailija

Mä sain sen käsityksen ap:sta että mies on kyllä jo toivoton tapaus, eli ero on ainoa mahdollisuus. En usko enää aikuisen ihmisen kohdalla että nämä terapiajutut auttaisivat. Olisi hän jo kunnostautunut jos siihen kykenisi.

Ero heti ja talo myyntiin, ei kannata jonkun myyntivoittoveron välttämisen takia enää venyttää asiaa. Mieti lapsen kannaltakin asiaa, ei kannata jatkaa enää.

Sitä en ihan käsittänyt kun ap sanoi että onneksi eivät olleet aviossa - eihän se olisi tilannetta muuttanut mitenkään. Toki jos avioehtoa ei olisi tehty niin jaossa menisi puolet myös ap:n säästöistä miehelle mutta jos avioehto tehtäisiin (kuten jokainen järkevä tänä päivänä tekee) ei avioliitto ole mikään "mörkö" vaan päin vastoin tuo turvaa kaikin puolin. Esim. tilanteessa jos toinen puoliso kuolee, lapsen ja lesken turva on aivan eri kuin avoparilla.
    Enemmän yhteinen omakotitalo ja etenkin lapsi sitoo toiseen kuin avioliitto avioehdolla.

8. Eerokko Vierailija

Olisi kiva tietää onko ap. todella eronnut luuserimiehestään, jotenkin epäilen että ovat vielä yksissä ja odottaa pystyvänsä parantamaan miehen kunnes vanhana huomaa ettei onnistunutkaan.

Jaa tämä sivu