Ero tuli, mitäs nyt? Apua virallisten apujen selvittelyihin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eilen illalla päätettiin että erotaan, olemme olleet avoliitossa. Meillä on 4v ja 1v lapset, jotka jäävät kanssani asumaan, mies tapaa heitä säännöllisesti varmaan lähes päivittäin. Minulla ei tällä hetkellä ole työpaikkaa, olisin pääsemässä yhteen myymälään, jossa vuorotyö mutta eron myötä päätin etten vielä töihin lähde. Toki raha-asiat huolettaa kovasti kuinka pärjätään. Asutaan miehen ostamassa asunnossa ja minä jään lapsien kans tähän vuokralle (kai se onnistuu?) ja mies etsii itselleen pienemmän asunnon. Kaikki vinkin ja neuvot olisi tärkeitä.. Mihin kaikkialle ottaa yhteyttä? Miten kertoa isommalle lapselle? yms.

eli lastenvalvoja tekee elatusmaksulaput ja siellä sovitaan myös tapaamisoikeudet jne eli sinne yhteys.Tai voihan ne sopia keskenäänkin mutta tuskin kannattaa. Mun neuvo on että tehkää kaikki mahdollinen kirjallisena. Eli vaikka lasten isä lupaa nyt tavata lapsia esim joka viikonloppu niin pyydä sekin kirjallisena. Mulla kävi nimittäin niin että sovittiin kaikki keskenämme lapsen isän kanssa, uskoin ja luotin häneen, hän on ollut lapsille loistava isä. MUTTA kun kuvioihin tuli uusi nainen niin hän muuttui aivan eri ihmiseksi, kaikki lupaukset heitti häränpyllyä, hän ei ottanutkaan lapsia kuin muutaman kerran vuodessa, lupauksia lupausten perään, lapset odottivat tienhaarassa isäänsä joka ei koskaan tullutkaan jne. Eli pyydä ihmeessä kaikki kirjallisena.

Kerrot ihan REHELLISESTI lapsille, että isi ja äiti ei enää rakasta sillä tavalla toisiaan kuten pitäisi ja että joskus aikuisille käy näin ja vakuuta että kun isi muuttaa omaan uuteen kotiin niin lapset eivät häntä menetä, se on tärkeää. Kerro että isi ja äiti ovat vain ystäviä tästä lähtien.
kun ja jos lapsi jotain kysyy, muista vastata rehellisesti.

Toki voit jäädä vuokralle, en usko, että se on ongelma. Ota yhteyttä sos.virastoon, lastenvalvojalle, joka tekee teille viralliset huoltajuuspaperit ja tapaamiset tulevat kirjallisina sopimukseen, toki lapsia voi tavata osapuolten suostumuksen mukaan useamminkin kuin mitä sopimuksessa mainitaan. Sitten otat yhteyttä kelaan, joka alkaa maksaa sulle yksinhuoltajalisää lapsilisiin, samasta paikasta haet myös asumistukea.
Kyllä sä pärjäät. Pääasia ja iso asia on, että pystytte pitäämään välit asiallisina miehesi kanssa, se on nimenomaan lasten kannalta iso asia !

Onnea jatkoon !

Alkuperäinen kirjoittaja ainoa neuvo:
Kaikki kirjallisena. Joulun ja juhannuksenvietoista kalliimpien harrastusten rahoituksiin. Kaikki.

juu. näin tehkää, sillä minä en tehnyt ja olen kymmenen vuotta maksanut yksin neljän lapset ihan kaikki kulut, isi maksaa vain elarit, ja mielestään osallistuu kiitettävästi kaikkeen. :( no, ei se mitään, minä en vaan itselleni saa koskaan mitään. No ehkä sitten kun lapset ovat aikuisia. Mutta joskus tuntuu ihan pieni katkeruus nostavan päätään kun isä hankkii noin viisi kertaa sen kuin minä ja koskaan mitään ei osta lapsille tai osallistu harrastusten maksamiseen, ei myöskään ole kotiinsa ostanut mitään lapsia varten, ei sänkyjä edes, ei mitään, vaikka iso talo. En ole katkera muuten kuin että miksi toinen osapuoli pääsee niin paljon vähemmällä rahallisesti... onko se ihan oikein.. koskaan en ole asiasta riidellyt hänen kanssaan, enkä edes maininnut asiasta, liekö tuo edes tajua asiaa..

kiitos vastauksista. Me onneks ollaan pystytty hyvin puhumaan ilman riitoja ja hyvissä väleissä ollaan. Tällä hetkellä ainakin luottamus mieheen on suuri, eli lasten tapaamiset ja varmasti auttaa raha-asioissa yms. Toki tiedän että asiat voi muuttua kun jossain vaiheessa tulee tyttöystävää hälle mutta ainakin itse sanoo että lapset on aina etusijalla.

Niin ne sanoo! ja ne ne varmaan tarkoittakin sitä. Mutta sitten tulee jotain, ja kun sitä ei ole sovittu paperilla, niin eihän se juteltu sido mitenkään.

Lapsien takia kaikki paperille. Se suojaa teitä kaikkia.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Niin ne sanoo! ja ne ne varmaan tarkoittakin sitä. Mutta sitten tulee jotain, ja kun sitä ei ole sovittu paperilla, niin eihän se juteltu sido mitenkään.

Lapsien takia kaikki paperille. Se suojaa teitä kaikkia.

Siis, juu toki paperille laitetaan kaikki ylös. Mutta muuten ollaan hyvin yhteisymmärryksessä tapaamisien yms. suhteen.

Juu, mekin oltiin hyvässä yhteisymmärryksessä ja pystyttiin puhumaan ja sopimaan kaikki, ja lasten isänkin mukaan lapset ovat aina hänen elämässään etusijalla kunnes tämä ihana nainen tuli kuvioihin...

Joo tuo oli hyvä juttu että elareiden lisäksi osallistuisi isompiin kuluihin. Eteen tulee polkupyörän ostot yms.

Meillä on sillai että elatusmaksu on kahdesta lapsesta aivan huippupieni (silloin herkkänä hetkenä suostuin siihen ja ku sossu sanoi että sen voi muuttaa koskavaan) ja isä osallistuu (tai pitäis osallistua) isompiin menoihin. Isäpäs ei osallistukaan mihinkään ja ku olin sossuun yhteydessä niin eipäs sitä elatusmaksua muutetakaan noinvain vaan käräjäoikeuden kautta ja sieltäkin vain jos tuloissa on huomattava muutos. Huh, kaikkeen sitä aikoinaan suostuikaan. En ole katkera mutta kuitenkin. Meillähän on käytännössä niin että jos lapsi pyytää isältään euron että saa ostaa jäätelön niin se euro pitää maksaa takaisin isälle, hohhoijaa!

Yhteistyössä